En ole älykäs, olen suorastaan tyhmä, mutta olen hyväksynyt asian - voivatko muut koskaan hyväksytyä sitä?
Otsikon mukaan, olen viimein tullut sinuiksi sen kanssa etten ole tai tule koskaan olemaan älykäs. Faktaahan on se ettei meitä luoda samanlaisiksi, ja itse sain lyhyemmän korren tässä asiassa.
Olen kamppaillut riittämättömyyden tunteen kanssa koko ikäni. Olen saanut hävetä huonoa koulumenestystäni, ja minua on joukolla pilkattu luokkalaisten ja jopa kavereideni kesken koska minulla kestää kauan ymmärtää asioita, kuten vaikka vitsejä, uusien sanojen merkityksiä, elokuvien juonenkäänteitä jne. Minulle ei ole suotu kieli- tai matikkapäätä, ja koulussa sain vitosia ja kutosia lähes poikkeuksetta. Uskon vahvasti että valmistuin 9-luokalta aika lailla säälistä haalittuani mitättömiä pisteitä lisätehtävillä. Koko koulu-urani olen kuitenkin turhautuneeseen itkuun asti yrittänyt parhaani. Se masensi suunnattomasti, kun kaverit saivat ysejä ja kymppejä kohtalaisen helposti. Ala-asteella jo ajattelin, että olen täysi idiootti.
Koen kielioppini olevan kohtalaisella tasolla, mutta silti teen usein yhdyssanavirheitä ja varsinkin puhuessani taivutan sanoja väärin. Myös lauserakenne ontuu. Äidinkielessä olin umpimätä, kaiken maailman nominatiivit ja muut olivat minulle hepreaa, eivät suomea. Minun on myös vaikea ymmärtää mitä ihmiset sanovat, en vain sisäistä lauseita, olivat ne sitten puhuttuja tai kirjoitettuja. Ihmisillä ei riitä kärsivällisyyttä minulle, sillä asioita joutuu usein yksinkertaistamaan kuin pikkulapselle, jos kanssani keskustelee. Testin mukaan sanavarastoni on n. 10-vuotiaan lapsen tasolla, vaikka pyrin lukemaan ainakin yhden kirjan kuukaudessa. Niitä lukisssani minulla kestää usein tajuta lauseita ja seurata tapahtumia, luen mielestäni kuitenkin ihan normaaleja aikuisten romaaneja, mutta pyrin kuitenkin valitsemaan hieman lyhyempiä teoksia enkä mitään tiiliskiviä. Uskon myös, että minulla on visuaalisesaa hahmotuskyvyssä/motoriikassa joitain vaikeuksia, mutta näitä ei ole koskaan tutkittu.
(Jatkuu alla...)
Kommentit (71)
Sovit vasemmistopiireihin oikein hyvin.
TERVEYSKESKUS
Lääkäri: mitä asiaa?
Ap: niin haluaisin lähetteen neurologisiin tutkimuuksiin
Lääkäri: miksi? mitä oireita?
Ap: olen tyhmä.
Lääkäri: vai niin ..tyhmyys ei ole sairaus..NEXXXTTT!!!
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi missä tuollaisen testin teit että olet muka 10 vuotiaan lapsen tasolla? Haluaisin itse tehdä samaisen sanatestin, Löytyykö netistä?
Ap kirjoitti että hänen sanavarastonsa on 10v tasolla ei että on itse lapsen tasolla...
AP:n vanhemmat ei hyväksy ap:n tyhmyyttä
Voisitko nyt myöntää tämän ap...et päästäis säälimään sua ja kertomaan että oot hyvä ja uniikki perhonen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi missä tuollaisen testin teit että olet muka 10 vuotiaan lapsen tasolla? Haluaisin itse tehdä samaisen sanatestin, Löytyykö netistä?
Ap kirjoitti että hänen sanavarastonsa on 10v tasolla ei että on itse lapsen tasolla...
VOI HERRANJUMALA!
EIKÖ KUKAAN LUKENUT AP:N ESSEETÄ?
ei 10 vuotias tuolleen jäsentele ajatuksiaan paperille.
voi jeesus sentään.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Testin mukaan sanavarastoni on n. 10-vuotiaan lapsen tasolla, vaikka pyrin lukemaan ainakin yhden kirjan kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä veikkaat tähän syyksi? Ovatko vanhempasi myös hieman vajaaälyisiä ja huonoja oppimaan. Onko sinulla todettu jotain poikkeavuutta tai esim joiko äitisi raskausaikana? (Ei tarkoitus loukata mutta tämä on oikeasti melko yleistä)
Minulla on hieman hankaluuksia hahmottaa minkälainen on oikeasti "tyhmä" ihminen. Suurin osa ihmisiä nyt on kuitenkin ihan hyviä ainakin joissain asioissa jotka kokevat mielenkiintoisiksi. Koulumenestys ei sinällään kovin paljon älykkyydestä kerro koska siihen vaikuttaa monet muutkin tekijät.
Olen oikeastaan ajatellut tähän syyksi yksinkertaisesti geenilotossa häviämistä? Tai ehkä joku kehityksen viivästymä raskausaikana? Joku lievä vamma? Selittäisi ainakin kokemani hahmotuskyvyn ja motoriaten taitojen puutteen myös. Vanhemmat ja veli kaikki akateemisia, minulla tarjottu lapsesta asti eväät hyvään oppimiseen yms. mutta silti ihan eskarista asti ollut hitautta. Äitini ei ainakaan myönnä juoneensa raskausaikana, eipä käytä alkoa muutenkaan kuin juhlissa, mutta satavarma en tietenkään voi olla.
-AP
Pyydät lähetettä neuropsykologisiin tutkimuksiin. Sillä se selviää. Ja jokainen ihminen on jollain tavalla tyhmä, vai tunnetko ihmisiä kenen ajattelussa ei olisi ns. sokeita pisteitä? Ihan normaaliälyiseltä vaikutat. Tyhmyys on vähän subjektiivinen käsite useimmille. Miten itse määrittelisit tyhmän? Onko tyhmä jos on lukihäiriö tai huono matikassa?
Mulla on siis kaikki ok?
Vaika hakattiin lapsena.
Fiksu olen..mutta jokin on rikki?
Ei mun tarvii mennä tutkimuksiin.
Hakkaaminen tapahtui 90:llä..ei ketään kiinnostanut
Saisit kunnolla tutkittua missä ongelmia on ja sitten olisi ehkä mahdollisuus jopa kuntouttaa/lääkitä tiettyjä juttuja. Ja elämä ja arki olisi helpompi rakentaa kun tietää mitkä asiat aiheuttaa ongelmia jne. Mihin työhön soveltuu ja mihin ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Testin mukaan sanavarastoni on n. 10-vuotiaan lapsen tasolla, vaikka pyrin lukemaan ainakin yhden kirjan kuukaudessa.
ok..olen nyt reilu ja kiltti
ap , minkä kirjan luit viimeksi?
ÄLYKÄS kirjoitti:
Minä olen älykäs.
Olen myös hoikka ja nätti.
Äiti piti nälässä ja hakkasi.
Isä a.mpui itsensä olkkarissa.
Helpottiko?
Haluatko mun vanhemmat?
Tämä jos joku oli suora humble brag. Aihe jossa ei keskustella kerrankin ulkonäöstä ollenkaan, piti jonkun tuoda sekin esille. Mikä oli tämän kirjoituksesi pointti? Sinulla on ollut vaikeaa, mutta onneksi olet nätti? Huonot olosuhteet, mutta olet älykäs ja ilmeisesti myös katkera?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä veikkaat tähän syyksi? Ovatko vanhempasi myös hieman vajaaälyisiä ja huonoja oppimaan. Onko sinulla todettu jotain poikkeavuutta tai esim joiko äitisi raskausaikana? (Ei tarkoitus loukata mutta tämä on oikeasti melko yleistä)
Minulla on hieman hankaluuksia hahmottaa minkälainen on oikeasti "tyhmä" ihminen. Suurin osa ihmisiä nyt on kuitenkin ihan hyviä ainakin joissain asioissa jotka kokevat mielenkiintoisiksi. Koulumenestys ei sinällään kovin paljon älykkyydestä kerro koska siihen vaikuttaa monet muutkin tekijät.
Olen oikeastaan ajatellut tähän syyksi yksinkertaisesti geenilotossa häviämistä? Tai ehkä joku kehityksen viivästymä raskausaikana? Joku lievä vamma? Selittäisi ainakin kokemani hahmotuskyvyn ja motoriaten taitojen puutteen myös. Vanhemmat ja veli kaikki akateemisia, minulla tarjottu lapsesta asti eväät hyvään oppimiseen yms. mutta silti ihan eskarista asti ollut hitautta. Äitini ei ainakaan myönnä juoneensa raskausaikana, eipä käytä alkoa muutenkaan kuin juhlissa, mutta satavarma en tietenkään voi olla.
-AP
Pyydät lähetettä neuropsykologisiin tutkimuksiin. Sillä se selviää. Ja jokainen ihminen on jollain tavalla tyhmä, vai tunnetko ihmisiä kenen ajattelussa ei olisi ns. sokeita pisteitä? Ihan normaaliälyiseltä vaikutat. Tyhmyys on vähän subjektiivinen käsite useimmille. Miten itse määrittelisit tyhmän? Onko tyhmä jos on lukihäiriö tai huono matikassa?
Mulla on siis kaikki ok?
Vaika hakattiin lapsena.
Saisit kunnolla tutkittua missä ongelmia on ja sitten olisi ehkä mahdollisuus jopa kuntouttaa/lääkitä tiettyjä juttuja. Ja elämä ja arki olisi helpompi rakentaa kun tietää mitkä asiat aiheuttaa ongelmia jne. Mihin työhön soveltuu ja mihin ei.
ööh tää ei oo ap
siis KOSKA OLIN FIKSU
kävin lukion ja amiksen, menin naimisiin ja perustin yrityksen..
En nyt äkkiseltään tiedä mihin tarviin näin YLI 50 vuotiaana tutkimuksia?
Mutsia v.ihaan edelleen..mutta musta se on ok
Vierailija kirjoitti:
ÄLYKÄS kirjoitti:
Minä olen älykäs.
Helpottiko?
Haluatko mun vanhemmat?
Tämä jos joku oli suora humble brag. Aihe jossa ei keskustella kerrankin ulkonäöstä ollenkaan, piti jonkun tuoda sekin esille. Mikä oli tämän kirjoituksesi pointti? Sinulla on ollut vaikeaa, mutta onneksi olet nätti? Huonot olosuhteet, mutta olet älykäs ja ilmeisesti myös katkera?
kyllä se että oma äiti pahoinpitelee, tekee katkeraksi:(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joojoo, mutta löytyykö testi netistä vai missä se on tehty ap?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-AP
Mulla on siis kaikki ok?
Vaika hakattiin lapsena.
ööh tää ei oo ap
siis KOSKA OLIN FIKSU
kävin lukion ja amiksen, menin naimisiin ja perustin yrityksen..
En nyt äkkiseltään tiedä mihin tarviin näin YLI 50 vuotiaana tutkimuksia?
Mutsia v.ihaan edelleen..mutta musta se on ok
Sä voit vielä elää 40 vuotta ni voihan sinäkin aikana tehä muuta kuin pyöriä tällä foruilla? Tietynlaiset päävammat voi myös altistaa muistaakseni joillekkin muistisairauksille, näitä vois mahdollisesti ennalta ehkäistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joojoo, mutta löytyykö testi netistä vai missä se on tehty ap?
Tässä on suomen kielen testi josta itse sain että olen muka 10v teinin tasolla :D https://www.arealme.com/sanavaraston-laajuus-testi/en/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ÄLYKÄS kirjoitti:
Minä olen älykäs.
Helpottiko?
Haluatko mun vanhemmat?
kyllä se että oma äiti pahoinpitelee, tekee katkeraksi:(
Tiedän minulla on aivan sama kokemus äidistäni, mutta katkeroituminen on myös jossain vaiheessa oma valinta. En vain ymmärrä mikä oli kirjoituksesi pointti? Minäkin näytän hyvältä, mutta ei minun tarvitse tuoda sitä esille yhtään missään, varsinkaan aiheessa joka ei liittynyt ulkonäköön mitenkään. Tai tuoda esille sitä, miten kärsin äitini käsissä lähes joka päivä, ei liity aiheeseen varsinaisesti mitenkään. Paitsi joku aivovaurio, sitähän ei voi tietää enää mikä sellaisen olisi aiheuttanut aikanaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle ei tullut kirjoituksestasi todellakaan umpitolloa vaikutelmaa.
Siinä oli paljon itsereflektiota. Sopisiko sinulle kenties jokin ihmisläheinen työ? Hoitaja?
Todennäköisesti olisit todella pidetty. Jos vain pystyt olemaan uupumatta sen empatiasi alle.
Kiitos kommentista! Ihmisläheiseen työhön en valitettavasti uskalla, sillä vastuulleni jäisi muiden hyvinvointi ja pienikin virhe (vaikka ymmärryksessä tai kommunikaatiossa, tai jonkin asian ylös kirjaamisessa) saattaisi vaikuttaa negatiivisesti kys. ihmiseen. En myöskään usko kykeneväni opintoihin, valitettavasti.
-AP
Vaikea nyt ruveta diagnosoimaan nettipalstalla, mutta sanavarastosi ei todellakaan ole 10-vuotiaan tasolla tämän tekstisi perusteella. Lähden kuitenkin siitä oletuksesta, että tämä ei ole provo, etkä halua tuhlata ihmisten aikaa.
Voisiko kuitenkin olla, että sinulla on vain syystä X huono itseluottamus, ts. näet kykysi heikompina kuin mitä ne todellisuudessa ovat? Et nimittäin esitää faktaa tiettyjen väitteidesi tueksi, esim. että et usko olevasi kykenevä työskentelemään ihmisläheisellä alalla. Mitäpä, jos muuttaisit asennettasi, että uskot itseesi, ja haluat tehdä töitä alalla, jolle voit realistisesti päästä ja josta voisit saada tarkoitusta elämääsi?
Kyllä ne pääsykokeet ja opinnot tulevat näyttämään, onko sinusta alalle vai ei, Sinun ei tarvitse huolehtia siitä, jos itsesi mielestä et ole sopiva, tämä myös objektiivisesti pitäisi paikkansa. Kannattaa yrittää. Tietysti pettymys voi tulla, ja omasta kokemuksestani voin sanoa, että ihminenkin kestää vain tietyn määrän pettymyksiä, mutta ehkä tässä asiassa riski kannattaisi ottaa. Eli kokeilla tehdä jotain sellaista, mikä tuntuu sopivalta ja realistiselta.
-Edellinen
Ap, minäkin olen tyhmä, sain saman tuloksen testissä kuin sinä. Jännä kyllä olen saanut koulussa kiitettäviäkin, voisiko tyhmä pystyä samaan, tai oppia lukemaan suht haastavia nuotteja?
En tiennyt mitä tuo testin englanninkielinen sana tarkoittaa mikä oli punaisella, ennen kuin googletin, joten siinäkin saattoi tulla virheitä.
En jaksanut lukea, mutta minä olen fiksu ja tiedän sen. Edellytän fiksuutta myös kavereilta ja miekkosystävältä. En yksinkertaisesti tule toimeen palikkapäiden kanssa enkä aio edes yrittää. Tyh.myys raivostuttaa.