Miksi pelkään, että äitini käyttäisi lastani seksuaalisesti hyväksi?
Siitä asti, kun minulle syntyi lapseni, olen jostain syystä ollut todella varuillani aina, kun äitini on vauvani lähellä. Jostain syystä pelkään, että äitini käyttäisi lastani seksuaalisesti hyväksi, enkä tiedä, mistä pelkoni tulee. En halua jättää lastani vanhemmilleni hoitoon. En anna äitini vaihtaa edes vaippaa lapselleni ilman, että olen samassa huoneessa.
Syytä pelkooni en osaa sanoa, eikä pelkoa esiinny esimerkiksi mieheni vanhempia kohtaan. Mieheni äiti on vahtinut lastamme usein, eikä se pelota minua. Pelkoni kohdistuu vain omaan äitiini. En kuitenkaan muista, että äitini olisi minulle tai sisaruksille tehnyt muuta, kuin ollut jossain määrin kylmä ja tunteeton ja ehkä hieman narsisti ja täysin kontrollifriikki. Silti pelkään nimenomaan seksuaalista hyväksikäyttöä.
Kommentit (5)
Ehkä et vain muutoin luota häneen ja suurin pelkosi vain on tuo hyväksikäyttö. Näet tuon mielikuvan, koska et ehkä oikein muutoin keksi, että mikä olisi se, mitä pelkäisit äitisi tekevän väärin lapsesi kanssa. Joka tapauksessa tuo on eräänlainen hälytysmerkki sun päässäsi. Et halua antaa lastasi äitisi hoivaan, koska et itsekään saanut aikoinaan hyvää hoivaa kyseiseltä henkilöltä.
Et vain jätä lastasi hänelle hoitoon.
Voisiko olla kyse pakkoajatuksista?
Synnytys voi laukaista OCD:n tai vahvistaa sitä. Vauvojen äidit saattavat esim. pelätä satuttavansa lasta tai syyllistyvänsä hyväksikäyttöön, vaikka kyseessä olisi ihan normaali ihminen, jolla ei tällaista taustaa ole eikä edes halua satuttaa.
Siihen asti, että pelon syy selviää, kannattaa varalta luottaa intuitioon.