Miksi et saa suutasi auki ja sano ANTEEKSI VOISITKO VÄISTÄÄ?
Uskomattoman ärsyttävää käytöstä, että mieluummin vaikka tönitään ihmisiä kuin sanotaan se "anteeksi".
Tänään kaupassa minua paljon vanhempi mies seisoi juustohyllyllä takanani, sitten sivullani ja sitten vain tunki edestäni kurottamaan juustoa. Kyllä, olin todella inhottava, ja tahallani en liikkunut. Ei voi olettaa, että pakkausselostetta lukevalla ihmisellä on aina silmät selässäkin.
Kun mies sitten oli siinä aivan liki, sanoin että se on anteeksi se sana, jota tällaisissa tilanteissa käytetään. Mies loukkaantui silmin nähden ja kyseli jotain älytöntä kuten että onko minulla huono päivä. Teki mieli vastata että ei, mutta korona saattaa ollakin, ole hyvä.
Oikeasti opetelkaa rohkeasti sanomaan ääneen, jos joku on teidän edessänne. Se, "anteeksi, menisin tästä" tai "anteeksi voisitko väistää" ei maksa mitään. Toki siitäkin joku hermostuu, mutta se on jo sen ihmisen ongelma. Se töniminen, mulkoilu ja rykiminen ei ole kohteliasta.
Kommentit (27)
Mä en enää avaa suutani jos on muita ihmisiä lähettyvillä.
Juurikin kaupassa ja rapussa yms. pidän huulet visusti yhdessä ja ohitan toiset nopeasti. Se mikä oli tapana ennen, ei ole turvallista enää.
Sinulla selkeästi oli huono päivä, tuollaisia pitää varoa.
Odotan, että se häipyy, tai kierrän toista kautta.
Jos naiselle puhuu ensin siitä voi rapsahtaa metoo syyte.
Oletpa ilkeä ihminen. Kohteliaaseen käytökseen kuuluu muiden huomioiminen.
Kaupassa niinkuin muuallakin katsotaan koko ajan ettei olla toisen tiellä.
En puhu tuntemattomille. Varsinkaan tilanteissa joissa ei todellakaan tarviyse. Mieskin varmasti tajusi sinun huomanneet hänet mutta kusipäisyyttäsi et voinut noudattaa sanatonta viestintää ja siirtyä kohteliaasti askeleen sivumpaan "lukemaan" tuoteselostusta. Idiootti.
Minä en jää lukemaan pakkausselostetta tiskin reunalle että muutkin mahtuvat ja seuraan kyllä samalla muutakin tapahtumaa ympärilläni.
"koittaa nyt arpoa sitä juustoa siinä, VÄISTÄ NY!"
Anteeksi, mutta ei kiinnosta pätkääkään ul'inasi. Jos seisot tiellä kaupassa, etkä omaa silmiä, niin otan mitä tarvitsen.
Ja vika on SINUN
Zinc
Ottaa sen tarvikkeen ja lukee tuoteselostetta syrjässä, eikä seiso tukkimassa hyllyä.
Muistakaa myös jättää kärry kauemmas, eikä laittaa sitä hyllyjen eteen kun itse, alatte haaveilemaan hyllyillä.
Minä en voi ymmärtää ihmisiä jotka jää siihen tien tukkeeksi tavaamaan jotain pakkausselosteita, eikä yhtään katso ympärilleen. Kohteliasta on huomioida muut ja siirtyä vaikka askeleen verran sivuun, että toiset pääsee siihen hyllylle.
Anteeksi ap, voitko väistyä tältä palstalta.
Suorastaan hävettää kaveri, joka änkeää itsensä kaikista raoista, tönii samalla ihmisiä. Konserteissa tunkee itsensä toisten ihmisten eteen, jossa ei ole tilaa jne. Ja koskaan ei kuulu:"Anteeksi tms."
Eikä muuten maksa mitään vaikka sanoo hymyillen sen ”anteeksi pääsenkö tästä”. Olen huomannut että paljon paremmin saa tilaa kuin tuijottamalla, huokailemalla tai vaan tunkemalla
Käytävän tukkinut usein jopa hymyilee takaisin ja pyytää anteeksi kun oli tiellä
on ihan totta että suomalaiset eivät saa suutansa auki tälläisissä tilanteissa. samoin kun pitää poistua bussista ikkunapaikalta. aletaan vaan tunkemaan pois sieltä sen sijaan että sanoisi jotain. kummallista.
Voin kyllä odottaa enkä yleensä tunge, mutta enemmän ärsyttää ne, jotka jäävät juttelemaan tapaamiensa tuttavien kanssa hyllyjen viereen keskelle käytävää. Kauppa ole mikään hengailupaikka, että sivummalla voisi puhua.
Tilanteessa huonosti käyttäydyit sinä. Inhottavaa, kun kaupassa on aina ihmisiä, jotka tukkivat käytävät, eivätkä voi millään huomioida muita! Sitten se oma huono käytös onkin niiden syy, jotka eivät viitsi alkaa opettamaan aikuiselle ihmiselle käytöstapoja, kuten pyytää siirtymään.
Julkisissa kulkuneuvoissa olen kyllä sitä mieltä, että jos jää bussista pois ikkunapaikalta, niin olisi kiva, että sanoisi: "Anteeksi jään tässä pois", eikä rynni hiljaisesti toisen sylin kautta pois paikaltaan. Nyt korona-aikana tosin harvoin vierekkäiset paikat kelpaa ihmisille...
Korona-aikaan ei huudella turhia. Sinun tehtäväsi on olla kaupassa tehokas ja nopea ja ennenkaikkea olla olematta tukkona muille!
Sanon reippaasti anteeksi, kun yritän päästä keskelle käytävää kärryjen kanssa jumittavien ohi tai saada jotain kaupan henkilökunnan juuri hyllyttämisvaiheessa olevaa tavaraa. Suuni ei kulu tästä pienestä sanasta ja homma hoituu. Tervehdin myös kaupan henkilökuntaa ja kiitän kassalla. Yleensä olenkin saanut aina hyvää palvelua ja henkilökunta on ollut mukavaa.
Siinä voi levitä korona jos alkaa huutelemaan.