Mikä yksi ainoa biisi palauttaa parhaiten nuoruusmuistosi kun kuulet sen soivan?
Eli mikä yksi ainoa musiikkiesitys vie sinut ajatuksissasi nuoruusikävuosiin noin 14-20v?
- Biisi joka kenties soi radiossa, diskoissa, soittoruokaloissa ja ei välttämättä jäänyt vain muutaman kuukauden soittoilmiöksi
- Biisi joka kenties nosti fiiliksesi arjen yläpuolelle aina kun kuulit sen soivan
- Biisi joka on sinulle henkilökohtaisesti jotenkin maaginen
- Biisi jonka luultavasti omistit fyysisenä tallenteenakin (vinyyli, kasetti, cd ym) tai olit hankkinut sen digitaalisena bittiversiona tallentimeesi
- Biisi jossa on kenties jotain yleisempiä aikakauteen sidoksissa olevia ominaisuuksia saundeissa, toteutuksessa, sanoituksessa jne, mutta jollain tavalla kyseinen biisi ehkä kiteytti aikakauden ajan henkeä paremmin kuin muut
- Biisi josta kenties on kehittynyt klassikko joka soi edelleen nostalgia radiokanavilla säännöllisesto
- Biisi johon liittyy runsaasti henkilökohtaisia muistoja merkittävästä tapahtumasta tai tapahtumista
Mikä olisi siis se yksi ainoa biisi?
Itselleni se on New Orderin Blue Monday, joka täyttää minulla nuo kaikki kohdat mitä luettelin, enkä ole vielä koskaan siihen kyllästynyt. Omistan myös alkuperäisen 12"-tuumaisen singlen.
Kommentit (869)
Ei suosikkini, mutta:
Alice Coopper:Poison
Tuo mieleen Nina nimisen tytön.
Vierailija kirjoitti:
George Michael Careless whisper
Ot mutta luulin lapsena pitkään että biisi on CHARLES WHISPER.
Vierailija kirjoitti:
Cranberries: Zombie
Kuunnelkaa myös virolainen versio tästä. Löytyy YouTubessa. Olikohan esiintyjä Kurjad Plaanid. Video on metka.
Mc Nikke T; jos haluu saada on pakko antaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla nousee mieleeni häpeä, kun kuulen upean Dire Straitsin Brothers In Armsin.
Olin nuori, kaunis ja tyhmä. Loppuillasta hitaiden alkaessa joku mies tuli hakemaan minua tanssimaan tätä kappaletta. Ensin meinasin kieltäytyä, koska olin varattu. Kaverit yllyttivät, että mene vaan. Menin ja tappaakseni romantiikan raakuin tätä biisiä miehen korvan juuressa koko tanssin ajan kovalla äänellä. Vähän lapsellista, joo. Anteeksi siitä, jos luet tätä, kiva mies.
Heh!
Nyt muistan että nuorena joku mies teki samaa hitailla. En pitänyt. :)
Eppu Normaalin Joka päivä ja joka ikinen yö. Oli 80- luvulla minun ja ensirakkauteni "yhteinen kappale". Olemme eronneet jo 30 vuotta sitten, mutta vieläkin tulee Epuista lämpimät muistot.
The Smashing Pumpkins: 1979
Oi sitä aikaa, kaikki oli vielä edessä ja mahdollista
Vuoden 95 kesäkumibiisi, Movetron Akryylimassaa tms
Pienen likan kesäbiisi.
Nyt jo mummon.
Nummisuutarit: Kirkkonummen radalla
Oli Syksyn Sävel- ehdokkaana 1977, joutui karsituksi.
Kappaleessa on lähijunatunnelmaa.
Olin 15 ja kaikki oli vielä melkoisen hyvin.
Maggie Reillyn Everytime we touch
Celine Dion - All myself ja Because you loved me
Vierailija kirjoitti:
Celine Dion - All myself ja Because you loved me
Siis All by myself
Careless Whisper ja Hotel California. Ne soi discossa ja minä istuin katsomassa kun ihastukseni halailivat toisten tyttöjen kanssa.
Boys of summer vie mut aina 2000-luvun alkuun vaikka vanhempi biisi onkin. Ahhh ne nuoruuden kesät vailla velvollisuuksia, elämä edessä.