Mihin aikaan käytätte koiran viimeisen kerran ulkona?
Tuli puhetta kaverin kanssa koiriemme rytmistä, ja hän kauhistui kun kerroin, että koiramme käy viimeisen kerran ulkona klo 19 - 20 (arkisin). Kuulemma pitäisi vielä klo 22 - 23 käyttää. Kerroin, että menemme itse jo sänkyyn kahdeksalta arkisin, ja alamme nukkumaan viimeistään yhdeksältä. Pitäisi kuulemma valvoa jotta koira pääsee vielä myöhällä ulos.
Minä herään 05 - 06 aikaan, jolloin koira pääsee ulos ensimmäisen kerran, eikä näytä koskaan olevan jo kauhea hätä. Haukottelee ja venyttelee aikansa, eikä välttämättä joka kerta edes pissaa vielä tuolloin, vaan vasta kun käytän lenkillä seitsemän jälkeen.
Eli miten on, onko kamala vääryys koiralle elää perheessä, joka ei kuku iltamyöhään? 😅
Viikonloppuisin saatetaan valvoa sinne kymmeneenkin, jolloin koira käy ulkona vielä ennen kuin alamme nukkumaan, jos haluaa. Yleensä katsoo pedistään sen näköisenä, että hän kyllä nukkuu nyt eikä ole ulos menossa.
Kommentit (21)
Riippuu työvuorosta, teen kolmivuorotyötä. Ennen nukkumaan menoa käy tosin tämä voi tapahtua myös päivällä. Puoliso myös vuorotyössä joten ei koira melkeen koskaan yli 4h oo yksin/ulkoilematta.
Me käytetään koira n. Klo 20-21 aikaan lenkillä, ja koira menee yleensä sen jälkeen heti nukkumaan ja nukkuu 7.30 asti, jolloin lähdetään aamulenkille. Aina on koiran kanssa toimittu näin, eikä ole mitään ongelmaa ollut.
Ei merkitystä mihin aikaan viette viimeisen kerran, vaan kuinka pitkä väli seuraavaan kertaan aamulla ulospääsyä..
kaverisi on vähän urpo jos ei tätä ymmärrä.
Olen vuorotyöläinen, joten aika vaihtelee, oilen pitänyt kuitenkin 12 tuntia maksimina mitä koirani pidättävät, se on aika kun koirillani ei vielä ole mikään kiire ulos, kun yöstä on kyse, päivällä tietenkin tuo ulospääsyväli on lyhyempi.
Takapiha on käytössä, jos hätä tulee lenkkien välillä, koirat osaavat pyytää ulos (silloinkin kun ei vielä hirveä hätä ole, pyytävät ulos jos vaikka närästää ja pitää oksentaa tai joskus huvikseenkin).
Meidän koira viedään illalla ulos yleensä klo 22 jälkeen tai joskus myöhemminkin, jos nukumme pitkään niin pääsee pissalle vielä keskiyöllä. Aamulla se pääsee ulos aikaisintaan klo 9 jälkeen. Meidän koira tulee kertomaan (herättämään) jos se ei jaksa odottaa, kävelee suoraan ulko-ovelle ja näyttää et nyt ulos ja heti.
Koskaan se ei ole tehnyt tarpeitaan sisälle, meidän ihana koira.
Koirien perusoikeuksiin kuuluu saada katsoa Kymmenen uutiset! Ei sitä ennen nukkumaan.
Se aikahan lasketaan siitä miten pitkä väli koiran ulkoiluille tulee. Sinulle tulee aika normaali yön mitta, ei mitenkään ylipitkä. Ehkä kaverisi ei tätä tajunnut, vaan vertasi siihen miten myöhään itse heräisi ja käyttäisi aamulla. Ja tosiaan jos koiralla ei ole aamulla hirveä hätä ulos, väli on ollut sopiva.
Minun koirillani on sellainen kymmenisen tuntia väliä öisin, iltapissalta kotiudumme ysiltä ja aamulenkille lähdemme ennen seitsemää.
Jos valvon 01.30 asti niin silloin. Se tarkoittaa pidempiä aamu-unia ja myöhäisempää lenkkiä koiralle.
Koira pääsee aidatulle pihalle kun haluaa. Se menee ovelle kun pitää päästä pissalle. Yleensä noin klo 20-21 käy illalla ja aamulla ei ole mitään kiirettä ennen kahdeksaa. Usein komennan sen käymään pihalla aamulla. Teen siis kotoa töitä joten koira saa elää omaan rytmiin.
Klo 22-23 aikoihin käymme nopealla iltapissalla. Aamulenkki työaamuina klo 6:30-7 maissa. Ajattelen, että koiran on kivempi mennä nukkumaan tyhjällä rakolla vaikka jaksaisikin pidättää pidempäänkin.
No toi riippuu ihan siitä, miten myöhään aikoo nukkua ja vastaavasti illalla valvoa. Ja koirakin on siihen meillä oppinut.
Viikonloppuisin saatan käyttää vielä tyyliin klo 01 pissalla, koska haluan nukkua aamulla pidempään, enkä halua koiralle liian pitkää väliä pissalle pääsemiseen. Ja valvon itsekin myöhään.
Arkena taas herään yleensä välillä 06-07, jolloin käytän koiran nopsaan juuri ennen kuin meen nukkumaan, välillä 22-23. Ja sitten taas aamulla tietty heti herättyäni.
Ajattelen, että koiran on kivempi rauhoittua yöksi, kun on päässyt ulos just ennen kuin talo hiljenee yöunille. Se on vähän niinkuin rutiini, vaikka aika vaihtelee. Plus että en itse osaisi nukkua jos olis vähänkään pissahätä...
Varmaan riippuu vähän koiran koostakin - en tiedä tosin onko tälle mitään biologista faktaa. Meillä olis kyllä 12 h aivan ylivoimainen pidätysurakka ja jos joskus jostain syystä venyy pitkäksi, niin koira on käynyt hädissään kodinhoitohuoneen kuraeteisessä pissalla, eli tavallaan pyrkinyt ulos. Tällainen väli olisi siis klo 19 illalla vika pissatus ja aamulla vasta klo 07 ulos. En muista että olis koskaan ihan noin pitkää väliä ollut.
Huh, onneksi muillakin näin.
Meillä koira kiukuttelee kun ei pääse ulos enää 22 aikaan vaan joutuu olemaan sisällä nukkumassa. "kaikki kaverit on vielä siihen aikaan ulkona" se sanoo ja mököttää. Mä oon sen mielestä kuulemma kalkkis.
Noin tuntia ennen piikille vientiä.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu työvuorosta, teen kolmivuorotyötä. Ennen nukkumaan menoa käy te onosin tämä voi tapahtua myös päivällä. Puoliso myös vuorotyössä joten ei koira melkeen koskaan yli 4h oo yksin/ulkoilematta.
Meillä sama, teen 2-vuoroa, miehellä päivätyö.
Mies aamuvirkku, hoitaa yleensä aamulenkin. Lapset koulun jälkeen päivälenkin, minä iltalenkin.
Ruotsissa taitaa olla laki, ettei koiria saa jättää yli 6 tunniksi yksin kotiin.....
20.30-21.30/22..ja aamulla seuraavaksi 6 tai 7
23-01.30, riippuen milloin menen itse nukkumaan. Mies käyttää aamulla 6 maissa.
Tänään kävin jo puoli tuntia sitten. Normaalisti siinä n klo 23. Joskus jopa puolilta öin, jos seuraavana päivänä on vapaapäivä ja haluan nukkua aamulla. Ekan kerran koira pääsee ulos aamulla mun työpäivinä 4.30 tai 5.00. Ja mun vapaapäivinä pari kolme tuntia myöhemmin.
Ihan samalla tavalla me toimitaan kuin sinäkin. Koira käytetään ennen kuin itse käydään yöpuulle. Jos menen nukkumaan klo 21, niin käytän koiran n. klo 20. Jos menen nukkumaan klo 23, niin saatan käyttää koiran klo 22.
Eihän siinä ole mitään järkeä, että koiran takia pitäisi valvoa! :D Varsinkin jos/kun koira pääse kuitenkin aamutarpeilleen jo hyvin aikaisin aamulla.