Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun pk-työntekijä rikkoo salassapitovelvollisuutensa

Vierailija
26.11.2013 |

Meille kävi niin, että pk-työntekijä alkoi puhumaan perheestämme asioita ulkopuolisen henkilön (jonkun vanhempi) kuullen. Nämä ovat asioita, joita sitoo vaitiolovelvollisuus. Kerroin työntekijälle tämän heti tapahtumahetkellä toisen vanhemman poistuttua.

Miten te menettelisitte asian suhteen. Veisittekö eteenpäin vai antaisitteko olla? Vielä ei tietoa, mitä vahinkoa tuosta meille  aiheutuu, toiset vanhemmathan eivät ole vaitiolovelvollisia kuulemisistaan.

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 23:11"]

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 22:10"]

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 21:57"]

Huomasiko työntekijä että toinen vanhempi on paikalla? Kuka aloitti keskustelun, sinä vai työntekijä?  Kuinka vakavasti vaitiolovelvollisuus rikkoontui? 

Muista että pienistä on turha hermostua, jatkossa voi muuten käydä niin, että kanssasi ei puhuta koska pelätään joka sanan olevan vaitiolovelvollisuuden ylittävä.

[/quote]

Oletko itse pk-työntekijä kun tuon puhumattomuuskortin otit esille?

Kyllä huomasi toisen olevan paikalla.  Puhui metrin päässä kovalla äänellä. Koska itse olen vaitiolovelvollinen omassa työssäni, otan tämän rikkomisen siksikin vakavammin kuin ehkä joku muu. Itse aloitin keskustelun, mutta hän alkoi puhumaan tästä salattavasta asiasta ihan ilman syytä. Se ei liittynyt ollenkaan keskustelunavaukseeni. Ap

[/quote]

Muista että asiassa on aina kaksi puolta (enkä nyt mitenkään puolustele työntekijää). Sinun asia saattoi olla hänelle arkipäiväinen, mutta sinulle sellainen jota vahtaat ettei sitä sanota. Siksi kysyin onko asia kovin merkityksellinen. Esim. työntekijä sanoi sanan sokea ja sinun lapsesi on sokea. Asian jonka jokainen voi itse huomata, mutta periaatteessa lapsen vamma on salassapidettävä asia. Jos taas kyse oli vakavamman puoleisesta livautuksesta, sellaisesta jota ulkopuolinen ei voi mitenkään tietää, niin ota yhteys päiväkodin johtajaan ja selvittelette asiaa. Virheitä sattuu kaikille, valitettavasti. Kannattaa myös miettiä omaa asennettaan hoito- ja kasvatushenkilökuntaa kohtaan.

[/quote]

Kyllä ammatti-ihminen metsänsä mölyt hallitsee. Ap on ollut asiallinen, mutta pk:n puolelta ilmeisesti toistuvasti jotain kränää.

Vierailija
2/51 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 00:12"]

Miksi täällä ämmät antaa aina väärää tietoa. Salassapito on ja sen rikkomisesta joutuu vastuuseen. Ap määrittelee sen kuinka pitkälle. Jos ette ole alalla niin älkää puhuko omaa ajatustanne tietona.

[/quote]

Tämä on asiaa. Tulee mieleen, että nuo vähättelijät itse rikkovat salassapitovelvollisuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 23:07"]

Jos tarkoituksena oli loukata ja muuten vaan huuteli keskustelun ulkopuolisia asioita niin silloin hoitaja toimi selkeästi väärin.

Muuten olen kyllä miettinyt miten tuo vaitiolovelvollisuus toteutetaan. Meillä on tarhassa monta ryhmää ja luonnollisesti jokaisesta ryhmästä ei ole henkilökuntaa töissä loppuun asti. Aina kun osaston viimeinen lähtee hän antaa jäljelle jäävälle vihon, jossa lista paikalla vielä olevista lapsista. Lisäksi kertoo asiat, joita on syytä vanhemmille kertoa kun tulevat hakemaan. Ikinä en ole huomannut että millään tavalla yrittäisivät vältellä paikalla olevia vanhempia kun näitä tietoja vaihdetaan. Yleensä nämä on tietysti aika mitättömiä tyyliin: Ville ei ole nukkunut päikkäreitä ja lounaalla oli lempiruokaa, jota söi todella paljon eli ei kannata ihmetellä jos ei ruoka illalla maita. Mutta on siellä joukossa joskus niitäkin asioita, joita ei haluaisi koko kansalle kuulutettavan. Esim kerran kuulin että jos Kalle kyselee niin äiti on sisällä puhumassa elton ja osaston lto:n kanssa. Missä menee salassapidettävän raja?

[/quote]

Olet siis päivähoidon henkilöstöä, ja sinun tietoturva-/salassapitovelvollisuuden tietämys on tuota luokkaa?? Ei ihme, että puhutaan ohi suun! Kun selkeästi salassapitovelvollisuuden piiriin kuuluvat asiat eivät ole sinulla ihan hallinnassa, kehotan ihan rohkeasti pyytämään aiheesta koulutusta.

Vierailija
4/51 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 00:02"]

Siis, onneksi omat lapseni eivät ole olleet päiväkodissa..onhan heillä salassapitovelvollisuus. Mutta tiedättekö, päiväkodeissa on myös tavallisia ihmisiä työssä, tavallisia duunareita laidasta laitaan, on harjoittelijoita on sijaisia on työllistettyjä ja monenmoista porukkaa. Itse tiedän tapauksen, aikaa jo vuosia kyllä missä työntekijä teki lähes murhan (yksityiselämässään) kärsi tuomionsa ja palasi työhönsä (oli kuulema johtajalle mieleinen) ..kunnes jotkut vanhemmat alkoivat "livauttelemaan" tietonsa ja sai lähteä, en tiedä oliko vakipaikka vai aina vain sijainen. Että sellainen salassapitovelvollisuus. En kyllä väitä että oli väärin..on alkoholistikin ja jonkunlainen huumehörhö tietääkseni mutta täällähän heti noustaan vastarintaan että tuomio kärsitty, töihin vaan takas. Että sellaista elämän kirjoa. Jotkut kulkee täysin laput silmillä.

[/quote]

Myös sairaalassa on monenelaisia ihmisiä töissä, "duunareita", halrjoittelijoita, opiskelijoita, sijaisia, mutta kaikilla on salassapitovelvollisuus ja se perehdytyksessä varmistetaan, että jokainen on tietoinen vastuustaan ja velvollisuudestaan. Kyllä päivähoidon hekilöstönkin pitäisi tietää tästä samasta velvollisuudesta. Jos tietämys on sitä tasoa, että ville-petterin päiväunet ovat salattavaa tietoa, ei ole ihme, että ihmiset puhuvat ohi suunsa!

Vierailija
5/51 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työntekijä voi saada tuosta varoituksen, mitäs se sitten hyödyttää?

Lievempi salassapitovelvollisuuden rikkominenhan tuo on, kun asiasta on puhuttu suoraan äidille, ei siis jollekin tuntemattomalle.

Vierailija
6/51 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 13:58"]

Lievempi salassapitovelvollisuuden rikkominenhan tuo on, kun asiasta on puhuttu suoraan äidille, ei siis jollekin tuntemattomalle.

[/quote]

Tarpeeksi varoituksia, niin saa huono työntekijä lähteä. Puhuttiinhan tuossa tuntemattomallekin,  jos näytösluonteisesti nöyryytysesitys pistettiin pystyyn.

Vierailija
7/51 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea kuvitella, että joku työntekijä haluaa ihan kiusallaan nolata ja nöyryyttää lasten vanhempia. Oudolta jutulta kuulostaa, etenkin kun ap ei voi edes anonyyminä kertoa mistä oli kyse. Onkohan esim. niin, ettei asia oikeasti ole edes salassapidon alainen vaan ap on vaan vetänyt herneen jostain nenäänsä.

Ja jos itse kerta työskentelet alalla missä on salassapitovelvollisuus niin luulisi sinulle olevan tuttua myös se kenelle asiasta valitetaan: esimiehelle.

Vierailija
8/51 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 23:11"]

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 22:10"]

Huomasiko työntekijä että toinen vanhempi on paikalla? Kuka aloitti keskustelun, sinä vai työntekijä?  Kuinka vakavasti vaitiolovelvollisuus rikkoontui? 

Muista että pienistä on turha hermostua, jatkossa voi muuten käydä niin, että kanssasi ei puhuta koska pelätään joka sanan olevan vaitiolovelvollisuuden ylittävä.

[/quote]

Kyllä huomasi toisen olevan paikalla.  Puhui metrin päässä kovalla äänellä. Koska itse olen vaitiolovelvollinen omassa työssäni, otan tämän rikkomisen siksikin vakavammin kuin ehkä joku muu. Itse aloitin keskustelun, mutta hän alkoi puhumaan tästä salattavasta asiasta ihan ilman syytä. Se ei liittynyt ollenkaan keskustelunavaukseeni. Ap

[/quote]

Muista että asiassa on aina kaksi puolta (enkä nyt mitenkään puolustele työntekijää). Sinun asia saattoi olla hänelle arkipäiväinen, mutta sinulle sellainen jota vahtaat ettei sitä sanota. Siksi kysyin onko asia kovin merkityksellinen. Esim. työntekijä sanoi sanan sokea ja sinun lapsesi on sokea. Asian jonka jokainen voi itse huomata, mutta periaatteessa lapsen vamma on salassapidettävä asia. Jos taas kyse oli vakavamman puoleisesta livautuksesta, sellaisesta jota ulkopuolinen ei voi mitenkään tietää, niin ota yhteys päiväkodin johtajaan ja selvittelette asiaa. Virheitä sattuu kaikille, valitettavasti. Kannattaa myös miettiä omaa asennettaan hoito- ja kasvatushenkilökuntaa kohtaan.

[/quote]

Puhe ei ole virhe vaan harkittu asia. Potkut tuolle pitäisi saada

Vierailija
9/51 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 23:46"]

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 23:33"]

Mieleen tulee lähinnä jokin vakava sairaus (hiv tmv.) ja noissakin asia on hieman kaksipiippuinen: kyllä, osa vanhemmista saattaisi alkaa sorsia lasta jolla on esim. tuo hiv, MUTTA toisaalta jokainen myös haluaa suojella omaa lastaan --> ihmisten olisi hyvä tietää sairaudesta ja ns. "varotoimista" joita tietyissä tilanteissa on syytä noudattaa.

[/quote]

Kerrotaanko sairaalassa, että varo, tuolla vieruskaverillasi on hiv. Ei tietääkseni.

[/quote]

Ei kerrota, mutta harvemmin sairaalassa huonetoverit ovat fyysisessä kontaktissa keskenään, päiväkodissa ovat. Toisaalta hiv tarttuu vain veren välityksellä ja harvemmin päiväkodissa useammalla lapsella on vuotava haava.

Vierailija
10/51 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 00:02"]

Siis, onneksi omat lapseni eivät ole olleet päiväkodissa..onhan heillä salassapitovelvollisuus. Mutta tiedättekö, päiväkodeissa on myös tavallisia ihmisiä työssä, tavallisia duunareita laidasta laitaan, on harjoittelijoita on sijaisia on työllistettyjä ja monenmoista porukkaa. Itse tiedän tapauksen, aikaa jo vuosia kyllä missä työntekijä teki lähes murhan (yksityiselämässään) kärsi tuomionsa ja palasi työhönsä (oli kuulema johtajalle mieleinen) ..kunnes jotkut vanhemmat alkoivat "livauttelemaan" tietonsa ja sai lähteä, en tiedä oliko vakipaikka vai aina vain sijainen. Että sellainen salassapitovelvollisuus. En kyllä väitä että oli väärin..on alkoholistikin ja jonkunlainen huumehörhö tietääkseni mutta täällähän heti noustaan vastarintaan että tuomio kärsitty, töihin vaan takas. Että sellaista elämän kirjoa. Jotkut kulkee täysin laput silmillä.

[/quote]

Salassapitovelvollisuus koskee asiakkaita, tässä tapauksessa päiväkodin lapsia ja heidän perheitään, ei henkilökuntaa.

Vierailija
11/51 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 13:58"]

[/quote]

Kyllä sen varoituksen pitäisi vaikuttaa niin, että työntekijä ymmärtää tehneensä virheen. Kolmesta varoituksesta saa potkut. Ja tässä tapauksessa vaikka puhuttiin suoraan äidille, oli paikalla vieras kuulemassa. 

Vierailija
12/51 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta valitus jos aihe oli arkaluontoinen.

Vierailija
13/51 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 21:53"]

Minusta valitus jos aihe oli arkaluontoinen.

[/quote]

Niin mutta kenelle? Pk-johtaja, päivähoitojohtaja?

Vierailija
14/51 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
15/51 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaitiolovelvollisuuden rikkominen on yksi pahimmista rikkeistä lasten päivähoidossa. Valita päivähoidon johtajalle kaupunkiin/kuntaan.

t. pph

Vierailija
16/51 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Vierailija
17/51 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Minusta tämä on erikoinen kommentti. Jokainen tietää, että tuon asian kertominen on virhe, jonka tuo työntekijä sanoi. Lisäksi se tuli halvetavaan sävyyn eikä tosiaan liittynyt koko aiheeseen. Siksi jatkossa puhumattomuus on aika hmn, erikoinen veto. Tämä livautus oli työntekijältä tahallinen, jolla oli tarkoitus ainoastaan loukata. Ap

Vierailija
18/51 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vahinkoa teille voisi tuosta tietovuodosta koitua?

Vierailija
19/51 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos kyse oli vielä nöyryyttämisestä eikä vahinko niin titenkin teet valituksen päiväkodin johtajalle taikka ylemmäs jos hän ei noteeraa.

Vierailija
20/51 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

millainen asia oli kyseessä? Hyvä että sanoit asiasta heti saman tien, miten hoitaja reagoi?

Jotkut ovat vain todella tilannetajuttomia ja hölöttävät kummempia ajattelematta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kolme