Keittiötä pähkäilen. Kommentteja, vinkkejä?
Huoneen koko on 3,8mx4m. Vain yksi ehjä seinä, ovesta kun mennään niin vasemmalla. Muilla on oviaukko tai ikkuna, ikkunan alareuna on matala joten sen eteen ei voi laittaa työtasoa (enkä halua mitään siirreltäviä juttuja).
Ajattelin yhteen nurkkaan, ovesta oikealle, laittaa täyskorkean ruokakaapin hyllyineen jonne saa kaikki kuiva-aineet ja isommat kattilat yms mitä muuten säilytetään alalaatikoissa. Mahtuisi suht tilava.
Jääkaapille löytyisi tila toisesta nurkasta samalta seinältä kuin ruokakomero. Työtasoa tulisi sille ehjälle seinälle, siihen liesi, lavuaari ja apk. Saareke siis keskelle huonetta. Saareke olisi kooltaan n. 80-90cm x 160-180cm, ympärillä olisi kulkutilaa joka suunnassa hyvin tämän kokoisena.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Miksi mielestänne saareke ei toimi omassa huoneessaan olevassa keittiössä? Ap
Minkä ihmeen takia sinä haluaisit kiertää ympyrää keittiössä, etenkään jos siellä ei tehdä muuta kuin ruokaa (koska sanoit, että ruokapöytä on muualla)? Useimmat haluavat ergonomisen keittiön, jossa mahdollisimman vähillä askelilla saavuttaa kaiken.
Vaikeuttaa varmasti myöhemmin myyntiä, jos sinulla on kiinteä saareke kopin sisällä. Laita edes pyörät alle, jos tuollaisen oudon ratkaisun teet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kukaan keittiöammattilainen ei tee juuri sinulle täydellistä keittiösuunnitelmaa ennen kuin olet tehnyt sopimuksen heidän kanssaan.
Höpsistä. Minä teetätin keittiön tänä vuonna ja sain kaikista firmoista täydelliset suunnitelmat 3D-kuvineen kaikkineen. Ihan normaalia keittiöfirmoissa. Miten muuten luulet, että remontin voi kilpailuttaa, jos ei tiedä, mitä tulee saamaan?
Mulla on tuttava joka on keittiösuunnittelija. Hän tekee suunnitelman ilmaiseksi jos tilaa keittiön sitten hänen firmastaan. Muuten se maksaa 50 eur koska hän on useamman kerran törmännyt siihen että hänen suunnitelmallaan on menty ostamaan Ikean halvempi keittiö.
Sitä joutuu joskus ottamaan riskejä. En tosin tajua, miksei joku mene suoraan Ikean suunnittelijan pakeille, jos sieltä keittiönsä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi mielestänne saareke ei toimi omassa huoneessaan olevassa keittiössä? Ap
Minkä ihmeen takia sinä haluaisit kiertää ympyrää keittiössä, etenkään jos siellä ei tehdä muuta kuin ruokaa (koska sanoit, että ruokapöytä on muualla)? Useimmat haluavat ergonomisen keittiön, jossa mahdollisimman vähillä askelilla saavuttaa kaiken.
Vaikeuttaa varmasti myöhemmin myyntiä, jos sinulla on kiinteä saareke kopin sisällä. Laita edes pyörät alle, jos tuollaisen oudon ratkaisun teet.
Hmmm..minusta tuossa ei juurikaan tulisi kiertämistä. Jääkaappi ja ruokakaappi olisi huoneen nurkissa. Jos saarekkeen ääressä tekisi ruokaa niin joko viistosti oikealla tai vasemmalla. Tietysti siinä ehkä askeleen pari joutuisi ottamaan sivulle päin jos jommasta kummasta jotain lähtee hakemaan. Olen ajatellut sellaista kevyempirakenteista saareketta, jonkinlaista jalallista. Jotain tämän tyylistä http://www.amazinginteriordesign.com/wp-content/uploads/2019/07/1-1.jpg
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kukaan keittiöammattilainen ei tee juuri sinulle täydellistä keittiösuunnitelmaa ennen kuin olet tehnyt sopimuksen heidän kanssaan.
Höpsistä. Minä teetätin keittiön tänä vuonna ja sain kaikista firmoista täydelliset suunnitelmat 3D-kuvineen kaikkineen. Ihan normaalia keittiöfirmoissa. Miten muuten luulet, että remontin voi kilpailuttaa, jos ei tiedä, mitä tulee saamaan?
Mulla on tuttava joka on keittiösuunnittelija. Hän tekee suunnitelman ilmaiseksi jos tilaa keittiön sitten hänen firmastaan. Muuten se maksaa 50 eur koska hän on useamman kerran törmännyt siihen että hänen suunnitelmallaan on menty ostamaan Ikean halvempi keittiö.
Sitä joutuu joskus ottamaan riskejä. En tosin tajua, miksei joku mene suoraan Ikean suunnittelijan pakeille, jos sieltä keittiönsä haluaa.
Ilmainen työ ei elätä kovin pitkään. Kaipa ihmiset ajattelee että ns oikeasta keittiöfirmasta saa ammattitaitoisemman suunnitelman.
Vierailija kirjoitti:
4m on siis leveys? No siihen mahtuisi isokin saareke keskelle, mutta mitä olit laittamassa sen ikkunan eteen? Ruokapöytäkin nousee yli tuon ikkunan korkeuden, todennäköisesti. Meillä on kaapisto ja työskentelytaso ikkunan edessä joka nousee korkeammalle kuin ikkunan alareuna, mutta kun sen siististi tekee, ei se haittaa mitään.
Miten olette ratkaisseet ikkunanpesun? Ap
Vielä nostan, josko mammoista irtoaisi vinkkiä
Vierailija kirjoitti:
Alle 20m2 keittiöiden suunnittelu pitäisi kieltää.
Avokeittiöiden suunnittelu pitäisi kieltää.
Yksi ovi ja yksi iso ikkuna. Riittävästi laskutilaa/työtasoa ja joka ikinen sentti seiniltä hyötykäyttöön.
Mielipiteesi tulisi kieltää
Zinc
Avokeittiössä voi kokata ja kattoa vaikka jotain sarjaa. Tai kokkausohjeita/ohjelmia. Just hyvä, kunhan on kunnollinen liesituuletin. Siihen kannattaa panostaa. Ettei ole käryt koko kämpässä.
Zinc
Vierailija kirjoitti:
Avokeittiössä voi kokata ja kattoa vaikka jotain sarjaa. Tai kokkausohjeita/ohjelmia. Just hyvä, kunhan on kunnollinen liesituuletin. Siihen kannattaa panostaa. Ettei ole käryt koko kämpässä.
Zinc
En tiedä oliko kommentti minulle, mutta meillä ei ole avokeittiö. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä eniten mietin sitä, että kumpi olisi järkevämpi, saareke vai sen sijasta laittaa työtaso kiertämään seinänvieriä. Käytettävää, työskentelykorkuista tasoa tuossa ei saisi kauheasti enempää laitettua kuin mitä saarekemallissa, mutta ikkunanaluset tulisi ehkä tehokkaammin käytettyä hyödyksi (laatikostoa niiden alle). Toisaalta kun yksi ihminen kokkaa, kuinka paljon sitä työtasoa tarvitseekaan... ap
Itse pidän enemmän saarekkeesta kuin työtasoista, käytän niitä vain laskutasona. Ennemmin laittaisin seinän vierelle vaikka 40cm syvää kaapistoa/laatikostoa ja 90cm leveän saarekkeen johon joko 60 syvät laatikot tai 40 syvät kaapit ja toiselle puolelle jäisi istumatilaa
Saarekkeelle pitää olla reippaasti tilaa. Sitä ei kannata edes harkita, muuta kuin näihin nykytrendin mukaisiin yhdistettyihin olohuone+keittiö ratkaisuihin. Ihan peruskeittiössä omana huoneenaan sen voi unohtaa samantien.
mulla oli avokeittiö olohuoneessa, kaikki yhdelle seinälle, sitten saareke seinästä lähtien, saarekkeeseen saa monta vetolaatikollista tavaraa, leveydet laatikostoille oli 60x2, päälle laitoin valmiin tasolevyn eli tarvinnut teettää mittatilaustyönö, tason toiselle puolelle tuli kaksi istumapaikkaa ja koska taso tuli päästä yli reilusti, siihenkin tuli istumapaikka. Tee keittiöstä i-muotoinen, tee saarke samaan linjaan keittiön kanssa, älä laita mitään kulmakaappeja, vihoviimeinen vaihtoehto joku karusellikaappi. jätä keittiön kaapistojen ja saarekkeen väliin reilusti tilaa niin noin 90 cm ainakin, mahtuu kumartelelemaan. Voiko keittiön seinän avata. itse hävitin kaikki turhat keittiökoneet, tason päällä oli vain kahvinkeitin. itse suunnittelin kaikki, olin tosi tyytyväinen, mutta pistokkeet jäivät liian matalalle ja häiritsivät vieden tilaa pienessä keittiössä, laitettava yläkaappien alle välilevyn yläosaan, lisäksi kaapistojen ja saarekkeen välinen tila oli liian kapea, oisko ollut 80 cm. lieden ja vesipisteen välillä oltava tila ettei tule liian vaarallisen lähelle toisiaan. laitoin vain jääkaapin, astianpesukoneen, yksialtaisen altaan ja induktiolieden ja kiertoilmauunin sekä ylhäälle kuivauskaapin 80 cm korkea, tilan mikrolle, ja lieskarin päälle kaappi, että sai ilmastointiputket piiloon. Kaikki astiat mahtui saarekkeeseen, lusikat haarukat, pari kattilaa, uunin alle tuli myös laatikko, jääkaapin päällä oli myös kaappi. Hävitin myös ylimääräiset astiat. Induktioliesi oli ihan huippunopea. keittiö maksoi ikeassa noin 1500,työt erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Zinc
Millä vuosituhannella oikein elät? Missä tahansa voi katsoa sarjaa, tai kokkausohjeita, oli sitten autotallissa tai paskahuussissa. Itselläni oli telkkari keittiössä jo 80-luvulla, vaikka ei ollut tuolloin vielä taulutelevisioista tietoakaan. Tänä päivänähän katselu missä tahansa on naurettavan helppoa, kun sarjoja tai niitä kokkausohjeita voit katsoa mistä vaan (telkkari, läppäri, tabletti, kännykkä) milloin vaan ja taulutelkkaritkin on niin halpoja, että niitä voi ripotella halutessaan vaikka joka huoneeseen.
Sitäpaitsi kerrostaloon ei tehokasta liesituuletinta saa, se on karu fakta.
Vierailija kirjoitti:
mulla oli avokeittiö olohuoneessa, kaikki yhdelle seinälle, sitten saareke seinästä lähtien, saarekkeeseen saa monta vetolaatikollista tavaraa, leveydet laatikostoille oli 60x2, päälle laitoin valmiin tasolevyn eli tarvinnut teettää mittatilaustyönö, tason toiselle puolelle tuli kaksi istumapaikkaa ja koska taso tuli päästä yli reilusti, siihenkin tuli istumapaikka. Tee keittiöstä i-muotoinen, tee saarke samaan linjaan keittiön kanssa, älä laita mitään kulmakaappeja, vihoviimeinen vaihtoehto joku karusellikaappi. jätä keittiön kaapistojen ja saarekkeen väliin reilusti tilaa niin noin 90 cm ainakin, mahtuu kumartelelemaan. Voiko keittiön seinän avata. itse hävitin kaikki turhat keittiökoneet, tason päällä oli vain kahvinkeitin. itse suunnittelin kaikki, olin tosi tyytyväinen, mutta pistokkeet jäivät liian matalalle ja häiritsivät vieden tilaa pienessä keittiössä, laitettava yläkaappien alle välilevyn yläosaan, lisäksi kaapistojen ja saarekkeen välinen tila oli liian kapea, oisko ollut 80 cm. lieden ja vesipisteen välillä oltava tila ettei tule liian vaarallisen lähelle toisiaan. laitoin vain jääkaapin, astianpesukoneen, yksialtaisen altaan ja induktiolieden ja kiertoilmauunin sekä ylhäälle kuivauskaapin 80 cm korkea, tilan mikrolle, ja lieskarin päälle kaappi, että sai ilmastointiputket piiloon. Kaikki astiat mahtui saarekkeeseen, lusikat haarukat, pari kattilaa, uunin alle tuli myös laatikko, jääkaapin päällä oli myös kaappi. Hävitin myös ylimääräiset astiat. Induktioliesi oli ihan huippunopea. keittiö maksoi ikeassa noin 1500,työt erikseen.
Kiitos vinkeistä. Ajatuksena nyt laittaa kaapisto yhdelle seinälle ja saareke keskelle huonetta. Kyllä tilaa olisi saarekkeen ympärillä ihan mukavasti kun olen mallaillut paikan päällä. Keittiön seinää ei tulla avaamaan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisia kokemuksia Ikean on muuten keittiösuunnittelijoista? Ovatko oikeasti perehtyneitä asiaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Zinc
Millä vuosituhannella oikein elät? Missä tahansa voi katsoa sarjaa, tai kokkausohjeita, oli sitten autotallissa tai paskahuussissa. Itselläni oli telkkari keittiössä jo 80-luvulla, vaikka ei ollut tuolloin vielä taulutelevisioista tietoakaan. Tänä päivänähän katselu missä tahansa on naurettavan helppoa, kun sarjoja tai niitä kokkausohjeita voit katsoa mistä vaan (telkkari, läppäri, tabletti, kännykkä) milloin vaan ja taulutelkkaritkin on niin halpoja, että niitä voi ripotella halutessaan vaikka joka huoneeseen.
Sitäpaitsi kerrostaloon ei tehokasta liesituuletinta saa, se on karu fakta.
Vai ripotella joka huoneeseen tietokoneita, joilta katsoa kokkausohjeita ;)
Zinc
Jokainen tyylillään. Avokeittiössä ei tarvi ripotella tietokoneita joka huoneeseen ..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisia kokemuksia Ikean on muuten keittiösuunnittelijoista? Ovatko oikeasti perehtyneitä asiaan?
Ainakin ne ikea pöytätasot näyttää sekundalta. Pari senttiä paksuja läpäreitä, kun muualta saa kunnollisia paksuja tasoja ..
Zinc
3,8m on leveys, 4m pituus. Lähes neliön mallinen huone siis. Suunnilleen keskelle huonetta sijoittuisi saareke. Huoneessa on kaksi ikkunaa, ovea vastapäisellä seinällä pienempi 80cm leveä ja oikean puoleisella seinällä iso 170cm leveä. Ikkunoiden eteen ei tulisi tässä saarekemallissa mitään. Ruokapöytä on toisessa huoneessa. Ikkunoita en haluaisi siis peittää ollenkaan. Ap