Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KIssaihmisille:

Vierailija
20.11.2013 |

Jos kissoillanne on tarjolla sekä raksuja että märkää ruokaa, kumpaa syövät? Auttaako ne raksut oikeasti hampaiden kunnossapidossa?

Murisevatko kissanne toisillensa ruokakipolla? Mulla tyttöpennut 6 ja 3 kk. Eilen kuulin ekan kerran, kun jompikumpi murisi ruokakipolla. Mielestäni se oli tuo nuorempi, isomman pennun en ole kuullut murisevan ikinä. Tilanne oli sitten se, että pienempi söi ja isompi katseli vierestä. Olisiko minun pitänyt puuttuua asiaan, vai antaa olla? Tein niin, että siirsin osan ruoasta toiseen kippoon ja laitoin sen vanhemman pennun eteen, josta tämä söi sitten ihan tyytyväisenä.

Murinan aikaan kissoilla oli raksuja, aamuista märkää ruokaa jonkun verran ja sitten annoin ruoanlaiton yhteydessä katkarapuja (jotka tietty huuhtelin hyvin). Eli ruokaa oli riittävästi, myös niitä katkiksia oli yli tarpeen.

T: Aloittelija näiden pentujen kanssa

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä raksuista on ihan oikeasti apua hampaiden kunnossapitoon. Tästä esimerkkinä tuttavani kissa, jolle syötettiin pelkkää märkäruokaa; kissan hampaat eivät kuluneet tasaisesti kun se söi ainoastaan pehmeää ruokaa, joten kissan kulmahampaat kasvoivat alaleuan päälle, (eivät siis mahtuneet edes suuhun) mikä hankaloitti jopa sen pehmeän ruoan syömistä, kun ei saanut ruokaa suuhunsa. Nämä yli-kasvaneet hampaat jouduttiin leikkaamaan loppujenlopuksi pois. Kyllä ne pennut toisilleen murisevat ruokakupilla, kun hakevat vielä paikkaansa. En itse ainakaan puuttuisi asiaan kunhan molemmat murisemisesta huolimatta saavat syötyä.

Vierailija
2/17 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ohi aiheen: eikö olekin aika hauskaa, kun kissa murisee? Mun kissa oli jo parivuotinen, kun mä kuulin ekan kerran kissan murinan. En edes tiennyt, että osaavat tehdä niin.

Yksi tuttu sanoi, että raksut lihottavat eli niitä ei kannata paljon antaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä toinen syö raksuja mieluummin kuin mössöä, toinen taas ei. Raksut on kyllä hyviä hampaiden kunnossapitoa varten. Kannattaa aika ajoin panostaa parempaan kuivamuonaan, joka sisältää enemmän vitamiineja jne.

Tuskin se murina mitään aiheuttaa. Jos alkavat nahistella niin sitten meillä ainakin ihan karjaisu riittää. Eivät meillä siis "kunnolla" tappele, nuorempi välillä tykkää ärsyttää vanhempaa leikki-innollaan ja siitä ärsyyntyeenä tulee sitten sähähtelyä ja läppimistä.

Vierailija
4/17 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ostaa hyviä raksuja, ja katsoa että ne ovat ravintoarvoltaan hyviä, ei pelkkää energiaa. Meillä on aina paria eri raksumerkkiä tarjolla, ja kaksi kertaa saavta märkäruokaa. Ovat oikein hyvässä kunnossa, ei liian lihavia. Ja hampaat kunnossa.

Vierailija
5/17 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, sitä kovaa ruokaa on oltava aina tarjolla, ja märkäruokaa ei tarvi mun mielestä antaa kuin kerran päivässä, meillä mies antaa kaks kertaa päivässä, eli 1pussi per kissa vuorokaudessa. Ei kiissat yleensä syö määräänsä enenpää sitä kissanruokaa, varsinkan kovia loposia, ei ne niin herkkua ole, en tiedä mikä kissoja joskus lihottaa, mutta meidän kissate ei ole koskaan ollut lihavia vaikka aina ruokaa kipossa.

Tuttu rotukissojen kasvattaja sanoi että kun ostaa liikkeestä laadukasta kissanruokaa tulee vähemmän toisesta päästä tavaraa pihalle, eli ei haise kissanhiekkalaatikko niin pahasti eikä ole niin paljon siivottavaa.

Vierailija
6/17 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuossa ruokakipolla ollut mitään muuta kontaktia kissoilla, kuin että kuulin murinaa pari kertaa. Olinkin ihan ihmeissäni, koska pennut on olleet yhdessä jo pidemmän aikaa.

Pienempi murisi ja sähisi aikanaan isommalle leikkien yhteydessä, kun vanhempi pentu oli liian raju. Mutta siitäkin on jo pitkä aika. Nykyään vaan leikkivät keskenään, juoksevat ees-taas, välillä takaa ajaa toinen ja kohta on osat vaihtuneet, muttei toi pienempi ole murissut aikoihin.

Mulle tuli tämä ruokakipolla muriseminen kyllä ihan yllätyksenä.

Mun pennuilla on koko ajan kunnon raksuja syötävänä. Lisäksi annan märkää ruokaa kolme kertaa päivässä. Tosi hoikassa kunnossa on molemmat pennut. Ei ne syö ikinä tuota raksukippoakaan tyhjäksi. Usein märkää ruokaakin jää kippoon.

Vanhempi pentu voi syödä raksuja, vaikka olisin juuri antanut märkää ruokaa. Usein se tekee kyllä niin, että se syö molempia. Pienempi pentu selvästi matkii tätä vanhempaa, eli se syö sitä mitä vanhempikin pentu. Ap

Vierailija
7/17 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä toinen kissa murisee toiselle silloin, jos on syömässä jotain erityisherkkua ja toinen yrittää tunkea apajille. Tämä toinen ahneparka pullukka on siis omansa jo syönyt, ja nyt yrittää viedä laihan ja nirson kaverinkin herkut :)

Vierailija
8/17 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos nro 8:lle. Sain päivän naurut. Mielessäni kuvittelen sun pullukka kissaasi, joka pyrkii laihan kisun apajille ...  Ap

Vierailija
9/17 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tuttua reviirimurinaa. Joskus voi auttaa, kun laittaa kissojen kipot vähän etäämmälle toisistaan, niin eivät koko ajan ole tunkemassa toistensa kipoille (paitsi varmaan kasin tapauksessa :))

Vierailija
10/17 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 pitää kissoilla omia kippoja juuri siitä syystä, että pystyn paremmin kontrolloimaan, miten paljon kukin on syönyt. Meilläkin nuorempi on vähän pyöreyteen (ja syömiseen) taipuvainen.

Vierailija
11/17 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 12:31"]

Auttaako ne raksut oikeasti hampaiden kunnossapidossa?

[/quote]

Meillä oli kissa, joka eli 17-vuotiaaksi. Kuuden vanhana sillä todettiin virtsakivitauti, minkä jälkeen se söi loppuelämänsä eläinlääkäriltä ostettua ruokaa. Märkäruokaakin olisi ollut valikoimissa, mutta se ei kelvannut lainkaan, joten raksuilla mentiin loppuikä. 13-vuotiaana kisu sairastui kilpirauhasen liikatoimintaan, jota tableteilla lääkittiin, ja elämänsä kaksi viimeistä viikkoa kului jonkin sortin dementian vallassa, kunnes jouduimme viemään kisun piikille.

Kaikenlaista terveysongelmaa siis kohtasimme, mutta hampaat olivat lopppun saakka terveet, niille ei koskaan tarvinnut tehdä yhtään mitään: niitä ei harjattu, ei ollut koskaan hammaskiveä, ei niin mitään. Sanoisin, että se johtui ennen kaikkea siitä, että ruokana kisu rouskutteli vain kuivamuonaa. En väitä, että suosittelisin samaa muille, mutta meidän tapauksessamme kuivamuona oli ainoa vaihtoehto, ja hampaat tosiaan pysyivät hyvinä.

Vierailija
12/17 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä toinen syö raksuja, toinen tykkää taas pehmeestä. Ikinä ei ole murinaa kuulunut, eivätkä ikinä ole keskenään tapelleet.

Vierailija
13/17 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pentu ja aikuinen kissa. Iso kissa syö vain raksuja. Kaikki pennut ei osaa syödä raksuja. Omani ei osaa niitä syödä. Syö vain märkäruoka, jauhelihaa ja raakaa lihaa. Raksuja  hyvä syödä hampaiden takia, mutta ei pelkästään. Meidän pentu syö melkein kaikkea ja paljon. Järkky ahmatti ja on vielä näyttelytasoinen pentu, mutta kuinka kauan. Tuo aikuinen kissa on asunut muualla ja en saa opetettua enää uusia ruokatottumuksia. Anna pennuille raakaa maustamatonta kanasuikaletta ja raakaa jauhelihaa. Muutaman kerran viikossa. Eläinkaupan porta 21 märkä ruoka on laadukasta. Näyttää hyvältä, maistuu hyvältä ja ei haise. Niissä on tarpeeksi lihaa.

Vierailija
14/17 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä toinen syö raksuja mutta toinen ei ole ikinä niihin suostunut koskemaan vaikka kaikki merkit kävin läpi. Tyttö syö raksuja ja on 11v, ei ole ollut hammasongelmia ikinä, ei edes poistettu hammaskiveä. No sitten kolli taas ei syö raksuja ja on 10v, käyty hammashoidoissa ekan kerran jo varmaa 2v ja siitä eteenpäin vuoden tai kahden välein, aina ei riitä hammaskiven poisto ja perushoito vaan jouduttu monta hammasta jo repimään ja taas oottaisi yksi takahammasvuoroaan, pitäisi ihan leikata pois kun mennyt niin pahaksi :/ hirveän kalliita nuo hampaanhoito reissut olleet.

Mutta ei auta :/ Pakkohan se on hoitaa pikkuisen hampit.

Meillä kolli ei anna toisen syödä ikinä pehmeää ruokaa ellen vahdi joten olen joutunut puuttumaan sen takia niiden ruokailuihin. Toinen ei muuten saa ikinä rauhassa syödä. Tyttö murisee ja sähisee mutta kolli vaan painaa päälle ja häätää pois. Nykyään melko hyvin antaa tytön jo syödä, mutta ainoastaan jos olen paikalla sivusilmällä  valvomassa, heti kun silmä välttää niin ajaa toisen pois. Pitänyt kyllä aika kovalla kurilla alussa pitää että meni yhtään käskyt perille. Nyt riittää yleensä pelkkä kieltäminen tai toruminen. Kova päinen oli kyllä aluksi että huhhuijjaa  :D

Vierailija
15/17 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä yks vuotiaat emo ja isukki kissat on pahaita kavereita, mut jos on nakku tai lihapulla joku iso kokoinen herkku niin murina alkaa ei kuitenkaa toisia kohti hyöki vaa yleensä jättää toiselle sit ruokaa kans (tai ei vaa jaksa syödä)

Vierailija
16/17 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kyllä missään nimessä pitäisi raksuja aina tarjolla. Sisäkissa alkaa helposti syömään ihan tylsyyteensä vaikkei nälkä olisikaan. Muutenkaan kuivaruoka ei ole hirveän hyvää ravintoa, kaupan raksuilla kissa ihan oikeasti sairastuu ja elää lyhyemmän elämän. Ja ihan järkyttävää että joku antaa vain yhden märkäruokapussin päivässä, pentukin tarvitsee enemmän. Kissa on vähän huono juomaan vettä, suurin osa nesteestä tulee ruoasta.

Vierailija
17/17 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raksut eivät puhdista hampaita, siihen hommaan raksut ovat liian murenevia.

Sitkeä LIHA on oikeastaan ainut hyvä ruoka hampaiden puhdistukseen. Kieli ja sydän ovat hyviä siihen tehtävään.

Jos mun kissojen eteen laittaisi lihaa, märkäruokaa sekä raksuja, niin se olisi se liha joka uppoaisi ekana alas. Sitten tulisi märkäruoka,viimeisenä raksut.

Mun kissat syövät kaikki omissa huoneissaa, ei ole siis mitään kilpailutilanteita vaan saavat syödä rauhassa hotkimatta. Toki kaikki kolme voivat syödä vaikka samalta lautaselta ilman yhtäkään murinaa. Mulla oli vielä hetki sitten neljä kissaa, nämäkin söivät nätisti yhdeltä ja samalta lautaselta silloin kun annoin niille välipalaa. Aamu- sekä iltaruoan kissat syövät omissa huoneissaan, päiväruuan annan joskus niin et vippaas kasan raksuja lattialle ja kissat imuroivat raksut matolta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme seitsemän