Onko kuukautiskierron lyhentyminen aina merkki hedelmällisyyden vähenemisestä?
Mulla on lyhentynyt 31 päivästä 27 päivään. Onko hedelmällisyyteni loppumassa? Ikää vasta 30 ja olen ajatellut että mulla olisi vielä 10 vuotta aikaa tehdä lapsia.
Kommentit (16)
Kyllä 3-kymppisellä voi olla kiire. Oma kiertoni lyheni 34-35 v. 28 pv:stä 26, ja sitten 24 pv. Kärsin lapsettomuudesta, mutta mitään vikaa ei ole löytynyt muuta kuin ikä. Yrittäminen aloitettiin, kun olin 32 ja nyt olen 39. Tiedä sitten liittykö kuukautiskierron pituus mitenkään hedelmällisyyteen.
Ystäväni sai ainoan lapsena 21 vuotiaana. Ja sen jälkeen ei enää yrityksistä huolimatta onnistunut. Kävi gynellä ja selvisi, että hänellä on alkanut vaihdevuodet. On nyt 25 vuotias. Toki kuulemma hyvin harvinaista, mutta mahdollista :( Onneksi ehti saamaan ainokaisensa <3 Sinuna kävisin gynellä tarkistuttamassa asian.
Siis apua, voiko vaihdevuodet alkaa jo nuorena??
Esivaihdevuosien oireisiin kuuluu kierron lyheneminen. Vaikka kierron lyheneminen voi johtua muista syistä (laihduttaminen, raskas liikunta), kannattaa mennä lääkärille varmistamaan asia, jos lapsia toivoo.
Olen 33 ja kiertoni on myös hiljattain lyhentynyt jopa viikolla. Minäkin olen miettinyt, mitä tässä on taustalla.
Vierailija kirjoitti:
Siis apua, voiko vaihdevuodet alkaa jo nuorena??
Voivat, mutta harvinaista se silti on. Ja raaka fakta on myös se, että hedelmällisyys alkaa laskea radikaalisti 35-vuotiaana. Että sikäli 30-vuotiaana ei enää hirveästi ole aikaa lykätä lastenhankintaa, valitettavasti.
Hedelmällisyys alkaa laskemaan jo 25 ikävuoden jälkeen. 35 vuotiaana se on JO laskenut radikaalisti.
Minä olen itse 31-vuotias. Kiertoni lyheni e-pillereiden lopettamisen jälkeen 28 päivästä 26 päivään, ja keskenmenon jälkeen 24 päivään. Lääkärissä olen käynyt, eikä mitään vikaa ole löytynyt, ja ovulaatio tapahtuu normaalisti.
Onko myös normaalia että kuukautis kivut pahenee samalla kun kierto lyhenee?
Kyllä kierron lyheneminen usein kertoo esivaihdevuosista, mutta on yksilöllistä, kuinka se vaikuttaa hedelmällisyyteen.
Itselläni oli juurikin kierto lyhentynyt 30-31 päivästä 27 päivään, mutta silti tulin helposti raskaaksi. Ikää oli minulla tuolloin 40.
Ymmärtääkseni ei ole millään tavalla normaalia, että esivaihdevuodet alkavat kolmekymppisenä. Vaikka ei lapsia olisi toiveissa, täytyy ennenaikaisia vaihdevuosia hoitaa, että luusto säilyy vahvana.
On olemassa verikoe, jolla voi selvittää onko vaihdevuodet jo lähellä tai alkanut. Ihan gynekologilta saa lähetteen. Helppo tapa selvittää, jos lapsi vielä toiveissa.
Kyllä harva enää yli 35 vuotiaana raskasksi tulee. 40-vuitiaista enäö 30 prosenttia.
Vierailija kirjoitti:
On olemassa verikoe, jolla voi selvittää onko vaihdevuodet jo lähellä tai alkanut. Ihan gynekologilta saa lähetteen. Helppo tapa selvittää, jos lapsi vielä toiveissa.
Kyllä harva enää yli 35 vuotiaana raskasksi tulee. 40-vuitiaista enäö 30 prosenttia.
Valtaosa yli 35-vuotiaista tulee halutessaan raskaaksi, joten ei se nyt niin kovin harva ole. Useimmat toki pyrkivät siihen, että perhe olisi kasassa 35-vuotiaana. Itsekin tein esikoisen ja keskimmäisen vähän liian pienellä ikäerolla, että saisin ne toivotut kaksi lasta ennen 35 ikävuoden merkkipaalua.
Minulla oli nuorena niin pitkä ja epäsäännöllinen kierto, että kaikkiin terveyskyselyihin laitoin läpällä kierron pituudensi 35-53 vrk. N. 30 vuotiaana kierto muuttui minun mielestäni säännölliseksi, 27-29 vrk. Sain kaikki lapseni vasta tämän kierron lyhenemisen jälkeen, ja tulin melko helposti raskaaksi. Kuopukseni sain 43 vuotiaana. Nyt on ikää 51 vuotta, ja viimeisen parin vuoden aikana kierto on muuttunut epäsäännölliseksi, n. 25-35 vrk. Hormonikierukan vaihtoon olen tässä syksyn aikana menossa.
Mulla on aivan päinvastainen ongelma, eli kierto on pidentynyt viikolla. Mistäköhän johtuu?
Tuskin tuossa iässä on kyse siitä. Esivaihdevuodet on yleensä nelikymppisenä. Kolmekymppisenä kierron pituus voi vaihdella muuten vaan.
Up onko kenelläkään tietoa.