Päiväkoti naapurissa - Kokemuksia melusta?
Olemme ihastuneet ja olisimme halukkaita muuttamaan asuntoon, joka sijaitsee päiväkodin vieressä. Itsellämme ei ole päiväkoti-ikäisiä lapsia, joten päiväkodin läheisyys ei tällä hetkellä ole meille tarpeellista.
Aiheuttaako päiväkoti naapurissa sietämätöntä meteliä?
Kommentit (36)
Asun vilkkaan kadun varrella kerrostalossa, vieressä on leikkikenttä, jossa läheisen ala-asteen lapset käyvät silloin tällöin. Talossa on hyvät äänieristeet, joten kadun liikenteen äänet(Rekat, raitiovaunu, bussit jne) eivät juurikaan kuulu kotiini. Sensijaan jostain kumman syystä aina, kun lauma lapsia tulee viereiselle kentälle, saan kuunnella iltapäivän töiden jälkeen järjetöntä kiljumista, kirkumista, suoraa huutoa. Että revippä siitä. :)
Mun talon pihalla on päiväkoti, asun ylimmässä kerroksessa. Aiemmin en kiinnittänyt asiaan huomioo, ja monesti mulla oli koulua/töitäkin niin etten ollu arkisin kotona. Sitten menin itse päiväkotiin töihin ja vissii herkistyin siinä samassa lasten äänille tms, ja kun mulla muuttu rytmi niin että iltasin enempi menoo, niin herään joka aamu lasten KILJUMISEEN. En ymmärrä miks pitää ihan kiljuttaa niitä lapsia, se on häiritsevää.
Kesällä ja muutenkin kun haluan tuulettaa ja pitää ikkunaa auki, jos ei halua herätä aamu 7-8 aikaan kiljumiseen niin se on mahdotonta pitää ikkunaa/parvekkeen ovea auki kun meteli on niin kova. Kesällä kun päiväkoti oli 2 viikkoa kiinni, sain nukkua rauhassa lomalla yms. Nyt sama kiljuminen taas kun pkoti auki.
Tänään aamullakin kun pidin ikkunoitakin yms kiinni, heräsin kiljumiseen eli se kiljunta on niin kovaa että kuuluu läpi.
Miksi päiväkoteja ei perusteta/siirretä asutusalueiden ulkopuolelle? Jonnekin teollisuusalueelle tai toisena vaihtoehtona ihan ydinkeskustaan jonkun kauppakeskuksen yhteyteen, missä on muutenkin melua. Eivät kaikki ihmiset ole töissä juuri silloin kun ne lapset ovat kiljumassa päiväkodin pihalla. Esim. vanhuksillehan tuo on kovin rasittavaa, kun elämä on rajoittunut omaan kotiin.
Meillä (omakotialueella) on päiväkoti takapihanaapurina. Eli siis eri tien puolella, takapihat vastakkain. Olen kyllä itse sitä mieltä, että rauhallisimmasta päästä on naapureita, sillä pääasiassa itse ollaan pois niihin aikoihin kun naapurissa ollaan paikalla ja toisin päin. Eli iltaisin ja viikonloppuisin naapurissa on rauhallista. Lasten ääniähän kuuluu kaikkialla, missä heitä on, eli naapurin lapsiperhe kavereineen voi olla kovastikin häiritsevämpi kuin päiväkoti, kun lapsiperhe on kotonansa pääsääntöisesti samoihin aikoihin kuin itsekin on.
Hirveä meluhaitta. Ja autohaitta! Jättö ja saattoliikenne. Kiljuvia lapsia.
Olin reilun vuoden töissä päiväkotia vastapäätä. Ehkä kerran tai kaksi sieltä kuului enemmän ääntä. Enemmän ärsytti se aamun ja iltapäivän autoralli, kun päiväkodilla ei ollut omaa parkkialuetta.
Miksi päiväkodissa annetaan lasten kiljua ja huutaa?
Eikö kasvatukseen kuulu normaali toiminta?
Eikai kotonakaan huudeta?
Vierailija kirjoitti:
Miksi päiväkodissa annetaan lasten kiljua ja huutaa?
Eikö kasvatukseen kuulu normaali toiminta?
Eikai kotonakaan huudeta?
Vai ei muka huudeta?
Nykyaikana ei haluta kasvattaa, ”koska lasten täytyy antaa olla lapsia”.
Vierailija kirjoitti:
Miksi päiväkoteja ei perusteta/siirretä asutusalueiden ulkopuolelle? Jonnekin teollisuusalueelle tai toisena vaihtoehtona ihan ydinkeskustaan jonkun kauppakeskuksen yhteyteen, missä on muutenkin melua. Eivät kaikki ihmiset ole töissä juuri silloin kun ne lapset ovat kiljumassa päiväkodin pihalla. Esim. vanhuksillehan tuo on kovin rasittavaa, kun elämä on rajoittunut omaan kotiin.
Nimenomaan vanhuksethan usein tykkäävät, että saa seurata ikkunasta lasten leikkejä. Voi olla hyvinkin piristävää. Mieluummin kai moni yksinäinen vanhus katselee ja kuuntelee päiväkodin elämää kuin tuijottelee vaikkapa pelkästään puita päivästä toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on jo 5. kämppä putkeen niin että taloyhtiön leikkipaikka parvekkeen alla. On kyllä melkoista kirkumista ja kiljumista.
Jos asuu rivitalossa ok:n vieressä, niin leluja heitellään ärsyttävästi pk:n puolelta aidan yli harva se päivä ja roikutaan aidalla.
Asuin pitkään alakoulun naapurissa, mutta sellaisessa osassa kerrostaloa, minne lasten kiljuminen ei kuulu. Pihalle piti laittaa korotettu aita väliin, koska sieltä lensi palloja meidän puolelle ja niitä piti sitten olla viskomassa takaisin. Asuntoihin, joiden ikkunat ja parvekkeet on sinne päin sekä näkyy että kuuluu koulun pihan meininki. En usko, että haittaa ihan kamalasti, koska lasten ulkoiluajat on kuitenkin lopulta niin vähäiset ja lyhyet. Iltaisin siellä kokoontuu kyllä nuoria, muttei niistä ole haittaa. Ollaan keskustassa, niin ääntä on muutenkin.
Minua häiritsevät eniten päiväkodin pihavalot. Tosi räikeä valo mallia keskitysleiri, palaa aina pimeällä, oli päiväkodissa muksuja tai ei.
Lasten mekastus ei haittaa, mutta yhdellä hoitajista on aika epämiellyttävä ääni. Ei se silti sisälle asti kuulu. Ja enimmän osan päiväähän ne lapset on kuitenkin sisällä ja samoin hoitajansa.
En edes suuremmin pidä lapsista, mutta yllättävän vähän tuosta on ollut mitään häiriötä.
Riippuu siitä onko päivätyössä itse. Meidän viereisessä päiväkodissa lapset ulkoilee klo 9 ja 14, jokusen tunnin ajan. Voisin kuvitella että esimerkiksi vuorotyöläisen olisi vaikeampi nukkua silloin. Muuten se on viikonloput ja loma-ajat kiinni, kesällä koko heinäkuun suljettuna.
Ei ole sinänsä ollut meille haittaa. Autoliikennettä on vähän enemmän kun lapsia tuodaan ja viedään.
Joskus viikonloppuisin nuoriso tulee päikyn pihaan meluamaan ja mopoautoilla päristelemään, ja se kyllä haittaa.