Miten kommunikoit ahvenanmaalaisen tai suomenruotsalaisen kanssa, jos hänellä ei suomi suju?
Tai oletko ollut tekemisissä esim. ahvenanmaalaisen kanssa? Itse olen virkani puolesta joutunut pari kertaa tekemisiin. Näissä tilanteissa olemme puhuneet englantia. Oli jotenkin hämmentynyt olo, kun saman maan syntyperäiselle kansalaiselle pitää puhua englantia, mutta oma ruotsi oli aika ruosteessa tuolloin. Nyt sujuisi jo paremmin. Virkani puolesta en tarvitse ruotsia muuten.
Kommentit (94)
Kaupassa: Kahmin syliini ostoksia ja sanon että nämä ovat ilmaisia jos ei suomeksi saa palvelua, Tämäkin on ilmainen ja tämä ja tämä. Takaan että rupeaa se ruotsalaisinkin suomenruotsalainen kauppias osaamaan suomea. Tai vähintään englantia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedoksi myös, Suomenruotsalaiset ovat AINOASTAAN kielellinen vähemmistö. Syntynyt Suomessa Suomalaisille vanhemmille, passissa lukee Suomen Kansalainen, ja voin kertoa et 99% suomenruotsalaisista ei kannata Ruotsia esim jääkiekossa, vaan juurikin Suomea.
Mielestäni jos suomenruotsalainen ei osaa kommunikoida tarpeeksi hyvin Suomeksi, hänen kuuluisi opiskella maan PÄÄKIELTÄ lisää, eikä päinvastoin niin että alettais syyllistää suomalaisia siitä etteivät osaa ruotsia tarpeeksi hyvin
Itsehän juuri syyllistät suomenruotsalaisia. Jos tunget johonkin 80 % ruotsinkieliselle alueelle ja kitiset että et tule täydellisesti ymmärretyksi niin pysy poissa. t. täysin suomenkielinen.
Niin syyllistänkin ja ihan syystä. Se vaan menee niin että vähemmistön kuuluu osata kommunikoida enemmistön kielellä eikä vattia että 96% kansasta kuuluisi opetella 4% kieltä paremmin. Jos tungen johonkin 80% ruotsinkieliselle alueelle niin tulen kyllä ihan ymmärretyksi, olen suomenruotsalainen joka osaa maan molemmaat kielet hyvin, kiitos vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedoksi myös, Suomenruotsalaiset ovat AINOASTAAN kielellinen vähemmistö. Syntynyt Suomessa Suomalaisille vanhemmille, passissa lukee Suomen Kansalainen, ja voin kertoa et 99% suomenruotsalaisista ei kannata Ruotsia esim jääkiekossa, vaan juurikin Suomea.
Mielestäni jos suomenruotsalainen ei osaa kommunikoida tarpeeksi hyvin Suomeksi, hänen kuuluisi opiskella maan PÄÄKIELTÄ lisää, eikä päinvastoin niin että alettais syyllistää suomalaisia siitä etteivät osaa ruotsia tarpeeksi hyvin
Itsehän juuri syyllistät suomenruotsalaisia. Jos tunget johonkin 80 % ruotsinkieliselle alueelle ja kitiset että et tule täydellisesti ymmärretyksi niin pysy poissa. t. täysin suomenkielinen.
Niin syyllistänkin ja ihan syystä. Se vaan menee niin että vähemmistön kuuluu osata kommunikoida enemmistön kielellä eikä vattia että 96% kansasta kuuluisi opetella 4% kieltä paremmin. Jos tungen johonkin 80% ruotsinkieliselle alueelle niin tulen kyllä ihan ymmärretyksi, olen suomenruotsalainen joka osaa maan molemmaat kielet hyvin, kiitos vaan.
Vähän sama kuin erään uskonnon kanssa, muutoksen on lähdettävä ryhmän sisältä, muuten mikään ei muutu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän sama kuin erään uskonnon kanssa, muutoksen on lähdettävä ryhmän sisältä, muuten mikään ei muutu.
Näin on. Oon siis suomenruotsalainen, mutta vihaan kaikkea suomenruotsalaista ylimielisyyttä ja mitkään rapujuhlat ei todellakaan kiinnosta milloinkaa. Oon viimeks puhunut ruotsia ehkä 10v sit. Se ei tee kenestäkään parempaa ihmistä että osaa jonkun kielen enemmän tai paremmin. Mua on aina huvittanut ku monet suomenruotsalaiset kuvittelee et heidän äidinkielen asema on jotenkin uhattuna, eivät vissiin muista et ruotsia on puhuttu Suomessa satoja vuosia eikä tule laillisena vähemmistökielenä katoamaan minnekkään tulevaisuudessakaan. Pakkoruotsista olen sitä mieltä että on aikansa elänyt ja kuuluisi muuttaa valinnanvaraiseksi, ainakin ylä asteella ja lukiossa.
Sit on eri asia että miten meitä suomenruotsalaisii ymmärretään yleisellä tasolla. Passeissa lukee ihan "Suomen Kansalainen" samalla tavalla kuin supisuomalaisten passeis. Ei kiinnosta mitkään ruotsi hommat ja Mats Sundinit. Saunomisesta ja grillauksest ja kaljoittelust meki tykätään. Ihan suomalaisist perinneist.
Ei meit kiinnosta helvettiäkään mitä riikinruotsis tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomenruotsalaiset lapset aloittavat suomen opiskelun peruskoulun kolmannella luokalla. Mistä on tullut luulo, etteivätkö suomenruotsalaiset opiskelisi suomea koulussa?
Ei-ahvenanmaalaiset suomenruotsalaiset ovat kyllä opiskelleet pakkosuomea koulussa. Kyllä he ymmärtävät suomea, vaikkeivät itse puhukaan, elleivät ihan vanhimmasta päästä ole. Puhun suomea ja he ruotsia. Sujuu ihan hyvin. Sitä paitsi ainakin tuolla jossain Kokkola-Vaasa -seutuvilla ruotsinkielisten ruotsikin on puolillaan suomenkielisiä sanoja. Ahvenanmaalaisten kanssa puhun ruotsia, ihan kuten ruotsalaistenkin kanssa.
Englanniksi. Ihan kuten kaikkien muidenkin kanssa, jotka eivät osaa suomea.
Minun ruotsi on sellainen useaman kielen sekoitus etta aina kovin kohteliaasti pyydetaan etta puhun mielummin englantia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin on. Oon siis suomenruotsalainen, mutta vihaan kaikkea suomenruotsalaista ylimielisyyttä ja mitkään rapujuhlat ei todellakaan kiinnosta milloinkaa. Oon viimeks puhunut ruotsia ehkä 10v sit. Se ei tee kenestäkään parempaa ihmistä että osaa jonkun kielen enemmän tai paremmin. Mua on aina huvittanut ku monet suomenruotsalaiset kuvittelee et heidän äidinkielen asema on jotenkin uhattuna, eivät vissiin muista et ruotsia on puhuttu Suomessa satoja vuosia eikä tule laillisena vähemmistökielenä katoamaan minnekkään tulevaisuudessakaan. Pakkoruotsista olen sitä mieltä että on aikansa elänyt ja kuuluisi muuttaa valinnanvaraiseksi, ainakin ylä asteella ja lukiossa.
Sit on eri asia että miten meitä suomenruotsalaisii ymmärretään yleisellä tasolla. Passeissa lukee ihan "Suomen Kansalainen" samalla tavalla kuin supisuomalaisten passeis. Ei kiinnosta mitkään ruotsi hommat ja Mats Sundinit. Saunomisesta ja grillauksest ja kaljoittelust meki tykätään. Ihan suomalaisist perinneist.
Ei meit kiinnosta helvettiäkään mitä riikinruotsis tapahtuu.
1) Kaikki suomenruotsalaiset eivät ole kiinnostuneita rapujuhlista. Kaikki eivät edes pidä mistään kalasta, ravuista tai äyriäisistä niiden maun vuoksi.
2) Kaikki suomenruotsalaiset eivät ole ylimielisiä vaikka Nalle Wahlroos on. Suomenruotsalaisia on aivan samoissa ammateissa kuin suomenkielisiäkin. Ihmisen luonne ei määräydy äidinkielen mukaan. Moni suomenruotsalainen arastelee suomen puhumista virheiden pelon vuoksi.
3) Kaikki suomenruotsalaiset eivät äänestä RKP:tä eivätkä jaa RKP:n aatteita. Heistä yhtenä esimerkkinä Vasemmistoliiton johtaja Li Andersson. Suomenruotsalaisia on sekä konservatiiveina että liberaaleina koska jokainen heistä saa muodostaa oman maailmankuvansa ihan itse.
4) Suomessa on kaksi kansalalliskieltä ja kuuluu yleissivistykseen osata niitä edes hieman. Sen lisäksi meillä on hankala naapuri, jonka vuoksi molempien kieliryhmien pitää kyetä yhteistyöhön keskenään.
5) Kaikista innokkaimpia kliseitä suomenruotsalaisista ovat kaikki muut paitsi itse suomenruotsalaiset. Ehkä suurin ero suomenkielisiin on se, että monella äiti tai mummo voi leipoa Lucian päiväksi sahramilla maustettua pullaa ja Runebergin päivänä Runebergin torttuja.
6) Sauna on aina kuulunut suomenruotsalaiseen elämään. Kannattaa muistaa, että aikoinaan suomenruotsalaisia duunareita on asunut Pitkänsillan toisella puolella ja silloin on käyty yleisissä saunoissa pesulla. Grillaaminen taitaa olla aika monen maan hupia?
7) Sille ei voi mitään jos kaikki eivät ymmärrä sitä, että myös ruotsia äidinkielenään puhuva suomalainen voi olla Suomen kansalainen. Onneksi asia on selvästi Suomen laissa eikä missään huoltoaseman parlamentissa päätetty.
8) Tavallista suomenruotsalaista eivät ruotsalaisten asiat kiinnosta. Rannikkoseuduilla voi valita minkälaista televisiotarjontaa haluaa katsoa. Televisiopaketit alkavat olla 1960-lukulaisten ja heitä vanhempien ihmisten ajankulua. Muut käyttävät Netflixiä, Areenaa jne makunsa mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei-ahvenanmaalaiset suomenruotsalaiset ovat kyllä opiskelleet pakkosuomea koulussa. Kyllä he ymmärtävät suomea, vaikkeivät itse puhukaan, elleivät ihan vanhimmasta päästä ole. Puhun suomea ja he ruotsia. Sujuu ihan hyvin. Sitä paitsi ainakin tuolla jossain Kokkola-Vaasa -seutuvilla ruotsinkielisten ruotsikin on puolillaan suomenkielisiä sanoja. Ahvenanmaalaisten kanssa puhun ruotsia, ihan kuten ruotsalaistenkin kanssa.
Ahvenanmaalaiset eivät pääse ylioppilaiksi jos eivät ole lukeneet vähintään suomenkielisten lukemaa ruotsin minimimäärää suomea. 95% koululaisista aloittaa viidennellä luokalla suomen. Ilman suomea on vaikeaa saada kesätöitä.
Ei ole mitään tarvetta kommunikoida henkilön kanssa joka ei osaa suomea.
Kai nyt jokainen peruskoulun käynyt sen verran ruotsia oasaa , että ymmärtää ja tulee ymmärretyksi, kun tällainen ikäloppu vain keskikoulun käynytkin osaa.
Molempien väestöryhmien kanssa olen kommunikoinut, samoin kuin riikinruotsalaistenkin kanssa. Aina on selvitty ruotsilla, englantia ei ole tarvittu koskaan apukieleksi.
Tämä on totta. Olen opiskellut mm hindiä, arabiaa ja mandariinikiinaa ja voin sanoa, ettei ruotsin tai latinan opinnoista ollut noiden kielien oppimisessa hyötyä. Totta kyllä on, että moneen kieleen verrattuna ruotsi on suhteellisen helppo kieli, mutta ei sitä ilman vaivannäköä opi. Mutta ihan turhaa perustella ruotsin opiskelua sillä, että sen avulla opimme muut kielet. Ei pidä paikkaansa. Toinen argumentti on se, että pakollista ruotsin opiskelua vastustavat vihaavat ylipäätään kaikkea kielten opiskelua. Ei sekään pidä paikkaansa. Monet haluaisivat ruotsin sijaan käyttää sen ajan jonkun muun kielen opiskeluun. Esim itse olen opiskellut ja puhun auttavasti/kohtuullisesti ruotsia, saksaa, espanjaa, ranskaa (nuo yläasteella ja lukiossa), lisäksi hindi, mandariinikiina ja arabia (yliopisto ja avoin yliopisto), kolmessa viimeksi mainitussa myös olen opetellut kirjoitusjärjestelmät. Lisäksi puhun englantia c2 tasolla Cambridgen kielitasotestin mukaan. Siten naurattaa, kun monet luulevat, ettei mulla ole kielipäätä kun en kannata pakollista ruotsin opiskelua.