Mikä avuksi vaihdevuosiin?
Mulle ei käy estrogeeni valitettavasti. Olen ihan poikki, keskittymiskyky nollissa, unettomuutta, muistiongelmia, masennusta. Toki myös hikoilua ja kuumia aaltoja.
Onko jotain luomuhoitoa mitä voisi edes yrittää?
Kommentit (28)
Minulle auttoi kunnolla rasittava liikunta ja avantouinti (uinti luonnonvesissä) Paino putosi samalla ja lämmittävä rasvakerros vyötäröltä hävisi.
Liikunnan pitää olla kunnolla hikoiluttavaa, usein toistuvaa ja tehokasta. Silloin keho tottuu hikoilun tunteeseen ja ainakin minulla yöhikoilu väheni. Kuumat aallot eivät myöskään enää tunnu niin pahalta.
Reippaista ja pitkistä kävelylenkeillä ei ollut apua, vaan esim, pyöräily, uinti, jumppa, vesijuoksu, tai juoksu siten, että syke nousee ja hengästyy kunnolla.
Nämäkin pitäisi toteuttaa mielellään joka päivä, tai yöhikoilu nostaa heti päätään.
Uinti luonnonvesissä viilentää todella hyvin, jos käy avannossa 4krt viikossa, niin hikoilu pysyy poissa, mutta ei ilman muuta liikuntaa.
Se rasvakerros vyötäröllä on kuin kuumavesipatja ja ikävä kyllä vielä alkaa kertyä vaihdevuosien aikaan.
Ehdottomasti liikunta, ja hoidat mahdollisen ylipainon pois.
Täältä myös ääni akupunktiolle, suosittelen kokeilemaan.
Ei käynyt minullekaan estrogeeni, lääkäri oikein kielsi sen.
Kokeilin KAIKKIA mahdollisia valmisteita, ei mitään apua mistään.
Minun vaihdevuoteni olivat hirvittävät.
Lopulta löysin keinon, jolla hirveimmät hikiaallot helpottivat eli VHH-ruokavalion. Mitä vähemmän söin hiilareita, sitä vähemmän oli hikiaaltoja. Halleluja, olin todella onnellinen että ees joku apu löytyi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen olet? Itse odotan hieman kauhulla, koska niitä oireita alkaa tulla ja kuinka pahana ne itselle pärähtää. Eniten pelottaa juuri jaksaminen, vaativa työ ja kotona vielä alakouluikäinen lapsi. Toisaalta pääseepäs sitten jokakuukautisesta riesasta pikkuhiljaa eroon. Ei se naisen elämä ihan suoraviivaista ole ennenkään vaihdevuosia, jos ottaa huomioon kaikki PMS:t, kuukautisista aiheutuvat oireet, raskaudet, imetykset jne.
t.N42
Ei kannata pelätä etukäteen:) Esimerkiksi mulle ei tullut ainoatakaan vaihdevuosioiretta, ei kuumia aaltoja, unettomuutta tai masennusta. Elämä on juuri yhtä ihanaa kuin aiemminkin:)
Tuliko hyvä olo kehuskelusta?
Kyllä se vaan niin taitaa olla, että mistään rohdoista, liikunnasta tai ruokavaliosta ei tule läheskään (jos ollenkaan) samanlaista apua kuin hormoneista.