Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajat! Kerrotteko lapsellennne vinkkejä koevastauksista?

Vierailija
23.11.2013 |

Tai näytättekö jopa kokeen lapselle? Ihmetyttää kun lapseni luokkakaveri on ainoa joka saa lähes kaikista kokeista täydet pisteet ja hänen äiti on alakoulun ope.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, mutta en edes opeta omaa lastani. Ilmoitin hyvissä ajoissa rehtorille, että omaa lastani en halua opettaa, koska muitakin opettajia on saatavilla. Meidän koulussamme opettajat tekevät itse kokeensa, joten minä en edes tiedä, millaisia koekysymyksiä muut tekevät. Toki autan kokeeseen lukemisessa ja kyselen asioita ja pyydän kertomaan laajempia asiayhteyksiä ja keksin esimerkkikysymyksiä, siis ihan oppiaineesta riippumatta. Pidän myös tarkkaan huolen siitä, että lapsi tekee aina läksynsä, joten kokeeseen lukeminen ja kokeessa pärjääminen on sitten lapselle helpompaa.

Vierailija
2/29 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja saisi luultavasti potkut, jos näyttäisi lapselleen koevastaukset etukäteen tai jotenkin muuten suosisi omaa lastaan koulussa. Kai ketjun aloittaja sen tajuaa?

On todella helvetillistä olla opettajan lapsi. Juuri kiusaamisen ja tällaisten ala-arvoisten selänpuhumisten takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjaus: seläntakanapuhumisten.

t: Nr. 17

Vierailija
4/29 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edelleenkään näytä lapselleni kokeita, juuri siitä syystä joka täällä on monesti mainittu (oppiminen), mutta hahah, mitenkähän voisin saada potkut jos näyttäisinkin sitä opeoppaan koetta lapselleni? Lasten koulu ei sijaitse edes työkuntani naapurikunnassa, mutta vaikka sijaitsisikin.

Vierailija
5/29 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole opettaja ja lapseni saa kymppejä ja ysejä ja joskus epäonnistuu ja tulee vaan 8.

Vierailija
6/29 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti opettajan kuuluisi laatia kokeet itse, ei vain kopioida oppaista. Ainakin minulle tätä teroitettiin kovin opiskeluaikana ja oli myös kokeenlaatimiskurssi. Siellä oppi myös näkemään näiden valmiiden kokeiden vahvuuksia ja heikkouksia.

Jos nyt ei kerta kaikkiaan saa laadittua kokeita, niin voisi edes hieman muokata niitä oppaiden, jottei ne samat kokeet kierrä vuodesta toiseen.

Vierailija
7/29 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan (tästä on tooodella kauan) erään opettajan poika kauppasi lukion koekysymyksiä, jotka siis vakoili äidiltään...

Ihan vaan sivuanekdoottina tähän keskusteluun.

Meilläkin luokassa kiersi vanhat historian koekysymykset, jotka jotkut ylempiluokkalaiset olivat armollisesti välittäneet eteenpäin. Opettajalla oli tapana pitää samoja kokeita vuodesta toiseen. Mutta niin tai näin, tulihan ne asiat sitten opeteltua, että osasi kokeissa vastata oikein.

Vierailija
8/29 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

11 kommentoi edelliseen, että minulla vakoilukaan ei olisi onnistunut, koska vanhempani olivat tarkkoja myös siitä, ettei kokeita ollut kotona missään esillä tai helposti löydettävissä.

Muistan elävästi sen automatkan ollessani n. 9-vuotias, kun erään hyvän ystäväni äiti alkoi väittää naureskellen minulle, että "ihan varmasti sun vanhempas näyttävät kokeet sulle etukäteen ja saat vaan sen takia hyviä numeroita". On todella harmillista, että muutkin joutuvat kokemaan samaa.

Vierailija
9/29 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2013 klo 19:03"]

11 kommentoi edelliseen, että minulla vakoilukaan ei olisi onnistunut, koska vanhempani olivat tarkkoja myös siitä, ettei kokeita ollut kotona missään esillä tai helposti löydettävissä.

Muistan elävästi sen automatkan ollessani n. 9-vuotias, kun erään hyvän ystäväni äiti alkoi väittää naureskellen minulle, että "ihan varmasti sun vanhempas näyttävät kokeet sulle etukäteen ja saat vaan sen takia hyviä numeroita". On todella harmillista, että muutkin joutuvat kokemaan samaa.

[/quote]

Todella tylsää, että jotkut olettavat tuollaista. Kyllä ne varmaan ovat aika harvinaisia tapauksia, että koekysymyksiä "vuotaa" vääriin käsiin.

Vierailija
10/29 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä nyt tiedä onko tuo "vuotaminen" niin harvinaista. Ala-asteella ystävä äiti oli luokkamme opena lähes koko ala-asteen ajan. Kyllä tämä kyseinen ystävä sai nähdä lähes jokaisen kokeen etukäteen, joskus kävivät kysymykset jopa yhdessä läpi. Jotta tyttö varmasti pärjää. Näin neiti ainakin itse kertoili, kertoili jopa koekysymyksiä välitunneilla, suosikkikavareilleen toki. Yllättävästi keskiarvo alkoi syöksyä alaspäin kun päästiin yläasteelle. Ei ope-äidin neuvot enää kantaneet.

Vierailija
11/29 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy, miksi opettajien lapset pärjäävät hyvin: jos unohtaa läksyt, häiriköi tunnilla tai saa huonon arvosanan, vanhemmat kuulevat siitä hyvin nopeasti opettajainhuoneessa.

Vierailija
12/29 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ope, teen aina itse kokeeni. Jollain tavoin muutan niitä vuodesta toiseen. Tiedän, ettei ole kovin yleistä. Lapseni pärjäävät koulussa erittäin hyvin. Itse opetan eri koulussa ja eri kouluasteellakin kuin mitä lapseni nyt ovat. En mitenkään voisikaan kertoa heille kokeista. 

Enemmän koen olevan lasteni koulunkäynnille apua siitä, että luemme yhdessä laajasti eri aiheista, erityisesti lastenkirjoja, mutta ikätason mukaisesti myös esim lehtiä. Me molemmat vanhemmat seuraamme lasten kouluhommia, läksyjen tekoa, kielten sanojen opettelua jne. Kokeisiin valmistautuminen on aika helppoa kun tekee esim. lukuläksyt huolella.

Vierailija
13/29 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ei todellakaan oo näytetty kokeita. Meillä oli/on pieni koulu, ja äitini opetti mulle paria ainetta. Kokeet hän teki aina koulussa ja samoin tarkisti. Kympit oli kyllä lujassa ja mun vastausten piti olla kyllä just eikä melkein, että sain täysiä pisteitä tehtävistä. Kuulusteli kyllä kokeisiin, mutta ei koskaan ohjannut lukemaan "tiettyä kohtaa" tarkemmin tai muuten.

Aina piti olla tuplasti parempi kuin muut, että oli samalla viivalla muiden kanssa. Ja juuri siksi, ettei kukaan päässyt sanomaan, että suositaan.

Vierailija
14/29 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munkin äiti oli ope ja sain usein kokeista täysiä pisteitä - tosin kaikissa aineissa (äiti kieltenope) eli jo sen olisi pitänyt kertoa etteivät hyvät numerot olleet mitään kokeiden ulkoaopettelua etukäteen.

t. keskiarvo aikoinaan 9.7.

Vierailija
15/29 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välkyille ei tarvitse kertoa koekysymyksiä. Kerron oppilaille (joissa ei ole lapsiani) suurimman osan kokeiden kysymysaiheista. Esimerkiksi näin: " tämä käsitelty asia kysytään varmasti kokeessa." Vain muutama oppilas merkkaa ylös, mitä olen luvannut kysyä. Välkyimmät osaisivat päätellä keskeiset aiheet, ilman mainintaani.

Vierailija
16/29 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, mutta toki kuulustellessani ja kannustaessani tiedän, mitä painottaa.

(Opettele kaikki, mitä esiintyy kuvissa, harjoittele selittämään mustalla painetut käsitteet...) Nämä tietysti opetan oppilaillenikin ennen koetta.

Vierailija
17/29 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. "Vinkkejä" tietysti kerron, esim. opettele mustalla painetut ja tietoruudut.

Vierailija
18/29 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko koealue pitää osata. Knopeilla ei ole kovin paljon arvoa.

Vierailija
19/29 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin sain usein kokeista täysiä pisteitä, ja äitini oli alakoulun ope. Koskaan en kuitenkaan saanut äidiltä mitään vinkkejä. Lisäksi sain niitä täysiä pisteitä usein vielä lukiossakin. Yliopistostakin valmistuin hyvillä arvosanoilla. Ehkä lapsesi luokkakaveri on yksinkertaisesti vain lahjakas ja ahkera.

Vierailija
20/29 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajien lapset ovat vaan viisaampia :). 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kaksi