Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Cerazeten lopetus

Vierailija
20.11.2013 |

Taas kerran minipillereistä, ja varsinkin merkistä Cerazette.

Haluaisin kuulla kokemuksianne kun olette lopettaneet minipillerit, kuinka lopetus/vaihto muuhun ehkäisymenetelmään on sujunut?

Itse joudun lopettamaan Cerazeten käytön viiden kuukauden jälkeen. Pillereiden vaikutukset ovat olleet jotain aivan hirveitä, paino nousut lähemmäs 10kg, hiuksia lähtenyt tuppoina, akne, rintojen arkuus, raskauden pelko (menkkoja ei ole tullut kertaakaan pillereiden aikana) yms. Minulle Cerazetet vaihdettiin ainoastaan tupakoinnin takia, sitä ennen lähes 10 vuotta yhdistelmäehkäisypillereitä eikä ollut mitään ongelmia.

Onko paino tasaantunut, hiustenlähtö loppunut ja iho parantunut pillereiden lopetuksen jälkeen? Uskaltaakohan tässä enää yrittää minkäänlaisia pillereitä. Jos kaikki nuo Cerazeten yhteydessä tulleet "vaivat" häviävät ja tilalle saan menkat kerran kuukaudessa, olen enemmän kuin tyytyväinen! :)

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivällä yritin kirjoittaa tänne, mutta tielleni osui av-palstan huoltotyöt :P

Olen siis tuo nro 5.

Oma kokemukseni kierukasta on reilut puoli vuotta ja olen tosi tosi tyytyväinen!

Tosin kun sä olet noin nuori ja lapseton, kannattaa kysellä myös kupariketjun perään (en kyllä oo ihan varma miksikä sitä Suomessa kutsutaan, asun muualla.)

Niitä huonoja puolia kierukassa... no okei, se asennetaan menkkojen aikaan, mikä on ehkä vähän yäk. Mutta siinä se.

Hyviä puolia omalla kohdallani:

-kierukkaa ei voi unohtaa (vrt. pillerit)

-tukka on paksumpi

-itse olen vähemmän paksu

-mieliala on paljon parempi

-seksihalut ovat palanneet :)

-menkat tulevat melkein kellon tarkkuudella

Asentaminen ei todellakaan satu, pari tuntia aiemmin kannattaa ottaa varulta pari särkylääkettä. Lääkärini varoitti minua, että kuukautiset voi olla entistä runsaammat ja iho saattaa mennä huonommaksi, näistä kummastakaan en tähän mennessä ole paljoa huomannut. Eka kontrolli puoli vuotta laittamisesta ja sitten vuoden välein, viisi vuotta tuon kapistuksen nyt pitäisi pysyä.

Todellakin suosittelen, enkä enää koskaan vaihtaisi hormonaaliseen ehkäisyyn!

Vierailija
2/13 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun nuo 'oireet' on ihan tasan korvien välissä. Yksikään pikku pilleri ei lihota kymmentä kiloa. Sä kuulut just niihin naisiin, jotka 'ovat kuulleet' kaikenlaisista mukamas oireista ja sitten pienenkin muutoksen - vaikka yhden aamukahvin jälkeisen löysän pskan- syy laitetaan sen onnettoman matalahormonisen e-pillerin piikkin.  Ne ei oikeasti aiheuta niitä 'oireita' mistä täällä valitetaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kas. Hullujahan tässä sitten ollaan. Kiitos 11.

Vierailija
4/13 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up!

Vierailija
5/13 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä jo niin koluttu aihe, ettei enää vastauksia löydy? :(

Vierailija
6/13 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdoin nuo microlutoniin. Hävisi samalla 8 kk kestänyt kestovitutus. Hiukset kasvaa taas. Eli kun lopetin niin heti perään uudet pillerit käyttöön.. ei ollut väliä yhtään. Mieliala parani parissa päivässä. Nyt minulla on taas huumorintajuakin. Vaihoin nuo koska minul oli koko ajan menkat. Ja ne kesti parikin viikkoa. Muutama päivä väliä ja taas vuoti. Ihan karmeat pillerit. Ei sopinu minulle ollenkaan

Vierailija
7/13 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ensinnäkin, menkkojen kuuluukin jäädä pois Cerazeten kanssa...

Itse vaihdoin Cerazetet toiseen minipilleriin, kun 8kk käytön jälkeen sainkin yhtäkkiä jatkuvat menkat, yli kaksi viikkoa vuotoa. En kyllä tykännyt niistäkään pillereistä ja vasta nyt, kun puolisen vuotta sitten vaihdoin kuparikierukkaan, alkaa elämä palautua normaaliksi.

Paino on alkanut laskemaan, menkat tulee melkein kellon tarkkuudella, olo on kaikin puolin parempi - henkisestikin huomaan ison eron, pillereiden kanssa kaikki oli jotenkin... harmaata ja samantekevää. Nyt olen energisempi ja iloisempi. Ainoa huono puoli on, että ihoni on mennyt hieman huonommaksi, pillereiden aikaan ei ollut näpyn näppyä ja nyt saan satunnaisesti finnin tai kaksi.

Itse suosittelen ihan mitä tahansa muuta, kunhan ei pillereitä.

Vierailija
8/13 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesin kyllä että menkat jää pois, jopa kokonaan, eikä se minua ole haitannut. Raskaustestejä on tullut tehtyä, kun paino vaan nousee ja maha kasvaa eikä menkkoja kuulu. Onneksi testit ovat näyttäneet aina negatiivistä, ja kyseessä on vain ihan järkyttävä turvotus! Nyt sitten alkoi menkat, ihan yhtäkkiä enkä tosiaan tiedä kuinka kauan tätä tulee jatkumaan. En oikein tiedä millaisessa tilassa elän :D

Onkohan turvallista palata takaisin yhdistelmäehkäisyyn, varsinkin näiden uutisten jälkeen mitä mediassa on ollut näistä y-perheen pillereistä? Vaikka minulle ne pillerit sopivat n. 10 vuotta, niin silti hieman hirvittää aloittaa ne uudelleen.

Vierailija
9/13 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisen kirjoitta ^ oli AP.

Vierailija
10/13 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

no ei tupakoitsijana tietenkään yhdistelmäpillereitä, varsinkin jos olet kolmikymppinen tai sitä lähestymässä...

mieti kuparikierrukkaa

Vierailija
11/13 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää on 25 vuotta ja tupakoin reilusti, lapsetkaan eivät kuulu vielä suunnitelmiin. Osaisitko kertoa kuparikierukan ns. hyödyistä/haitoista? Onko sinulla kokemusta?

Ap

Vierailija
12/13 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla varmasti on vika korvien välissä, se on ihan totta. Mutta jopa on kumma kun et muuta ruokailu tottumuksiasi MILLÄÄN TAVALLA, iho on ollu lapsesta saakka atooppinen ja vaatii rasvausta päivittäin. No, kaksi viikkoa minipillereiden käyttöä ja kasvojen iho on kuin pahemmallakin murrosikäisellä teinillä. Eli siis pikkuisia finnejä täynnä (myös rintakehä) ja meikit pesen joka ilta pois. Paino alkoi nousta reippaaseen tahtiin, en todellakaan ole mikään himo-urheilija, mutta liikun säännöllisesti ja käyn salilla. Olo on kuin ilmapallolla tän kauhean turvotuksen takia. Hiuksia alkoi lähteä kuukauden käytön jälkeen, josta jo ulkopuoliset alkoi huomautella. Suihkussa hiuksia jää käteen tuppoina. Joten tuskinpa ihan nämä asiat ovat korvien välissä tällä kertaa :) Ja kun lukee pakkausselosteen, niin sielläkin nämä kaikki (akne, painon nousu, hiustenlähtö yms) on mainittu haittavaikutuksina.

Kiitos sinulle 5, kerroit todella hyvin aiheesta ja sait kyllä minulle luottoa kuparikierukkaa kohtaan. Onneksi täällä on muutama jotka osaavat kertoa asiallisesti aiheesta :)

Ap

Vierailija
13/13 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä haluaisin tarkentaa omaa tilannettani sinulle nro 11, etten tosiaan tiennyt minipillereiden haittavaikutuksista mitään, olen juuri sitä tyyppiä joka (valitettavasti) ei lue pakkausselosteita ns. lääkkeistä joita pitää "normeina" tai "joo ei näistä tuu mitää muuta ku ei tuu raskaaks".

Omalla kohdallani kaikki siis alkoi aknesta, koko ajan turvotti vaikkei suuhun laittanut muuta kuin aamulla kahvia, lounaan ja iltakahvin. Tilanne vain paheni ja paheni, ja silloin alkoi tulla ns. pelko perseeseen että mikä mua vaivaa, ja lukemalla netin keskustelupalstoja joissa muut Cerazetteä käyttävät kertoivat kokemuksiaan, lukemalla pakkausselosteen ja kävin jopa lääkärillä, todettiin etteivät nämä pillerit minulle sovi ja kaikki oireet johtuvat pillereistä.

Joten, en tosiaan ole lukenut ensin että painon nousu kuuluu asiaan, jonka jälkeen mässäillyt sen minkä kerkeää ja sit "Hups, paino nousee, pillereiden vika!" :)

Ap