ahdistunut ope
Ahdistaa ihan sikana olla töissä. Oon yläasteen ope, ja viime aikoina oon lukenut netistä, kuinka oppilaani siellä toitottavat vihaavansa mua yms. Pitäs varmaan antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Oon ollut opena 15 vuotta, mutta silti ahdistaa. Oppilaat ovat muuttuneet vuosien aikana koko ajan haastavammiksi.
Kommentit (43)
Ei tiukkoja ja vaativia opeja kukaan arvosta. Enemmänkin sellaisia opettajia, jotka osaavat ottaa kunnon tatsin oppilaisiin. Oppilaat arvostavat opettajia, jotka eivät ole liian lässyjä, mutteivät myöskään mitään huutavia hitlereitä.
Sun ongelmas ap. on varmaan se, ettet osaa kohdata oppilaitasi oikein!
Terapiaan?
Tiukka opettaja voi olla myös kauhea. Pitää olla lempeä ja tiukka, mutta jos olet vain tiukka niin varmasti sua inhotaan. Nimittäin lapseni opettaja on sellainen kylmän tiukka ja miksiköhän siitä ei vain voi pitää. Kannattaa miettiä myös sitä omaa persoonallisuutta. Nimittäin yläasteella on hyviä opettajia joita ei todellakaan haukuta.
[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 19:29"]
Ei tiukkoja ja vaativia opeja kukaan arvosta. Enemmänkin sellaisia opettajia, jotka osaavat ottaa kunnon tatsin oppilaisiin. Oppilaat arvostavat opettajia, jotka eivät ole liian lässyjä, mutteivät myöskään mitään huutavia hitlereitä.
Sun ongelmas ap. on varmaan se, ettet osaa kohdata oppilaitasi oikein!
Terapiaan?
[/quote]Vitsit mitä shaissee. Kyllä ne oppilaat pitää kasvattaa kotona siihen, että opettajia kunnioitetaan. Nykypäivän lapset on niin huonosti käyttäytyviä ja kasvatettuja, että oikein hävettää!
11 jatkaa.... Tämän ihan nähnyt siellä koulun sisäpuolella, eikä perustu mihinkään mihinkään luuloihin.
[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 19:38"]
11 jatkaa.... Tämän ihan nähnyt siellä koulun sisäpuolella, eikä perustu mihinkään mihinkään luuloihin.
[/quote]No niin olen minäkin nähnyt ja tiedän, että tietynlaiset opettajat ehkä pärjää paremmin. Mutta se ei ole opettajan tehtävä miellyttää oppilaitaan. Oppilaiden tehtävä on käyttäytyä hyvin ja oppia. Missä vaiheessa tästä alettu luopumaan?
Opettajien pitäisi olla ihmemiehiä ja -naisia, että kelvattaisiin.
Kiitos palautteesta. Vaikea olla muunlainen kuin oikeasti on, olen tiukka, koska haluan, että tunnilla on työrauha, KAIKILLA.
Ap
Mun parhaat muistot on opettajista, jotka ajattelivat juuri noin kun sä ap. Voimia! Eikä pieni mokailukaan haittaa, sellainen opettaja, joka on inhimillinen, on sellainen, johon luotetaan. Tarkoitan mokailulla sitä, että oppilaat näkevät jotain mistä nostavat älämölön, esim. tyyliin; opettajalla on naurettava villapaita. Medänkin luokalla (80-luvulla) 2-3 oppilasta nosti sen älämölön, loput lähinnä ajatteli, että onpas lapsellisia, mutta eivät TIETENKÄÄN uskaltaneet näyttää sitä tai sanoa mitään, eikä sitä oikein tajunnut edes antaa omaa tukeaan opettajalle... :(
Olen ollut itse saman ajan peruskoulun opettajana ja just mietin, että koskaan ei ole ollut näin helppoja oppilaita kuin nyt. Ehkä kannattaisi vaihtaa koulua, jos teidän koulussa on noin raskaita oppilaita? Itsellä siis nykyisessä koulussa helpot oppilaat, kaikissa muissa kouluissa ollut raskaampia.
Meidän koulussa onneksi saa oppilaat heittää pois luokasta. Rehtorin huoneessa on tuoleja, joihin mun avustaja vie häirikön istumaan lopputunniksi ja perjantaisin saa jäädä jokaisen tunnin istumaan jälki-istunnossa. Vanhemmille menee jokaisesta viesti ja jos on 2 peräkkäistä perjantaita jälki-istunnossa, tulee vanhemman kanssa palaveri.
Aikamoista säätöä on joka päivä ja oppilaisen taso on mennyt alaspäin kuin lehmän häntä.
Ei niiltä saa vaatia mitään. Ope on natsi kun antaa vähänkin enemmän läksyjä tai pitää kuria. Oppilas kyllä tekee päivisin kaikenlaista kiellettyä, mutta kun ope kyseenalaistaa vuosien pelleilyn jälkeen jonkun koulunkäynnin ja kysyy, oletkos kusipää, niin jo ollaan lööpeissä ja maksetaan sakkoja. Hohhoijaa!
Olen itse ollut sijaisena. Kyllä niiltä oppilailta kaikenlaista kuraa tulee niskaan helposti. Pitää olla sanavalmis ja laittaa niille jauhot suuhun.
Ihmeasioista ne kyllä opettajallekin lällättää. Mulle alakoulussa yksi jätkä alkoi länkyttää, että onko sulla mäkkäristä ostetut silmälasit (miúmiun kehyksissä on M-kirjain sangassa). Sanoin, että ei kun nämä on mäkkärin SPONSOROIMAT lasit. Saan ilmaiseksi hampurilaisaterioita niin paljon kuin jaksan syödä, kun käytän näitä.
Jätkä oli suu auki, että häh, joo vai... Oli jo kateellisen näköinen. (?) Silloin luokasta yksi tyttö sanoi, että ootko pässi, noi on Miumiun kehykset, kato, mullakin on...
[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 22:24"]
Olen itse ollut sijaisena. Kyllä niiltä oppilailta kaikenlaista kuraa tulee niskaan helposti. Pitää olla sanavalmis ja laittaa niille jauhot suuhun.
Ihmeasioista ne kyllä opettajallekin lällättää. Mulle alakoulussa yksi jätkä alkoi länkyttää, että onko sulla mäkkäristä ostetut silmälasit (miúmiun kehyksissä on M-kirjain sangassa). Sanoin, että ei kun nämä on mäkkärin SPONSOROIMAT lasit. Saan ilmaiseksi hampurilaisaterioita niin paljon kuin jaksan syödä, kun käytän näitä.
Jätkä oli suu auki, että häh, joo vai... Oli jo kateellisen näköinen. (?) Silloin luokasta yksi tyttö sanoi, että ootko pässi, noi on Miumiun kehykset, kato, mullakin on...
[/quote]
Just tämmösen idioottiläpän vuoksi mä olen valinnut aikuiskoulutuksen...
Terkuin, yliopiston lehtori
Joo, olen tosi yllättynyt, miten nykykakrut saattaa aikuiselle ihmiselle sanoa ihan mitä tahansa. Samanlaista lällätystä kuin omanikäisilleen. Ja minäkään en ihan mikään parikymppinen heitukka enää ole.
Mistä tahansa saatetaan alkaa mollaamaan. Vaatteista vaikka. Ihan käsittämatöntä, eikö vanhemmat kasvata niitä enää ollenkaan? Mä saan kyllä tyypin kuin tyypi hiljaiseksi tarvittaessa, sitä en sitten tiedä, missä vaiheessa vanhemmat alkaa valittaa, kun alan vastaavalla tavalla mollaamaan niiden kakaroita.
Lisäksi se, että luokassa on lähes ummikoita lapsia, kaikenlaisia huumevanhempien jälkikasvua, joilla kehitysvaurioita aivoissa... Olen alkanut miettiä, ettei ehkä ole mun urani tämä sittenkään.
Siis, voisin opettaa niitä ummikoitakin, jos sitten olisi selkeästi tarkoitettu vain opettaa heille suomea. Mutta on outo tilanne, että normi luokkaan laitetaan lapsia, joiden suomen kielen taito ei ole edes auttava. Mistä ope repii yli 25 oppilaan luokassa sen ajan, että pitää näille tunnin aikana erillisen suomen kielen oppitunnin?
Parempi oppilasaines arvostaa ap:n kaltaista tiukkaa opettajaa, joka pitää kuria ja oikeasti opettaa sitä oppiainetta, eikä käytä koko tuntia rentoiluun ja oppilaiden kanssa vitsailuun. Itse kannattaisin siirtymistä takaisin tasoryhmiin, jolloin mico-jannicat saisivat keskittyä kattoon räkimiseen ja samaan aikaan aidon oppimishaluiset ja -kykyiset voisivat ap:n johdolla keskittyä siihen koulunkäyntiin.
Sorry mutta en usko että reilua mutta tiukkaa opea vihataan. Kasiluokkalaiselle tytöllämme on yhdessä aineessa inhottava ope, joka nolaa huonoja oppilaita ja suosii yhtä. Kaikki muut oppilaat tätä lellikki lukuunottamatta inhoavat opea ihan perustelluista syistä.
Ei opettaja voi alkaa olemaan muuta kuin on, oma persoonallisuushan on yksi tärkeimmistä työkaluista ja se pitää panna likoon koko ajan. Se on yksi syy miksi open työ on niin rankkaa. En ole varsinaisesti opettaja, mutta opetustyöstä on kokemusta korkeakoulusta ja sielläkin välillä opiskelijat aika teinejä on. Omat poikani (3 kpl) viihtyivät yllättävän hyvin yläkoulussakin ja vaikka eivät kaikista opeista niin hirveästi pitäneet niin useimmiten se liittyi enemmän siihen mitä ainetta opettaja opetti kuin opettajaan itseensä. Kaksi pojistani on maininnut minulle että joku opettaja - ei sama - ei pidä heistä. Keskustelin poikien kanssa asiasta ja lopputulos molempien kanssa oli, että asia ei koulunkäyntiä haittaa.
Lapset voivat äärimmäisen herkkävaistoisia ja saattavat väärin- tai ylitulkita asioita ja tämä on yksi lisäsyy miksi mielestäni luokkakokoja pitäisi ehdottomasti
pienentää.
Sinulle antaisin neuvon että vaihda koulua ja aloita puhtaalta pöydältä, koska sinulla saattaa olla jopa aiheetta saatu ikävä maine, joka samassa koulussa siirtyyy ikäluokasta toiseen ja uusillakin oppilailla on jo valmiiksi ennakkoasenteensa.
[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 22:48"]
Parempi oppilasaines arvostaa ap:n kaltaista tiukkaa opettajaa, joka pitää kuria ja oikeasti opettaa sitä oppiainetta, eikä käytä koko tuntia rentoiluun ja oppilaiden kanssa vitsailuun. Itse kannattaisin siirtymistä takaisin tasoryhmiin, jolloin mico-jannicat saisivat keskittyä kattoon räkimiseen ja samaan aikaan aidon oppimishaluiset ja -kykyiset voisivat ap:n johdolla keskittyä siihen koulunkäyntiin.
[/quote]
Minäkin arvostin yläasteella opettajia, jotka oikeasti opettivat. Yläasteella oli yksi opettaja, joka hauskuutti poikia, joten sai pidettyä luokan sillä tavalla kurissa. Mutta ei hän mielestäni opettanut hyvin eikä ottanut varsinkaan meitä ujompia oppilaita huomioon opetusmenetelmissään.
Matikkaa opettava vanhanko nainen taas ei hauskuuttanut, mutta sai silti pidettyä ne riehujat kurissa. Enkä vieläkään ymmärrä, millä keinolla... Ehkä hän oli juuri sellainen tiukka, mutta mukava. Muut samantapaiset opettajat olivat pulassa meidän luokan kanssa ja tunti oli hankala saada alkuun. Ehkä he eivät olleet sitten tarpeeksi tiukkoja... Muistelen, etteivät ne pojat heitä oikein totelleet.
Voimia aloittajalle, en valitettavasti osaa neuvoa.
Nooo tilipussi lohduttanee. Missään muussa hommassa et tienaa sellaisia summia niin vähällä vaivalla.
Tjaa, no lennonjohtajat ehkä. Tosin niilläkin on vastuullaan kymmenien miljoonien koneet ja sadat ihmishenget.