Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko itkeminen ja tunteikkuus mielestänne heikkoutta?

Vierailija
22.11.2013 |

Tuli vaan mieleen tuosta vain elämää -ohjelman pilkkaamisesta.

MInun mielestäni itkeminen on ihan just päinvastaista eli rohkeutta kohdata tunteensa...itkeä voi niin ilosta kuin surustakin. Sekö on hienoa, ettei itke koskaan?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä itken myös vihaisena ja tämä kyllä todella kiusallista. Kotona ok, mutta työelämässä kenenkään vaikea ottaa tosissaan

Vierailija
2/13 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En katsonut tuota ohjelmaa, muuta olen kyllä samaa mieltä mitä kirjoitit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Heikkoutta on se, ettei jaksa vetää leukoja tai punnertaa.

Vierailija
4/13 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinasin vastata yksinkertaisesti "on" mutta pistit vähän monimutkaisemman filosofisen kysymyksen. Tietyllä tavallahan se tunteiden näyttäminen voi olla vahvuuttakin. Harva ihminen varmaan kuitenkaan haluaa tulla nähdyksi itkevänä; se vain perustellaan helposti jälkeenpäin vahvuutena itkeä. Jos ajatellaan itkun olevan stressireaktio, niin itkeminen on kyvyttömyyttä käsitellä jotakin tilannetta kylmäpäisesti. Toisaalta voihan itku joskus puhketa ilostakin, mutta harvoin se niin on.

Tunnetasolla itkevä mies herättää minussa vastenmielisyyttä ja myötähäpeääkin, ellei itse ole samankaltaisessa mielentilassa. Älyllisesti siihen osaa kuitenkin suhtautua empatiaa ja oikeudenmukaisuutta kunnioittavalla tavalla, vaikka varsinaista empatiaa ei niin helposti tunne.

Itkevä nainenkaan ei mitään herkkua välttämättä ole ja itkevä nainen ahdistaa jollakin tavalla vielä enemmän kuin mies. Se johtuu siitä että naisen ajattelee kuitenkin aina jollakin tavalla olevan lähempänä lasta kuin miehen (tunnemaailmaltaan ja osittain älyllisesti) ja siksi naisen itkeminen tuntuu vakavemmalta jutulta, kun tuntuu että on suorastaan velvollisuus vaikuttaa naisen olotilaan jotenkin. Miehet kokevat ettei naisilla ole samanlaista kapasiteettia ja kovuutta käsitellä vaikeita asioita kuin miehillä. Tämäkin pätee tosin vain osaan tilanteista; naisethan saattavat itkeä sellaisistakin asioista, joita itsekin pitävät mitättöminä.

Itselläni itkeminen liittyy lähinnä jatkuvan yksinäisyyden aiheuttamaan pahaan oloon ja on täysin yksityistä toimintaa. Itken kyllä välillä myös muistellessa vanhoja lemmikkejä tai esim.lähisukulaisten syntymäpäivinä. En oikein osaa selittää kaikkea näistä asioista; tiedän vain tulevani hetki hetkeltä sentimentaalisemmaksi. En tiedä muodostaako tämä nyt ristiriidan, mutta näin tunteellisena ainaissinkkuna minua kiinnostaisi kyllä nähdä naisen itkevän minun takiani tai tietää hänen tehneen niin. Äkkiseltään kuulostaa varmaan narsistiselta ja vallanhimoiselta, mutta en kuitenkaan tarkoita mitään valtapeliä tai pahantekoa, vaan enemmän sellaista myönteiseen tunneliikutukseen liittyvää hillittyä kyynelehtimistä. Silloin tuntuisi itselläkin olevan lupa omiin tunteisiin ja ettei olisi siinä ainaisessa altavastaajan asemassa. Luullakseni Faith Hillin biisi "Cry" saattaa käsitellä juuri tätä asetelmaa.

-Mies 28v-

Vierailija
5/13 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se nyt riippuu siitä kuinka herkästi itkee. Jos alkaa pillittää pienistäkin asioista, niin se on vaan ihan helvetin rasittavaa.

Vierailija
6/13 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Itkeminen on tunteenilmaisu, eikä itsessään heikkous tai vahvuus. Tunteikkuus tarkoittaa että ihmisellä on voimakkaat tunteet, sekään ei tarkoita heikkoutta tai vahvuutta, vaan on vain luonteenpiirre.

Vierailija
7/13 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovat eivät näytä tunteitaan, itkeminen ja tunteiden näyttäminen on heikkoutta.

Vierailija
8/13 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei itkeminen heikkoutta ole, mutta kyllä se minua tavallisesti ärsyttää jos joku vollottaa, kai siksi kun itse olen ennemmin etäinen luonnostaan ja mulle olis helpoin, jos muut toimisi samoin kuin mä tunne-elämässään.

Vierailija
9/13 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 23:37"]

No se nyt riippuu siitä kuinka herkästi itkee. Jos alkaa pillittää pienistäkin asioista, niin se on vaan ihan helvetin rasittavaa.

[/quote]

Ei pelkästään se, kuinka herkästi alkaa itkeä, vaan minkä takia itkee. Itkeminen on tosi ok, jos on surullinen, liikuttunut, ahdistunut tai järkyttynyt. Väsymyksestä ja pettymyksestä itkeminen on myös inhimillistä ja ymmärrettävää. Sen sijaan lapselliset purkaukset tyyliin "en saa mitä haluan, niinpä alan itkeä, jospa sillä saisin" tai "kynsi katkesi, elämä loppuu tähän paikkaan, volloti volloti" tai "voi ei, sain joululahjaksi Pradan laukun vaikken halunnut" saavat yleensä läsnäolijat valtavan kiusaannuksen tai ärtymyksen valtaan. 

Vierailija
10/13 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asialla on niin monta puolta. Nainen voi olla hormonien takia itkuherkempi ja saada itkukohtauksen enkä nyt itse ajattele tällaisesta että "on se hienoa kun voi ilmaista tunteitaan", riippuen vähän tilanteesta voi olla hämmentävääkin, jos joltain pääsee yhtäkkiä itku odottamatta. Toisaalta - nämä ovat sellaisia itkuja että ne tulevat ja menevät ja sitten on taas kaikki hyvin. Ehkä nämä ovat niitä miesten kannalta käsittämättömiä itkuja, joiden vuoksi naisia eniten parjataan tästä asiasta.

Olen itse elänyt joskus aikoja, jolloin en kyennyt itkemään, oli vain asioita kasautunut ja tunteet oli jotenkin kivettyneet. Tuollaista tilaa en tavoittele itselleni.

Nyt vanhempana liikutun herkemmin, saattaa se kyynel vaan tulla silmään jostain liikutuksesta. Ymmärrän, että joillekin tuo tuntuu siltä, ettei ole kivaa liikuttua niin helposti, yleensä silloin tulee myös joku kipu pintaan ennemmin kuin että itkeminen välttämättä olisi helpottavaa.

Rakkaussuhteissa taas olen helposti riitatilanteissa purskahtanut itkuun, koska on ollut vaikea kestää ristiriitatilannetta sen kanssa, jota rakastaa. Spontaani reaktio, ei vain voi hillitä itkua tuossa tilanteessa.

Vierailija
11/13 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 23:41"]

Kovat eivät näytä tunteitaan, itkeminen ja tunteiden näyttäminen on heikkoutta.

[/quote]

Näin.

Vierailija
12/13 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

hah hah hah

Kuka voi käsi sydämmellä sanoa, että itkuun pillahtaminen on vahvuueden merkki? Kyllä se on heikkouden merkki!

Vierailija
13/13 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan. Heikkoutta on olla tämmöinen persoona kuin minä, joka ei kehtaa itkeä edes miehensä nähden, koska häpeää itkemistä niin syvästi.