Huomaatko asuinseudullasi luokkajakoa?
Toisesta keskustelusta inspiroitunut kysymys.
Kommenttiin:
1. Asutko maalla vai kaupungissa? Missä päin Suomea?
2. Huomaatko "luokkajakoa"? (Esim. akateemisuuden mukaan)
3. Huomaatko tässä eroa muuhun Suomeen?
Kommentit (89)
No ihan ikkunasta katsoessa sen näkee. Talon toisella puolella näkyy vanhat kerrostalokompleksit, toisella taas omakotitaloja, joista yhden myyntihinta oli jokin aika sitten puolessa miljoonassa. Asun itse ensimmäisissä.
Huomaan, asun Kauniaisissa. Olen ihan rupusakkia 70 000 vuosituloilla . Mutta ei haittaa. Täällä on kiva asua ja hyvät palvelut ja erittäin hyvät koulut. Kukaan ei tällaista köyhääkään kiusaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä huomaa selkeästi sen mikä on kenenkin omin asuinalue, mihin panee lapsensa minkäkinlaiset jne.
Mun lapsi on keskustan huippulukioissa ja lapsi sanoi että iso osa luokkansa vanhemmista on tohtoreita, pelkkä akateemisuuskaan ei siis siellä riitä.
Sama. Oma lapsi on vasta päiväkodissa. Yksityisessä kielipäiväkodissa, ei ketju. Vanhempainillassa käytiin läpi vanhempien esittely, lähes jokaisen vanhempi oli tohtori, jollei, niin vähintään maisteri. Meillä isä tohtori, äiti maisteri.
Hieman outoa, että vanhempainillan esittelyssä mainitaan oma koulutus. Ymmärrän kyllä, jos esittelyssä mainitaan esim. ammattinimike tai toimiala/yritys, jossa työskentelee, mutta ihanko totta siellä esittäydyttiin nimenomaan kertomalla koulutustaso?
Yliopistossa hyvin tavallista, etenkin, jos on tutkimushankkeissa mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä huomaa selkeästi sen mikä on kenenkin omin asuinalue, mihin panee lapsensa minkäkinlaiset jne.
Mun lapsi on keskustan huippulukioissa ja lapsi sanoi että iso osa luokkansa vanhemmista on tohtoreita, pelkkä akateemisuuskaan ei siis siellä riitä.
Sama. Oma lapsi on vasta päiväkodissa. Yksityisessä kielipäiväkodissa, ei ketju. Vanhempainillassa käytiin läpi vanhempien esittely, lähes jokaisen vanhempi oli tohtori, jollei, niin vähintään maisteri. Meillä isä tohtori, äiti maisteri.
Hieman outoa, että vanhempainillan esittelyssä mainitaan oma koulutus. Ymmärrän kyllä, jos esittelyssä mainitaan esim. ammattinimike tai toimiala/yritys, jossa työskentelee, mutta ihanko totta siellä esittäydyttiin nimenomaan kertomalla koulutustaso?
Yliopistossa hyvin tavallista, etenkin, jos on tutkimushankkeissa mukana.
Ehkäpä sitten ko. vanhempainillassa lähes jokaisen vanhempi oli mukana yliopiston tutkimushankkeessa.
Vierailija kirjoitti:
1. Kaupunki, pääkaupunkiseutu
2. En huomaa. Ehkä huomaisin, jos tietäisin alueella asuvien koulutustason. En tiedä edes omasta taloyhtiöstäni, kuka omistaa asuntonsa ja kuka on ehkä vuokralla. En tunne naapureitani niin hyvin. Mulla ei ole koskaan ollut ajokorttia enkä tiedä autoista yhtään mitään. En siis tiedä, minkä hintainen mikäkin auto on. Kuplavolkkareita ja Datsun 100A:ta ei ole näkynyt koko lähiössä sitten vuoden 2000. Uudemmista autoista en tiedä, mitä hintaluokkaa tai edes merkkiä ne ovat. En tiedä alueella asuvien ihmisten harrastuksista mitään, joten en tiedä, onko jollain kallis tai halpa harrastus. En seuraa muotia enkä tunnista vaatemerkkkejä. Tai no ne Adidaksen raidat tunnistan.
3. En osaa sanoa. En ole koskaan asunut muualla kuin pääkaupunkiseudulla.
Kuplavolkkari ja Datsun 100 A ovat nykyisin keräilijöiden omistuksessa. Eivät merkki köyhyydestä.
1. Huomaan. Asun pienessä, itäsuomalaisessa kaupungissa.
Selvät jaot: ylimpänä parhaiten tienaavat johtajat ja jokunen menestynyt yrittäjä, lääkärit jne.
Kakkosena teollisuuden erittäin hyvin palkatuissa tehtävissä työskentelevät pikkupomot ja duunarit, kukin asemansa ja työtehtävänsä mukaan.
Kolmantena tavallinen keskiluokka; opettajat, kunnan virkamiehet, tavallisissa asiantuntijatehtävissä työskentelevät, osa "tavallisista" pienyrittäjistä jne. Tämä ryhmä ei ole niin selkeä.
Neljäntenä tavalliset matalapalkkaduunarit ja ne yksinyrittäjät joilla ei mene kovin hyvin. Tämäkään ryhmä ei ole niin selkeä.
Viidentenä pitkäaikaistyöttömät, köyhät, jne. Tämä ryhmä erottuu muusta porukasta, koska ovat työelämän ulkopuolella.
Periaatteessa kuvio on aika selvä.
2. Huomaan. Koulutus ei ole tärkeä tekijä, vaan tulotaso, asema ja elintavat. Erityisesti parissa ylimmässä "kastissa" on varsin suljettu ilmapiiri.
3. On selkeitä eroja lähialueeseen ja muuhun osiin Suomea. Tämä on vanhanajan suurteollisuuspaikkakunta, jossa näkyy vanhat teollisuuden tuottamat hierarkiat. Tällaisia pikkukaupunkeja on Suomessa varmaan vielä useampia.
Varmaan ne, jotka eivät tunnista luokkia ovat hyvin nuoria tai kokemusta on hyvin rajallisesta ihmismäärästä.
suomessa ollaan tultu tien päähän .asunnon ostaja ei todella halua alueille joissa on kaupunkien kuntien epä sosiaalisien majoitusta. asunto esitteisiin maininta näistä häiriköistä. tyhmänä ostin asunnon talosta jota ympäröikin 3 kunnan vuokra taloa joissa porukat ovat täyttä p..a. muutan kauniaisiin jossa on ees jotain valvontaa ja sääntöjä
turvallisuus puuttuu kirjoitti:
suomessa ollaan tultu tien päähän .asunnon ostaja ei todella halua alueille joissa on kaupunkien kuntien epä sosiaalisien majoitusta. asunto esitteisiin maininta näistä häiriköistä. tyhmänä ostin asunnon talosta jota ympäröikin 3 kunnan vuokra taloa joissa porukat ovat täyttä p..a. muutan kauniaisiin jossa on ees jotain valvontaa ja sääntöjä
Näinhän se vähän on, kukin pyrkii valikoimaan ihmissyhmät, joiden kanssa parhaiten viihtyy.
Asun Helsingin Käpylässä, missä yllättävän suuri osa näistä kuuluisista puu- ja funkistaloistamme on itse asiassa kaupungin ja esim. Y-säätiön vuokrakämppiä. Näin on, vaikka moni ulkopuolinen luulee, että täällä asuu vain väkeä, jolla on elämä niin sanotusti hallinnassa.
Luokkaero näkyy täällä esimerkiksi lasten ulkoilussa. Vuokratalojen lapset juoksevat laumoina pitkin aluetta, ilman vanhempia, pihalta pihalle kulkien, kaduilla vapaasti liikkuen. Omistusasuntojen lapsilla taas on ulkoleikeissä vanhemmat mukana tai he pysyvät kavereineen siinä omalla pihalla, eivät kiipeä naapurin aidan yli eivätkä leiki kadulla.
Syksyn hämärtyessä on aina ne tietyt vuokrakorttelit, joiden kohdalla täytyy ajaa ihan mateluvauhtia, kun lapsia hyppii ajoradalle. En tuomitse, mutta monta kertaa olen puhuttanut noita vanhempia, että vapaus tuo mukanaan myös vastuun. Joskus kannattaisi tulla ulos katsomaan, missä lapset huitelevat.
Päiväkodeissa ja kouluissa luokkajako näkyy juuri sillä tavalla, mitä av:llakin on usein puitu. Koulutettujen ja varakkaiden lapsilla on kirppiskamaa ja vanhemmat voi olla hyvinkin boheemin näköinen ilmestys. Ne taas joilla koulutus on jäänyt kesken eikä työssäkäynti onnistu, viettävät ilmeisesti päivänsä merkkivaatteita metsästäen. Todella kalliita lastenvaatebrändejä näkee ja vanhemmillakin on laitettu tukka hyvin aina kun vanhempainiltaan vaivautuvat.
Koen oikeastaan aika hauskana tuon, että täällä rikkaiden lapsilla menee koulussa aina ne samanlaiset Prisman pipot sekaisin. Köyhät taas ovat järjestäen brändilähettiläitä. :D
Asun Hgissä Kaartinkaupungin postinumeroalueella enkä ole huomannut täällä mitään luokkajakoa.
Vierailija kirjoitti:
Asun Hgissä Kaartinkaupungin postinumeroalueella enkä ole huomannut täällä mitään luokkajakoa.
:-D Siellä ei varmaan mitään duunareita näy kuin korkeintaan remppamiehiä töissään ja paikallisen S -marketin kassat.
Ihan sama missä olen asunut, niin kyllä sen huomaa.
Joka paikassa on vuokraslumminsa ja omistusasunnot sitten erikseen.
Corsossa omistusasunnot on selkeästi keskittyneet itäpuolelle ja slummi länsipuolelle
Zinc
On siellä länsipuolella omistusasuntojakin, mutta vähemmän ..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, mutta miksi päiväkodin tapahtumassa vanhemmat esitellään titteleitä myöden? Tuo jos joku eriarvoistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, mutta miksi päiväkodin tapahtumassa vanhemmat esitellään titteleitä myöden? Tuo jos joku eriarvoistaa.
Vanhemmat esittelivat itse itsensä. Miksei saisi kertoa kuka on ja millaisia odotuksia on yksityiselle päiväkodille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. Kaupunki, pääkaupunkiseutu
2. En huomaa. Ehkä huomaisin, jos tietäisin alueella asuvien koulutustason. En tiedä edes omasta taloyhtiöstäni, kuka omistaa asuntonsa ja kuka on ehkä vuokralla. En tunne naapureitani niin hyvin. Mulla ei ole koskaan ollut ajokorttia enkä tiedä autoista yhtään mitään. En siis tiedä, minkä hintainen mikäkin auto on. Kuplavolkkareita ja Datsun 100A:ta ei ole näkynyt koko lähiössä sitten vuoden 2000. Uudemmista autoista en tiedä, mitä hintaluokkaa tai edes merkkiä ne ovat. En tiedä alueella asuvien ihmisten harrastuksista mitään, joten en tiedä, onko jollain kallis tai halpa harrastus. En seuraa muotia enkä tunnista vaatemerkkkejä. Tai no ne Adidaksen raidat tunnistan.
3. En osaa sanoa. En ole koskaan asunut muualla kuin pääkaupunkiseudulla.Tilanteessasi on selvää, että ihmisten nyansseja, kuten luokka-asemaa ei huomaa, jos ihmisten kanssa ei ole ollenkaan tekemisissä.
Olen tekemisissä muiden kanssa, mutta emme koskaan keskustele toistemme koulutuksista, varallisuudesta, autojen hinnoista, omistaako asuntonsa vai onko siinä vuokralla, vaatemerkeistä ja varsinkaan vaatteiden hinnoista jne. Olen siinä mielessä varmaan "luokkatiedoton", että minua ei kiinnosta em asiat. Olen varakkaasta perheestä eivätkä vanhempani koskaan korostaneet varallisuuttaan. Lapsuudenkotini sisustuksessa oli paljon design-tavaraa (lähes kaikki), mutta eivät vanhempanikaan koskaan mainostaneet hankkimiaan tavaroita naapureille. Isäni on ehkä vieläkin vaatimattomampi kuin äitini ja on aina ajanut ihan tavallisilla autoilla ja kulkenut (arjessa) ihan tavallisissa vaatteissa.
Olen perinyt tämän vaatimattomuuden asenteen vanhemmiltani. Ei mua kiinnosta muiden koulutukset ja varallisuus. Oletan, ettei muitakaan kiinnosta mun koulutukseni ja varallisuuteni, koska kukaan ei ole kysynyt koulutuksestani muualla kuin työhaastatteluissa. Varallisuudestani taas ei kukaan ole kysynyt koskaan missään. Pidän kierrättämisestä ja hankin uutta tavaraa vain harvoin. En valitse seuraani sen perusteella, mihin luokkaan tämä mahdollisesti kuuluu. Ihan epäoleellinen asia mulle. Kun käyn joskus paikallisessa baarissa, ihan sama mulle, kuka siihen istuu juttuseuraksi, kunhan juttu luistaa. En kysele sellaisia asioita, joista yhteiskuntaluokka tulisi esille.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan ne, jotka eivät tunnista luokkia ovat hyvin nuoria tai kokemusta on hyvin rajallisesta ihmismäärästä.
Minä "luokkatiedoton" olen jo 59 v :)
Täällä Kuopiossa on kyllä joka asuinalueella sekä köyhiä vuokra-asunnoissaan, että varakkaita kalliissa omistusasunnoissa. Kerrostalolähiöt on ympäröity pientaloalueilla, joissa saattaa olla vaikka kuinka hienoja isoja taloja. Toki on joitain katuja, joissa on vaan niitä hienoimpia taloja, mutta samaan kouluun ne lapset menee kuin läheisen vuokrakerrostalon lapset. Tämä on myös sen verran maaseutua, että suurimmalla osalla työssäkäyvistä on varaa omakotitaloon jos niin haluaa, tai ainakin omaan kerrostalokämppään tai rivarinpätkään. Kaupungin vuokra-asunnot onkin kyllä sitten melko levottomia, ei kaikki, mutta monet, koska niissä asuu oikeasti vaan se kaikkein köyhin väki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää kuulostaa kyllä oikeasti ihan hullulle. Minäkin olen ollut päiväkodin vanhempainillassa, eikä siellä kyllä puhuttu yhdenkään vanhemman koulutustasosta mitään. Huomaa, että joillain on kova tarve tuoda omaa erinomaisuuttaan esille. Omat vanhemmat on myös maisteri/tohtori, mutta ei siitä mitään numeroa ikinä tehty ja hyvä niin. En haluaisi omia lapsiani tuollaiseen päiväkotiin laittaa...