Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kellään täällä migreenin estohoitoa itsellä tai lapsella?

Vierailija
26.11.2013 |

Mun lapsella migreeni, joka häiritsee koulunkäyntiä, ennen tuli noin kerran kuussa mutta kestää aina 2-3 päivää ennenkuin jaksaa mennä kouluun. Nyt kohtauksia kerran kahdessa viikossa. Soitan pian neurologille, mutta onko jollain kokemuksia, auttaako esim. beetasalpaaja?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen lapsi? Onko täsmälääkettä kokeiltu?

Mulla on tiuha migreeni, johon useita estolääkkeitä (beetasalpaaja, Klotriptyl mite, lihasrelaksantti, aiemmin myös epilepsialääkkeitä kokeiltu). Estolääkkeet vähentävät kohtaustiheyttä jonkin verran, mutta vain täsmälääke tepsii kohtaukseen (tavalliset särkylääkkeet eivät vaikuta yhtään mitään).

Vierailija
2/19 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni migreeni vaivasi vuosia, kohtauksia oli muutaman kerran kuukaudessa. Yleensä kolme päivää pimeessä huoneessa oksennellen, että haittasi elämää aika lailla.

Sitten kuuntelin Terveyden tukipilarit radio-ohjelmaa (Paula Heinonen) ja hän kertoi saaneensa avun omaan migreeniinsä ravintolisistä. Päätin kokeilla ja tulokset ovat olleet aivan mahtavat. Nykyisin päätä särkee enää todella harvoin ja silloinkin migreenilääke on auttanut.

Eli otan joka päivä

- kaksi E-EPA kalaöljykapselia

- D-vitamiinia 25 mg

- pitkävaikutteisen B-vitamiinin (monta B ryhmän vitamiinia samassa)

- Magnesiumsitraattia 300mg 

Kannattaa kokeilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä migreenistä kärsein sekä minä ett 9v lapseni. Itselläni on koetettu Klotriptyl Miteä, auttoi hetken muttei enää. Beetasalpaajaa pystyin kokeilemaan vain puolikkaalla tabletilla koska kärsin matalasta verenpaineesta ja siitä puolikkaasta ei ollut mitään apua. Niinpä koetan nyt pärjäillä kohtauslääkkeellä (Migard) ja särkylääkkeillä, jotka ovat kyllä aika turhia.

9v lapseni haluaa usein nukkua migreenin pois, välillä ottaa Buranaa 400mg ja Panadolia 500mg. Kohtaus- tai estolääkkeitä ei ole noin pienelle annettu vaikka migreeniä on vähintään viikottain. Iskee usein illalla tai yöllä, jolloin jää aamulla nukkumaan sitä pois ja menee kouluun myöhässä / jää kotiin päiväksi.

Viheliäinen vaiva!

Vierailija
4/19 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksette kokeile vitamiineja?????

Riittävästi unta, säännöllinen ruokailu sekä kohtauksen aiheuttajan välttäminen (monilla esim. tupakansavu, muut hajut, kirkas valo, stressi).

Jos vitamiineja syömällä saa vähennettyä särkylääkkeiden käyttöä, se on perusteltua.

Vierailija
5/19 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla metoprolol on estona....hoitaa verenpainettakin.

Vierailija
6/19 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisen Biohitin apteekista ilman reseptiä saataalla Acetiumilla on pian käynnissä tutkimukset migreenin estoon ja klusteripäänsärkyyn.

http://www.biohithealthcare.com/fi/tutkimus/tutkimussuunnitelmia

Niiden mukaan jotkut päässet vallan eroon säryistä, joten saattaa olla kokeilemisen arvoista.

Vierailija
7/19 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Absenoria käytetään sekä epilepsian että migreenin estona.

Vierailija
8/19 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

pojalla ollut migreeni kuutisen vuotta. ikää nyt 13v. estolääkkeenä topimax, kohtauslääke zolmitriptan. tarvittaessa burana 600mg. e juuri apua ole ollut.

Vierailija
9/19 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän teinillä on ollut migreeniä jo vuosia.  Nyt on jonkun vuoden ollut Absenor,  Hieman hillitsi, mutta ei tarpeeksi. Absenor lopetettiin tässä syksyllä. Nyt sitten ollaan taas panadolin voimin ja katsellaan ja ootellaan uutta lääkettä.

Vierailija
10/19 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

beetasalpaaja toimii minulla. Aiemmin oli katkaisulääke käytössä, mutta se aiheutti niin inhottavaa uristavaa tunnetta urkussa, että ennemmin kärsin migreenikivun.

Vierailija
11/19 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisella tiehydellä kohtauksia tuli, kun estolääke aloitettiin? Meillähän niitä tulee "vain" parin viikon välein mutta kestävät niin kauan että mielestäni häiritsee jo koulunkäyntiä. Entä muu hoito, tekevätkö lapsenne jotain niskajumppaa tms? 

ap

Vierailija
12/19 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Beetasalpaaja aamuin illoin ja Zomig nasal kohtauksen iskiessä 12-vuotiaalle. Kohtauksia nykyään vain 2-3 kertaa kuukaudessa. Säännöllinen ruokailu ja välkkyvien ruutujen ja valojen välttäminen ehdottoman tärkeää.

Vierailija
13/19 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnekkaat pääsevät pelkillä kohtauksilla. Myönnän ei sekään kivaa ole. Itsellä Kroonistunut migreeni aina päällä. 

Vierailija
14/19 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut lähes päivittäistä migreeniä. Estolääkitystä etsittiin useista vaihtoehdoista kokeilemalla ja annostusta muuttamalla. Usen vaihtoehdon jälkeen kyllä olen saanut avun niin, että migreeni on lieventyneenä vain kerran kuussa. Olen taas luopumassa estolääkkeestä, koska kohtauksia on niin vähän. Vähiten apua olen saanut lihasrelaksantista, eniten beetasalpaajasta, mutta ei niistäkään kaikista.

Vierailija
15/19 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ja niin, minulla tuohon migreeniin määrättiin myös omasta pyynnöstä fysioterapiaa ihan tk:lle. Tosin huomautan, että fysioterapeuteissa on isoja eroja, eikä kannata luovuttaa jos ensimmäisestä ei ole apua. Uskon, että niska, lapa ja selkä-ja vatsalihaksien tekemisestä on paljon apua itselleni, lapsesta en tiedä. Lisäksi teen myös muuta ulkoilua, jossa tulee liikettä koko kropalle. Tietokone mielellään kokonaan pois, kokeiluluontoisesti. Itselleni se on myrkkyä! Tämän siis vastasi tuo edellinen vastaaja. Toivottavasti saatte apua!

Vierailija
16/19 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä söin n. vuosi sitten beetasalpaajia migreenin estoon ja mulle ne lääkkeet ei sopinut yhtään. Ihan hirveitä painajaisia, hikoilua ja hiuksia tippui tupoittain.

Jostain syystä migreenikin on helpottanut iän myötä. En ole muuttanut elintapoja millään lailla joten en tiedä mistä muutos johtuu.

Vierailija
17/19 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pojalla kahdesti ollut beetasalpaajat migreenin estoon. Toimivat hyvin, kestää toki pari viikkoa että vaikutus alkaa. Haittoja ei häiriöksi asti ole ollut. 3kk aina kerrallaan. Nyt toinen lopetettiin elokuullaa eikä yhtään migreeniä sen jälkeen. Poika 7v. Akupunktiosta ei apua eikä mitään tiedettyjä laukaisevia tekijöitä.

Vierailija
18/19 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 12:22"]Itselläni migreeni vaivasi vuosia, kohtauksia oli muutaman kerran kuukaudessa. Yleensä kolme päivää pimeessä huoneessa oksennellen, että haittasi elämää aika lailla.

Sitten kuuntelin Terveyden tukipilarit radio-ohjelmaa (Paula Heinonen) ja hän kertoi saaneensa avun omaan migreeniinsä ravintolisistä. Päätin kokeilla ja tulokset ovat olleet aivan mahtavat. Nykyisin päätä särkee enää todella harvoin ja silloinkin migreenilääke on auttanut.

Eli otan joka päivä

- kaksi E-EPA kalaöljykapselia

- D-vitamiinia 25 mg

- pitkävaikutteisen B-vitamiinin (monta B ryhmän vitamiinia samassa)

- Magnesiumsitraattia 300mg 

Kannattaa kokeilla.

[/quote]

Vierailija
19/19 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

13-vuotiaalla Metohexal aamuin illoin estolääkkeenä ja Zomig nasal ja Primperan sekä kofeiinitabletti kohtauksen iskiessä.