Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sterilisaation ikäraasta ja nytin kolumnista

Vierailija
20.11.2013 |

Mitä ajatuksia sinussa herätti? 

Minua se alkoi hieman ärsyttää, mikä varmaan onkin usein mielipidekirjoitusten tarkoitus. Siinä strerilisaatiopäätöstä verrattiin muihin täysi-ikäisenä tehtäviin päätöksiin. Itse en näe vertailun olevan kovinkaan pätevää; lapsen hankintaan ihmiset kypsyvät nykyään usein vasta lähempänä kolmeakymmentä. 

Ehkäisykeinoja on useita ja yhdessä käytettynä niiden varmuuus kasvaa. Minusta nykyinen ikäraja on ihan hyvä. Ottaen huomioon vielä historiassa esiintyneet pakkosterilisaatiotapaukset. Saattaisihan sitä niinkin käydä, että ratkaisevassa asemassa olevat henkilöt voisivat suostutella "heikompana aineksena" pitämäänsä nuorta sterilisaatioon.

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin edelleen, se pointti taisi olla siinä, että tietyllä ihmisryhmällä (lasta haluavat) on oikeus päättää omasta ruumistaan (pukata lapsia maailmaan ilman minkäänlaista kykyä elättää heitä tai kasvattaa heistä yhteiskuntakelpoisia) mutta toisilla (ei lasta haluavilla) ei tätä oikeutta ole....

Vierailija
2/50 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtion myöntämistä oikeuksista hankkia lapsia ja sen valvomisesta on kyllä kokemusta Kiinasta, eikä siitä ole seurannut mitään muuta kuin kärsimystä, vauvojen murhia ja hylkäämisiä, perusteettomia huostaanottoja ja pakkoabortteja. On jotenkin mautonta edes leikitellä tuollaisella ajatuksella. Se että joku joutuu raskauden pelossa ristimään jalkansa, on aika pientä tuon rinnalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukematta kyseistä kolumnia, olen ehdottomasti nykyisen sterilisaation ikärajan kannalla. Syyt ovat samat kuin ap:lla eli nuori aikuinen ei välttämättä voi vielä varmaksi tietää, mitä tulevaisuudessa haluaa.

Vierailija
4/50 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luin sen kolumnin silloin, mutta en kovin ajatuksella. Olen kuitenkin samaa mieltä kuin kakkonen ja ap: sterilisaation ikärajalla pyritään estämään hätiköimättömiä päätöksiä. Ihan turha väittää, etteikö kolmekymppisellä olisi jo enemmän elämänkokemusta kuin parikymppisellä, on sitä. Ja tosi moni nuori voi ajatella, ettei koskaan halua lapsia. Minäkin ajattelin noin, se oli mulle aivan itsestään selvää. 

Vierailija
5/50 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sterilisaation saiai kovin nuorena , silloin pitäisi myös tulla säännöksi , että sterilisaation purkua ei tehtäisi julkisessa terveydenhuollossa. Eli jos sitten nämä itsestään niin ikivarmayt ihmiset tulisivat katumapäälle, voisivat sitten ihan itse maksaa purkuleikkaukset ja lapsettomuushoidot.

Vierailija
6/50 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin lapsellinen uhma-kolumni.

Vierailija
7/50 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ettekö näe mitään ristiriitaa siinä, että lapsen voi luvan kanssa tehdä minkäikäinen vain? Ja sillä se vasta kauaskantavat vaikutukset onkin, eikä pelkästään omaan elämään, sen lapsen ja lapsen isän ja sukulaisten myös! Miksi lapsen teko on luvallista mutta oman kropan sterilisointi ei?

Vierailija
8/50 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä tuntuvat valittavan vain ne, jotka eivät ole koskaan vuokranneet mitään kenellekään. Siinä vaiheessa kun on omasta omaisuudesta kyse, haluaa mahdollisimman hyvin varmistaa, ettei sille käy mitään. Uskon vahvasti, että kyllä tällekin ilmoittajalle ulkomaalainenkin käy, jos muuten vaikuttaa luotettavalta. Esimerkiksi hyvä suomen kieli rakentaa jo valtavasti luottamusta, kun ongelmatilanteissa ei voi vedota siihen, ettei ymmärrä.

Vierailija
9/50 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole mitään kolumnia lukenut mutta ei tämä nykyinen "ehdoton" ikäraja järin viisas ole!

Ok, meillä mies hakeutui jonoon mutta siinä voi mennä pk seudulla sellainen pari vuotta ja itselle ei sovi kierukat eikä pillerit tms hormonaaliset valmisteet.

Pari pillerimerkkiä on sopinut vähäisillä sivuoireilla.

Miehellä on aiemmasta liitosta 3 lasta joista 2 asuu meillä ja meillä asuu myös oma lapseni. Yhteinen lapsi syntyy ensi kuussa ja lapsilukumme on tässä.

Olen täysin varma päätöksestäni, haluan sterilisaation MUTTA lääkäri ei anna lähetettä kun olen liian nuori (26v) ja on vain 2 biologista lasta!

Ikärajat pitäisi poistaa tai ainakin tehdä selkeä lista millä perusteilla nuorempikin voi sen halutessaan saada!

Vierailija
10/50 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sterilisaation purku ei ole aivan yksinkertainen leikkaus. Niitä joudutaan tekemään yllättävän paljon kun halutaankin vaikka uusperheeseen sittenkin rakkauslapsi. Kun on olemassa esim hormonikierukka jonka teho on lähes sterilisaation luokkaa, ei pitä ikärajoja lähteä laskemaan. Se on kyllä myös totta, että ehkäisyssä pitäisi panostaa vielä paremmin nuorisoon, että teiniäitejä tulisi vielä nykyistä vähemmän. Suomessa ongelma ei taida olla yhtä suuri kuin vaikka USA:ssa. 

Vierailija
11/50 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 09:10"]

En ole mitään kolumnia lukenut mutta ei tämä nykyinen "ehdoton" ikäraja järin viisas ole!

Ok, meillä mies hakeutui jonoon mutta siinä voi mennä pk seudulla sellainen pari vuotta ja itselle ei sovi kierukat eikä pillerit tms hormonaaliset valmisteet.

Miehellä on aiemmasta liitosta 3 lasta joista 2 asuu meillä ja meillä asuu myös oma lapseni. Yhteinen lapsi syntyy ensi kuussa ja lapsilukumme on tässä.

Olen täysin varma päätöksestäni, haluan sterilisaation MUTTA lääkäri ei anna lähetettä kun olen liian nuori (26v) ja on vain 2 biologista lasta!

Ikärajat pitäisi poistaa tai ainakin tehdä selkeä lista millä perusteilla nuorempikin voi sen halutessaan saada!

[/quote]

Mies voi mennä yksityisesti sterilisaatioon. Jos asia on noin tärkeä, siitä voitte maksaa, niin muutkin tekevät jos ei julkisella saa apua tarpeeksi nopeasti. Terveystalolla päivän hinta 702 euroa, ei paha. 

Vierailija
12/50 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

On mahdotonta löytää kaikille täysin sopivaa ikärajaa. Silti se on johonkin laitettava, silläkin uhalla, että moni varmasti kärsii tästä. 30 on siinäkin mielessä hyvä ikäraja, kun suhteutetaan se ensisynnyttäjien keski-ikään, joka on 28v.

Vierailija
13/50 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 09:16"]

[/quote]

On mahdotonta löytää kaikille täysin sopivaa ikärajaa. Silti se on johonkin laitettava, silläkin uhalla, että moni varmasti kärsii tästä. 30 on siinäkin mielessä hyvä ikäraja, kun suhteutetaan se ensisynnyttäjien keski-ikään, joka on 28v.

[/quote]

Miksi tarvitaan ikärajaa, eihän synnyttämiseenkään vaadita? 18-vuotiaana saisi itse päättää minkä ehkäisymuodon valitsee. Jos valitsee sterilisaation, maksaa sen itse, ja myös sen mahdollisen purkuleikkauksen.

Vierailija
14/50 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kyse ei olekaan siitä, pitäisikö sterilisaatio saada 18-vuotiaana niin että lääkäri toimii kumileimasimena, vaan että laissa kielletään sterilisaation teko alle 30-vuotiaille. Vaikka lakia muutettaisiin, varmasti jokainen lääkäri lähettäisi 18-vuotiaat kotiin kasvamaan ellei ole erityisen pätevää syytä, ja varmasti 25-vuotiaatkin syynättäisiin tarkkaan. Sen lisäksi monien, jotka eivät ole ihan varmoja, mieli varmasti muuttuisi kun selviää että kyseessä on (naisella) pikkuisen isompi juttu kuin vaikka kierukan laittaminen, ja varmaan kaikille suositeltaisiin ensin kierukkaa tms semipysyvää.

Jos joku välttämättä tahtoo sterilisaation 25-vuotiaana ja on valmis käymään läpi koko prosessin ja ymmärtää, ettei sitä voi perua, niin miksi kieltää? Jos jälkeenpäin kaduttaa, niin voi voi. Ei kai kukaan ehdota että lapsia ei saisi tehdä alle 30-vuotiaana - voi niitäkin katua. Mihis ne skidit laitetaan kun mieli muuttuu, niin, oletteko ajatelleet että niillä ei ole palautusoikeutta?

Totta kai näitä ajatellaan etukäteen.

Vierailija
15/50 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 09:08"]

Mutta ettekö näe mitään ristiriitaa siinä, että lapsen voi luvan kanssa tehdä minkäikäinen vain? Ja sillä se vasta kauaskantavat vaikutukset onkin, eikä pelkästään omaan elämään, sen lapsen ja lapsen isän ja sukulaisten myös! Miksi lapsen teko on luvallista mutta oman kropan sterilisointi ei?

[/quote]

Esim. siksi, että lapsen alulle paneminen on ihmiskehon luonnollinen prosessi, jota on aika vaikea valvoa viranomaisten toimesta.

Vai miten sitä käytännössä toimisit? Kaikille naisille pakollinen ehkäisy, millainen? Hormonaalinen ehkäisy ei sovi kaikille,  enkä esim. minä ole muutenkaan kauhean innostunut sen käytämisestä, monestakin syystä. Jos joku toimenpiteistä huolimatta tulisi raskaaksi, miten toimittaisiin? Pakkoabortti? No sehän on demokraattista ja ihmisoikeuksia kunnioittavaa!

Ei ole yksinkertaisesti mitään keinoa valvoa sitä, että ihmiset tekisivät kontrolloidusti lapsia, ainakaan demokratiassa. Epädemokraattisissa yhteiskunnissahan tätä on tapahtunut, toinen ääripää on Kiinan yhden lapsen politiikka (jota muuten ollaan koko ajan höllentämässä), toinen kommunistisen Romanian lisääntymispakko (silloin naisille oli pakolliset sisätutkimukset työpaikoilla ja ehkäisy oli rangaistuksen uhalla kielletty).

Vierailija
16/50 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 09:23"]

Mutta kyse ei olekaan siitä, pitäisikö sterilisaatio saada 18-vuotiaana niin että lääkäri toimii kumileimasimena, vaan että laissa kielletään sterilisaation teko alle 30-vuotiaille. Vaikka lakia muutettaisiin, varmasti jokainen lääkäri lähettäisi 18-vuotiaat kotiin kasvamaan ellei ole erityisen pätevää syytä, ja varmasti 25-vuotiaatkin syynättäisiin tarkkaan. Sen lisäksi monien, jotka eivät ole ihan varmoja, mieli varmasti muuttuisi kun selviää että kyseessä on (naisella) pikkuisen isompi juttu kuin vaikka kierukan laittaminen, ja varmaan kaikille suositeltaisiin ensin kierukkaa tms semipysyvää.

Jos joku välttämättä tahtoo sterilisaation 25-vuotiaana ja on valmis käymään läpi koko prosessin ja ymmärtää, ettei sitä voi perua, niin miksi kieltää? Jos jälkeenpäin kaduttaa, niin voi voi. Ei kai kukaan ehdota että lapsia ei saisi tehdä alle 30-vuotiaana - voi niitäkin katua. Mihis ne skidit laitetaan kun mieli muuttuu, niin, oletteko ajatelleet että niillä ei ole palautusoikeutta?

Totta kai näitä ajatellaan etukäteen.

[/quote]

Kas kun ihmiset keskimäärin eivät ole kovin järkeviä. Sterilisaatioon voi myös painostaa, ja herkemmin nuoren ihmisen kuin kolmekymppisen. Lisääntymiskyvyn tuhoaminen on iso päätös ihmisen tulevaisuuden kannalta. 18-vuotias on ehdottomasti liian nuori. Ja nykyään kun synnytysikä on venymässä koko ajan vanhemmaksi, jo siitä näkee että todellisuudessa päätökset tehdään vasta 30 korvilla, oikeastaan ikärajaa voisi nostaa. 

Vierailija
17/50 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 09:24"]

[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 09:08"]

[/quote]

Esim. siksi, että lapsen alulle paneminen on ihmiskehon luonnollinen prosessi, jota on aika vaikea valvoa viranomaisten toimesta.

Vai miten sitä käytännössä toimisit? Kaikille naisille pakollinen ehkäisy, millainen? Hormonaalinen ehkäisy ei sovi kaikille,  enkä esim. minä ole muutenkaan kauhean innostunut sen käytämisestä, monestakin syystä. Jos joku toimenpiteistä huolimatta tulisi raskaaksi, miten toimittaisiin? Pakkoabortti? No sehän on demokraattista ja ihmisoikeuksia kunnioittavaa!

Ei ole yksinkertaisesti mitään keinoa valvoa sitä, että ihmiset tekisivät kontrolloidusti lapsia, ainakaan demokratiassa. Epädemokraattisissa yhteiskunnissahan tätä on tapahtunut, toinen ääripää on Kiinan yhden lapsen politiikka (jota muuten ollaan koko ajan höllentämässä), toinen kommunistisen Romanian lisääntymispakko (silloin naisille oli pakolliset sisätutkimukset työpaikoilla ja ehkäisy oli rangaistuksen uhalla kielletty).

[/quote]

Senpä takia olisikin oikeudenmukaista, tasa-arvoista ja demokraattista, että aikuinen henkilö saisi itse päättää myös ehkäisykeinostaan, vaikkapa sterilisaatiosta. Siinäkin holhotaan täysi-ikäistä ihmistä, kyseenalaistetaan hänen päätöksiään, jotka koskevat ainoastaan häntä itseään. Lapsen tekeminen koskee paljon muitakin, ja tulee yhteiskunnalle huomattavasti kalliimmaksi kuin satunnainen sterilisaation purku. Ei ole mitään järkiperustettu sille, että sterilisaatioon on ikäraja.

Vierailija
18/50 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi täysi-ikäiset saavat lisätä kroppaansa silikonia, niitäkin joudutaan poistelemaan ja korjausleikkauksia tekemään? Miksi klipsit on eri asia? Tuskin niitä purkuleikkauksia niin liukuhihnalta tehdään että siihen yhteiskunta kaatuisi. Eiköhän niistä vahinkoraskauksista tule paljon suuremmat kulut. Sen mikä aborttikuluissa ja vahinkolapsien vähenemisessä säästäisi, voisi käyttää vaikka niihin purkuihin.

Vierailija
19/50 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sterilisaation purkuleikkaus maksaa 6135 euroa Terveystalolla. Siinä vähän osviittaa paljonko se maksaa yhteiskunnallekin.

Vierailija
20/50 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 09:35"]

Sterilisaation purkuleikkaus maksaa 6135 euroa Terveystalolla. Siinä vähän osviittaa paljonko se maksaa yhteiskunnallekin.

[/quote]

Ja paljonko maksaa abortti? Entä ei-toivotun raskauden hoito, lapsen synnyttäminen, kasvattaminen ja kouluttaminen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kolme