Uusperheiden puolisot sitoutuneempia toisiinsa..
Olen laittanut merkille että uusperheissä mies ja nainen, eli perheen vanhemmat ovat sitoutuneempia suhteeseen kuin ydinperheessä. Lasten ongelmiin ja hyvinvointiin kiinnitetään huomiota herkemmin ja asioista keskustellaan avoimesti. Toisen mielipidettä arvostetaan omaa lasta koskevissa asioissa eikä asioita nähdä vain yhdeltä kantilta. Lapset saavat enemän aikaa kummankin vanhempansa kanssa (lähi ja etä). Uusperheen lasilla usein lämpimät ja tiiviit välit isäänsä, toisin kuin ydinperheissä usein on. Pariskunnat ikäänkuin hitsautuvat tiukemmin yhteen kun ympärillä jatkuvasti epäillään heidän suhteen toimivuutta, josta puolestaan seuraa se että uusperheellisten suhteet yleensä kestävätkin lopun elämän :)
Kommentit (11)
Minusta taas uusperheen vanhemmat ovat vain itsekkäitä. Lasten elämään ei kuulu tuoda uusia aikuisia silloin kun lapset ovat vielä kotona. Vanhempi voi kyllä muun ajan puitteissa tapailla satunnaisesti jotain sopivaa henkilöä mutta vain silloin kun lapset eivät tarvitse vanhempaa.
Uusperheessä veivataan siksi näitä asioita tarkemmin kun niissä ei mikään veivaamatta toimi. On tarkoituksenmukaista, että vanhemmat tutustuvat toisiinsa ennen lasten saamista niin ei tarvitse silloin alkaa tututustumaan kun on lasten aika.
Näin olen itse elänyt ja olemme kaikki tyytyväisiä. Lapset ovat saaneet tasapainoisen kodin läsnäolevalla vanhemmalla joka ei kuitenkaan ole mikään marttyyri. Itse asiassa joka asian yksin hoitaminen ja niistä päättäminen onkin sopinut minulle paremmin. Ei ole tarvinnut vääntää jonkun mistään mitään ymmärtämättömän uraohjuksen kanssa päivänselvistä asioista.
Olen itse avioeroperheestä johon tuli ääliö, juoppo idiootti "isäpuoli" heti kun oma isäni häipyi ovesta. Äitini on diagnosoitu narsisti joka ei pysty tänäkään päivänä elämään ilman miestä. Omat lapseni alkavat olla aikuisia.
En oikein ymmärrä tätä aloitusta. Kuvitteletteko te uusperheelliset todella että kaikki ydinperheet ovat onnettomia kulissiliittoja? Isäthän ovat automaattisesti ydinperheessä läheisempiä kun joka päivä lapset saavat isältä huomiota ja tekevät asioita yhdessä.
Voin omana kokemuksena kertoa, että isä on ollut kiinnostunein lapsistaan siinä vaiheessa, kun uusi nainen oli jo kuvioissa, mutta yhteisiä lapsia ei vielä ollut. Silloin kaduttaa lasten jättäminen, halutaan ottaa kaikki irti yhteisestä ajasta jne. Uusperheen lapsen synnyttyä tämä on ollut ykkönen ja muita on muistettu joskus, jos on ehditty ja huvittanut. Tämä ei siis katkeran yh-äidin, vaan nyt jo aikuisen lapsen tilitys.
Varmasti osittain näin on. Eroluvut ovat uusperheillä korkeammat kuin ydinperheillä. Tällä palstalla tulee se vaikutelma, että uusperheen kantava voima on yhteinen vihamies eli joku exä tai lapset joiden varjolla saadaan se yhteinen onni kukoistamaan kun yhdessä taistellaan pahaa vastaan. Exien avulla myös perheen sisäiset jännitteet voidaan paremmin selittää jonkun muun aiheuttamaksi pahaksi. Näin on myös helpompi väistää yhdessä syyllisyys ikävistä teoista mitkä usein uusperhe-aikaa edeltävät. Uusperhe ei kyllä taida yksiseltitteisiseti olla mikään paremman onnen tyyssija. Varsinkaan jos sitä tarkastellaan miehen lasten silmin.
No voi pöh! Onko se nyt yllätys, että jo kerran suhteessa epäonnistuneet ihmiset yrittävät vähän enemmän seuraavalla kierroksella ja ehkä etsivät myös heille paremmin sopivan puolison.
Toimiva ydinperhe on ihan yhtä sitoutunut, mutta osa ydinperheistä on niitä tulevia uusperheellisiä, miten nyt vertaat perheitä toisiinsa kun et voi etukäteen nähdä kenen perhemalli tulee muuttumaan tulevaisuudessa?
Aika rohkea ja oikeastaan tyhmäkin yleistys. Ihan niin kuin ihminen, jota ensimmäisessä liitossa ei omat lapset kiinnosta, kiinnostuisi heistä yhtäkkiä erottuaan ja aloitettuaan uuden parisuhteen.
Ja kuten nro 2 sanoikin, uusperhe eroaa todennäköisemmin kuin ydinperhe, joten aloittajan lopputoteamus ei pidä ollenkaan paikkaansa.
Minä muuten elän uusperheessä, joten ei ole edes oma lehmä ojassa tässä kommentissa.
Ap voi olla hyvinkin oikeassa. Koska sitä yrittää enemmän toisella kierroksella, ensimmäisen ottaa helpommin itsestänselvyytenä.
Suomen avioeroguru psykologi Kiianmaa arvelee, että uusperheiden eroluvut selittyvät sillä, että uusperheeseen hypätään liian nopeasti edellisen eron jälkeen. Ihminen ei ole vielä käsitellyt vanhaa eroaan ja siksi vie vanhat ongelmat uuteen.
Erilaisten selvitysten mukaan uusperheessä on päinvastoin. Lapset kipuilevat enemmän kuin ydinperheissä ja yh-perheissä, on enemmän uskottomuutta, väkivaltaa jne.
Epäonnistuneet ihmiset toisella kierroksella..mitä siitä voi tulla muuta kuin paskaa
No mä voin allekirjoittaa tämän omalta osaltani. Tällä kerralla olen nimenomaan sitoutunut siihen puolisooni puolisona, en vain lasten vuoksi. Ja tiedostan selkeästi sen, että lapset ovat vain lainassa ja parisuhde on lasten koti. Osansa vaikuttaa varmasti myös se, että olen ensimmäistä kertaa elämässäni aidosti rakastunut :)
Mutta meillä ei olekaan ollut näitä uusperheongelmia, joita kauhulla saa täältäkin lukea.