Silmälääkärit, optikot ja piilarikäyttäjät hoi!
Olen käyttänyt piilolinssejä 22 vuotta ilman, että yhdelläkään kontrollikäynnillä on löynyt mitään "hälyttävää". Olen toisin sanoen käynyt silmälääkärillä vain kerran, silloin 22 vuotta sitten. Kaiken muun tutkimuksen ovat hoitaneet optikot. On tutkittu lähinnä taittoa ja totta kai katsottu pohjia. Silmänpainetta ei ole mitattu kertaakaan, sillä yksikään optikko ei ole nähnyt siihen mitään aihetta.
Pitäisi varmaan vain iloita siitä, että piilarit sopivat mulle ja silmäni ovat terveet. Kuitenkin olen alkanut vähän murehtia tätä. Entä jos siellä on jotakin, jonka tunnistaa vain lääkäri? Onko ylipäätään olemassa sellaisia silmän ongelmia, jotka tunnistaa vain lääkäri - siis sellaisia, joita optikko ei kerta kaikkiaan voi hoksata?
Ymmärrän totta kai, että näiden ammattikuntien menetelmät ovat erilaiset ja että optikon työtehtävä on "vain" uusia piilolinssiresepti. Sitä taas en tiedä varmaksi, miten tarkasti optikko lukee silmästä mahdollisia sairauden merkkejä, rappeuman enteitä ja esiasteita yms. Ennen kaikkea en tiedä, osaako optikko ja pitääkö hänen sanoa näistä suoraan. Optikon lausuntohan koskee vain linssejä: a) voinko vielä käyttää sellaisia, b) millaiset linssit mulle tilataan.
Hirveän pitkä ja vainoharhainen selostus, mutta toivon siis vastauksenne siihen, tulisiko minun jatkossakin luottaa optikoiden lausuntoihin vai hakeutua varmuuden vuoksi silmälääkärille.
Kommentit (5)
Jos noin mietityttää niin kannattaisi varmaan käydä silmälääkärillä. Saisi varmuuden, että silmät on kunnossa.
Voithan kysyä optikolta suositteleeko hän käymään silmälääkärillä, tai että onko hän sitä mieltä että siellä olisi joskus hyvä käydä. Optikot osaavat kyllä vastata noihin kysymyksiin että onko asioita joita optikko ei silmästä näe ja silmälääkäri näkee.
Kyllähän lääkäri pystyy tutkimaan silmät paremmin ja näkee asioita, joita optikot eivät pysty tulkitsemaan. Nythän tää yksi optikkoketju mainostaa kattavia silmänpohjakuvauksia, vaikka silmänpohjankuvausten tulkintaan tarvitaan silmälääkärin koulutusta. Optikko on ok, jos silmissä ei mitään erityistä, mutta jossain vaiheessa on varmaan hyvä tarkistaa.
Varaa aika silmälääkärille tarkastukseen ja kysy mielipidettä, miten usein pitäisi käydä (5 vuoden välein?) tai onko sulla jotain erityistä silmissä, mitä pitäisi seurata.
No minä olen käyttänyt piilareita pian 32 vuotta eikä mitään ongelmia ole ollut. Tosin olen käynyt yleensä muutaman vuoden välein silmälääkärillä etenkin nyt, kun ikää alkaa olla ja minulla on tosi voimakas likinäkö, mikä lisää tiettyjä riskejä. Kannattaa sinunkin varmaan käydä varmuuden vuoksi, kun et ole 22 vuoteen käynyt!
Silmäläärissä pitää kai joka tapauksessa käydä jokaisen noin nelikymppisenä?