Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Käveleekö kukaan 10+ kilometriä päivässä kesät talvet? Kokemuksia?

Vierailija
20.09.2020 |

Olen tullut siihen tulokseen, että elämäni muuttuisi merkittävästi paremmaksi jos vaan kävelisin joka paikkaan alle 20 km säteellä. Tällä hetkellä en vaan ole riittävän hyvässä kunnossa tuohon, joten kaipaisin muiden kokemuksia saadakseni sen ajatusmallin että kyllä, se on täysin mahdollista.

Aika ei ole minulle mikään rajallinen resurssi näin työttömänä ollessa. Lähinnä kyse on toistaiseksi huonohkosta kunnosta ja toisaalta siitä, että "Mitä kaikki ajattelee?" Olen huomannut että vaikka tahtoisin kulkea bussilla, ihmiset väen väkisin yrittää tyrkyttää kyytiä. Joskus jopa silloin kun olen ollut pyörällä "kyllä se sun pyöräkin kyytiin mahtuu". Mitä sitten, jos kävelisin?

Mutta joo, onnistuuko kukaan muu kävelemään tuollaisia määriä? Kävelemään about joka paikkaan, mihin tahtoo mennä?

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jo vuosia kävellyt n. 10 km päivässä. Kummallista siinä on, että jalkani eivät totu siihen kävelemiseen, vaan ovat aina vähän kipeät. Se kyllä vaihtelee, mikä paikka milloinkin on kipeänä ja millä tavalla. Joskus polvi, joskus polvitaive, joskus jalkaterä, joskus nilkka. Joskus vain vetää suonta joko toisesta tai molemmista jaloista.

Minulla on vähän sama ongelma, että jalat on aina vähän kipeät. Oletan sen johtuvan fibromyalgiasta. Oli onni saada se diagnoosi ja tietää ettei ole mitään menossa rikki, nyt voin olla välittämättä noista tuntemuksista.

Ai niin, kun jotkut ovat maininneet askelimittarin motivaattorina: minulla ei siis todellakaan puutu motivaatiota. Rakastan kävelyä ja kävelisin vaikka Murmanskiin jos pystyisin. Tiedän myös hyvin tarkkaan minkä mittaisi minun ja koiran lenkit ovat, paitsi tietysti jos tetsataan metsässä.

Ongelma on vain siinä että kroppani ei vaan tunnu haluavan lisätä kilometrejä tästä. Minusta se on omituista, kun kävely on kuitenkin niin kevyttä liikuntaa ja ihmiselle luontaista.

-ap-

Vierailija
22/24 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ihan päivittäin, mutta usein kyllä. Asun keskustassa ja kävelen melkein joka paikkaan, myös työmatkat n. 5 km suuntaansa useimmiten menee kävellen, joskus pyörällä. Harvoin kukaan on alkanut kyytiä tyrkyttämään tai edes ihmettelemään asiaa.

En koe olevani mitenkään erityisen hyväkuntoinen. Jokainen terve ihminen jaksaa kävellä sen 10+ kilometriä päivittäin, kokeile vaikka.

Minä itse asiassa en. Siis jaksan kävellä 10 km kerran viikossa ja muina päivinä 3-7 km (minulla on koira, joten joka päivä tulee lenkkeiltyä jonkin verran. On myös mies, joka lenkittää osaltaan, että rakki saa kyllä tarpeeksi liikuntaa.) Joka päivä en jaksaisi kävellä 10 km vaikka mikä olisi. Olen yrittänyt pidentää lenkkejä mutta tuntuu että olen jämähtänyt tähän kuntotasoon. Lenkit ei pitene eikä vauhti kasva, kävelen tavattoman hitaasti tällä hetkellä. Tänään oli 10 km lenkki ja siihen meni yli kaksi tuntia.

Nuorena ja hyväkuntoisena saatoin kävellä kuntosalilta kotiin tuon 10 km ja aikaa meni puolitoista tuntia. 

Minä siis tykkään kävellä ja olisi ihanaa vaan kävellä ja kävellä joka paikkaan, mutta jostain syystä kuntoni ei nouse kuten pitäisi. Mitään järjellistä syytä ei sille ole lääkärissä löytynyt, paitsi fibromyalgia, mutta siihenhän liikunnan pitäisi nimenomaan auttaa.

-ap-

Haluaisitko sä siis kävellä päivittäin +10km mutta kunto ei kestä? Kokeile tehdä siten, että käyt aamupäivästä 5km kävelemässä ja illalla toiset 5km? Eli jaat lenkin kahteen osaan. Saisit runsaan kävelyn terveyshyödyt ilman, että se alkaa käydä kunnon päälle. On ihan eri asia kävelä 5km 2x/päivä kun 10km putkeen.

Tämä on harkitsemisen arvoinen vaihtoehto. Nykyään teen niin että meillä on koiran kanssa varsinainen lenkki aamulla ja iltapäivällä sitten pelkkä pissatus pariin kertaan ja mies tekee sitten sen kanssa illalla vielä kunnon lenkin. Mutta voisinhan kävellä iltapäivälläkin ainakin kilometrin, olisi sekin enemmän.

Minulla on koulutus alkamassa parin kuukauden päästä ja olisi kätevää jos jaksaisin kävellä sinne ja takaisin, kuutisen kilometriä suuntaansa. Pyöräily on tietysti vaihtoehto sekin, mutta jalkaisin lähteminen on minusta jotenkin niin paljon helpompaa kuin se, että ottaa pyörän varastosta, tarkistaa kumit, laittaa lamput päälle, hakee unohtuneen kypärän jne. Muistaa ottaa avaimen ja sittten taas kohteessa lukita pyörän jne.

Lähdet vielä illalla miehen ja koiran kanssa lenkille nro 2. Kun alat käymään päivittäin lenkillä, niin varmasti jaksat sit parin kuukauden päästä kävellä koulutukseen ja takaisin. Tuo ~6 kilometriä ei ole normaalikuntoiselle matka eikä mikään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jo vuosia kävellyt n. 10 km päivässä. Kummallista siinä on, että jalkani eivät totu siihen kävelemiseen, vaan ovat aina vähän kipeät. Se kyllä vaihtelee, mikä paikka milloinkin on kipeänä ja millä tavalla. Joskus polvi, joskus polvitaive, joskus jalkaterä, joskus nilkka. Joskus vain vetää suonta joko toisesta tai molemmista jaloista.

Oletko kokeillut venyttelyä ja onko kengät kunnolliset?

Vierailija
24/24 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt tässä sivussa googlannut kaikenlaisia kävelyjuttuja. Voi luoja, tulee ihan sellainen kävelynnälkä. Minua ovat aina kiehtoneet pitkät kävelyt, pyhiinvaellukset ja sen sellaiset.

Haluaisin tätä oikein, oikein kovasti. En tullut aloituksessani avanneeksi taustaani, mutta olen ollut nuorempana todella sporttinen ja atleettinen ja whatnot. Mutta sitten tuli burnout, fyysisiäkin terveysongelmia ja läskiä. Nyt tuntuu että tahtoisin kävellä identiteettini takaisin, jos se käy mitenkään järkeen.

Olen saanut painoa pudotettua ja olen nyt melkein normaalipainoinen. Kuitenkin minulla painonhallinta on aina ollut äärettömän helppoa silloin kun liikun paljon. Eräs valmentaja sanoi sen johtuvan siitä, että kun liikun, saan mielihyvää siitä, mutta kun en liiku, haen mielihyvää herkuista. Uskon sen.

-ap-