Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kirjastot ei ole enää nykyään hiljaisia tiloja?

Vierailija
21.09.2020 |

Olen nyt yrittänyt käydä opiskelemassa kirjastossa ja siis mitä helvettiä, meno on kuin jossain eläintarhassa. Pahimpia kaikista ovat lapsiperheet. Lapset juoksevat hippaa hyllyjen välissä kengät lattiaan klompsuttaen, kiljuvat ja hihittelevät, tänäänkin yksi sai jonkun raivokohtauksen ja huusi ja kiljui ja mitä tekevät vanhemmat, no eivät yhtään mitään. Ja yllättävää kyllä, ei juuri henkilökuntakaan. Mölyävälle teinilaumalle ovat sentään välillä käyneet sanomassa. Lisäksi lapsiperheillä on monella ollut tämmöinen tapa, että lapsi on toisella puolen kirjastoa ja huutelee sieltä vanhemmalleen ja vanhempi sitten vastaa myös huutamalla. No, siirryin sitten lehtisaliin, koska oli pelkkää lukemista tänään ohjelmassa niin eikös sinnekin paukannut kaksi jotain noin 40-vuotiasta naista, ilmeisesti opiskelua heilläkin kirjoista päätellen oli ohjelmassa. Mutta nämä rupesivat kälättämään ihan normaaliin ääneen jotain juttujansa ja kaivelivat eväänsä esiin, jossa tietenkin kaikkea mahdollisimman rapiseviin papereihin pakattua kahvilasta ostettua leipää, karkkia ym. Siis aivan suunnattoman raivostuttavaa, aiemmin itselleni painotettu sitä, kuinka kirjastossa täytyy olla hiljaa ja antaa esim. opiskeleville työrauha. Ilmeisesti nykyään se on joku yleinen hengailupaikka sitten?

Kommentit (178)

Vierailija
61/178 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
62/178 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistoon pyrkiessä ja siellä opiskellessa hiljaiset lukutilat olivat oikeita aarteita. Oli mahtavan helppo keskittyä ja lukeminen oli tehokasta. Valitettavasti tällaisia tiloja ei ole joka kirjastossa ja joskus ne ovat lähtökohtaisesti käyttökelvottomia paskan suunnittelun takia. Vastaan on tullut esim. tiloja joissa ei ole suljettavaa ovea tai joiden seinän toisella puolella sijaitsee henkilökunnan taukotila josta kälätys kantautuu.

Jos mennään vielä kauemmas ajassa niin koko kirjastossa vallitsi ihana, rauhoittava hiljaisuus. Eipä enää :/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/178 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö opiskelijoilla ole opinahjoissaankin kirjastoja, ja niitä hiljaisia tiloja? Minä olen toisinaan liikenteessä meluisten lasten kanssa kirjastossa. Kolmevuotias ei osaa vielä säädellä itseään täysin. Isompi lapsi on erityislapsi. Valitettavasti en aio lopettaa kirjastossa käymistä. Kirjat ovat tärkeä väline, kun toinenkin lapsi tarvitsee jo muutenkin puheterapiaa. Yritämme yleensä hoitaa käynnin nopeasti, jotta häiriö ei olisi pitkäkestoinen. En pääse yksin käymään kirjastossa.

Vierailija
64/178 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on se, että kirjastonjohtajat haluavat tätä meteliä ja sirkusta kirjastoihin. Eihän heidän tarvitse olla töissä siellä asiakaspalvelussa, iltavuoron infernossa!

Satun tietämään, olen seurannut tätä työntekijänä kolmisenkymmentä vuo

Vierailija
65/178 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjastoissahan on erikseen niitä hiljaisia tiloja ja/tai neuvotteluhuoneita, joita voi varata. Olen joskus tehnyt niissä töitä.

Vierailija
66/178 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä pari vuotta sitten jos meni kirjastoon niin pystyi vain ottamaan kirjan hyllystä ja istahtaa lähimpään tuoliin lukemaan. Nyt opiskelijat ovat vallanneet kirjastot täysin eikä missään vapaita penkkejä tai tuoleja. Puhumattakaan lukurauhasta. Kaikki opiskelijat kälättää läppärit sylissä omista yksityis-, kavri- ja intiimiasioistaan niin että varmaan toiselle puolelle katua kuuluu. Hävettää sen verran ettei ole enää vuoteen tullut käytyä kirjastossa vaan tilaan lainakirjat suoraan kotiin.

Soluasumisen lieveilmiöitä. Kun ei kotona voi opiskella, vallataan julkinen tila.

Soluasuminen on nykyään harvinaisempaa kuin ennen. Miksi opiskelijat silti valtaavat julkisia tiloja enemmän kuin ennen?

Vierailija
67/178 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä! Pari vuotta sitten aloin kantamaan kuulosuojaimia kirjastoon, mutta eivät nekään aina auta. Onneksi kirjastoissa, joissa käyn, on jaettuja tiloja, ettei kaikki asiat kuulu joka puolelle yhtä hyvin (lasten tilat usein nurkassa tai jopa erillisessä tilassa)

Kävin tutustumassa Oodin kirjastoon enkä ole ikinä nähnyt mitään niin kauheaa kirjastoa. Kirjat olivat yhdessä isossa tilassa, jossa samaan aikaan kiljuivat lapset, kolisi kahvilan lautaset ja mies puhui mikrofoniin jotain luentoa. Ei kiitos!

Oodissa on muutenkin todella oudot prioriteetit.

Sieltä voi varata erilaisia musiikki- ja kokoushuonetiloja omaan käyttöön. Tämä on todella kiva asia ja tilat ovatkin täyteen buukattuja. Tiloissa on isot lasiset ikkunat, joiden eteen sai aiemmin vedettyä verhon, jos halusi olla suojassa käytävässä kulkevien katseilta. Vuoden vaihteen jälkeen verhoja ei ole saanut enää pitää kiinni. Tosi kiva siinä keskittyä harjoittelemaan haastavaa pianokappaletta, kun ohikulkijat tuijottavat. Minua ainakin häiritsee valtavasti, enkä varmasti ole ainoa.

Kysyin asiasta, ja minulle kerrottiin että muiden kirjaston käyttäjien halutaan näkevän, mitä mahdollisuuksia kirjasto tarjoaa. Harmi vain, että tässä kyllä markkinointi ajaa työrauhan edelle. Muut käyttäjät ovat takuulla riittävän tietoisia näistä mahdollisuuksista, koska tilojen varauksissa on yli kuukauden jonot!

Vierailija
68/178 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ei saa enää komentaa. Varsinkaan lapsia. Joutuu somelynkkauksen kohteeksi ja muihinkin ongelmiin. Suomessa meno on mennyt semmoiseksi. Eihän koulussakaan opettajat saa enää komentaa oppilaita. Vanhemmat valittaa, jos näin tekee.

Vierailija
69/178 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaan kirjat ja haen ne kirjastosta ja poistun nopeasti paikalta.

Vierailija
70/178 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjastoissahan on erikseen niitä hiljaisia tiloja ja/tai neuvotteluhuoneita, joita voi varata. Olen joskus tehnyt niissä töitä.

Varmaan jossain on, mutta kuten olen todennut niin meidän kirjastossa on vain kirjastopuoli ja lehtisali. Vuokrattavat tilat on sellaisia opetustiloja esim. koulujen käyttöön, ei vuokrata vain yhdelle henkilölle. Ap

Vierailija
71/178 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä! Pari vuotta sitten aloin kantamaan kuulosuojaimia kirjastoon, mutta eivät nekään aina auta. Onneksi kirjastoissa, joissa käyn, on jaettuja tiloja, ettei kaikki asiat kuulu joka puolelle yhtä hyvin (lasten tilat usein nurkassa tai jopa erillisessä tilassa)

Kävin tutustumassa Oodin kirjastoon enkä ole ikinä nähnyt mitään niin kauheaa kirjastoa. Kirjat olivat yhdessä isossa tilassa, jossa samaan aikaan kiljuivat lapset, kolisi kahvilan lautaset ja mies puhui mikrofoniin jotain luentoa. Ei kiitos!

Sieltä voi varata erilaisia musiikki- ja kokoushuonetiloja omaan käyttöön. Tämä on todella kiva asia ja tilat ovatkin täyteen buukattuja. Tiloissa on isot lasiset ikkunat, joiden eteen sai aiemmin vedettyä verhon, jos halusi olla suojassa käytävässä kulkevien katseilta. Vuoden vaihteen jälkeen verhoja ei ole saanut enää pitää kiinni. Tosi kiva siinä keskittyä harjoittelemaan haastavaa pianokappaletta, kun ohikulkijat tuijottavat. Minua ainakin häiritsee valtavasti, enkä varmasti ole ainoa.

Kysyin asiasta, ja minulle kerrottiin että muiden kirjaston käyttäjien halutaan näkevän, mitä mahdollisuuksia kirjasto tarjoaa. Harmi vain, että tässä kyllä markkinointi ajaa työrauhan edelle. Muut käyttäjät ovat takuulla riittävän tietoisia näistä mahdollisuuksista, koska tilojen varauksissa on yli kuukauden jonot!

No onpa älytön perustelu asiaan, jota olen itsekin ihmetellyt. Siksiköhän Oodissa ovat ne tietokoeetkin täysin ilman yksityisyyden suojaa? Että kaikki näkisivät mitä kaikkea kivaa tietokoneella voi tehdä?

Vierailija
72/178 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö opiskelijoilla ole opinahjoissaankin kirjastoja, ja niitä hiljaisia tiloja? Minä olen toisinaan liikenteessä meluisten lasten kanssa kirjastossa. Kolmevuotias ei osaa vielä säädellä itseään täysin. Isompi lapsi on erityislapsi. Valitettavasti en aio lopettaa kirjastossa käymistä. Kirjat ovat tärkeä väline, kun toinenkin lapsi tarvitsee jo muutenkin puheterapiaa. Yritämme yleensä hoitaa käynnin nopeasti, jotta häiriö ei olisi pitkäkestoinen. En pääse yksin käymään kirjastossa.

Onhan niitä varmaan joo kouluilla kirjastoja, mutta itse kun opiskelen avoimessa yliopistossa ja sen yliopiston kirjastoa en voi käyttää kun sijaitsee parin tunnin matkan päässä :D Ymmärrän joo, että noin pieni ei osaa käyttäytymistään vielä kunnolla säädellä mutta tässä tulee sitten se vanhemman rooli kasvattajana. Pitää opettaa lapsille, miten erilaisissa tilanteissa ja paikoissa käyttäydytään eikä vain antaa huutaa ja raivota miten sattuu puuttumatta asiaan. Ap

Vierailija
73/178 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä, jos kirjastonjohtajilta kysyy tästä metelistä, niin he vaan hymisevät jotain epäselvää tapahtumaolohuoneesta toisesta suupielestään. Iso palkka juoksee toki, siksipä juuri!

Vierailija
74/178 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onpa älytön perustelu asiaan, jota olen itsekin ihmetellyt. Siksiköhän Oodissa ovat ne tietokoeetkin täysin ilman yksityisyyden suojaa? Että kaikki näkisivät mitä kaikkea kivaa tietokoneella voi tehdä?

Antakaa palautetta tästä, jos teitä on muitakin joita tilanne häiritsee. Ei ole oikein, että palvelujen käyttöä sabotoidaan niin, että niistä jää se varsinainen hyöty saamatta käyttäjälleen, vaikka kuinka haluttaisiin tehdä niitä palveluja näkyviksi. Luulisi yksityisyyden olevan sellainen perusasia, jonka tärkeyttä ei tarvitsisi erikseen alkaa perustelemaan - varsinkaan kirjastossa!

Kirjastot ovat olleet niitä viimeisiä rauhassa olemisen paikkoja kaupungissa, joissa ei ole tarvinnut pelätä että joku tunkee iholle, vaan on voinut keskittyä sivistämään itseään ja kokea olonsa turvalliseksi. Jos tämä rauha viedään pois markkinoinnin vuoksi, niin tuntuu kyllä todella ilkeältä. En ole mikään sirkusapina, jonka tehtävä on esiintyä muille kirjaston käyttäjille, ikään kuin maksuna siitä että saan käyttää kirjaston palveluja.

Vierailija
75/178 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin täydellisen samaa mieltä!!

Itse tosin opetan edelleen omille lapsilleni, että kirjastot ovat hiljaisia paikkoja ja lähtö tulee ulos välittömästi, mikäli puhuu kuiskausta kovemmalla äänellä. :)

Vierailija
76/178 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, jos kirjastonjohtajilta kysyy tästä metelistä, niin he vaan hymisevät jotain epäselvää tapahtumaolohuoneesta toisesta suupielestään. Iso palkka juoksee toki, siksipä juuri!

No tuo varmaan on totta että kirjastonjohtajissa on paljonkin uudistusmielisiä, tai ainakin he ovat näkyvimpiä julkisuudessa. Mutta isoa palkkaa he eivät kyllä nauti, että siitä ei toinna olla katkera.

Vierailija
77/178 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viimeksi kun kävin kirjastossa, joku lapsi kikatti lastenosastolla ainakin puoli tuntia. Ei pientäkään taukoa, ei edes henkeä tuntunut vetävän. En tiedä mikä nykyvanhemmissa on vikana kun eivät vieneet sitä ulos. Ja olin vielä taktikoinut niin että menen tunti ennen sulkemista että välttyisin tuollaiselta.

Upouusi, hieno kirjasto jossa olisi ihana syventyä kirjallisuuteen. Mutta täysin mahdotonta tuon mölyn takia. Aina joku huutaa tai nauraa. Akustiikka on suunniteltu niin että kaikki kirkuminen kuuluu selkeästi joka nurkkaan.

20 vuotta sitten vietin kirjastossa tunteja lukien. Nyt on pakko päästä pois viidessä minuutissa.

Tietääkö joku minne tästä voisi valittaa?

Asutaankohan samassa kaupungissa, kuulostaa niin tutulta tuo sinun kuvailu! Meilläkin nimittäin kirjasto siirtyi jokin aika sitten uuteen paikkaan, kauppakeskuksen yläkertaan ja veikkaan että tämä osaltaan vaikuttaa häiriöiden lisääntymiseen. Varsinkin, kun alakerrassa nyt koronan takia yleinen "hengailu" kielletty.  Ja akustiikka, juuri sellainen, että ääni todellakin kantaa ja kaikki kuuluu selkeästi joka puolelle. Ap

Eikä, asutaanko samalla paikkakunnalla? Olisi ihan kirjastoksi suunniteltu arvorakennus, niin kirjasto piti siirtää marketin yläkertaan. Jo aiemmin alkoi mennä huonompaan, kun ne pelikoneet tuli keskelle kirjastoa. Pelikoneet ok, mutta eikö ne voisi olla omassa äänieristetyssä lasikopissa vaikka.

Vierailija
78/178 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä oli joltain mielenkiintoinen kommentti, että ei tiedä ketään, joka ei haluaisi kirjastojen olevan hiljaisia. En tiedä minäkään. Kuinka kirjastot saataisiin vallattua takaisin kirjastoasiakkaille?

Vierailija
79/178 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiinnostava kuulla jonkun kirjastonjohtajan kommentti.

Vierailija
80/178 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viimeksi kun kävin kirjastossa, joku lapsi kikatti lastenosastolla ainakin puoli tuntia. Ei pientäkään taukoa, ei edes henkeä tuntunut vetävän. En tiedä mikä nykyvanhemmissa on vikana kun eivät vieneet sitä ulos. Ja olin vielä taktikoinut niin että menen tunti ennen sulkemista että välttyisin tuollaiselta.

Upouusi, hieno kirjasto jossa olisi ihana syventyä kirjallisuuteen. Mutta täysin mahdotonta tuon mölyn takia. Aina joku huutaa tai nauraa. Akustiikka on suunniteltu niin että kaikki kirkuminen kuuluu selkeästi joka nurkkaan.

20 vuotta sitten vietin kirjastossa tunteja lukien. Nyt on pakko päästä pois viidessä minuutissa.

Tietääkö joku minne tästä voisi valittaa?

Asutaankohan samassa kaupungissa, kuulostaa niin tutulta tuo sinun kuvailu! Meilläkin nimittäin kirjasto siirtyi jokin aika sitten uuteen paikkaan, kauppakeskuksen yläkertaan ja veikkaan että tämä osaltaan vaikuttaa häiriöiden lisääntymiseen. Varsinkin, kun alakerrassa nyt koronan takia yleinen "hengailu" kielletty.  Ja akustiikka, juuri sellainen, että ääni todellakin kantaa ja kaikki kuuluu selkeästi joka puolelle. Ap

Eikä, asutaanko samalla paikkakunnalla? Olisi ihan kirjastoksi suunniteltu arvorakennus, niin kirjasto piti siirtää marketin yläkertaan. Jo aiemmin alkoi mennä huonompaan, kun ne pelikoneet tuli keskelle kirjastoa. Pelikoneet ok, mutta eikö ne voisi olla omassa äänieristetyssä lasikopissa vaikka.

Hah joo selkeästi asutaan samassa paikassa! Oli kyllä todella huono veto tää marketin yläkertaan siirto. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan viisi