Aivan käsittämätön puute päiväkodissa!!
Tässä tutustutaan jälkikasvun kanssa uuteen päiväkotiin.Ryhmässä on n.11kk-4v lapsia ja wc tilassa ei ole sitten minkäänlaista vaipanvaihto pistettä! Kyselinkin hoitajalta,miten se homma hoituu,koska lapseni on juuri vasta oppinut seisomaan.-No,miten sitä keksiikin vaihtaa.Koska ei tule pyynnöistä huolimatta vaipanvaihtoon tarkoitettua pöytätasoa.
Pistinkin tulenpalavan viestin kunnalle,että paras olla kun hoito alkaa.Muuten taapero joutuu makaamaan kovalla wc lattialla vaippaa vaihtaessa.Puhumattakaan työmukavuudesta ja hoitajien selät ja polvet kärsivät.Helvetti näitä säästöjä! Tässä olis jo lehteenkin jutun aihetta.
Kommentit (28)
Mulla ei kyllä kotona ole ikinä likaantuneet vaatteet sylivaipanvaihdossa. Niin voisi käydä alle 3 kk vauvojen kanssa. Aika pian he oppivat pidättämään pissan vaipanvaihdon aikana.
Ammatti-ihmiset päiväkodissa osaavat asiansa. Ite en ole
[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 18:31"]
Se nyt on varmaan ihan sama miten te mammat kotona sitä oman jälkikasvun vaipan vaihtoa hoidatte,vaikka päällään.Mutten usko,että päiväkodin hoitohenkilökunta haluaa pienempien vaippoja vaihtaa sylissä.Siinä saattaa olla loppupäivästä housuissa jos minkälaista tahraa.Ja isommathan käy jo potalla,asian ydinhän oli niitä pienimpiä kohtaan, jotka nyt syystä tai toisesta joutuvat päiväkotiin heti vanhempainvapaan loputtua ja vaipanvaihto hoituu parhaiten makuuasennossa.Eikä lattialla,kun isommat ramppaa potalla ja käsipesulla.Siinähän on ylikävelyn vaarakin,ellei hoitaja sitä perimmäistä nurkkaa käytä. ap
[/quote]
Kyllähän 1-vuotiaatkin jo käy potalla!
Vaihdan vaipan lapsen seisoessa lattialla tai istuen sylissä, kakkavaippa otetaan pois vasta pesualtaan reunalla. Hoitopöydälle nostaminen rasittaa eniten selkää.
t. päikyn täti
Minä olen pph ja olen aina vaihtanut lasten vaipat sylissä, niin omien kuin vieraitten. Ei väsy oma selkä ja lapsi pysyy paikallaan. Eikä siinä vaatteet likaannu, kun homman osaa.
Lapsihan osaa jo seisoa, mihin siinä hoitotasoa enää tarvitaan? Vauvoja ei pitäisi viedä päivähoitoon, sen vuoksi sinne ei ole tasoja alunperinkään hankittu.
No jaa...ehkä olinkin väärässä.Anteeksi kamalasti,taisin pilata päivänne.Tokihan he ovat vastuussa lapsista siellä ollessa,joten tehkööt mitä lystää. ap
Itse vaihdan lähes poikkeuksetta noin ison lapsen vaipan sylissä, peppuhan kuitenkin pestään kakan jäljiltä, tilanteen niin salliessa, suihkun avulla. Lapsi saa siinä samalla sylittelyäkin. Toki esim. pienten isä ei koskaan ymmärtänyt miten vaipan saa sylissä laitettua kunnolla, ja hän vaihtoi aina sängyllä isommaksi kasvaneen vaipan, pienemmän vaipan toki hoitotasolla. Itse jätin hoitotason siinä vaiheessa kun lapsi oppi kääntymään, olen ehkä sen suhteen ylivarovainen, vaikken koskaan hetkeksikään lähtenyt siitä pois tai katsonut muualle.
Toisaalta joutunet alistumaan sille, että toiset ihmiset päättävät monistakin lapsesi asioista ja hoitavat monia asioita toisin kuin itse olisit tehnyt, koska olet päättänyt pistää lapsesi nyt päivähoitoon. Sen jälkeen et enää itse voi kaikkeen vaikuttaa ja joskus on asioita, jotka sinusta ovat huonoja. Itse en kyllä kotonakaan ole tuonikäisiä makuuttanut vaippaa vaihdettaessa. Hoitopöytänä pehmeän alustan kanssa oli pesukone ja lattia ja tuossa vaiheessa syli tai seisaallaan. Minusta hoitopöydät ovat vaarallisia. Omani ainakaan ei olisi jaksanut siinä selällään maata, koska sitä aletaan inhoamaan heti kun opitaan kääntymään. Asioissa siis eri näkökulmia.