Mikä yksi ainoa biisi palauttaa parhaiten nuoruusmuistosi kun kuulet sen soivan?
Eli mikä yksi ainoa musiikkiesitys vie sinut ajatuksissasi nuoruusikävuosiin noin 14-20v?
- Biisi joka kenties soi radiossa, diskoissa, soittoruokaloissa ja ei välttämättä jäänyt vain muutaman kuukauden soittoilmiöksi
- Biisi joka kenties nosti fiiliksesi arjen yläpuolelle aina kun kuulit sen soivan
- Biisi joka on sinulle henkilökohtaisesti jotenkin maaginen
- Biisi jonka luultavasti omistit fyysisenä tallenteenakin (vinyyli, kasetti, cd ym) tai olit hankkinut sen digitaalisena bittiversiona tallentimeesi
- Biisi jossa on kenties jotain yleisempiä aikakauteen sidoksissa olevia ominaisuuksia saundeissa, toteutuksessa, sanoituksessa jne, mutta jollain tavalla kyseinen biisi ehkä kiteytti aikakauden ajan henkeä paremmin kuin muut
- Biisi josta kenties on kehittynyt klassikko joka soi edelleen nostalgia radiokanavilla säännöllisesto
- Biisi johon liittyy runsaasti henkilökohtaisia muistoja merkittävästä tapahtumasta tai tapahtumista
Mikä olisi siis se yksi ainoa biisi?
Itselleni se on New Orderin Blue Monday, joka täyttää minulla nuo kaikki kohdat mitä luettelin, enkä ole vielä koskaan siihen kyllästynyt. Omistan myös alkuperäisen 12"-tuumaisen singlen.
Kommentit (869)
J.Karjalainen # telepatiaa# kesä,nuoruus ja Tero. Kaikki on takanapäin,ihanat muistot vain siitä kesästä.Moni on jo pois lähtenyt,ilo elämästä hälvennyt
rainbow: I surrender ja toinen uriah heep: lady in black
I Want to Know What Love Is
Foreigner
Vuosi -85
Valitettavasti tuo haikeita ja kipeitäkin muistoja mieleen ja saa kyyneleet kirpoamaan silmiin vieläkin.
The Manicsien legendaarinen Motorcycle Emptiness. Mä en voi sanoa olevani kauhean vanha, mutta kyllä tossa pienempänä tuli tätä kuunneltua aika paljon <3
Kontran Jerry Cotton oli ensimmäinen rock/popbiisi, johon rakastuin. Siis kuuntelin sitä lapsena tuntitolkulla kyllästymättä. Osaan luonnollisesti sanatkin vielä näin aikuisena. Oli se vaan kova.
Olin varmaan 19 - vuotias, kun kuulin 1. kerran Kinksien Jack The Idiot Duncen radiosta, en ollut uskoa korviani. Olin mielestäni kovakin musiikkitietäjä ( jolla oli 2 Kinksien lp:ta ), mutta en vain ollut tiennyt.
Moog Konttisesta sen verran, että hyviä suomennoksia esim. Burgessin Kellopeli appelsiini.
Hypätään ylä - asteelle. 7. luokalla: Tyttö, johon olin ihastunut haki diskossa tanssiin. Bangles: Eternal Flame soi ja pussattiin. Ensimmäinen oikea suudelma. Koko huone pyöri ja vatsaan sattui. Seukattiin puolitoista kuukautta.
8. luokka: Metallican One. Juttelimme pienessä humalassa 1. kertaa poikien kanssa vakavasti ja asiallisesti Isättömyydestä, perheestä, naisista, yhteiskunnasta. Huomasimme pitävämme siitä niin paljon, että päätimme jatkaa.
9. luokka: Mdc: corporate deathburger. Tämä biisi sai kiinnostumaan kasvissyönnstä ja punkin yhteiskunnallisuudesta. Edellen olen vegaani 33 - vuotta myöhemmin.
Yliopisto: I feel Love. 1.aamuna kävellessäni uuteen Opinahjooni täynnä nuoruuden vitaalisuutta, intoa ja naiiviutta kuuntelin koko matkan Kingston Wallin biisiä, joka toki on Donna Summer cover.
Hiljainen tango sateessa soi on muistojen laulu, se hirvittävä pettymys,kun jätkä hävisi kuin oikea luikki ainakin näkymättömiin verukkeen varjolla. Vaan eipä enää tangoja kuuntele eikä tanssi kun hukkui kalareissulla joku vuosi sitten.
Toinen sälli petti ,käytti alaikäistä hyväksi ja hukkui kohta armeijan lava-auton kaaduttua nurin päin veteen sen lavan alle jossakin Ala-Suomessa kai rannikon suunnalla. Pötköttää pienen kiven alla hautuumaalla,on ollut sielläjo kauan. Mutta sain parhaimman miehen, jalon ja hyvän,komeankin,älykkään ja kauniin mieleltään. En rikkautta etsinyt,mutta varakaskin on. Minulle kävi hyvin ja toivon,että kirkkaudessa olisivat nämäkin pojat nyt.
Hei Mr Tamburine Man ja Amarillo. Joo vuonna n 70....sniiff.
Paula Koivuniemen Kuuleeko yö? Ai sitä myöhäisteinin kaukorakkauden tuskaa ja kaipuuta...
Kuuntelin tätä ennen kouluun lähtöä. olin ollut viikon yksin kotona ja oli parasta.
The Moody Blues - Nights In White Satin
Cannibal corpse: covered with sores