Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tytär 18v yöksi 22v "säädölleen"?

Vierailija
23.11.2013 |

18 vuotta täyttänyt tyttäreni on nyt tapaillut kahden viikon ajan 22-vuotiasta miestä ja kysyi, saako mennä tälle miehelle yöksi ensi yönä. Kielsin, koska minusta yökyläily (ja seksi) ovat tuossa vaiheessa tapailua aivan liian aikaisia. Tästä tytär suuttui ja sanoi minun olevan kalkkis. 

Tyttö ei tunnu ymmärtävän, että hänen parastaan tässä vaan yritetään tavoitella. En halua, että häntä sattuu ja hän joutuu tekemään asioita, joihin ei varmasti vielä ole valmis. Neljän vuoden ikäero on kuitenkin aikamoinen, ja 22-vuotiaan mielestä yökyläilyyn kuuluu varmasti tiettyjä asioita... 

Miten saisin tyttäreni ymmärtämään, että vielä on liian aikaista? Olen kuitenkin iloinen hänen puolestaan, että hän on löytänyt kivan pojan, mutta en tahdo asioiden etenevän liian nopeasti. Nyt tytär pitää mykkäkoulua, eikä suostu keskustelemaan. Missä vaiheessa hänet uskaltaa päästää yökylään tälle miehelle? ja olenko tosiaan aivan kalkkis ja vanhanaikainen, kun en häntä sinne päästä? 

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2013 klo 12:38"]

Taisin tulla tosiaan nyt tyrmätyksi. Pelottaa vaan päästää tyttö sinne, kun hän on vähän holtiton. Ja kaksi viikkoa on kuitenkin niin lyhyt aika. 

-ap

[/quote]

Mitäs olet kasvattanut holtittoman tyttären, ei sille enää mitään voi kun on aikuinen.

Vierailija
22/41 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö on sanonut, ettei halua tuoda vielä, koska ei ole mitään vakavaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ap tietää ettei ne ole olleet sängyssä jo ekalla tapaamisella?

Vierailija
24/41 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän että tarkoituksesi on hyvä, mutta ei elämää voi pehmustaa lapselle valmiiksi koko ikäänsä. Kyllä 18 vuotiaan tyttäresi on aika jo itse päättää mihin on valmis ja milloin suhde etenee hänelle sopivaa vauhtia. Sanoit vielä että poika on mukava. Se usein heijastuu myös makuuhuoneeseen eikä hän varmasti painosta tytärtäsi. Ja ihan oikeesti, voi tulla shokkina mutta toden näköisesti he harrastavat jo seksiä. Eihän sille mitään voi, eikä mitä todennäköisimmin tyttäresi ollut neitsyt entuudestakaan. Teet karhunpalveluksen tyttärellesi jos päätät hänen asioistaan vielä tässä vaiheessa. Ne omat virheet pitää kuitenkin tehdä itse jotta voisi oppia. Niin se vaan elämässä menee

Vierailija
25/41 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, en tiedä oletko kalkkis mutta ehkä hieman epäreilu. 

Ensinnäkin tuohon asumiseen: voit velvoittaa että tiedät missä kukakin perheenjäsen menee eikä teini tule ja mene aivan hölmöihin aikoihin, mutta voitko kieltää oikeasti täysi-ikäistä menemään poikaystävänsä luokse yöksi? Minusta lapsen ihmissuhteiden rajoittaminen sen perusteella että "minun tupani, minun sääntöni" on yksinkertaisesti epäreilua. Okei, jos poika olisi huumehörhö tai sutenööri tai muuta epäilyttävää niin ymmärtäisin. Tässä tapauksessa taitaa kyse olla ihan tavallisesta, 22-vuotiaasta miehenalusta. Eikä tuo oikeasti ole ikäero eikä mikään. Jos tyttö olisi neljäntoista ja toinen kahdeksantoista niin sitten voi jo huolettaa, mutta täysi-ikäisyyteen mennessä tuo on loppujen lopuksi pieni ikäero.

Ja tuohon huoleen että tytärtäsi sattuu: et voi varjella häntä loputtomiin. Voi olla, että poikaystävä haluaa "jotakin muutakin". Voi olla että tyttäresikin haluaa. Ja jos ei halua, niin sinun täytyy yksinkertaisesti luottaa siihen että hän osaa sanoa "ei". Et voi olla sängyn vierellä vahtimassa. 

Minä suosittelisin että anna hyvä ihminen täysikäisen ihmisen hoitaa itse omat ihmissuhteensa. Hän on 18, ei kymmenvuotias. :) Ajattelet varmasti hyvää, mutta ymmärrän hyvin että 18-vuotiaasta ei siltä nyt oikein tunnu.

Vierailija
26/41 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin neitsyt ja todella kokematon kaikin puolin kun aloin 18v ikäisenä seurustella itseäni 2 v vanhemman pojan kanssa. Oltiin käytännössä joka viikonloppu toistemme luona yötä,eikä mun äitini tai isäni koskaan sanoneet tai silloiset appivanhemmat. Kai ne tosiaan tiesi mitä suljetun oven takana tapahtui,ei ne nyt tyhmiä olleet. Välillä mentiin jopa pojan vanhempien mökille viikonloppua viettämään niin saatiin harrastaa koko viikonloppu seksiä vapaasti :) kylläpä se olikin hauskaa aikaa :) älä jaksa niuhottaa...sitä seksiä voi harrastaa päivisinkin jos niikseen tulee... 

Vierailija
27/41 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmettelen vaan miten 18-v hyväksyy tuollaisen komennon. eikö hänellä ole omaa tahtoa lainkaan?

Vierailija
28/41 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ihmetyttää kaksi asiaa tässä ketjussa:

1) AP, jonka pitäisi jo luottaa tyttärensä järkeen vaikka tämä asuukin vielä kotona.

2) Ne vastaajat, joiden mielestä vanhempien ei mitenkään pidä pyrkiä rajoittamaan 18v täyttäneiden lastensa tekemisiä "koska 18v on täysi-ikäinen".

Lain edessä pitää olla yksiselitteisiä rajoja, koska mitäkin saa tehdä, mutta 18v täyttäminen tee ihmisestä yhdessä yössä yhtään kypsempää tai valmiimpaa. Iän mekaaninen tuijottaminen on todellisuudelle vierasta -- fiksun 17v tekemisiä tarvitsee ohjata vähemmän  kuin epäkypsän 19v. Tietysti täysi-ikäistä ei voi pakottaa, mutta kyllä neuvomalla, keskustelemalla, auktoriteettiin vetoamalla ja "kenen tupa sen lupa"-tyyppisellä toiminnalla voi täysi-ikäisenkin lapsen tekemisiin vaikuttaa.

Vierailija
29/41 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

29: voi vaikuttaa ja ehdottomasti ei kasvatus lopu siihen maagiseen 18. ikävuoteen, ja esim. ymmärrän hyvin että laitetaan rajoja että "täällä ei sitten sahata aamuyöstä niin ettei kukaan saa nukutuksi". Tai että haluaa vanhempana pysyä kärryillä missä kukakin menee. 

Mutta minusta tuo "kenen tupa sen lupa" ei saa olla sellainen valtavaltikka, jota voi käyttää rajoittimena tilanteessa kuin tilanteessa. 18 voi olla epäkypsä, 18 voi tehdä kertakaikkisen huonoja valintoja ja kokeiluja. Vanhemman tulee opastaa, neuvoa, varoitella, käydä niitä maagisia "se" keskusteluja... 
Mutta voiko vanhempi rajoittaa 18-vuotiaan seurustelusuhteita sen perusteella, että "minun tupa, minun lupa"? Jos 18-vuotias päättää silti mennä, niin eikö hänellä enää ole oikeutta tulla kotiin? 

Ja kyllä valitettavasti täytyy vanhempienkin ymmärtää, että 18 on täysi-ikä ja siitä alkaa aikuisuuden ja sen tuoman vastuun opettelu. Tuskin kukaan 18-vuotias on tarpeeksi kypsä yhtään mihinkään, mutta ei sitä kypsyyttä tule jos vanhemmat ovat takapiruna varjelemassa jokaiselta elämän kommellukselta. 

Vierailija
30/41 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvänen aika sentään tätä maailman menoa.. Ei nykyään eletä enää vanhoillista aikaa, tyttäresi ei ole luultavasti enää edes neitsyt, joten kerrohan:

Mitä sinä menetät jos päästät tyttäresi tämän miehen luokse??

Vierailija
31/41 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo te ootte sopineet, että ei tartte lupia kysellä, mutta menoistaan pitää ilmoittaa, niin silloin et saa kieltää menemästä. Olisit tyytyväinen, että tyttö ilmoittaa minne menee ja kenen kanssa, eikä esimerkiksi sniikkaa ikkunasta salaa ulos. 

Suosittelisin ennemminkin keskustelemaan avoimesti, kertomaan miltä susta tuntuu ja kysymään tytön fiiliksiä. Voihan olla, että eivät halua vielä harrastaa seksiä, mutta tyttö ei halua sille asiasta kertoo, vaan haluaa järkyttää, koska olet mielestänsä "kalkkis". Juttele rauhallisesti, kannusta, kehu, kysele. Kyllä se siitä, ja jos mimmi on fiksu, se kyllä tajuaa sun ajatusmaailman ja luultavasti ainakin pyrkii kunnioittamaan sitä.

Vierailija
32/41 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

18-vuotias, joka pyytää luvan yökyläilyä varten, ei kuulosta kovin holtittomalta. Ennemminkin tossun alle alistetulta hissukalta.

Vierailija
33/41 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, mikä sinä olet päättämään mikä on sinun tyttärellesi liian lyhyt aika tapailla ennen seksiä? Eiköhän jokainen ihminen tee itse nämä päätöksen, eikä 2vko ole edes liian lyhyt aika. Nykyisen mieheni kanssa oltiin ensi kertaa sängyssä alle viikkoa tapailun alkamisen jälkeen, nykyään ollaan naimisissa ja lapsiakin löytyy.

Minusta olet todellakin kalkkis, ja lisäksi epäreilu. Vaikutat negatiivisesti lapsesi sosiaalisiin suhteisiin.

Vierailija
34/41 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tapaisi oman ikäistään tai vuotta nuorempaa niin varmasti päästäisit? Seksiä ne osaa senkin ikäiset harrastaa. Turhaan suututat täysi-ikäistä tyttöäsi olemalla nipo.

Vierailija
35/41 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noilla säännöillä ei tyttäres kovin kauaa asu kotona, hyvässä lykyssä muuttaa tuon miehen luokse ja aika pian.

Vierailija
36/41 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kysyy lupaa äidiltään vielä tuossa iässä niin ehkä ei ole tarpeeksi kypsä seksiin.

Vierailija
37/41 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2013 klo 12:26"]

18 vuotta täyttänyt tyttäreni on nyt tapaillut kahden viikon ajan 22-vuotiasta miestä ja kysyi, saako mennä tälle miehelle yöksi ensi yönä. Kielsin, koska minusta yökyläily (ja seksi) ovat tuossa vaiheessa tapailua aivan liian aikaisia. Tästä tytär suuttui ja sanoi minun olevan kalkkis. 

Tyttö ei tunnu ymmärtävän, että hänen parastaan tässä vaan yritetään tavoitella. En halua, että häntä sattuu ja hän joutuu tekemään asioita, joihin ei varmasti vielä ole valmis. Neljän vuoden ikäero on kuitenkin aikamoinen, ja 22-vuotiaan mielestä yökyläilyyn kuuluu varmasti tiettyjä asioita... 

Miten saisin tyttäreni ymmärtämään, että vielä on liian aikaista? Olen kuitenkin iloinen hänen puolestaan, että hän on löytänyt kivan pojan, mutta en tahdo asioiden etenevän liian nopeasti. Nyt tytär pitää mykkäkoulua, eikä suostu keskustelemaan. Missä vaiheessa hänet uskaltaa päästää yökylään tälle miehelle? ja olenko tosiaan aivan kalkkis ja vanhanaikainen, kun en häntä sinne päästä? 

[/quote]

Olisi mukava kiljua"PROVO",mutta surullista kyllä,ap:n kaltaisia kontrollifriikkiäitejä on olemassa,oma äitini yrittää vieläkin holhota minua vaikka olen 26-vuotias.Onneksi ymmärsin muuttaa omaan kotiin 18-vuotiaana ja pidän huolta että äiti tietää elämästäni mahdollisimman vähän. Siispä neuvo ap::lle: ÄLÄ yritä kasvattaa tytärtä pumpulissa,vaan anna "holtittoman"tyttären tehdä omat virheensä,muuten vain pilaat välinne. 

Vierailija
38/41 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se tyttäres saa munaa metritolkulla ihan kun haluaa, nyt taisi ajatella pelata sun pelisääntöjen mukaan ja ilmoittaa. Tosin taisit torperoida tuolta jatkuvuuden.

Ziisus, itse 18-25:na en todellakaan odottanut montaa kertaa että saisin seksiä.

Vierailija
39/41 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mielestäni huolestuttavinta tässä on se sinun ajattelumallisi, että nainen ei voi - omasta vapaasta tahdostaan - haluta seksiä, vaan hän on aina "antaja", miehen halujen ja manipulointipyrkimysten kohde. Jos opetat tuollaisen mallin tyttärellesi, se voi tukahduttaa ja rajoittaa hänen seksuaalisuuttaan pysyvästi ja aiheuttaa hänelle paljon turhaa estyneisyyttä. Ilmeisesti ajattelet ihan vakavissasi, ettei 18-vuotias nuori nainen voi haluta seksiä kuin painostettuna, ja se kertoo, että olet suoraan sanottuna vähän, no, hupsu.

Ymmärrän, että äidin voi olla vaikea suhtautua objektiivisesti ja asiallisesti täysi-ikäisenkään lapsensa seksualisuuteen, ja siksipä nyt onkin sinun aikasi lakata puuttumasta asiaan ja antaa tyttäresi itsenäistyä. Sydämen särkymisiltä ja ikäviltä ihmisiltä et valitettavasti pysty häntä suojelemaan, mutta ikävyyksien myötä nuori oppii myös pärjäämään maailmassa ja pitämään puolensa.

Vierailija
40/41 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olet kalkkis ja tyttäresi on täysi-ikäinen ei hän enää sinulta mitään lupaa tarvitse, jos haluaa mennä kaverinsa luokse yöksi. Eikä tuo ikäerokaan mikään ihmeellinen ole. Päin vastoin, on vain hyvä jos poikakaveri on vähän vanhempi. Ajattelehan millainen ikäero on Jenni Haukiolla ja Sauli Niinistöllä.