Milloin voi lopettaa mummolajoulut?
Asumme verrattain kaukana molemmista lasten isovanhemmista, joten jouluna ei ole järkeä tehdä ihan päivän tai parin reissua kumpaankaan mummolaan. Lapsille ja isovanhemmille on tärkeää, että saavat jouluna nähdä, mutta meitä vanhempia stressaa jokajouluinen viikon parin vierailureissu, jolloin asutaan ahtaasti kahden lapsen kanssa yhdessä huoneessa ja koetetaan vaan kuluttaa aikaa. Millaisia ratkaisuja joulunvieton suhteen teillä muilla perheellisillä on, kun isovanhemmat asuvat kaukana?
Kommentit (14)
Meillä tehtiin niin, että muutama vuosi sitten sanoin isovanhemmille, että tästä lähtien vietämme joulut kotona, mutta he ovat tervetulleita meille. Ovat sitten tulleet jouluaattona ja olleet yhden yön. Mun mielestä asian kuuluukin mennä niin, että joulun "vetovastuu" siirtyy seuravalle sukupolvelle josain vaiheessa. Mitään negatiivista en asiasta ole kuullut isovanhemmilta, ja lapset on tosi onnellisia kun saavat tehdä joulun omaan kotiin.
Vietetään joulu kotona oman perheen kesken ja tavataan sitten vaikka välipäivinä tai loppiaisena.
Kutsutaan isovanhemmat meille.
Jos on kovin ahdasta, voi asua vierailun ajan hotellissa.
Ja aina voi vuokrata tilavan mökin jostain puolesta välistä ja kaikki tulee sinne.
Voitteko ilmoittaa heille, että tämän joulun vietätte teillä kotina, mutta ovat tervetulleita teille (jos teille mahtuu, kaikkihan eivät välttämättä kuitenkaan tule)?!
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 13:48"]
Meillä tehtiin niin, että muutama vuosi sitten sanoin isovanhemmille, että tästä lähtien vietämme joulut kotona, mutta he ovat tervetulleita meille. Ovat sitten tulleet jouluaattona ja olleet yhden yön. Mun mielestä asian kuuluukin mennä niin, että joulun "vetovastuu" siirtyy seuravalle sukupolvelle josain vaiheessa. Mitään negatiivista en asiasta ole kuullut isovanhemmilta, ja lapset on tosi onnellisia kun saavat tehdä joulun omaan kotiin.
[/quote]
Minkä ikäisiä teidän lapset oli silloin? Meillä on se ongelma, että molemmilla isovanhemmilla on lisäksi muita lapsenlapsia, jotka viettävät joulun myös mummolassaan. Sen vuoksi siellä onkin tosi ahdasta, kun viiden hengen taloon koettaa mahtua 15 ihmistä ja elää siellä vieläpä sovussa.
2, hyvä idea, mutta joulun viettäminen vuokramökissä ei kyllä lämmitä mieltä siinä mielessä kuin lapsuudenkodissa tai omassa kodissa oleminen.
me teimme niin, että kutsuimme isovanhemmat jouluksi meille, niin ei tarvinnut lasten kanssa lähetä minnekään. Anoppi toi lisäksi suuren osan jouluruuista mukanaan, hän kun tykkää tehdä ruokaa, joten ei tarvinnut edes stressata jouluruuista :)
Meillä tosin molemmat isovanhemmat asuu sen verran lähellä, ettei yöksi tarvitse jäädä, silloin ei ehkä olisi niin kivaa kutsua ainakaan kaikkia isovanhempia samaan aikaan.
No joo.Meillä alkaa Markun kanssa tulla ikää aika lailla.Olen kyllä hirveästi tykännyt laittaa jouluna kun meillä ei noita lapsenlapsia ole kuin yksi normaali.
Olen ottanut tavaksi sitten rentoutua kunnolla että aloitan juomaan alkoholia kello kuuden maissa aattona ja vanha kun olen niin olen tällingeissä jo ysiltä.Tappelen usein toisen lapsenlapsen kanssa sekä miespuolisten sukulaisten.Saatetaan kovistella suvun nuorimpia,et kui sä nyt tolleen ittes tohon kuntoon joit.Mutta käydään kellarista hakemassa lisää olutta.Koko jouluaika ne kaksi viikkoa juodaan.Saatan piipahtaa haudoilla ja mökillä.
Ootteko te kaikki tosiaan yksilapsisista perheistä? Serkut kun on mummolassa joulun, niin on vähän vaikea perustella mummolle ja omille lapsilleen, miksi me ei mentäisi myös.. Ehkä omat vanhempani mahtuisivat meille, mutta ei siskoni ja veljeni perheineen, eikä kälyjeni perheet..
Ei kai mikään pakota asumaan siellä isovanhempien nurkissa, jos te ette sitä itse halua. Vuokratkaa vaikka mökki tai jos asuvat kaupungissa niin yövytte hotellissa.
Voisitte myös ehdottaa isovanhemmille yhteistä joulunviettoa lapissa, ulkomailla, kylpylässä tai mistä te nyt pidättekään.
Meille ei ole tervetulleita kummatkaan isovanhemmat. Oppikoot elämään keskenään.
Miten teillä kaikilla on aina se sukujoulu, jonne tulee yksien isovanhempien kaikki lapset perheineen? Eikö niiden lasten puolisoilla ole myös perhettä ja sukua? Ainakin meillä aina joku lapsista onkin puolison suvun kanssa vuorovuosin ja välillä joku haluaa olla kotonaan tai kutsuu puolison sukua sinne. Ne viettää yhdessä joulua, jotka haluaa ja pääsee ja ehtii tänä vuonna. Kukaan ei pahoita mieltään, jos kaikki perheet ei pääse.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 14:02"]
Miten teillä kaikilla on aina se sukujoulu, jonne tulee yksien isovanhempien kaikki lapset perheineen? Eikö niiden lasten puolisoilla ole myös perhettä ja sukua? Ainakin meillä aina joku lapsista onkin puolison suvun kanssa vuorovuosin ja välillä joku haluaa olla kotonaan tai kutsuu puolison sukua sinne. Ne viettää yhdessä joulua, jotka haluaa ja pääsee ja ehtii tänä vuonna. Kukaan ei pahoita mieltään, jos kaikki perheet ei pääse.
[/quote]
Meillä on niin, että ollaan joka toinen vuosi mun vanhemmilla ja joka toinen vuosi miehen. Miehen vanhemmilla on molemmat kälyt perheineen, käyvät joulupäivänä miehensä perheen luona. Omat sisarukseni tekevät samoin, viettävät jouluaaton meillä kotona ja käyvät vain puolisonsa vanhemmilla. Me ollaan siis ainoa perhe, joka ei ole joka joulu läsnä.
Me ajellaan lähes joka joulu 1000km joulunviettoon lappiin. Ollaan toki välillä oltu lähempänä anoppilassakin ja omassa kodissa mutta yleensä kaikki haluaa jouluksi mun äidin ja isäpuolen luo. Yhdessä huoneessa mekin siellä nukutaan mutta muuten on tilaa touhuta, pihalla etenkin :)
Minä ilmoitin kotiväelle pois muuttaessani, että vietän sitten joulun omassa kodissani yksinäni. Ja se siitä. Samoin olen ilmoittanut miehelleni, että en aio tulla hänen sisarensa luo sukujoulua viettämään, koska omat kaapit on täynnä itse tehtyjä jouluruokia meidän perheelle (mies tietysti on täysin vapaa menemään halutessaan siskonsa luo, mutta ei ole halunnut mennä kuuntelemaan sitä tappelua). Käly otti kovasti nokkiinsa, mutta eipä se minun napaani kaiva. Minä haluan viettää joulua omien jouluperinteideni mukaan enkä istua toisten nurkissa. Itse asiassa kälyn mies sanoi silloin, että kerrankin suvussa on joku, joka haluaa viettää joulua muualla ja antaa heille perherauhan...
Vuokratkaa mökki/talo/kerrostaloasunto lähistöltä (max. 50 km etäisyydeltä). Näin voitte nähdä isovanhempia useampanakin päivänä, voitte itse käydä kylässä ja isovanhemmat teidän luona eikä tarvitse koko joulua toisten nurkissa asua. Monet matkustavat pois kotoa jouluksi, joten voitte yrittää kysellä asuntoja vaikka isovanhempien tuttujen kautta tms.