Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuttava työskentelee lähihoitajana ja aikoo hakea yliopistoon

Vierailija
25.11.2013 |

Jostain syystä eräältä tuttavaltani on kadonnut todellisuuden taju kokonaan. Hän siis on lähihoitaja ja kovasti puhuu miten aikoo hakea yliopistoon opiskelemaan. Olen antanut hänen puhua, koska en halua särkeä toisen unelmaa. Oikeasti haluaisin sanoa hänelle ettei sinne niin vain pääse sisään. Hakisi edes ammattikorkeaan, koska en usko hänellä olevan mitään mahdollisuuksia päästä yliopistoon. No, todellisuus paljastunee hänelle keväällä.

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 20:55"]

Jos päätä riittää  ja istumalihaksia löytyy, niin siitä vain yliopistoon.

[/quote]

Ei ole minulta pois, vaikka tuttava pääsisikin opiskelemaan. Hän ei kuitenkaan ole mikään nuori tyttönen ja perhekin on elätettävänä. Miksei hakenut aikoinaan ylioppilaaksi päästyään? Kirjoitukset menivät häneltä kertomansa mukaan penkin alle. Suoraan sanottuna en ole vakuuttunut siitä, että hänellä on riittävästi lukupäätä, vaikka mukava ihminen onkin.

ap

Vierailija
42/60 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 21:15"]

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 20:55"]

Jos päätä riittää  ja istumalihaksia löytyy, niin siitä vain yliopistoon.

[/quote]

Ei ole minulta pois, vaikka tuttava pääsisikin opiskelemaan. Hän ei kuitenkaan ole mikään nuori tyttönen ja perhekin on elätettävänä. Miksei hakenut aikoinaan ylioppilaaksi päästyään? Kirjoitukset menivät häneltä kertomansa mukaan penkin alle. Suoraan sanottuna en ole vakuuttunut siitä, että hänellä on riittävästi lukupäätä, vaikka mukava ihminen onkin.

ap

[/quote]

Sun on pakko olla trollipeikko. Kas kun yliopistoon voi hakea myös amispohjalta. Yo-tokaria ei nykyään edes tarvitse. Herää tähän päivään tollo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä päättelet ettei hän pääsisi yliopistoon? Oletko itse yksi niistä jotka valitsevat kyseisen aineen opiskelijat? oletko testannut tuttusi äo:n tai mistä tiedät mihin hänen taidot riittävät?

Itse oon lukenut lähihoitajan papereita työn ohessa, kun en muutakaan keksinyt. Opiskelu oli täysin haasteetonta eikä motivaatio kestänyt edes loppuun, vaikka kaikesta kiitettävää lukematta tulikin. Kirjoitin myös työn ohessa sen enempää kirjoja avaamatta M:n ylioppilastutkinnon.

Nyt vajaa 30-vuotiaana vihdoin tiedän mitä haluan. Aion hakea opiskelemaan yhteen haastavimmista aloista ja ensimmäistä kertaa elämässäni oikeasti opiskelen ja kovaa vauhtia olen asioita oppinutkin. Tosin suunnitelmana on päästä yliopistoon sisään vasta 2015 keväällä, koska tässä on sattumoisin muutakin elämää tiedossa ensi vuodeksi.

Ei kannata antaa ulkomuodon/vaikutelman hämätä. Et voi toisen älykkyyttä arvioida, jollet ole siihen pätevä itse. Ja tälläisiä avauksia ei kauheasti kannata aloitella, voi hävettää aikalailla sitten kun tuttusi kertoo päässeensä sisään ;)

Ja kaikille muille: uskokaa unelmiinne, kovalla työllä on mahdollisuuksia vaikka mihin!

Vierailija
44/60 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet kyllä ap todellinen aarre

Vierailija
45/60 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säännönmukaisesti se ahkerin ja fiksuin väestönosa ei hakeudu alkujaan lähihoitajaksi eikä mediaanihoitajalla varmaan riitä kapasiteetti akateemiselle tasolle, ainakaan lääkäriksi tai proviisoriksi. Jollain kevyemmällä alalla voisi onnistua, vaikka kasvatus- tai yhteiskuntatieteissä.

Vierailija
46/60 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 21:32"]

Säännönmukaisesti se ahkerin ja fiksuin väestönosa ei hakeudu alkujaan lähihoitajaksi eikä mediaanihoitajalla varmaan riitä kapasiteetti akateemiselle tasolle, ainakaan lääkäriksi tai proviisoriksi. Jollain kevyemmällä alalla voisi onnistua, vaikka kasvatus- tai yhteiskuntatieteissä.

[/quote]

No nimenomaan se ahkerin väestönosa lähtee hoitoalalle! Mä kun lähden töihin kotihoitoon, niin vedän päälle juoksutrikoot, juoksutakin ja lenkkitossut + muut urheilutekniset vaatteet. JUOKSEN illassa läpi 24 asiakasta, raput juoksen ylös painava hoitoreppu selässä. 

T. yliopistossa opiskeleva lähihoitaja

Vierailija
47/60 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 21:32"]

[/quote] Minulla on sukulainen joka oli laborantti ja kolmikmppisena opiskeli laakariksi.

Vierailija
48/60 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 21:32"]Säännönmukaisesti se ahkerin ja fiksuin väestönosa ei hakeudu alkujaan lähihoitajaksi eikä mediaanihoitajalla varmaan riitä kapasiteetti akateemiselle tasolle, ainakaan lääkäriksi tai proviisoriksi. Jollain kevyemmällä alalla voisi onnistua, vaikka kasvatus- tai yhteiskuntatieteissä.

[/quote]

Sinä vaikutat kyllä aika surulliselta ihmiseltä? Ootko itse haaveillut lääkärin ammatista, mutta et koskaan ole kokeillut? Tilastot ovat tilastoja, syyt miksi ei suurin osa kouluttaudu pidemmälle on kovin moninaiset, mutta esim.lääkäriksi pääsee Suomessa perusälykäs ihminen, joka on valmis opiskelemaan tosissaan ja uskoo itseensä.

Monta fiksua jää tekemään ihan muuta kuin mihin kapasiteetti riittäisi ihan vain siksi että on paljon ihmisiä, jotka pitävät maisterintutkintoa jotenkin vain "tiettyjen" ihmisten etuoikeutena. Älykkäitä ihmisiä on joka yhteiskuntaluokassa ja erityisesti arvostan heitä, jotka ovat nousseet huonoista oloista ja lukeneet itselleen hyvän ammatin.

Ja ap, minusta näyttää siltä, että sinulta lähinnä puuttuu todellisuudentajua, jos koet olevasi oikea ihminen päättelemään ketä on sopiva yliopisto-opiskelija pelkältä mututuntumalla.

Vierailija
49/60 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tällä hetkellä erikoistuva lääkäri. Lähihoitajataustainen sellainen. Uskoisin lähihoitajataustani antavan lääkärin työhön ripauksen inhimmillisyyttä ja empaattisuutta lisää.

Vierailija
50/60 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs sitten, vaikka ystävälläsi on jo perhe? Itse tiedän useammankin ihmisen, joka on vielä vähän vanhempana ja perheellisenä lähtenyt opiskelemaan lisää.

Ei se lähihoitaja ammattina tee ihmisestä yhtään tyhmempää tai laiskempaa. Eivätkä kaikki lähihoitajat ole vain sen takia ammatissa, että kun muutakaan ei ollut.

Opiskelen lähihoitajaksi. Lukio pohjalla. Olisin lukemisellani päässyt hyvin myös yliopistoon. Mulla on elämä aikaa opiskella. Siksi hankin nyt ammatin, saan kokemusta ja mahdollisesti hyödynnän sitä vielä joskus opinnoissani.

Kuulostat huonolta ystävältä. Ja kateelliselta.

Vierailija
51/60 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ystäväsi vielä kaikenlisäksi duunari perheestä.

Vierailija
52/60 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 20:50"]

Jostain syystä eräältä tuttavaltani on kadonnut todellisuuden taju kokonaan. Hän siis on lähihoitaja ja kovasti puhuu miten aikoo hakea yliopistoon opiskelemaan. Olen antanut hänen puhua, koska en halua särkeä toisen unelmaa. Oikeasti haluaisin sanoa hänelle ettei sinne niin vain pääse sisään. Hakisi edes ammattikorkeaan, koska en usko hänellä olevan mitään mahdollisuuksia päästä yliopistoon. No, todellisuus paljastunee hänelle keväällä.

[/quote]

Tietenkin sinne pääsee jos oli kohtuullinen toikkari lukion päätteeksi ja jos lukee kunnolla pääsykokeisiin.

Onko SINULLA todellisuudentaju hukassa?

Vierailija
53/60 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
54/60 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen laitoshuoltaja, yliopistossa, ja lähimmät opiskelijaystäväni olivat ennen opiskeluvuosiamme matkatoimistovirkailija, lähihoitaja ja kotiäiti. Pärjäämisen kanssa ei ole kenelläkään ollut ongelmia.

Vierailija
55/60 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankkisi ensin vaikka amk-tutkinnon, jos edes siihen rahkeet riittää.

Vierailija
56/60 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä koulututasosi ap?

Vierailija
57/60 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaislikka valmistui maisteriksi. Ei pärjännyt lukiossa, mutta meni pitkän kaavan mukaan, amis, amk, yliopisto. 

Vierailija
58/60 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä ihmisillä outoja alan vaihtoja ja valintoja. Ihan kuin jotkut ihmiset ei tietäisi mitä haluaisivat elämässään tehdä. Ja joku oli lähtenyt lukiopohjalta lähihoitajaksi, whaat? Ei mitään järkee.

Vierailija
59/60 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä ihmisillä outoja alan vaihtoja ja valintoja. Ihan kuin jotkut ihmiset ei tietäisi mitä haluaisivat elämässään tehdä. Ja joku oli lähtenyt lukiopohjalta lähihoitajaksi, whaat? Ei mitään järkee.

Hyvinkin järkevää hankkia ammatti lukion jälkeen, sillä pääsee (tai on aikanaan päässyt) töihin ihan toisella tavalla kuin pelkillä lukiopapereilla. Kaikkien tie ei vie suoraan jatko-opintoihin, tulee välivuosia tai muita suunnitelmien muutoksia. Minä perustin perheen nuorena, tein pitkään töitä ja lähdin opiskelemaan vasta myöhemmin.

Vierailija
60/60 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttöni valmistui lähihoitajaksi kaksoistutkinolla teki pari vuotta töitä lähihoitajana..Haki lääkikseen ja pääsi .Nyt valmislääkäri ja töitä riittää. aika hyvin haukutulta lähihoitajal. Tehkää perässä mollaajat

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kaksi