Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmeessä haette saikkua harjoitussupistusten takia???

Vierailija
19.11.2013 |

Ne kuuluu asiaan. Ja miksi ihmeessä lääkärit kirjoittaa raskaana oleville ihan törkeät määrät saikkua vaikka nuo harjoitussupparit kuuluvat normaaliin raskauteen?

Yleensä tämä tarina menee niin, että harjoitussuppareita on ollut herranjestas jo viikosta 15 ja saikkua saikkua vaan ja vuodelepoa kun ennenaikainen synnytys uhkaa todella pahasti.

Sitten kuitenkin paikat on kiinni ja kaikki kunnossa ja vauva syntyy yliaikaisena.

Hohhoijakkaa.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 10:20"]

Kyllä osa jää saikulle ihan syystä, mutta todella monet myös syyttä. Oman neuvolani th sanoi, että 80%(!!!) äideistä jää sairauslomalle ennen äitiysloman alkua. Kuitenkin suurin osa lapsista syntyy ihan ajallaan eikä ennenaikaisuuden riskiä näillä kaikilla ole. Mielestäni sairauspoissaolojen suuri määrä raskaana olevilla ei kerro pelkästään äitien terveydentilasta vaan myös heikosta työmotivaatiosta, mikä puolestaan kertoo paljon myös tämän päivän työelämästä: jatkuva kiire ja työn säilymisen epävarmuus ja lyhyet työsuhteet eivät houkuttele sitoutumaan työhön ja pysymään siellä mahdollisimman pitkään.

[/quote]

Miten JÄÄDÄÄN sairauslomille. Minut on kyllä joka kerta lääkäri määrännyt ja kirjoittanut sairauslomalapun.

Vierailija
22/41 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen yhden "haudannut" töiden takia. Se riittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa että jokainen on myös eri tilanteessa. Mää jäin aikaisin sairaslomalle, liitoskipujen ja harjoitussuparreiden takia. Mutta myönnän ihan suoraan että jos lääkäri ois kysyny multa haluanko jäädä vai en nii varmana oisin sanonu että todellakin jään. MIESpomoni raskauden suhteen tosi tökerö. "Ei ne pahoinvoinnit nyt noin pahoja voi olla, ja nehän on AAMUpahoinvointeja, kellohan on kohta 11..." kun oksennan takahuoneen vessassa kolmatta kertaa siinä aamuvuorossa. "Täällä olis hei töitäkin tehtävänä!" kun istuin muutaman minuutin kipeän alaselän vuoksi. Ei mitään kiinnostusta siihen, että raskauskipuja ja -vaivoja oli positiivisesta testistä aina sinne rv32 alkaneelle saikulle asti mutta sinnittelin. Ei todellakaan motivoinut tekemään töitä raskaana ja mää saikutin tosi paljon. Oikein sille.

Vierailija
24/41 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 10:20"]

Kyllä osa jää saikulle ihan syystä, mutta todella monet myös syyttä. Oman neuvolani th sanoi, että 80%(!!!) äideistä jää sairauslomalle ennen äitiysloman alkua. Kuitenkin suurin osa lapsista syntyy ihan ajallaan eikä ennenaikaisuuden riskiä näillä kaikilla ole. Mielestäni sairauspoissaolojen suuri määrä raskaana olevilla ei kerro pelkästään äitien terveydentilasta vaan myös heikosta työmotivaatiosta, mikä puolestaan kertoo paljon myös tämän päivän työelämästä: jatkuva kiire ja työn säilymisen epävarmuus ja lyhyet työsuhteet eivät houkuttele sitoutumaan työhön ja pysymään siellä mahdollisimman pitkään.

[/quote]

Et ymmärrä pointti. Vaikka suurin osa vauvoista syntyykin lopulta ajallaan, ei voi mitenkään etukäteen tietää, syntyykö lapsi ennenaikaisesti vai ei. Juuri sen riskin takia saikkua määrätään. Harva on oikeasti valmis riskeeraamaan vauvansa terveyttä tai jopa henkeä päästäkseen leikkimään työn sankaria, ja hyvä niin.

Vierailija
25/41 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No MISTÄHÄN se voisi johtua, että 80 % äideistä jää sairaslomalle... Voisko johtua ehkä siitä, että monella on raskausaikana kaikkia vaivoja ja kolotuksia, jotka vaikeuttavat työntekoa. Ongelmia voi tulla sekä istumatyössä että fyysisessä työssä. Lisäksi kaikenlaiset raskauteen liittyvät jutut voivat aiheuttaa sen, että äiti määrätään vuodelepoon tai jopa sairaalaan (esim. ne supistukset, eteisistukka, raskausmyrkytys, raskaushepatoosi jne.). Niillä halutaan mm. ehkäistä ne ennenaikaiset syntymiset.

Vierailija
26/41 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mä huokailin kans silloin kun mulla oli harjoitussupistuksia, ap.

Se oli vähän semmosta aikaa, etten ollut työkykyinen koska mulla oli oikeasti työntekoon vaikuttavat harjoitussupistuksia; en mä pystynyt hitto vie kävelemään edes ruokakauppareissua ilman nojailua ostoskärryihin, hyllyihin, pöytiin, istumista mahdollisesti penkille jos sellainen oli jne. Pelkkä kävely, ilman minkään kantamista, toi supistusten sarjan ja pahimpien aikana en pystynyt edes hengittämään kunnolla.

Eipä tuossa kunnossa olisi pakkaamossa työskennelty, vaikka tietysti ap olisi juossut vaikka maratonin samalla kun olisi vetänyt rekkaa. Hampaillaan. 

Vierailija
27/41 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 09:56"]

Ois pitänyt arvata, että peruspalstalainen tietää nämäkin asiat paremmin kuin esimerkiksi lääkäri.

Ihmettelen miksi meillä enää edes koulutetaan lääkäreitä tai minkään muunkaan alan ammttilaisia, kun av:n peruspirkko tietää kaiken ilman mitään vuosikausien koulutustakin?  

[/quote]

Mä kävin tyttöni kanssa lääkärissä tänään ja se kyllä selaili jotain internet-sivuja. Varmaankin varmisti diagnoosin täällä...

Vierailija
28/41 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ei tarvis hakea, jos tekis istumatyötä tai helppoa, missä ei nostella. Oma työni on fyysisesti rankkaa, esikoisen aikana en joutunut paljoa poissa töistä olemaan, mutta sitten tulinkin taas raskaaksi ja oli tuplat, vuodelevossa olin melkein koko raskauden. Revippä siitä.

Vierailija
29/41 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harjoitussupistukset eivät ole kipeitä. Kipeiden, oikeiden supistusten takia joutuukin tietysti sairaslomalle.

Olen tänään etsinyt tietoa netistä kun itsellä on alkanut kivuttomia mutta "tuntuvia" supistuksia tulemaan rv 29. Tosi moni mamma kirjoittelee näköjään netissä, että KIVUTTOMIEN harjoitussupistusten takia on jäänyt saikulle jo ties millä viikoilla, mutta vauva syntyi rv40+. Kyllä kai mäkin saisin loppuraskauden saikkua jos menisin näitä valittamaan. Nämä supistukset eivät ole sellaisia, että tavarat tippuu käsistä enkä pystyisi työtäni hoitamaan.

Olkaa te ihan rauhassa te, kenellä on oikeasti ollut syytä jäädä saikulle kipeiden ennenaikaisten supistusten vuoksi, en TIETENKÄÄN tarkoittanut teitä. 

AP

Vierailija
30/41 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 14:19"]

Harjoitussupistukset eivät ole kipeitä. Kipeiden, oikeiden supistusten takia joutuukin tietysti sairaslomalle.

Olen tänään etsinyt tietoa netistä kun itsellä on alkanut kivuttomia mutta "tuntuvia" supistuksia tulemaan rv 29. Tosi moni mamma kirjoittelee näköjään netissä, että KIVUTTOMIEN harjoitussupistusten takia on jäänyt saikulle jo ties millä viikoilla, mutta vauva syntyi rv40+. Kyllä kai mäkin saisin loppuraskauden saikkua jos menisin näitä valittamaan. Nämä supistukset eivät ole sellaisia, että tavarat tippuu käsistä enkä pystyisi työtäni hoitamaan.

Olkaa te ihan rauhassa te, kenellä on oikeasti ollut syytä jäädä saikulle kipeiden ennenaikaisten supistusten vuoksi, en TIETENKÄÄN tarkoittanut teitä. 

AP

[/quote]

Mun kaveri määrättiin jopa vuodelepoon kivuttomien supistusten takia, kun niitä tuli niin paljon.

Vierailija
31/41 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 11:11"]

Monissa muissa Euroopan maissa äidit työskentelevät lähes synnytykseen asti eikä ennenaikaisina syntyvien lasten määrä ole mitenkään hurjasti suurempi.

[/quote]

- Sikiökuolleisuus viikon 28 jälkeen on Suomessa Euroopan kolmanneksi pienin.

- Vastasyntyneiden kuolleisuus on samoin täällä Euroopan neljänneksi pienintä.

http://www.europeristat.com/images/doc/Peristat%202013%20V2.pdf

Tähän on varmasti monta eri syytä, mutta on mahdollista, että ennenaikaisten synnytysten välttäminen on yksi syistä. Tilastoista ei pysty ainakaan sellaista johtopäätöstä vetämään, että sillä ei voisi olla voisi olla merkitystä ja olisi aivan yhdentekevää olla töissä loppuun saakka.

Sitäpaitsi, eiköhän muissakin maissa tunneta raskausajan sairaslomat tarvittaessa (ainakin näin mitä olen mm. yhdysvaltalaisia sivuja lukenut ja heillä on äitiyslomat kehittyneiden maiden huonoimpia).

Vierailija
32/41 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP

[/quote]

Tuossahan se vastaus tuleekin, eli AP ei nähtävästi ymmärrä, että toisilla ne kivuttomat harjoitussupistuksetkin ovat ihan toista kuin hänellä. Kipu ei välttämättä ole siis edellytys sille, että supistukset haittaavat työntekoa. Myöskin kivuttomat supistukset voivat avata kohdunsuuta.

Vierailija
33/41 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäiskö sun ehdottaa, ap, että pääsisit näillä AV-mammavalmiuksilla lääkäriksi, kun oikeat, koulutetut lääkärit eivät näytä asiasta tietävän yhtään mitään?

Vierailija
34/41 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää sulla ap työssäkäynnistä loppuraskauteen ja sen harmittomuudesta.

http://cdn.intechopen.com/pdfs/27121/InTech-Clinical_risk_factors_for_preterm_birth.pdf

- Pitkälle raskaudessa työskenteleminen ja erityisesti fyysisesti raskasta työtä (mm. nostaminen) epäillään merkittäväksi syyksi ennenaikaisiin synnytyksiin.

- Psykologinen ja sosiaalinen stressi nostavat ennenaikaisen synnytyksen riskiä

Voitaisiinko me olla kilttejä, tukevia ja ystävällisiä odottaville äideille? Se on oikeasti tärkeää lapsen terveydelle ja raskauden sujumiselle.

t. 32

Vierailija
35/41 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 14:49"]

Voitaisiinko me olla kilttejä, tukevia ja ystävällisiä odottaville äideille? Se on oikeasti tärkeää lapsen terveydelle ja raskauden sujumiselle.

t. 32

[/quote]

Ei se nyt millään käy, kun RASKAUS EI OLE SAIRAUS, joten suositeltavaa on kytätä raskaanaolevan naisen sairaslomia ja varmistaa, ettei hän vain pääse töissä helpommalla.

Vierailija
36/41 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP

[/quote]

Supistukset olivat kivuttomia, joiden seurauksena lapsi syntyi 28+6. Lapsella on epilepsia ja kehitysviivästymä.

Jos ap vetäisit itsesi hirteen ihan nätisti siellä. Arvaa, miltä tuntuu lukea tällaisia aloituksia. Toivoisin sinulle enemmänkin, mutta en viitsi hankkia banneja itselleni. Mutta muista, sitä niittää, mitä kylvää.

Vierailija
37/41 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa just kysyttiin neuvolassa, että onko ollut supistuksia (rv30). Sanoin että on päivittäin useita ja varsinkin rasituksessa. Eivät ole olleet kipeitä, vatsa vaan kovettuu ja sitten pehmenee taas.

Neuvolan täti sanoi että hyvä, niin niitä kuuluukin olla.

Vierailija
38/41 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP

[/quote]

Eih...mä olen tuntenut mun kivuliaat supistukset viimeisillä senteillä sairaalassa. Toki olen tuntenut supistuksia jo aiemmin, mutta korkean kipukynnyksen takia koin ne kivuliaiksi vasta synnytyksen lopussa. Ja silti olen ollut  4-5 cm auki jo kuukausia ennen synnytystä. Ekassa raskaudessa eivät uskoneet vasta kun tekivät viimeisen tarkistuksen ja totesivat että on yli 4 cm auki. Toisessa raskaudessa tunnistin sitten itse oireet ja hakeuduin lääkäriin, vaikka eivät kivuliaita olleetkaan eikä maha ole kovettunut ikinä. 

- se, joka saikutti viikolta 22-

Vierailija
39/41 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paha oli mennä töihin kun pelkkä kävely tuntui puukoniskuilta, yöt menivät kipujen kanssa valvoessa ja syödä piti ainoastaan jotain hämäriä proteiiniaineksia verensokerimittari toisessa kädessä. Mutta kaipa tuossa kunnossa olisi voinut esim. vetää alakoulun luistelu- ja hiihtotunnit.

Vierailija
40/41 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli harjoitussuppareita ja välillä tosi kivuliaita. Saikulle jäin kuukautta ennen äippäloman alkua. Työmatkaakin oli 80km. Vauva syntyi reilu kuukautta ennen laskettua aikaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kahdeksan