Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juhliin ilman lahjaa?

Vierailija
25.11.2013 |

Oletteko koskaan menneet juhliin ilman lahjaa? Meillä oli lauantaina ristiäiset ja tässä tavaroita purkaessa (juhlat siis järjestettiin muualla kuin kotona) ja kortteja lukiessa tajusin, että kolmannes vieraista tuli ilman lahjaa paikalle. Sinällään olen ihan tyytyväinen, emme kaipaaenempää tavaraa, varsinkaan mitään tinakehyksiä tms. Yleisiä ristiäislahjoja, mutta periaatetasolla tämä jäi mietityttämään. Näistä lahjan tuomatuomattomista yksi on vähävarainen ystävä jolle ylipäätään paikallepääsy tuotti vaikeuksia. Muut ilman lahjaa tulleet ovat lähisukulaisiamme, töissäkäyviä vähintäänkin kohtuutuloisia ihmisiä. Yksi heistä on sisarus jolla oli keväällä valmistujaiset ja jolle veimme ihan kunnon lahjan. Hänellä on ensi keväänä häät. Voimmeko siis mennä paikalle pelkän kortin kanssa, kuten hän nyt siis teki?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin olen jo yli kolmekymppinen äiti eikä naamani todellakaan venähtänyt. Kuten sanoin olen vain ja ainoastaan tyytyväinen ettei vauva saanut isoa kasaa lahjoja. Nimenomaan periaate minua ihmetyttää. Minulle on jo lapsesta asti opetettu että juhliin viedään lahja, kukka tai vähintäänkin kortti. Ei ole itsellä käynyt koskaan mielessäkään mennä juhliin ilman lahjaa, ei myöskään miehelleni ja siksi varsinkin sisarusten käytös ihmetyttää. Olisivat edessään kortin antaneet.

Ap

Vierailija
2/20 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 08:06"]

Jotkut sitä paitsi järjestävät näyttäviä kekkereitä (syntymäpäiviä ja muitakin) lapsilleen ihan vain sillä varjolla että saisivat mahdollisimman paljon ja kalliita lahjoja, kuten toisten on "pakko" muistaa lasta. Pishposh sanon minä. Omatekemän kakun tai itse neulomani lapaset/villasukat voin viedä, kalliit lelut , vaatteet ja muistoesineet jätän kauppaan. 

On myös ehdoton plussapuoli päästä katsomaan kun parikymppisen äidin naama venähtää :)

[/quote]

Minulla on vajaan vuoden ikäinen lapsi ja toivon ettei tarvitsisi viettää ainakaan isosti synttäreitä tms. Tietysti mielelläni laitan synttärit, jotta halutessaan tädit, enot sekä mummi ja ukki pääsevät synttäreille.

Minusta on ihania lahjoja villasukat, lapaset, pitpot ja kaulahuivit sekä villapaidat, -takit ja villahousut, jos en on itse tehtyjä. Itse teen lapselleni kaikki villavaatteet ja olen myöskin tehnyt paljon sisarusteni lapsille, jotka on myös tykänneet näistä lahjoina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itsekään kaivannut lapsille ristiäisissä lahjoja, ja ihmisten kysyessä mitä haluamme, sanoimme, että tärkeintä on tulla paikalle tapaamaan uutta perheen jäsentä, mutta jos haluaa jotain tuoda, niin mieluusti jotain hyödyllistä. Yhdeltä ystävapariskunnalta saimme ison boxin korvikkeita, toiselta pari pakettia vaippoja. Parhaat lahjat mitä keksiä saattaa, ja meni nimenomaan lapsen tarpeisiin. :) 

Mutta on aika erikoista, että edes korttia ei tuoda... 

Vierailija
4/20 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on juttu, jota en ymmärrä: ristiäisiin lahjan tuo tietysti kummit.

Rotinat on erikseen. Tietty, jos ei muulloin ole vauvaa nähnyt, rotinalahjan voi tuoda tuolloinkin. Mutta meidän ristiäisissä ei niin etäisiä ihmisiä ole ollut, etteivät olisi rotinoita aiemmin jo tuoneet.

Vierailija
5/20 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En veisi lahjaa. Eihän siinä missään nimessä ole mitään epäkohteliasta kun hänkin näin toimi. 

Juhlien tarkoitus on hieman hämärtynyt viime aikoina.

Minulle itselleni kortti on se tärkein.

Siitä täilyy muisto, toisin kuin esim kukkakimpusta aj se on helppo säilyttää vuosiakin.

Vierailija
6/20 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kohta 40 v. 3 lapsen äiti ja kyllä mä olisin ihmetellyt ja kovin, jos joku olisi tullut ilman lahjaa. Itse en kehtaisi ikimaailmassa mennä tuollaisiin juhliin ilman mitään annettavaa.

Toki ymmärrän, jos joku on oikeasti vähävarainen, mutta haluaa tulla edes paikalle, niin silloinhan se on hyväksyttävää. Enhän mä halua, että läheiset jättävät tulematta juhliini lahjan takia.

Mutta normaalitilenteessa hyviin tapoihin kuuluu tuoda lahja ristiäisiin.

Mä olen sitä mieltä, että et todellakaan osta häihin mitään lahjaa.

Vierailija
7/20 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä menin häihin ilman lahjaa. Olin suunnitellut polttareita pitkään ja ihan viime metreillä tajusin olen ainoa joka ei ole juhliin kutsuttu. Kaaso ei kerennyt töiden takia tehdä mitään, itse olin silloin kotona ja mieheni pääsee töistä aikaisin.

Kaaso ja morsian yhdessä keksivät minä voisin auttaa ja siinä vaiheessa kumpikin tiesivät ettei minua edes kutsuta juhliin.

En mennyt polttareihin, vaikka kaaso kovasti pyysi. Morsian soitti polttareiden jälkeen vaan kun halusi ilmoittaa olin lapsellinen. Kirjoitin hänelle listan mitä kaikkea olin polttareiden takia tehnyt, kirjoitin mitä muut olivat tehneet eli ei mitään ennen h-hetkeä ja kirjoitin olevani ainoa koko seurueesta jota ei oltu kutsuttu. Sanoin mielestäni minun paikkani ei ollut polttareissa.

Nähtävästi sulhanen ja/tai kaaso puhuivat morsiamelle faktoja ja muutama päivä ennen häitä morsian soitti ja kutsui suullisesti häihin, kutsu mm tilinumeroinern tuli tämän jälkeen sähköpostilla vaikka tietenkin muut saivat kutsut kauniina painettuina versioina.

Ainoastaan minut oli meidän perheestä kutsuttu, joten menin yksin. Minulla oli paikka baaritiskillä, muutaman muun kanssa, toisella puolella oli ovi ja toisella puolella hyvin koppava mies, jolla on omat mielipiteensä mm naisista. Kaikki polttariporukka oli kutsuttu perheineen ja istuivat kunnon paikoissa.

Koska hoitopäiväraha tuli vasta seuraavalla viikolla, päätin maksaa lahjan vasta seuraavalla viikolla. Häistä lähdin vähin äänin pois heti ruokailun jälkeen ja en ikinä maksanut mitään tilille enkä ole häiden jälkeen ottanut mitään yhteyttä morsiameen.

Olimme todella läheisiä lapsesta alkaen, hän oli häissäni kaaso, saimme esikoiset samaan aikaan ja olimme lasten ristiäisissä. Ystävä muuttui heti kun mies kosi.

Toivottavasti kauhu-morsiamen mielestä tämä oli kaiken arvoista.

Vierailija
8/20 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluvatko kaikki vieraasi kirkkoon? Itse en meinaan kuulu kirkkoon, enkä ole ollut ristiäisissäkään. Tämän vuoksi en varmaan edes tajuaisi että ristiäisiin odotettaisiin lahjaa vierailta. Vauvalle vien lahjan aina ensimmäistä kertaa nähdessäni.  

Vierailija
9/20 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ristiäisiin lahjan kuuluu viedä vain ja ainoastaan kummit. Muut lahjat on extraa ja esim. meille sellaiset toi ristiäisiin jotka eivät olleetehtineet antaa vauvalahjaa vastasyntyneelle.

Olet lapsellinen jos jätät häälahjan antamatta paitsi jos et mene häihin.

Kohta aletaan vaatia lahjoja hautajaisiinkin.

Vierailija
10/20 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rotinat? Mitkä ne on?

Vierailija
11/20 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rotinat? Mitkä ne on?

Vierailija
12/20 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhden kerran menimme kaverin synttäreille (täytti pyöreitä, piti hienot ja kalliit juhlat ravintolassa) ilman lahjaa, ja syynä oli se, että kertakaikkiaan vaan unohdimme ostaa lahjan. Lahja-asia tuli mieleen vasta kun kävelimme autolta ravintolaan, ja siinä vaiheessa lahjan hankkiminen oli jo myöhäistä.

En tiedä, miten noin pääsi käymään, ehkä siksi että kummallakin oli tuohon aikaa kovasti kiireitä ja stressiä.

Kyseessä oli miehen kaveri, jota minä en hyvin tunne, ohimennen tavannut muutaman kerran, joten minä en erityisemmin miettinyt koko juhlia, en edes tarkkaan tiennyt missä ne pidetään tai milloin, ajattelin että mies käyllä muistuttaa. Ja mies on ehkä tottunut, että minä hoidan käytännön asiat, lahjan hankkimiset yms, koska yleensä hoidan kaikki joulu- ym. lahjat. Mutta en siis tätä.

Meitä nolotti kauheasti, mutta päätimme antaa olla, emme tehneet asiasta numeroa, emme siis pyydelleet anteeksi lahjan unohtumista, se olisi ollut jotenkin noloa. Miehen kaveri on varakas ja hänellä on varmasti kaikkea, mitä tarvitsee, emmekä olisi varmaan keksineet mitään erityisen hyvää lahjaakaan, mutta noloahan se silti oli.

Vierailija
13/20 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku tulisi meille juhliin ilman lahjaa, en varmaan minäkään veisi lahjaa. Tai sitten veisin jotain suht edukasta.

Aika outoa tulla juhliin ilman muistamista.

Itse olen opiskelijana antanut itse kutomia nuttuja. Ostin kirpparilta hyvin edullisesti villapaidan jossa oli likatahroja. Purin villapaidan, pesin langat ja kudoin monta nuttuja, tuli varmaan 10.

Kaikille on kelvannut, valtaosalta tuli valokuva nuttu päällä, joten varmaan lahja oli ok.

Vierailija
14/20 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku tulisi meille juhliin ilman lahjaa, en varmaan minäkään veisi lahjaa. Tai sitten veisin jotain suht edukasta.

Aika outoa tulla juhliin ilman muistamista.

Itse olen opiskelijana antanut itse kutomia nuttuja. Ostin kirpparilta hyvin edullisesti villapaidan jossa oli likatahroja. Purin villapaidan, pesin langat ja kudoin monta nuttuja, tuli varmaan 10.

Kaikille on kelvannut, valtaosalta tuli valokuva nuttu päällä, joten varmaan lahja oli ok.

Vierailija
15/20 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlissa oli sekä kirkkoon kuuluvia että kuulumattomia. Nämä muistamatta jättäneet kuuluvat kaikki kirkkoon. En ole tuollaisesta rotinaperinteestä kuullut, mutta yhtä lukuunottamatta eivät olleet vauvaa aiemmin nähneet. Tosin en kyllä usko että tämä henkilöitään on rotinoista koskaan kuullut. Nämä eivät ole ensimmäiset ristiäiset suvussamme eikä edes perheessämme ja aiemmin on kyllä tuotu vähintään se kortti.

Kyllä me varmaan häälahja annetaan, mutta juuri tätä hain että eroaako ristiäiset jotenkin muista juhlista lahjojen suhteen.

Ap

Vierailija
16/20 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ole ahne. Lahja saadaan, sitä ei ole pakko tuoda.

Vierailija
17/20 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut sitä paitsi järjestävät näyttäviä kekkereitä (syntymäpäiviä ja muitakin) lapsilleen ihan vain sillä varjolla että saisivat mahdollisimman paljon ja kalliita lahjoja, kuten toisten on "pakko" muistaa lasta. Pishposh sanon minä. Omatekemän kakun tai itse neulomani lapaset/villasukat voin viedä, kalliit lelut , vaatteet ja muistoesineet jätän kauppaan. 

On myös ehdoton plussapuoli päästä katsomaan kun parikymppisen äidin naama venähtää :)

Vierailija
18/20 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti voitte mennä häihin ilman lahjaa. Lahjan antaminen on hyvän tahdon ele, ei mikään pääsylippu tai korvaus juhlista.

Vierailija
19/20 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos olen juhlien järkkääjä, niin en oleta, että kaikkien pitäisi tuoda lahja. Nykyään sitä krääsää on niin paljon, että itselleni olisi ihan ok, että joku ei tuo mitään.

Mutta kyllähän se niin on, että itse en kehtaisimennä ilman lahjaa. jos on synttärit, ristiäiset tai valmistuminen ja sinne nimenomaan kutsutaan, niin ilman muuta veisin jotain. Synttäreille vähintää ison kukkakimpun, jos ei muuta. Ristiäisiin ilman muuta vauvalle jotain, jos ei muuta niin vaikka kuvakirja tai pikkutöppöset. Aikuiselle voi aina antaa vaikka pullon kuohuvaa, jos ei muuta keksi. Niin tiukoilla en ole koskaan ollut, ettei jotain pientä olisi vara viedä.

Vierailija
20/20 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahja ei ole pakollinen, mutta se on noloa, ettei tuoda onnittelukorttia ristiäisiin! Se ei oikeasti ole rahasta kiinni, euron kortti ei ole liikaa vaadittu.

Häihin ei ole pakko viedä lahjaa, jos nyt laittavat rahankerjuuta varten tilinumeron, niin sinnekään ei tarvitse laittaa rahaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi viisi