Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä yksi ainoa biisi palauttaa parhaiten nuoruusmuistosi kun kuulet sen soivan?

Vierailija
20.09.2020 |

Eli mikä yksi ainoa musiikkiesitys vie sinut ajatuksissasi nuoruusikävuosiin noin 14-20v?
- Biisi joka kenties soi radiossa, diskoissa, soittoruokaloissa ja ei välttämättä jäänyt vain muutaman kuukauden soittoilmiöksi
- Biisi joka kenties nosti fiiliksesi arjen yläpuolelle aina kun kuulit sen soivan
- Biisi joka on sinulle henkilökohtaisesti jotenkin maaginen
- Biisi jonka luultavasti omistit fyysisenä tallenteenakin (vinyyli, kasetti, cd ym) tai olit hankkinut sen digitaalisena bittiversiona tallentimeesi
- Biisi jossa on kenties jotain yleisempiä aikakauteen sidoksissa olevia ominaisuuksia saundeissa, toteutuksessa, sanoituksessa jne, mutta jollain tavalla kyseinen biisi ehkä kiteytti aikakauden ajan henkeä paremmin kuin muut
- Biisi josta kenties on kehittynyt klassikko joka soi edelleen nostalgia radiokanavilla säännöllisesto
- Biisi johon liittyy runsaasti henkilökohtaisia muistoja merkittävästä tapahtumasta tai tapahtumista

Mikä olisi siis se yksi ainoa biisi?

Itselleni se on New Orderin Blue Monday, joka täyttää minulla nuo kaikki kohdat mitä luettelin, enkä ole vielä koskaan siihen kyllästynyt. Omistan myös alkuperäisen 12"-tuumaisen singlen.

Kommentit (869)

Vierailija
781/869 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas täällä vanhaa porukkaa

Juu niin on. Minä myös 😘.

Carola; puu, penkki ja Puistotie.

Kun tämä biisi tehtiin asuin puistotiellä ja rakastuin naapurin poikaan eli hän oli minun minun ensirakkauteni. Tämä tapahtui minulle kun olin 13 v. ja siis samoihin aikoihin kun tämä biisi tuli eetteriin. Rakastumisen tunne oli sen verran väkevä että se oli jotenkin pakko kertoa hänelle sitä ei pystynyt pitämään sisällä. Joten päätin kirjoittaa sen pienelle paperilapulle ja annoin sen vaan hänelle enkä sen enempiä siinä kohtaa puhunut. No siitä seurasi se että poika alkoi välttelemään ja rikkoi mm. meidän yläkerran ikkunat ja taisi haukkua aina ohi mennessään.

Tilanne päättyi siis minulle pahimmalla mahdollisella tavalla ja vannoin itselleni etten enää koskaan näytä ensimmäisenä tunteitani kenellekään eli jonkunlainen trauma siitä jäi. Tunsin itseni niin typeräksi ja sadattelin miksi piti olla niin hölmö että sen kirjoitin.

No muutama vuosi myöhemmin tuo poika kiinnostui ja taisi jopa rakastua sen verran näytti olevan tunteita mutta minä en enää kokenut samaa. Olin kuopannut ja tallonut kaikki tunteeni niin syvään kuoppaan ettei ollut enää mitään jäljellä.

20 kymppisenä muutin toiselle paikkakunnalle enkä sen jälkeen ole häntä nähnyt. Mutta aina kun tämän kuulen palaa tuo ajanjakso mieleen.

On siis hyvin henkilökohtainen minulle ja tuo laulun nimi joka sattumalta osuu niin hyvin tarinaan.

Vierailija
782/869 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Madonna: Cherish

Metallica: Master of puppets

Eput: Vihreän joen rannalla

Eka ja vika toimii minullakin. Metallicaa En tunne/ kuunnellut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
783/869 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kari Tapio: Viisitoista kesää

Santa Esmeralda: Don't let me be misunderstood

Vierailija
784/869 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dingon Kerjäläisten valtakunta.

Vierailija
785/869 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Carola, Rakkauden jälkeen.

En pysty kuuntelemaan vieläkään liikuttumatta, kun sen sanoissa on jotain niin viiltävän surullista, tilanteessani 24 vuotiaana.

Vierailija
786/869 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Depeche Mode: Blasphemous Rumours

Vierailija
787/869 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

A view from a bridge

Vierailija
788/869 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toto Ill be over you. Niin katkeransuloinen.

Vierailija
789/869 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tämä biisi on niin tunnistetavissa aina. Toivoa täynnä tulevaisuuden suhteen ja vähän haikeuttakin taakse jääneen lapsuuden takia.

Vierailija
790/869 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Popeda kuulat sekaisin

Vierailija
791/869 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wasp: I wanna be somebody

Vierailija
792/869 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
793/869 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neil young: Harvest

Vierailija
794/869 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

J. Karjalainen: Tähtilampun alla

Kasari oli parasta aikaa.

Vierailija
795/869 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli aika 14  - 20 jotain ihan varjoissa ilman elämää pyörimistä. Kaikki muistot sijoittuvat myöhempään aikaan. Eppujen vuosi 85, kun ajeltiin pitkin poikin maata ja yövyttiin teltoissa. Käytiin  Kilpisjärvellä ja Sallassa, vaihdettiin auto Turussa. Exän kanssa Anna Hanskin kotiviini.  Siitä tulee mieleen kotiviini jota hän teki ja teimme yhdessä. Ja kaikki yhteiset jutut. En enää kaipaa heistä kumpaakaan, mutta kiva muistella. 

Vierailija
796/869 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mud. Tiger feet. Harvoin kuulee, valitettavasti. Mut onneksi on yotube. Muistin sen nyt vuosikymmenien päästä.

Vierailija
797/869 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bruce: Thunder Road.

Vierailija
798/869 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä on nämä boomer biisit 😂 ei pliis mitään näin vanhaa, 2000-luvulta alkaen.

2000-luvun biisit ovat boomer-biisejä vuonna 2050.

Vierailija
799/869 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kankaan kaunis Katriina. Tämä soi riparilla. Rakastuin siellä toivottomasti. Mutta kappale tuo mieleen ne ajat ja päivät siellä. Myöhemmin meille kehkeytyi jonkunsortin tarina, mutta parisuhdetta ei syntynyt koskaan.

Vierailija
800/869 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roxy Music, mikä tahansa biisi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kuusi