Mitä tekisit jos tuet loppuisivat?
Oletetaan että tuet loppuisivat kokonaan seuraavasti:
-kotihoidontuki loppuisi niin ettei sitä saisi elleivät kaikki alle eskari-ikäiset perheestä olisi hoidossa
-työttömyyskorvaus+ansiosidonnainen loppuisi
-opintotuki muuttuisi lainaksi
-toimeentulotuki ja asumistuki lakkautettaisiin
-lapsilisät putoaisivat sataan euroon per lapsi per kk
-vanhempainraha olisi ennallaan palkkasidonnainen
-sairaseläke menisi uudelleen arviointiin ja edellyttäisi mahdollisesti sosiaaliseen toimintaan osallistumista viikottain
(ja jos joku tuki unohtui niin ilmoitelkaa, tulen kertomaan mitä sille kävisi)
...muutos tulisi vuodenvaihteessa voimaan.
Mitä tekisit? Vaikuttaisiko tämä mitenkään elämäntilanteeseesi?
Kommentit (44)
Tavalla tai toisella ei menisi pitkään, ja olisin vainaa.
Itse en tiedä mitä tekisin.... En oo koskaan tehnyt töitä ku ei oikee vaan ole mun juttu. Päivisin muutenkin niin paljo tekemistä ettei kyl kiinnostais. Ei mua kukaan varmaan enää palkkaisikaan. Suomen valtion tehtävä on kuitenkin elättää mut ja mun lapsi. Kohta varmaan pyöräytän taas uuden lapsen ni saadaan jotain tekemistä arkeen. Noi pari vanhempaa on jo 4 ja 6 vuotiaita. Lasten isätkään eivät tee töitä. Jotenkin tämmöseen kun annetaan mahdollisuus meidän perhe ainakin nauttii täysillä toistemme läsnäolosta. Kasvatamme myös erilaisia arvoja mitä te sairaat materialisti ihmiset kannatatte.
Jos tuet lakkautettaisiin en tosiaan tiedä mitä perheemme tekisi.....
"-työttömyyskorvaus+ansiosidonnainen loppuisi
-opintotuki muuttuisi lainaksi
-toimeentulotuki ja asumistuki lakkautettaisiin"
Jäisimme täysin tyhjän päälle. Avokkini on työtön työnhakija ja saa PAM:ista jonkin verran rahaa, samoiten KELA:sta asumistukea. Minä saan opintotukea ja siihen asumislisän. Näillä me elämme. Emme mitenkään leveästi mutta toimeen tullaan hyvin. Mies varmaan voisikin pysyä vielä jonkin aikaa työnhakijana sillä hänellä on koulutus. Minulla ei ole vielä koulutusta millekään alalle kun opiskelut on kesken. Pitäisi sitten vissiin alkaa huoraamaan..? Enpä juuri keksi muutakaan. Hampunkasvattaminenkaan ei toimisi kun tapan aina kaikki kukat :D Pulloja varmaan keräisin päivittäin kaupungilla, mutta kuvittelen että niistäkin tulisi taistelua jos tosiaan tuet lakkautettaisiin _kaikilta_, Hmm... Poimisin marjoja ja sieniä ja myisin niitä. Sekin täällä Lapissa voisi kyllä olla aika kitsasta hommaa loppujen lopuksi kun poimijoita on paljon ja sato riippuu säästä. Kaikkea pitäisi yrittää. Kyllä mä tässä vaiheessa olen todella riippuvainen vielä yhteiskunnan tuesta. Opintolainaa toki voisin ottaa... Vastentahtoisesti tosin.
Tekisin varmaan enemmän töitä näin opiskeluiden ohessa ja valmistuisin pari vuotta myöhemmin, ehkä miehen kanssa myös muutettaisiin johonkin pienempään asuntoon, kun kumpikin ollaan opiskelijoita