Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kirjastot ei ole enää nykyään hiljaisia tiloja?

Vierailija
21.09.2020 |

Olen nyt yrittänyt käydä opiskelemassa kirjastossa ja siis mitä helvettiä, meno on kuin jossain eläintarhassa. Pahimpia kaikista ovat lapsiperheet. Lapset juoksevat hippaa hyllyjen välissä kengät lattiaan klompsuttaen, kiljuvat ja hihittelevät, tänäänkin yksi sai jonkun raivokohtauksen ja huusi ja kiljui ja mitä tekevät vanhemmat, no eivät yhtään mitään. Ja yllättävää kyllä, ei juuri henkilökuntakaan. Mölyävälle teinilaumalle ovat sentään välillä käyneet sanomassa. Lisäksi lapsiperheillä on monella ollut tämmöinen tapa, että lapsi on toisella puolen kirjastoa ja huutelee sieltä vanhemmalleen ja vanhempi sitten vastaa myös huutamalla. No, siirryin sitten lehtisaliin, koska oli pelkkää lukemista tänään ohjelmassa niin eikös sinnekin paukannut kaksi jotain noin 40-vuotiasta naista, ilmeisesti opiskelua heilläkin kirjoista päätellen oli ohjelmassa. Mutta nämä rupesivat kälättämään ihan normaaliin ääneen jotain juttujansa ja kaivelivat eväänsä esiin, jossa tietenkin kaikkea mahdollisimman rapiseviin papereihin pakattua kahvilasta ostettua leipää, karkkia ym. Siis aivan suunnattoman raivostuttavaa, aiemmin itselleni painotettu sitä, kuinka kirjastossa täytyy olla hiljaa ja antaa esim. opiskeleville työrauha. Ilmeisesti nykyään se on joku yleinen hengailupaikka sitten?

Kommentit (178)

Vierailija
41/178 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin samaa mieltä aiheesta! Kirjastoissa on nykyään hyvin levotonta nykyään ja kaikenlaista karnevaalia juhlitaan.

Ennen tuli usein pyörittyä ja etsittyä lukemista,mutta nykyään mieluumin jää kotiin lukemaan selaimen kautta tai käy vain noutaa tilatut kirjat.

Kirjastot ja "yleiset olohuoneet" erikseen, kiitos.

Vierailija
42/178 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipaan 80-luvun kirjastoa. Kirjastonhoitaja komensi heti jos pidettiin ääntä. Se oli hiljainen, mukava paikka silloin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/178 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysin samaa mieltä aiheesta! Kirjastoissa on nykyään hyvin levotonta nykyään ja kaikenlaista karnevaalia juhlitaan.

Ennen tuli usein pyörittyä ja etsittyä lukemista,mutta nykyään mieluumin jää kotiin lukemaan selaimen kautta tai käy vain noutaa tilatut kirjat.

Tämä niin totta.

Kirjastot ja yleiset olohuoneet erikseen.

Vaikka samassa talossa, niin tilat eriytettävä ja ääntä poistavat ovet väliin.

Iäkkäämmät ihmiset on nyt suljettu kokonaan kirjaston käytön ulkopuolelle, tuon jatkuvan levottumuuden ja hengailun takia, mikä kirjastoissa on jokapäivästä.

Vierailija
44/178 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Paras" oli pari vuotta sitten kun kirjastossa esiintyi joku torvisoittokunta. Oli hiljaisuus kaukana.

Täällä on keväisin paikallisen opiston lasten soittoesityksiä. Kiva kuunnella kun on vuosi opiskeltu viulun tai nokkahuilun soittoa...

Vierailija
45/178 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva muuten nähdä, että on näin paljon ihmisiä, jotka kaipaavat niitä aiempia ihanan rauhallisia kirjastoja! Ilmeisesti tämä siis on ongelma muuallakin. En tosiaan tiedä, voisiko tämmöisestä tehdä jonkun yleisen adressin? Tämän keskustelun perusteella ainakin vaikuttaa, että sellaiselle olisi kannattajia. Mutta kannattaa ainakin laittaa palautetta menemään niihin teidän käyttämiin kirjastoihin, itse sain juuri kirjoitettua omani jonka vien kirjastoon huomenna. Ap

Vierailija
46/178 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistäpäin olet? Kun asuin pk-seudulla, niin olin myös ensin järkyttynyt ja sitten raivostunut kirjastojen tilasta. Ei sinne todellakaan voinut mennä nauttimaan hiljaisuudesta. Asun nykyään taas muualla, ja täältä onneksi löytyy vielä hiljaisiakin kirjastoja.

Pirkanmaalla asun itse. Ap

Vierailija
47/178 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva muuten nähdä, että on näin paljon ihmisiä, jotka kaipaavat niitä aiempia ihanan rauhallisia kirjastoja! Ilmeisesti tämä siis on ongelma muuallakin. En tosiaan tiedä, voisiko tämmöisestä tehdä jonkun yleisen adressin? Tämän keskustelun perusteella ainakin vaikuttaa, että sellaiselle olisi kannattajia. Mutta kannattaa ainakin laittaa palautetta menemään niihin teidän käyttämiin kirjastoihin, itse sain juuri kirjoitettua omani jonka vien kirjastoon huomenna. Ap

Hyvää toimintaa!

Vierailija
48/178 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä kirjastoasiassa(kin) on käynyt niin, että meidän hieno, ainutlaatuinen perinteemme muutetaan sen sijaan, että sitä vaalittaisiin arvokkaana.

Kyllä jokainen (lapsi, teini tai toisesta kulttuurista tullut) oppisi, että kirjasto on hiljainen paikka ja jos kovin jututtaa, niin sitten on muiden paikkojen vuoro. Mutta ei, on valittu toisenlainen linja. Se olohuone.

Vierailija
49/178 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä aloitus AP. Näistä riemuliitereistä olen laittanut palautetta Helsingissä jo ajat sitten mutta ei mitään vaikutusta. Jos ei muut mölyä niin sitten työntekijäharjoittelijat.

Hiljaisuutta vihaa ne jotka ei siihen kykene.

Vierailija
50/178 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useissa kirjastoissa on erikseen hiljainen tila.

Meillä ei tämmöistä ole, tai no lehtienlukusalissa kai pitäisi olla hiljaa mutta sielläkin tuntuu olevan etiketti monella hukassa, on kännykkä äänet päällä, eläkeläiset vaihtaa kuulumisia ym. -Ap

Täällä nuoret teinitytöt opiskelee kovaäänisesti lehtisalissa jengeinä. Mikseivät mene kotiinsa mölisemään? Teinityttöjen jutut ja hihittelyt ei oo mitään kivaa kuunneltavaa, kun itse haluaisi lukea rauhassa. Tai voisiko koulu järjestää näille jonkun läksyjenlukutilan, läksykerhon?

Vierailija
51/178 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä aloitus AP. Näistä riemuliitereistä olen laittanut palautetta Helsingissä jo ajat sitten mutta ei mitään vaikutusta. Jos ei muut mölyä niin sitten työntekijäharjoittelijat.

Hiljaisuutta vihaa ne jotka ei siihen kykene.

Mä oon tosi kovaääninen ja vilkas adhd, mutta osaan olla tilanteen mukaan hiljaa. Jos mä kykenen siihen, kykenee muutkin. Jos vaan haluavat.

Vierailija
52/178 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä niin totta.

Kirjastot ja yleiset olohuoneet erikseen.

Vaikka samassa talossa, niin tilat eriytettävä ja ääntä poistavat ovet väliin.

Iäkkäämmät ihmiset on nyt suljettu kokonaan kirjaston käytön ulkopuolelle, tuon jatkuvan levottumuuden ja hengailun takia, mikä kirjastoissa on jokapäivästä.

Iäkkäämmät on myös niitä pahimpia mölyapinoita. Tulevat kirjastoon juoruamaan ullataalasmaina.

Vierailija
53/178 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useissa kirjastoissa on erikseen hiljainen tila.

Meillä ei tämmöistä ole, tai no lehtienlukusalissa kai pitäisi olla hiljaa mutta sielläkin tuntuu olevan etiketti monella hukassa, on kännykkä äänet päällä, eläkeläiset vaihtaa kuulumisia ym. -Ap

Täällä nuoret teinitytöt opiskelee kovaäänisesti lehtisalissa jengeinä. Mikseivät mene kotiinsa mölisemään? Teinityttöjen jutut ja hihittelyt ei oo mitään kivaa kuunneltavaa, kun itse haluaisi lukea rauhassa. Tai voisiko koulu järjestää näille jonkun läksyjenlukutilan, läksykerhon?

Tämä. Jos haluavat puhua kuukautisista, orgasmeistaan, miesseikkailuistaan, nakin pituuksista ja seksikkäimmistä miehistä niin sitä ei tarvitse kaikille huutaa. Keskustella voi myls rauhallisesti ja asialliseen äänensävyyn.

Vierailija
54/178 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kulttuurinrikastuttajia paikalla.

Kirjasto onkin oiva paikka jakaa sitä rikkautta.

Vierailija
55/178 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä! Pari vuotta sitten aloin kantamaan kuulosuojaimia kirjastoon, mutta eivät nekään aina auta. Onneksi kirjastoissa, joissa käyn, on jaettuja tiloja, ettei kaikki asiat kuulu joka puolelle yhtä hyvin (lasten tilat usein nurkassa tai jopa erillisessä tilassa)

Kävin tutustumassa Oodin kirjastoon enkä ole ikinä nähnyt mitään niin kauheaa kirjastoa. Kirjat olivat yhdessä isossa tilassa, jossa samaan aikaan kiljuivat lapset, kolisi kahvilan lautaset ja mies puhui mikrofoniin jotain luentoa. Ei kiitos!

Vierailija
56/178 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten AO laskee sadalla joka vuosi.

AO?

Vierailija
57/178 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin vähänaikaa sitten protestissa jossa osoitettiin mieltä oman lähikirjaston nykyisiä mielivaltaisia toimia vastaan. Kirjasto nimittäin päätti poistaa kirjoja ja karsia ronskilla kädellä valikoimaan jotta kirjastossa olisi enemmän tilaa muillekin toiminnoille ja aktiviteeteille. Itse vastustan tätä koska kirjasto ei ole vain mikään pelkkä "uutuus kirjojen esittely tori" kuten kirjasto uutta brändiään esitteli.

Vierailija
58/178 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä! Pari vuotta sitten aloin kantamaan kuulosuojaimia kirjastoon, mutta eivät nekään aina auta. Onneksi kirjastoissa, joissa käyn, on jaettuja tiloja, ettei kaikki asiat kuulu joka puolelle yhtä hyvin (lasten tilat usein nurkassa tai jopa erillisessä tilassa)

Kävin tutustumassa Oodin kirjastoon enkä ole ikinä nähnyt mitään niin kauheaa kirjastoa. Kirjat olivat yhdessä isossa tilassa, jossa samaan aikaan kiljuivat lapset, kolisi kahvilan lautaset ja mies puhui mikrofoniin jotain luentoa. Ei kiitos!

Mä aloin miettiä nyt vastamelukuulokkeiden hankintaa, en sitten tiedä blokkaako ne hälinää silloin jos ei kuuntele niillä mitään?

Vierailija
59/178 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on ihanaa kun voin alkaa nyt käyttää tätä "äitinä minä"... en edelleenkään siedä lasten meteliä! Möykkääminen on huonoa käytöstä ja piste. 

N30

Vierailija
60/178 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä! Olen aiemmin kirjoittanut samasta asiasta. Totesin, että ihmiset ovat nykyään ihan järkyttävän levottomia ja huonokäytöksisiä; ei osata olla hiljaa (eikä paikallaan) oikein missään; ei kirjastoissa, elokuvateattereissa eikä edes kirkoissa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kaksi