Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ole älykäs, olen suorastaan tyhmä, mutta olen hyväksynyt asian - voivatko muut koskaan hyväksytyä sitä?

Vierailija
24.09.2020 |

Otsikon mukaan, olen viimein tullut sinuiksi sen kanssa etten ole tai tule koskaan olemaan älykäs. Faktaahan on se ettei meitä luoda samanlaisiksi, ja itse sain lyhyemmän korren tässä asiassa.

Olen kamppaillut riittämättömyyden tunteen kanssa koko ikäni. Olen saanut hävetä huonoa koulumenestystäni, ja minua on joukolla pilkattu luokkalaisten ja jopa kavereideni kesken koska minulla kestää kauan ymmärtää asioita, kuten vaikka vitsejä, uusien sanojen merkityksiä, elokuvien juonenkäänteitä jne. Minulle ei ole suotu kieli- tai matikkapäätä, ja koulussa sain vitosia ja kutosia lähes poikkeuksetta. Uskon vahvasti että valmistuin 9-luokalta aika lailla säälistä haalittuani mitättömiä pisteitä lisätehtävillä. Koko koulu-urani olen kuitenkin turhautuneeseen itkuun asti yrittänyt parhaani. Se masensi suunnattomasti, kun kaverit saivat ysejä ja kymppejä kohtalaisen helposti. Ala-asteella jo ajattelin, että olen täysi idiootti.

Koen kielioppini olevan kohtalaisella tasolla, mutta silti teen usein yhdyssanavirheitä ja varsinkin puhuessani taivutan sanoja väärin. Myös lauserakenne ontuu. Äidinkielessä olin umpimätä, kaiken maailman nominatiivit ja muut olivat minulle hepreaa, eivät suomea. Minun on myös vaikea ymmärtää mitä ihmiset sanovat, en vain sisäistä lauseita, olivat ne sitten puhuttuja tai kirjoitettuja. Ihmisillä ei riitä kärsivällisyyttä minulle, sillä asioita joutuu usein yksinkertaistamaan kuin pikkulapselle, jos kanssani keskustelee. Testin mukaan sanavarastoni on n. 10-vuotiaan lapsen tasolla, vaikka pyrin lukemaan ainakin yhden kirjan kuukaudessa. Niitä lukisssani minulla kestää usein tajuta lauseita ja seurata tapahtumia, luen mielestäni kuitenkin ihan normaaleja aikuisten romaaneja, mutta pyrin kuitenkin valitsemaan hieman lyhyempiä teoksia enkä mitään tiiliskiviä. Uskon myös, että minulla on visuaalisesaa hahmotuskyvyssä/motoriikassa joitain vaikeuksia, mutta näitä ei ole koskaan tutkittu.

(Jatkuu alla...)

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten edellä jo mainittu et millään lailla valita tyhmältä, vaikutat kirjoituksesi perusteella keskimääräistä älykkäämmältä.

Vastaavasti arvelen että kyse on muusta. 

Yksityiskohtaisuus ja ns. oppimisvaikeudet saattavat olla autismin kirjoon kuuluvia, olet erityinen, et lahjaton. 

Saatat hyvinkin olla as, aspergers spektrumilla, ja jos ja kun saat diagnoosin ja tukea niin tulet löytämään tapasi olla ja elää ja saada mahdollisesti häikäisevän uran, koska vastaavasti mahdollinen aspergers hyödyttää perehtymään asioihin, kunhan saat lisää itseluottamusta- tavan toimia omin päin, niin pääset hyvin pitkälle.

Lähde edelleen etsimään selvyyttä.

Jos et muuta, niin elätät varmasti itsesi kirjoittamalla!

Vierailija
22/71 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä veikkaat tähän syyksi? Ovatko vanhempasi myös hieman vajaaälyisiä ja huonoja oppimaan. Onko sinulla todettu jotain poikkeavuutta tai esim joiko äitisi raskausaikana? (Ei tarkoitus loukata mutta tämä on oikeasti melko yleistä)

Minulla on hieman hankaluuksia hahmottaa minkälainen on oikeasti "tyhmä" ihminen. Suurin osa ihmisiä nyt on kuitenkin ihan hyviä ainakin joissain asioissa jotka kokevat mielenkiintoisiksi. Koulumenestys ei sinällään kovin paljon älykkyydestä kerro koska siihen vaikuttaa monet muutkin tekijät.

Olen oikeastaan ajatellut tähän syyksi yksinkertaisesti geenilotossa häviämistä? Tai ehkä joku kehityksen viivästymä raskausaikana? Joku lievä vamma? Selittäisi ainakin kokemani hahmotuskyvyn ja motoriaten taitojen puutteen myös. Vanhemmat ja veli kaikki akateemisia, minulla tarjottu lapsesta asti eväät hyvään oppimiseen yms. mutta silti ihan eskarista asti ollut hitautta. Äitini ei ainakaan myönnä juoneensa raskausaikana, eipä käytä alkoa muutenkaan kuin juhlissa, mutta satavarma en tietenkään voi olla.

-AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko sinulla olla ADD?

Vierailija
24/71 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksanut lukea koko pitkää tekstiä, mutta vaikuttaa kyseessä olevan ns. humble brag. Aivan hyvältä näyttää kielioppi ja niin edelleen. Vai käytitkö muka päiväkausia aloituksesi hiomiseen?

Jos olisit lukenut koko tekstin, olisit huomannut kohdan jossa mainitsen että koen kielioppini olevan kohtalaisella tasolla/ihan hyvää. Luin aloituksen kolmisen kertaa läpi ennen postausta, kirjoitin koneella aluksi.

-AP

En ole diagnosoimassa, mutta olen asperger spektrumilla itse, ja kyllä tuntuu tutulta....

Vierailija
25/71 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP tässä, kiitos kaikille kommenteista! Olin enemmän avautumisen tarpeessa kuin aavistinkaan. En valitettavasti nyt tämän päivän osalta ehdi enää vastailemaan, mutta luen kommentteja illalla jos niitä tulee lisää. :)

-AP

Vierailija
26/71 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä veikkaat tähän syyksi? Ovatko vanhempasi myös hieman vajaaälyisiä ja huonoja oppimaan. Onko sinulla todettu jotain poikkeavuutta tai esim joiko äitisi raskausaikana? (Ei tarkoitus loukata mutta tämä on oikeasti melko yleistä)

Minulla on hieman hankaluuksia hahmottaa minkälainen on oikeasti "tyhmä" ihminen. Suurin osa ihmisiä nyt on kuitenkin ihan hyviä ainakin joissain asioissa jotka kokevat mielenkiintoisiksi. Koulumenestys ei sinällään kovin paljon älykkyydestä kerro koska siihen vaikuttaa monet muutkin tekijät.

Olen oikeastaan ajatellut tähän syyksi yksinkertaisesti geenilotossa häviämistä? Tai ehkä joku kehityksen viivästymä raskausaikana? Joku lievä vamma? Selittäisi ainakin kokemani hahmotuskyvyn ja motoriaten taitojen puutteen myös. Vanhemmat ja veli kaikki akateemisia, minulla tarjottu lapsesta asti eväät hyvään oppimiseen yms. mutta silti ihan eskarista asti ollut hitautta. Äitini ei ainakaan myönnä juoneensa raskausaikana, eipä käytä alkoa muutenkaan kuin juhlissa, mutta satavarma en tietenkään voi olla.

-AP

Miten syntymäsi sujui? Hapenpuutetta? (hapenpuute - AS)

Vierailija
27/71 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, että suhtaudut itseesi rehellisesti, se on paljon harvinaisempi piirre ihmisissä kuin älykkyys. Itsesi hyväksyminen ja rakastaminen on paljon tärkeämpää kuin yhteiskunnan asettamiin odotuksiin vastaaminen. Haluaisin myös muistuttaa, että älykkyyttä on monenlaista, vaikka et olisi hyvä kouluaineissa, voi sinulla silti olla muunlaista, esim. sosiaalista älykkyyttä. Koulussa muutenkin testataan pitkälti muistia ja keskittymiskykyä, ei älykkyyttä. Kuka vain hyvällä muistilla ja keskittymiskyvyllä varustettuna voi pärjätä koulussa erinomaisesti, koska kaikki perustuu niin pitkälti ulkoa opetteluun. 

Se, että pohdit itseäsi ja omaa älykkyyttäsi ja kykenet näin rehelliseen ja objektiiviseen tulkintaan kertoo mielestäni jo jonkinlaisesta älykkyydestä (Wikipediasta itseasiassa löytyi sille sopiva termikin, eli moniälykkyysteorian mukaan kyseessä olisi "intrapsyykkinen älykkyys"). Sen lisäksi itseään on aina mahdollista kehittää, eli vaikka olisit hyväksynyt nykytilanteen, ei uusien taitojen ja ominaisuuksien omaksuminen suinkaan ole mahdotonta. Kannattaa vaan kokeilla lähestyä asiaa erilaisten oppimismetodien ja aihepiirien kautta, eikä jumiutua mihinkään tiettyyn kaavaan tai tylsään aiheeseen. Looginen ajattelu (mitä älykkyys kai yksinkertaisimmillaan on) kehittyy asioita tutkiessa ja pohtiessa, kuin myös niistä debatoidessa. 

Vierailija
28/71 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin komppaan sitä, että et vaikuta tyhmälle, vaan sille että sinulla on oikeasti oppimishäiriöitä, ehkä jopa jotain neurologista häiriötä. Käsittääkseni myös jonkinlainen aivovaurio voi olla kyseessä. Mulla itselläni on selkeä oppimishäiriö, mutta sitä ei ole koskaan tutkittu, mutta se vaikuttaa jo ihan itsetuntoon niin paljon, että en uskalla lähteä tavoittelemaan mitään. Älykkyysosamäärätesteissä olen aina saanut tuloksen, että olen keskimääräistä hieman älykkäämpi, eli olisiko nyt ollut jonkin verran yli 110 pistettä?

No jokatapauksessa minua häiritsee ihmiset jotka ovat oikeasti tyhmiä, mutta kuvittelevat olevansa älykkäitä, mutta heidän kanssaan keskustelu on sitä kuin he yrittäisivät koko keskustelun ajan tunkea vääränmuotoista palikkaa toisenmuotoisesta reiästä läpi. Kontribuutio keskusteluun on tasan nolla, mutta he itse kaikessa omahyväisyydessään kuvittelevat antaneensa jotain koko keskustelulle, vaikka koko keskustelu on aivan täysin jumiutunut johonkin epäolennaiseen. Onneksi näitä omahyväisiä tyhmiä ihmisiä ei ole niin paljon. Moni oikeasti tyhmä ihminen myös ymmärtää omat rajoitteensa ja sekin on tietynlaista älykkyyttä kuitenkin.

Vierailija
29/71 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi provoilet täällä?

Tyhmä ei kirjoita pitkää selkeää kirjoitusta ,vaan

Oon tyhmä, auts päähän sattuu..oispa kaljaa...

Vierailija
30/71 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama juttu täällä.

Elän jossain omassa sisäisessä maailmassani eikä minua niinkään kiinnosta ulkopäin saavutetut asiat.

Se mitä henkisellä tiellä tapahtuu niin voinaannuttaa ja antaa elämälle tarkoitusta.

Voin olla onnellinen vain omissa ajatuksissani ja paineettomassa ympäristössä.

Kaikki suoritus, muita varten tekeminen ja opiskelu on raskasta ja tietysti syö energiaani valtavasti ihan masennukseen saakka.

Olen yrittänyt työelämässä pärjätä ja pärjännytkin mutta uupunut pahasti joka kerta kun pyrin olemaan hyvä ja sellainen mitä yleensäkin tässä yhteiskunnassa vaaditaan.

Sitten kun saan rauhassa toipua, olla yksin erakkona, ei tarvitse väkisin opiskella tai suorittaa ja yrittää parhaansa niin pystyn jotenkin ravitsemaan sisintäni ja sieltä voimaantumaan sekä tekemään hienoja asioita.

Silloin voin kutsua itseäni tarpeeksi älykkääksi pärjäämään ja ymmärtämään elämästä jotain.

Pitäisi kai unohtaa toisten odotukset mutta yleensä empatiakykyni ja rajojeni puutteellisuus tuo säröjä senkin suhteen.

Vierailija
31/71 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-AP

Vertaat siis itseäsi ympäristöösi?

Tämä on täysin normaalia.

Muuta lähiöön jossa on kunnan vuokrakämppiä

Mee töihin johonkin kunnan puhelinpalveluun.

SITTEN..niin sitten voit tuntea älyllistä ylemmyyttä..mutta..niin mitä välii

Kuollaan kaiki kuminkin.

Vierailija
32/71 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen älykäs.

Olen myös hoikka ja nätti.

Äiti piti nälässä ja hakkasi.

Isä a.mpui itsensä olkkarissa.

Helpottiko?

Haluatko mun vanhemmat?

Vierailija
33/71 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ÄLYKÄS kirjoitti:

Minä olen älykäs.

Olen myös hoikka ja nätti.

Äiti piti nälässä ja hakkasi.

Isä a.mpui itsensä olkkarissa.

Helpottiko?

Haluatko mun vanhemmat?

Olen oikeastaan ajatellut tähän syyksi yksinkertaisesti geenilotossa häviämistä?

Vierailija
34/71 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi missä tuollaisen testin teit että olet muka 10 vuotiaan lapsen tasolla? Haluaisin itse tehdä samaisen sanatestin, Löytyykö netistä?

Vierailija
35/71 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämän lotto:

Joku on rikkaasta perheestä.

Joku köyhästä.

Jonkun vanhemmat rakastaa lastaan.

Jonkun ei.

Joku tuottaa PETTYMYKSEN.

Sinä olet fiksuille vanhemmillesi pettymys.

Jatkuva muistutus, että heidän geeneillään tulee TYHMÄ

Vierailija
36/71 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, jotkut älykkäinä itseään pitävät eivät hyväksy sitä, että maa on pallo.

Case closed.

Vierailija
37/71 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-AP

Pyydät lähetettä neuropsykologisiin tutkimuksiin. Sillä se selviää. Ja jokainen ihminen on jollain tavalla tyhmä, vai tunnetko ihmisiä kenen ajattelussa ei olisi ns. sokeita pisteitä? Ihan normaaliälyiseltä vaikutat. Tyhmyys on vähän subjektiivinen käsite useimmille. Miten itse määrittelisit tyhmän? Onko tyhmä jos on lukihäiriö tai huono matikassa?

Vierailija
38/71 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko luoja joskus jakanut nallekarkit tasan?

Ole kiitollinen että saat olla terve ja esim. liikkumiskykysi taitaa olla normaali. Toiset syntyvät ilman raajoja, näkökykyä jne. Hölmöys on pieni vaiva niihin nähden.

Vierailija
39/71 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaisi missä tuollaisen testin teit että olet muka 10 vuotiaan lapsen tasolla? Haluaisin itse tehdä samaisen sanatestin, Löytyykö netistä?

Ap:n vanhemmat on käyny testauttamassa apta  joka vuosi syntymästä lähtien.

Koska on pitänyt löytyä joku muu syy kuin heidän paskat  geeninsä siihen että ap ei saa Nobelin palkintoa ruudin keksinnästä.

Vierailija
40/71 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-AP

Pyydät lähetettä neuropsykologisiin tutkimuksiin. Sillä se selviää. Ja jokainen ihminen on jollain tavalla tyhmä, vai tunnetko ihmisiä kenen ajattelussa ei olisi ns. sokeita pisteitä? Ihan normaaliälyiseltä vaikutat. Tyhmyys on vähän subjektiivinen käsite useimmille. Miten itse määrittelisit tyhmän? Onko tyhmä jos on lukihäiriö tai huono matikassa?

Mulla on siis kaikki ok?

Vaika hakattiin lapsena.

Fiksu olen..mutta jokin on rikki?

Ei mun tarvii mennä tutkimuksiin.

Hakkaaminen tapahtui 90:llä..ei ketään kiinnostanut

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yksi