Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

rikkaiden tapa kerskailla rahoillaan

Vierailija
22.11.2013 |

Aiemman ketjun innoittamana. Miksi "hyväosaisilla" on niin valtava tarve kehuskella rahoillaan ja piilottaa se vaatimattomuuden viittaan. "En halua kertoa kavereille, kun onhan minun Barbadoksen viiden tähden hotelli kuitenkin niiin paljon parempi kuin hostelli Kanarialla. Tulevat vaan kateelliseksi." Miksi oletat että sinun lomasi on parempi? terveisin, rikas reppureissaaja. Ja ei, en reissaa sen takia, että se on jotenkin niiiin hienoa, vaan ihan vain siksi, että haluan nähdä maailmaa "läheltä" enkä jostain linnasta kaukana rahvaasta.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 10:39"]

[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 10:36"]

En ole koskaan tavannut rikasta ihmistä, joka kerskailisi rahoillaan. Vaan ehkä sitten jotkut uusrikkaat duunarit tai vähemmän älykkäät rikastuneet tuollaista tekevät... Onneksi omaan tuttavapiiriin moiset ihmiset eivät kuulu!

[/quote]

Siinäpä se... Mulla oli just ketju siskosta, joka on tällainen.

[/quote]

Jep oikeasti rikkaat eivät kehuskele mutta kerran isomman perinnön tai kahdenkympin bonarit saaneet pikkupomot yleensä keuskelevat 

Vierailija
2/26 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on aina välillä on niitä, jotka vastaavat aloittajan kysyessä vinkkiä esim. hyvän ja edullisen talvitakin ostoon, että "tämä on tosi lämmin ja edullinen, suosittelen!" ja linkittävät jonkun 1500 € maksavan takin. Jokseenkin huvittavia tapauksia, ja voin oikein kuvitella miten he silmät viattoman suurina muutenkin aina puhuvat miten jokin on tosi edullista, esittäen vilpitöntä :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi matkustelu on Suomessa sellainen statussymbooli? Kamalia summia rahaa laitetaan joka vuosi niihin Kanarian matkoihin ja sitten kitkutellaan jokapaivaisessa elamassa loppuvuosi. Olen minakin matkustellut pitkin ja poikin Eurooppaa, Aasiaa ja Pohjois-Amerikkaa mutta yleensa paastakseni paikasta A paikkaan B eika niilla reissuilla ole tarvinnut kehuskella.

Vierailija
4/26 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisista autoista tai matkoista "saa" sitten puhua ettei katsota sitä kehuskeluksi?

20k€ Toyota lienee ok mutta 150k€ BMW jo brassailua?

Viikko Kanarialla ok mutta kuukausi etelä-Amerikkaa kiertäen -hys hys.

(Ja kyllä, puhun muustakin kuin materiasta....)

Vierailija
5/26 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa  mielenkintoista lukea mielipiteistänne. Minun täytyy tunnustaa, että en yksinkertaisesti tiedä, olenko tavannut yhtään todella rikasta ihmistä, siis raharikasta. Rahalle ahneita sen sijaan olen tavannut muutamia, jotka keinoja kaihtamatta pyrkivät pääsemään käsiksi rahoihin ja perintöihin. Ja mitä siitä lopulta jää? Kirstussa tai ruumispaidassa ei ole taskuja, eli ei niitä rahoja mukaansa saa. Riitaa se raha vain kylvää jälkeenjääneiden keskuuteen. Olen sen nähnyt samassa suvusa kahdessa polvessa. Ei osannut nuorempi polvi ottaa oppia vanhempiensa sukuriidoista.

Itse olen tyytyväinen, että rahaa on sen verran, että toimeen tulen ja sukanvarressa jonkin verran pahan päivän varalle. Niin paljon noista mainitsemistani sukuriidoista olen oppinut, että koska minulla ei ole rintaperillisiä, niin teen kaiken varalta testamentin, vaikka en voi tietää, onko lähtöhetkellä mitään jaettavaa. Mutta eivätpä ainakaan ahneet pääse työntämään näppejään kukkarooni.

Vai pitäisikö tehdä niin kuin saita vanhapoika Erkki Tantun vanhassa pilakuvassa. Ukko tunsi lähtönsä lähenevän, otti tuopillisen viinaa ja silppusi sekaan viimeiset setelinsä, joi rahansa sanan varsinaisessa merkityksessä ja kävi siten vuoteelle odottamaan viikatemiestä.

Vierailija
6/26 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä ap:n pointtia. Ensin puhuu, että kerskaillaan, sitten kertoo esimerkin siitä, että joku rikas ei halua kertoa menevänsä johonkin, joka voisi

aiheuttaa kateutta ja mielikuvan äveriydestä. Hei ap, eikö kyse ole silloin VAATIMATTOMUUDESTA tai varakkuuden piilottelusta, EI KERSKAILUSTA? Onko sulla suomenkielen sanat sekaisin?

Ja totta tosiaan, koko höpötys siitä, että rikkaat kerskuu on oikeasti täyttä puppua. Rahoilla leveilijät tai kerskailijat on jotain vajukkeja jotka nauttivat toisten kiusaamisesta, ja todennäköisesti köyhempiä kuin se, jolle kerskutaan.

On muuten onni, jos hyvätuloisella on hyvätuloisia ystäviä, koska monesti vain heidän kanssaan voi jutella normaaleista asioista ilman, että toinen on kadehtimassa ja pitää juttua kerskailuna. Kun puhutaan asioista, jotka maksavat, sitä pidetään yleisesti kerskailuna jos ovat asioita joihin itsellä ei ole varaa. Miksi? Kateus, kateus... eli suomeksi sanottuna vitutus. Suomalaiset on p**leen kateellista kansaa, täällä ei kukaan saisi tienata vaikka olisi tehnyt mitä uhrauksia ja ottanut riskejä ja tehnyt hemmetisti työtä menestyksensä eteen. Miksi sellaisen, joka odottaa että rahat tipahtaa ilman vaivannäköä pankkitilille almuina "rikkailta" pitäisi tienata edes murto-osaa siitä mitä tienaa ahkera, älykäs, koulutettu ja taitava, itsensä likoon laittava ja omasta toimeentulostaan itse huolehtiva ihminen?

Vierailija
7/26 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mieli on köyhä niin silloin ainut mahdollisuus loistaa on brassailulla. 

Vierailija
8/26 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se on parempi. Kuka meistä ei haluaisi elää siten ettei rahaa tarvitsisi miettiä ja voisi tehdä juuri niitä asioita mitkä sattuu miellyttämään: ostaa tuosta vaan loma-asunnon tai mennä hienoon hotelliin lomalla, jos niistä tykkää.

Vierailija
9/26 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten sinä ap luulet olevasi parempi, jos tykkäät eri asioista kuin joku toinen? pitäiskö kaikkien rikkaiden reppureissata? ettei vaan kukaan saa tietää, että olis varaa luxukseen.

Vierailija
10/26 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Rahvas puhuu rahasta." Tämän minulle opetti isoäitini, kun lapsena puhuin jotain rahasta. En enää edes muista, mistä puhuin. 

Isän puolen suku on todella varakasta, eikä kukaan puhu rahasta koskaan. Sitä vain on. Olen sisäistänyt sen, ettei raha-asioista puhuta. Voidaan kertoa, että käytiin kesälomalla Australiassa, mutta kukaan ei kysy, mitä se maksoi. 

Vierailija
11/26 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, minä ajattelen niin, että heillä on vielä pitkä matka siihen ymmärryksen, millaiset asiat elämässä ovat oikeasti tärkeitä. Näin ajattelen sekä niistä, jotka brassailevat rahoillaan, että niistä, jotka kadehtivat muiden omaisuutta. Surullista enimmäkseen.

Vierailija
12/26 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 08:41"]

No, minä ajattelen niin, että heillä on vielä pitkä matka siihen ymmärryksen, millaiset asiat elämässä ovat oikeasti tärkeitä. Näin ajattelen sekä niistä, jotka brassailevat rahoillaan, että niistä, jotka kadehtivat muiden omaisuutta. Surullista enimmäkseen.

[/quote]

Minä en kersk rahoilla mutta minusta raha on elämässä tärkeää. Minusta se luo sellaista turvallisuutta että jos jotain odottamatonta tapahtuu niin rahalla pystyy hankkimaan apua. Onhan se aika karseaa jos ison kriisin/onnettomuuden kohdatessa jotuu ensimmäisenä miettimään raha-asioita

Vierailija
13/26 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sukuni ja lähipiirini yksi harvoista hyväonnisista ja hyvätuloisista. Jostain . syystä en ole koskaan halunut tuoda tuota esille. Osa toki näkyy. Se on sitä itsensä suojelua ja ei halua tuottaa muille pahaa mieltä. Varsinkin jos tietää, että joillain on todella tiukkaa. Yleensä jos multa kysytään mitä jokin maksoi niin sanon, että sain todella edullisesti, tai alesta tai tarjouksesta.

Harvemmin tulen kertoneeksi mitä jokin maksoi. Jos joku on oikein utelias ja kiinnostunut niin aika hyvin saa selville suunnilleen mitä meidän perheen autot on esimerkiksi maksaneet.

Toisaalta taas niinkin, että mun mielestä meidän perheen talous ja raha-asiat ei kuulu muille. Miksi niitä pitäisi mainostaa mikä mikin on maksanut.

Vierailija
14/26 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vaurastunut yrittäjä ei välttämättä kerskaa lomareissulla Barbadokselle, koska tekee "lomareissut" asiakkaidensa luokse tietäessään, että se yrityksen kehittyminen ja toiminnan ylläpitäminen edellyttää sitä. Jos hän jossain vaiheessa saa vaurauden lisäksi yrityksen kantamaan työntekijöiden siivillä, saattaa hän puhua pitkään vuosikausia odottamastaan Barbadoksen reissusta, kun viimein itse pääsee nauttimaan siitä.

Vierailija
15/26 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kokemuksella rikkaat eivät kersku vaan keskituloiset ja jopa sen alle tienaavat.

Kun ihminen on oikeasti rikas, se raha ja omaisuus on niin itsestään selvää ettei sitä tarvitse mitenkään alleviivata.

Vähän sama homma kuin se, että onko päällikkö, jolla on pari alaista vai onko johtaja, jolla on alaisia kymmenistä satoihin. Päälliköllä on kauhea tarve koko ajan korostaa, miten hänellä on alaisia ja miten hän on sitä ja miten hän on tätä. Johtaja vain on, koska tietää olevansa, ei tarvitse enää korostaa sitä millään muotoa.

Vierailija
16/26 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin rahoillaan eniten kerskuvat ne, joilla sitä nimenomaan ei ole. Esimerkiksi nykymittapuilla melko köyhän lapsuuden eläneillä joskus vähän nousee hattuun, kun alkaa tienata jotain lähihoitajan palkkaa..

Vierailija
17/26 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 08:44"]

[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 08:41"]

[/quote]

Minä en kersk rahoilla mutta minusta raha on elämässä tärkeää. Minusta se luo sellaista turvallisuutta että jos jotain odottamatonta tapahtuu niin rahalla pystyy hankkimaan apua. Onhan se aika karseaa jos ison kriisin/onnettomuuden kohdatessa jotuu ensimmäisenä miettimään raha-asioita

[/quote]

Raha on väline, eikä se, ettei sitä pidä erityisen tärkeänä tarkoita, ettei sitä ole. Se, että siitä tarvitsee kerskua tai sitä pitää kadehtia taas tarkoittaa sitä, että ihmiset eivät näe, miten mitätön rahan haaliminen elämänarvona on.

Vierailija
18/26 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jopas on taas. Kun on rahaa, siis oikeata rahaa eikä velkarahaa niin ei sitä rahaa ajattele. Ei niitä rahoja häpeillä myöskään eikä niitä piilotella vaikkei tuoda esiinkään. 

Esimerkiksi nyt Ailus, brassailee autolla ja asunnolla jotka eivät ole hänen omiaan...jos itse ostaisi niin ei varmaan laittaisi rahojaan samoihin.

Vierailija
19/26 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen rikas reppureissaaja, en edes omista kovaa matkalaukkua. Silti koen, että en voi puhua matkoistani samaan tapaan kuin tavallinen kanariankävijä, koska pelkästään se, että matkustelen eksoottisissa kaukomaissa herättää usein närää. Tai ainakin uskoisin niin, koska minun reissuistani ei juuri kukaan kysele mitään jälkikäteen, vaikka itse kyllä kyselen aina niistä kanarian matkoista ja olen kiinnostunut. Toki kerron normaalisti mitä kuuluu -keskustelun lomassa, jos olen esim. juuri palannut kahden viikon lomalta Kiinasta, mutta kukaan ei kysy edes että missäpäin Kiinaa olit. Tuntuu vähän siltä, että ne joilla ei ole varaa matkustaa kauas eivät halua kaukomatkoista edes kuulla, joten en kerro hirveitä jollei vastapuoli ilmaise kiinnostustaan.

Vierailija
20/26 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse en juuri kysele keneltäkään matkoista, olivatpa ne kauko- tai turistirysämatkoja. Sen verran kyselen, mikä on kohteliasta, mutta ei minua juuri muutoin kiinnosta toisten matkat. Kuuntelen, jos niistä kerrotaan ja jotkut kertovat omasta halustaan enemmän kuin toiset. Jos 14 on niitä, jotka kyselee, niin silloin hänelle kerrotaan, mutta jos koitat lopettaa liian kyselyn, niin ei ne turistirysämatkaajatkaan varmasti jaksa niin paljon matkoistaan kertoa.