En ole älykäs, olen suorastaan tyhmä, mutta olen hyväksynyt asian - voivatko muut koskaan hyväksytyä sitä?
Otsikon mukaan, olen viimein tullut sinuiksi sen kanssa etten ole tai tule koskaan olemaan älykäs. Faktaahan on se ettei meitä luoda samanlaisiksi, ja itse sain lyhyemmän korren tässä asiassa.
Olen kamppaillut riittämättömyyden tunteen kanssa koko ikäni. Olen saanut hävetä huonoa koulumenestystäni, ja minua on joukolla pilkattu luokkalaisten ja jopa kavereideni kesken koska minulla kestää kauan ymmärtää asioita, kuten vaikka vitsejä, uusien sanojen merkityksiä, elokuvien juonenkäänteitä jne. Minulle ei ole suotu kieli- tai matikkapäätä, ja koulussa sain vitosia ja kutosia lähes poikkeuksetta. Uskon vahvasti että valmistuin 9-luokalta aika lailla säälistä haalittuani mitättömiä pisteitä lisätehtävillä. Koko koulu-urani olen kuitenkin turhautuneeseen itkuun asti yrittänyt parhaani. Se masensi suunnattomasti, kun kaverit saivat ysejä ja kymppejä kohtalaisen helposti. Ala-asteella jo ajattelin, että olen täysi idiootti.
Koen kielioppini olevan kohtalaisella tasolla, mutta silti teen usein yhdyssanavirheitä ja varsinkin puhuessani taivutan sanoja väärin. Myös lauserakenne ontuu. Äidinkielessä olin umpimätä, kaiken maailman nominatiivit ja muut olivat minulle hepreaa, eivät suomea. Minun on myös vaikea ymmärtää mitä ihmiset sanovat, en vain sisäistä lauseita, olivat ne sitten puhuttuja tai kirjoitettuja. Ihmisillä ei riitä kärsivällisyyttä minulle, sillä asioita joutuu usein yksinkertaistamaan kuin pikkulapselle, jos kanssani keskustelee. Testin mukaan sanavarastoni on n. 10-vuotiaan lapsen tasolla, vaikka pyrin lukemaan ainakin yhden kirjan kuukaudessa. Niitä lukisssani minulla kestää usein tajuta lauseita ja seurata tapahtumia, luen mielestäni kuitenkin ihan normaaleja aikuisten romaaneja, mutta pyrin kuitenkin valitsemaan hieman lyhyempiä teoksia enkä mitään tiiliskiviä. Uskon myös, että minulla on visuaalisesaa hahmotuskyvyssä/motoriikassa joitain vaikeuksia, mutta näitä ei ole koskaan tutkittu.
(Jatkuu alla...)
Kommentit (71)
Tai no olihan tossa otsikossa virhe mutta ei se oo niin vakavaa. En itsekään huomannut sitä.
Mua pidetään usein tyhmänä myös vaikka oon valmistunut hyvin arvosanoin yliopistosta. Oon iloinen ja kiltti ja siitä höhlä vaikutelma voi syntyä. En ole myöskään matemaattisesti erityisen lahjakas. Olen myös aika syrjäänvetäytyvä. Monet pitää ihan idioottina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea koko pitkää tekstiä, mutta vaikuttaa kyseessä olevan ns. humble brag. Aivan hyvältä näyttää kielioppi ja niin edelleen. Vai käytitkö muka päiväkausia aloituksesi hiomiseen?
Jos olisit lukenut koko tekstin, olisit huomannut kohdan jossa mainitsen että koen kielioppini olevan kohtalaisella tasolla/ihan hyvää. Luin aloituksen kolmisen kertaa läpi ennen postausta, kirjoitin koneella aluksi.
-AP
Tiedät ihan hyvin itsekin, että et ole niin tyhmä kuin väität. Et olisi vastaamassa noin kärjekkäästi takaisin, jos olisit tyhmä ja yhtä huonoitsetuntoinen kuin mitä myös tuot esille aloituksessa. Haluat kuulla toisten sanovan, että vaikutat ihan älykkäältä. Se on ärsyttävää. Sama asia, kun jotkut haukkuvat itseään rumaksi, että toiset alkaisivat kehua. Ole hyvä: olet varmaankin ainakin keskitasoisen älykäs.
En silti sano, että ongelmaa ei olisi.
Minun arvaukseni on, että sinulla on ahdistuneisuushäiriö, hahmotushäiriö ja ehkä joku oppimisvaikeus vielä. Mene lääkäriin ja selvitä asiaa.
Kuulostaa hieman samoilta oireilta kuin ADD/AHDH. Usein tulee tilanteita joissa ei heti hoksaa tai kykene edes kuuntelemaankaan mistä on kyse, joskus voit vain tuijottaa puhujaa ja näyttää kuuntelevan mutta asiat menee ihan ohi, mieli ei pysty keskittymään. Itselle mielenkiintoisissa asioissa aivot kylä laukkaa ja pystyy keskittymään. Minä olen ollut diagnosoimaton ADD ja kun sain diagnoosin kaikki kävi järkeen, kaikki ne vaikeudet ja muiden kanssa vaikeus tulla toimeen tai kokea olevansa osa ryhmää. Olen aina ollut erilainen oppija, taiteellisesti ja musiikillisesti lahjakas ajattelija mutta koulussa en menestynyt kuin taideaineissa, olen puskemalla puskenut itseäni eteenpäin. Ap kyse voi sulla olla myös huonosta itsetunnosta, sanoit että ihmiset ovat kohdelleet sinua kuin tyhmää, usein identiteetti rakentuu sille ajatukselle. Minusta kirjoitat todella hyvin, olet tietoinen asioista ja itsestäsi. Minusta tyhmä ihminen ei edes tajua itsestään ja tilanteestaan näitä asioita. Usein tyhmät luulevat olevansa hyvinkin älykkäitä. Kirjaviisaus ja tiedon omaksuminen on ihan eri asioita kuin älykkyys, voit olla älykäs muttet lukenut, saatat olla erilainen oppija. :) Tää on mun mielipide. Muista et älykkyyttä on eri tasoja, ei ole vai yhtä tyyppistä älykkyyttä.
Vierailija kirjoitti:
ÄLYKÄS kirjoitti:
Minä olen älykäs.
Olen myös hoikka ja nätti.
Äiti piti nälässä ja hakkasi.
Isä a.mpui itsensä olkkarissa.
Helpottiko?
Haluatko mun vanhemmat?
Tämä jos joku oli suora humble brag. Aihe jossa ei keskustella kerrankin ulkonäöstä ollenkaan, piti jonkun tuoda sekin esille. Mikä oli tämän kirjoituksesi pointti? Sinulla on ollut vaikeaa, mutta onneksi olet nätti? Huonot olosuhteet, mutta olet älykäs ja ilmeisesti myös katkera?
Kumma kyllä KAUNIIT NAISET eivät voivottele tyhmyyttään.
Saavat komean/rikkaan miehen
ELI ap on tavallisen näköinen..huono urheilussa, matikassa ym
JA AKATEEMISET VANHEMMAT KRUUNAA KAIKEN!!!!!
Onneksi ap:n akateemiset vanhemmat
voivat tukea kehityshäiriöistä lapsen tasolla olevaa ap:ta rahallisesti
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa hieman samoilta oireilta kuin ADD/AHDH. Usein tulee tilanteita joissa ei heti hoksaa tai kykene edes kuuntelemaankaan mistä on kyse, joskus voit vain tuijottaa puhujaa ja näyttää kuuntelevan mutta asiat menee ihan ohi, mieli ei pysty keskittymään. Itselle mielenkiintoisissa asioissa aivot kylä laukkaa ja pystyy keskittymään. Minä olen ollut diagnosoimaton ADD ja kun sain diagnoosin kaikki kävi järkeen, kaikki ne vaikeudet ja muiden kanssa vaikeus tulla toimeen tai kokea olevansa osa ryhmää. Olen aina ollut erilainen oppija, taiteellisesti ja musiikillisesti lahjakas ajattelija mutta koulussa en menestynyt kuin taideaineissa, olen puskemalla puskenut itseäni eteenpäin. Ap kyse voi sulla olla myös huonosta itsetunnosta, sanoit että ihmiset ovat kohdelleet sinua kuin tyhmää, usein identiteetti rakentuu sille ajatukselle. Minusta kirjoitat todella hyvin, olet tietoinen asioista ja itsestäsi. Minusta tyhmä ihminen ei edes tajua itsestään ja tilanteestaan näitä asioita. Usein tyhmät luulevat olevansa hyvinkin älykkäitä. Kirjaviisaus ja tiedon omaksuminen on ihan eri asioita kuin älykkyys, voit olla älykäs muttet lukenut, saatat olla erilainen oppija. :) Tää on mun mielipide. Muista et älykkyyttä on eri tasoja, ei ole vai yhtä tyyppistä älykkyyttä.
veikkaan että ap ei ole hyvä missään...
haukionkala kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
veikkaan että ap ei ole hyvä missään...
Minä veikkaan, että sinulla "haukionkala" on paha persoonallisuushäiriö... hups, taisin osua oikeaan! Tsemppiä elämääsi raasu!
Ap, muista aina, että ne tyhmimmän on niitä, jotka puhuu muiden tyhmyydestä...
Minä sain testissä hyvät pisteet mutta omasta mielestäni olen tyhmä. Päivittäin tulee eteen tilanteita, joissa toimin tyhmimmällä mahdollisella tavalla, onneksi yleensä ainoa vahinko näissä on ajan haaskaus turhan työn muodossa. Sitten on joitakin asioita, joita olen jo lakannut edes yrittämästä oppia, yksi näistä on ilmansuunnat, pohjoisen tiedän, ja jos joku puhuu vaikkapa luoteesta, minun tulee käydä koko litania mielessäni läpi tietääkseni missä päin mikin suunta on. Toinen, häiritsevämpi asia on kuukaudet englanniksi. Puhun ja ymmärrän englantia kohtalaisesti, mutta pari-kolme ensimmäistä kuukautta muistan, augustiin saakka samalla tavoin kuin ilmansuunnat, sen jälkeen sekoaa.
Eii sitä minusta tarvitse edes ajatella niin että pitäisikö se hyväksyä tai ei hyväääksyä koska siitä se palaute tulee nokan eteeen ihan automaattisestikin ja melko nopeastikin joss sitä edes tajuaaa jos on jopa niiiinkin tyhmä Se mitäään mitataaan gausssinkäyrälllä tymyydekksi niiiin itse mittaan ennemmin konkratian tasollla sitä esim niiin että kuka tienaa miljooonan kuussa ja kuka 2000 euroa kuuussa.
Mullekin tuli mieleen että tää teksti ei ole mitään tyhmän tekstiä. Ei virheitä, johdonmukainen kirjoitus, tosi hyvä itsereflektio. Ehkä sulla on joku hahmotusongelma tms. Tai sitten tyhmyys näyttää tuolta, eli ei niin tyhmältä edes kun luulisi. Ehkä olet vaan ihan vähän tyhmä? Mä kyllä veikkaan että on joku hahmotusongelma, lukihäiriö, tai jotain tommosta, mikä ei varsinaisesti vaikuta älyyn.