Avoin yliopisto, arvostetaanko?
Niin. Hölmö kysymys mutta jäin miettimään arvostetaanko avoimessa yliopistossa opiskelua vai pidetäänkö sitä huuhaana, kun opiskelusta ei valmistuta miksikään.
Oletko opiskellut avoimessa? Oliki hyötyä?
Kommentit (19)
Kaikki opiskelu ja lukeminen on pääomaa. Koskaan et voi tietää milloin sitä tarvitset.
Opiskeluni avoimessa jäi puolikkaaseen sosiologian kurssiin, siitä ei ollut mitään mainittavaa hyötyä. En usko, että olisi ollut hyötyä vaikka olisin sen loppuun asti tehnyt. Opiskelin myöhemmin yo-tutkinnon, ihan tavan yliopiston puolella, enkä missään kohtaa ole tuonut ilmi tuota puolikasta kurssia.
Jos tekee opintokokonaisuuksia, niin sitten ehkä. Tosin opintoalallakin on väliä, jotain yhteiskuntatiedettä tai humanistisia aineita ei nyt muutenkaan arvosteta.
Riippuu varmaan mitä ja kuka siellä opiskelee. Itse olen opiskellut yliopistossa ja lähinnä sitten valmistumiseni jälkeen myös avoimessa useampia aloja.
Ensinnäkin sanoisin, että avoimen yliopiston opiskelu on pääsääntöisesti hyvin samanlaista kuin olla oikeasti opiskelijana yliopistolla joten helposti opinnoissa saa saman opin ja näin myös hyödyn vaikkei koko tutkintoa pystykään tekemään.
Omalla kohdallani mulle on ollut avoimen opinnoista lähinnä iloa itselleni, olen opiskellut esimerkiksi kotimaisen kirjallisuuden perusopinnot, joka oli tosi mukavaa kun rakastan lukemista ja kirjoittamista. Tuolloin olin pienen lapsen kanssa kotona ja nämä verkko-opinnot olivat myös eräänlainen henkireikä ja mahdollisuus keskustella aikuisten ihmisten kanssa (näihin opintoihin sisältyi paljon verkkokeskusteluja).
Olen huomannut että esimerkiksi työnhaussa opiskeluja on voitu arvostaa siinä mielessä, että on kiinnostunut kehittämään itseään ja hankkimaan tietoa. Musta kuitenkin riippuu vähän mitä töitä haen kerronko edes opinnoistani tai ainakaan kaikista. Mulla on ehkä vähän turhan paljon opintoja eivätkä kaikki välttämättä katsokaan sitä alallani hyvällä, voivat esim. ajatella liian teoreettiseksi tms.
Hain itse kesällä taas yliopistoon ja mulla on opiskelupaikka siellä mutta lykkäsin opintojen aloitusta vuodella. Sinä aikana opiskelen taas avoimessa sivuaineita. Se konkreettinen hyötyhän avoimen opinnoista on että ne voi liittää osaksi tutkintoa. Mulle sopii nykyiseen elämäntilanteeseen taas parhaiten verkko-opinnot niin saan jotain tehtyä nytkin vaikken pääse konkreettisesti yliopistolla. Avoimessa yliopistossa voi myös tehdä vaikka yksittäisiä kursseja tai pelkkiä perusopintoja ja miettiä mitä haluaisi oikeasti opiskelemaan jos tämä tavoitteena.
Avoimen hyöty riippuu siitä, mitä siellä tekee. Yksittäisistä kursseista sieltä täälät ei ole mitään hyltyä. Opintokokonaisuuksista (perusopinnot, aineopinnot) on jo. Useimmatyliopistot ovat siirtämässä myös täydennyskoulutusta ja ylimääräisiä opinto-oikeuksia avoimen yliopiston puolelle, joten lähes kaikki työelämälähtöiset perustutkinnon jälkeiset täydennyskoulutukset tulevat tulevaisuudessa olemaan avoimen opetusta.
Kiitos vastauksista! Niistä on paljon hyötyä kun miettii omaa tulevaisuutta. Satutteko muuten tietämään voiko amk opintojen aloitusta lykätä vain vuodella vai jopa useammalla?
Ap
Itse en päässyt ekalla yrittämällä yliopistoon, joten suoritin kursseja etukäteen avoimen puolella ja hain sitten seuraavana vuonna yliopistoon uudestaan. Sain kurssit hyväksytyttyä yliopiston puolella, kun pääsin sisälle. Eli ei mennyt vuosi "hukkaan". Muutamista kursseista, joita ei voi yhdistää mihinkään, en koe olevan hyötyä.
tässä vielä. Täydensin myös opintojani avoimen puolella valmistumiseni jälkeen tietyillä kokonaisuuksilla, jotka olivat työssäni tarpeen.
Lopettakaa heti opiskelu sen takia että saisitte "arvostusta." Ihmisen tulisi opiskella sitä mikä antaa henkisiä eväitä ja tukee kasvua. Nykyinen suomalainen yhteiskunta on juuri niin sekaisin sen takia koska koulutuksesta ja oppiarvoista on tehty sellainen pyhä lehmä.
Minua ei todellakaan kiinnosta onko joku joskus lukenut itsensä kauppatieteiden maisteriksi tai oikeustieteiden kandiksi tai miksi lääkäriksi tahansa.
Masentavia ovat motivoitumattomat ihmiset jotka hankkivat oppiarvoja jotta saisivat arvostusta ja eivät tuottaisi pettymystä suvulle ja vanhemmileen.
Kyllä sitä arvostetaan. Avoimesta on hyötyä silloin jos et ole vielä päässyt opiskelemaan yliopistoon, niin tuolla voit tehdä jo kursseja ja opintokokonaisuuksia valmiiksi. Samalla siellä oppii yliopiston "tavoille". Valmistumisen jälkeen tehtävät opinnot taas kertovat, että olet kiinnostunut kehittämään itseäsi ja tämän ei pitäisi olla aikanaan huono asia töitä haettaessa.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 09:04"]
Minua ei todellakaan kiinnosta onko joku joskus lukenut itsensä kauppatieteiden maisteriksi tai oikeustieteiden kandiksi tai miksi lääkäriksi tahansa.
[/quote]
Eikö siloinkaan kun sua syytetään oikeudessa rioksesta jota et ole tehnyt ja sun pitää valita puolustusasianajaja tai olet sairastunut ja tarvitset hoitoa?
Mua kyllä kiinnostaa.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 09:37"]
[/quote]
Eikö siloinkaan kun sua syytetään oikeudessa rioksesta jota et ole tehnyt ja sun pitää valita puolustusasianajaja tai olet sairastunut ja tarvitset hoitoa?
Mua kyllä kiinnostaa.
[/quote]
Kannattaisi kiinnostua ennemminkin siitä onko puolustuksesi kompetenssi kohdillaan. Sitä ei tutkinto todista. Samaten pikkuvammat voi hoitaa itsekin, ei siihen paljoa lekurinpapruja tarvita. Ilmaista tietoa löytyypi kirjastoista ja nykyään myös netistä. Koulu ei myöskään opeta kriittistä ajattelua, synteesien tekemistä taikka tiedon analysointia. Ne taidot imetään äidinmaidossa.
Arvostan yhtä paljon yliopistokursseja, ovat ne sitten suoritettu avoimessa tai ns normaalissa. Mitään muuta eroa noilla ei ole kuin se, että avoimessa opiskelu maksaa, kun taas "ei avoimessa" opiskelu on ilmaista ja sinne on päästy pääsykokeiden kautta. Avoimessa yliopistossa ei pysty tekeemään kokonaisia tutkintoja, mutta siellä opiskelu helpottaa tutkinnon suorittamista ja pääsykokeisiin lukuja, jos myöhemmin päätät suorittaa tutkinnon normiyliopistossa. Avoin on myös hyvä tapa kokeilla, sopiiko yliopisto-opiskelu sinulle. Kurssit, opettajat ja opetusmetodit ovat samat kuin yliopistolla yleensäkin, ainakin helsingissä. Ehdottomasti kannattaa opiskella itseään kinnostavia aiheita lisää! :)
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 09:44"]
[/quote]
Mua kyllä kiinnostaa.
[/quote]
Kannattaisi kiinnostua ennemminkin siitä onko puolustuksesi kompetenssi kohdillaan. Sitä ei tutkinto todista. Samaten pikkuvammat voi hoitaa itsekin, ei siihen paljoa lekurinpapruja tarvita. Ilmaista tietoa löytyypi kirjastoista ja nykyään myös netistä. Koulu ei myöskään opeta kriittistä ajattelua, synteesien tekemistä taikka tiedon analysointia. Ne taidot imetään äidinmaidossa.
[/quote]
Onpahan taas elämänkoululainen pihalla! Yliopisto nimenomaan opettaa kriittistä ajattelua, synteesien tekemistä ja tiedon analysointia. :D
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 09:46"]
[/quote]
Mua kyllä kiinnostaa.
[/quote]
[/quote]
Onpahan taas elämänkoululainen pihalla! Yliopisto nimenomaan opettaa kriittistä ajattelua, synteesien tekemistä ja tiedon analysointia. :D
[/quote]
Voihan se niinkin olla. Harmi vain että tässä tasapääyhteiskunnassa arvostetaan muodollista pätevyyttä ylitse todellisen pätevyyden.
[/quote]
Mua kyllä kiinnostaa.
[/quote]
[/quote]
Täähän on joku valelääkäri?
Kuule, kyllä se tutkinto sentään jotain perusarsioita takaa, äidinmaito sen sijaan ei takaa mitään.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 09:04"]Lopettakaa heti opiskelu sen takia että saisitte "arvostusta." Ihmisen tulisi opiskella sitä mikä antaa henkisiä eväitä ja tukee kasvua. Nykyinen suomalainen yhteiskunta on juuri niin sekaisin sen takia koska koulutuksesta ja oppiarvoista on tehty sellainen pyhä lehmä.
Masentavia ovat motivoitumattomat ihmiset jotka hankkivat oppiarvoja jotta saisivat arvostusta ja eivät tuottaisi pettymystä suvulle ja vanhemmileen.
[/quote]
Hain lähinnä takaa sitä, hyödynkö avoimen opinnoista tulevaisuudessa opiskeluissa. Mutta sitä et varmasti voi ymmärtää.
Minä opiskelin perusopinnot avoimessa ja kun myöhemmin pääsin tutkinto-opiskelijaksi sain ne liitettyä mukaan tutkintoon.
Edelleen käyn kaikki soveltuvat tarjolla olevat avoimen kurssit, kun niiden ilta/etätyö sopii paremmin kotiäidin aikatauluihin. Muita kursseja olen käynyt lähinnä tenttimässä ilman osallistumista luennoille.
Riippuu siitä, mistä ja missä muodossa sitä arvostusta hakee. Ei varmaan anoppi arvosta, eikä naapurin äijä, mutta joku työnantaja voi arvostaa jos on sellaisia opintoja, joista on olennaista hyötyä työssä. Onhan se paljon parempi, jos cv:ssa on joku opintokokonaisuus avoimen opintoja kuin pelkkää tyhjää työttömyysajalta.
Avoimen opinnoista hyödyt tulevissa yliopisto-opinnoissa monella tavalla. Pääsykokeet ovat paljon helpommat sille, jolla on jo sen aineen opintoja takana ja helpottaa tutkinto-opiskelijaksi pääsyä. Toiseksi voit sisällyttää ne tutkintoosi ainakin valinnaisina opintoina, jos et saa suoraan hyväksiluetuiksi vaikka pääaineeseen.