En jaksa käydä läpi kuolleen vanhemman tavaroita
Enkä nyt tullut paasaamaan kuolinsiivouksen ”tärkeydestä” tai milläänlailla suosittelemaan sitä tekemään. Tulin sanomaan, että tavaroiden läpikäynti ja papereiden hävittäminen on liian iso projekti.
En jaksa käydä niitä läpi. En jaksa lajitella. En jaksa valita, mitä heittää pois ja mitä säilyttää. En vaan jaksa.
Ja laiskuudesta ei nyt liene kyse, vaan siitä, että olen henkisesti poikki.
Tietääkö joku mitä tarkoitan? Mistä voimaa ja energiaa edes aloittamiseen (josta se saattaisi lähteä käyntiin ja tulla joskus tehdyksi)?
Kommentit (12)
Jos saisit jostain apua vaikka siivoussuunnitelmaan. Kun on henkisesti poikki, niin nimenomaan ei jaksa ajatella eikä suunnitella.
Älä ajattele projektia kokonaisuutena, vaan lähesty sitä pala kerrallaan. Mieti, mikä on kiireellisintä - paljonko aikaa on käytettävissä, entä varastotilaa? Pitääkö asunto saada tyhjäksi jollain aikataululla vai saako se olla toistaiseksi ennallaan? Voisitko saada apua muilta ihmisiltä - ystäviltä, sukulaisilta, naapureilta, kaupungilta, kierrätyskeskuksesta? Joillakin paikkakunnilla kierrätyskeskuksesta tullaan hakemaan tavarat kotoa.
Itse olen raivannut äitini tavaroita jo useamman vuoden. Äiti on hamstraaja ja vielä siis elossa, mutta muistisairas ja siirtyy piakkoin hoitokotiin. Tavaraa on valtavat määrät, yksi rintamamiestalo ja kaksi kesämökkiä lattiasta kattoon täynnä enimmäkseen rikkinäistä ja tarpeetonta roinaa. En voi edes ajatella tavaran kokonaismäärää, koska lamaannun täysin. Siksi lähestyn roinia pussi ja laatikko kerrallaan. Jos saan päivässä yhden laatikon lajitelluksi (kierrätyskeskukseen - paperinkeräykseen - pahvinkeräykseen - sekajätteeseen - poltettavaksi jne.), se on hyvä päivä. Tänä kesänä olen löytänyt Facebookin roskalavaryhmät ja lahjoitellut tavaraa siellä. Pari tavaroiden hakijaa on myös lupautunut avukseni roinan lajittelussa, tietysti niin että saavat samalla ottaa itselleen käyttökelpoisia astioita, kankaita, mattoja yms.
Lähiomaisen tavaroissa on mukana paljon henkistä painolastia ja siksi niiden lajittelu tuntuu paljon raskaammalta kuin ventovieraan ihmisen tavaroiden. Siksi sinun kannattaa pyytää apua tavaroiden läpi käymiseen. Vaikka toinen ei voisi tehdä puolestasi päätöstä, mitkä tavarat säilytetään, voi hän esim. lajitella vaatteet rikkinäisiin ja ehjiin tai paperit aiheen mukaan. Sekin auttaa jo paljon.
Pyydä jotain muuta tekemään mutta älä valita jälkikäteen valinnoista
Työkaverin vanhemmat kuolivat hyvin lähellä toisiaan. Asuivat omakotitalossa.
Vanhemmat eivät olleet mitenkään hanstraajia, mutta omakotitalossa oli paljon neliöitä.
Isän kuoleman jälkeen työkaveri kävi joka kk äitinsä luona ja aina toi muutaman kassillisen tavaraa. Kun äiti kuoli, pakkasivat loput, vuokrasivat pakettiauton, täyttivät ja varastoivat ne lapsiensa huoneisiin.
Meni ehkä 5 v, kun tulin ja vein tavarat kirppikselle.
Aivan älyttömästi meni aikaa kaikkeen.
Ystäväni isoäiti kuoli yllättäen ja äiti ei halunnut tyhjentää asuntoa.
Lapset kävivät ja pakkailivat vähän. Tavarat jemmattiin kellariin ja tiedän nyt ne on laitettu eteenpäin.
Mummola oli vuoden tyhjillään, ennen kuin asunto myytiin.
Jos sinulla on säilytystilaa, jemmaa sinne.
Pistä rojut myyntiin, on ihmisiä jotka ostaa kuolinpesiä ja myy hyvät tuotteet eteenpäin ja huolehtii roskat kaatopaikalle... Heillä on yleensä itsellään osto ilmoituksia.
Poimi vain ne tavarat, jotka haluat ehdottomasti säilyttää ja myy muu irtaimisto kokonaisuutena kuolinpesiä ostavalle taholle. He maksavat huonosti, mutta näin ainakin irtaimistosta pääsee nopeasti eroon. Paperit ym. joutuu toki silti käymään itse läpi.
Vierailija kirjoitti:
Poimi vain ne tavarat, jotka haluat ehdottomasti säilyttää ja myy muu irtaimisto kokonaisuutena kuolinpesiä ostavalle taholle. He maksavat huonosti, mutta näin ainakin irtaimistosta pääsee nopeasti eroon. Paperit ym. joutuu toki silti käymään itse läpi.
Toisilla on niin helkutisti sitä paperiakin, että ei mitään mahdollisuutta käydä läpi. Etsin vain ne jotka tiesin että haluan säästää eli sukututkimuksen aineisto ja valokuvat. Loput tuhottavaksi.
Valokuvat mulla on vieläkin käymättä läpi, iso pahvilaatikollinen josta suurin osa mulle roskaa, aikaa on mennyt 5 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Jollei asunnosta löydy antiikkia tai designia (tai jotain arvokasta keräilytavaraa), kuolinpesiä ostavat firmat eivät maksa yhtään mitään, päinvastoin veloittavat siitä, että roudaavat pois kirjahyllyt, kirjat yms., mitä kukaan ei tällä hetkellä halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jollei asunnosta löydy antiikkia tai designia (tai jotain arvokasta keräilytavaraa), kuolinpesiä ostavat firmat eivät maksa yhtään mitään, päinvastoin veloittavat siitä, että roudaavat pois kirjahyllyt, kirjat yms., mitä kukaan ei tällä hetkellä halua.
Sen pois roudaamisen saa hoidettua veloituksettakin, kun liittyy paikkakunnan roskalavaryhmään Facebookissa ja ilmoittaa kirjahyllyistä, kirjoista ym. tavaroista siellä. Kaikelle löytyy hakija, esimerkiksi kuluneita petauspatjoja ja peittoja kysellään lemmikkien alustoiksi ja rikkinäisiä laitteita varaosiksi. Meiltä haki yksi nuoripari vanhan putkitelevision, en tiedä mitä he sillä tekivät, mutta kovasti ilahtuivat siitä.
Tee suunnitelma ja aikataulu. Noudata suunnitelmaa. Olosi kevenee, kun homma hoidettu. Tässä ehdotukseni, muokkaa tarvittaessa, mutta muista pitää se yksinkertaisena:
1. tee aikataulu. Jos sinun pitää käydä läpi 3 taloa etkä tiedä missä mikäkin tavara on, varaa enemmän aikaa tai jos sinun pitää matkustaa. Jos kyseessä on 1 asunto/omakotitalo, varaa aikaa viikko. Kyllä, vain viikko ellei edesmennyt ollut hamstraaja. Jos hän oli sairas hamstraaja ja talo on täynnä ryönää ja hiiriä, tilaa paikalle ammattilaiset siivoamaan tila äläkä tee mitään. Muussa tapauksesssa, tee seuraavat asiat aikataulun mukaan:
- ota mukaan tai osta isoja jätesäkkejä ja muovipusseja sekä pari laatikkoa
- mene asuntoon ja noudata suunnitelmaa. Älä ajattele edesmennyttä, älä menneitä, älä mitään. Ole rauhallinen ja tehokas. Toista mielessäsi "ajattalen näitä asioita illalla kotona, en nyt. Nyt olen tehokas"
- kulje huone huoneelta läpi ja kerää kaikki rahallisesti arvokas laatikoihin. Esim. aidot korut, lasitavara, arvotaulut. Kaikki sellainen minkä haluat itse käyttää tai mistä saat isomman summan rahaa tai voit myydä kultatavarana yms. Siis NOPEASTI myytävä tavara! EI sellaista, joka pitää rahdata kirpparille ja myydä 2 eurolla. Ne jätät sikseen. Keräät arvokamat. Jos haluat pitää ne, viet ne kotiisi ja ekan päivän homma hoidettu.
- seuraavaksi kuljet huoneet läpi ja haet kaikki paperit ja raivaat ison tyhjän tilan.
- lajittelet paperit: roskiin, epäselvä, talteen. Roskat suoraan jätesäkkiin, epäselvät toiseen ja talletettavat (mitä on vähän) kolmanteen pussiin. Sitten viet välillä roskat roskiin ja juot kahvit. Sitten käyt epäselvät läpi ja otat siitä tärkeät, jos et ole varma, otat talteen. Loput roskiin. Halutessasi voit ottaa talteen valokuvia tai muistoja, esim kirjeitä. Sinun ei ole pakko. Päivä hoidettu
- Kolmantena päivänä voit katsella mitä on jäljellä. Huonekaluja, vaatteita, sälää. Tee päätös, haluatko että lahjoitat ne ja joku hakee ne/viet kierrätykseen vai ilmoitatko facessa että nämä saa hakea pois ja laitat pari kuvaa tavaroista. Annat aikaa jäljellä olevat päivät. Tai tilaat roskalavan ja pyydät jonkun avuksi, kannatte kamat lavalle ja siitä sitten kierrätyskeskukseen
- Sinulla on vielä 4 päivää aikaa. Tai ehkä 2, jos tyhjennykseen meni aikaa. Voit maksaa siivouksesta tai siivota itse. Sitten talon luovutus / myyntiin laittaminen
Ja homma hoidettu. Muista tämä sääntö: kun käyt kamoja läpi, et muistele, et jää nyyhkimään. Olet tehokas.
Tiedän, vaikka joutuisin vain omat papwrin7 käymään läpi. Kun on uupunut jo valmiiksi.