Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsenkasvatuksesta, mitä ihmettä tekisin?

Vierailija
22.09.2020 |

Kun leikki-ikäinen ei suostu pukemaan, vaan heittelee vaatteensa kun ojennan niitä hänelle itse puettavaksi ja kiemurtelee velttona kun minä puen hänet. Miten kummassa tuollaisen saa pukemaan itse? Osaa kyllä.

Joskus höpsöttely auttaa, mutta usein itseänikin alkaa tympäistä niin ettei onnistu.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on auttanut parhaiten ihan vaan se, että ulos lähdetään sitten sisävaatteissa.

Vaatteet otetaan tietenkin mukaan ja hyvin nopeasti ne on ulkona haluttu päälle. Kesäaikaan olen saattanut lapsen laittaa ulkona penkille istumaan ja sanonut, että siitä ei saa lähteä leikkimään ennen kuin on vaatteet päällä ja taas on kyllä pukeminen onnistunut.

Toki minä nyt isompiakin autan toisinaan, esim. kengissä, hanskoissa jne. vaikka osaavat itse, mutta saa lahkeet yms, paremmin aikuisen avulla.

Vierailija
22/24 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota aikaa! Lapset yleensä innostuvat haasteista. Sanot vaan että katsotaan kauanko kestää niin hoituu nopsasti! Sitten kehut.. ”olitpa nopea” ja mietit onnistuukohan toisellakin kerralla yhtä hienosti. Vielä kun kerrot miten reippaasti ja nopeasti lapsi pukeutui vaikka toiselle vanhemmalle tai muulle sukulaiselle (lapsen kuullen), niin lapsi oikein odottaa että pääsee näyttämään taitonsa. Tai sitten ”kilpailu”. Kumpi on nopeammin valmis, sinä vai lapsi (annat lapsen voittaa niukasti).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En suosittele käyttämään hylkäämis-taktiikkaa, sillä vaikka se on toimiva uhkailukeinu, voi se jättää jälkensä.

Ei ole mitään traumaattisempaa lapselle kuin se, että äiti/isä hylkää. Ajatuskin siitä järkyttää.

Minulla alkoi tänään keittää pojan temppuillessa ja mellastaessa, ja painelin tabletin kanssa vessaan lukkojen taakse. Onko se tuota hylkäämistä? Yksinhän pieni lapsi silloin jäi.

Tulin takaisin kun piltti oli rauhoittunut sohvalle kirjoja selaamaan.

Vierailija
24/24 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En suosittele käyttämään hylkäämis-taktiikkaa, sillä vaikka se on toimiva uhkailukeinu, voi se jättää jälkensä.

Ei ole mitään traumaattisempaa lapselle kuin se, että äiti/isä hylkää. Ajatuskin siitä järkyttää.

Mikä nyt on hylkäämistä ja mikä syy->seuraus kasvattamista?

Jos ei suostu pukemaan niin sitten ei voi tulla mukaan. Eikä sekään ettei suostu pukemaan itse vaan se ettei suostu edes siihen että puetaan vaan huutaa kurkku suorana ja raivoaa. Siinä kohtaa on viisaampaa sanoa (jos lapsella toinenkin joka häntä hoitaa) että jos ei vaatteet mene päälle nyt niin jää kotiin. Ja sitten lähtee vaikka sinne kauppaan ilman lasta. Itse en ainakaan edes halua raivoavaa lasta mukaan kauppaan eli ihan jo sen vuoksi jätän kotiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme viisi