Lähtisitkö sinä opiskelemaan yli 40v uuden ammatin?
Onko yli nelikymppisenä mahdollisuutta enää työllistyä jos lukee uuden ammatin?
Kommentit (25)
Lähtisin. Ja suunnittelen itse tässä samaa, kunhan vain keksisi sopivan alan. Ikää 40, asuntolaina maksettu ja taloudellisesti olisi nyt mahdollista. Työelämää valmistumisen jälkeen olisi vielä yli 20 vuotta jäljellä.
Perjantaina on haastattelu. Pakko päästä johonkin, terveys ei kestä edellisiä. N47.
Opiskelu kannattaa 70-vuotiaaksi saakka, sitten alkavat ruuvit löystyä. Suosittelen ehdottomasti jos alanvaihto kiinnostaa
Kyllä; tavoite-eläkeikä siirtyy jatkuvasti eteenpäin. Yli 70-v. työelämässä on ihan realismia.
Suunnitelmissa on hakea ensi kevään yhteishaussa AMK:hon, ja 45-vuotias nainen olen. Jos intoa riittää, niin älä ikää mieti.
Riippuu varmasti ammatista. Mitä sulla on mielessä?
Tuossa iässä harvoin enää harhautuu opiskelemaan väärää alaa
Yhden tutun oli pakko tehdä niin. Oli koko työuransa pankissa; 51-vuotiaana joutui lähtemään yt-neuvottelujen yhteydessä. Tajusi että ei enää koskaan tule työllistymään samalle alalle tai yleensä mihinkään toimistohommiin. Opiskeli lähihoitajaksi ja töitä on riittänyt. Sanoo että onhan se raskasta hommaa välillä, mutta eläähän siinä kuitenkin parempana kuin työttömänä.
Jos saan fudut nykyisestä työstä, jään odottelemaan eläkettä.
Lähtisin, jos ei tarvitsisi ajatella rahaa. En voi vaihtaa työhön, josta maksetaan vähemmän kuin nykyisestä. Nykyisellä koulutuksella taas en voi tehdä muuta kuin nykyistä työtäni. Käytännössä minun pitäisi opiskella joko juristiksi tai lääkäriksi. Juristin hommat ei kiinnosta, eikä taida lääkikseen olla enää asiaa, kun matikat ja fysiikat on opiskeltu yli 25 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
https://www.tyoelake.fi/elakelaskuri/
Tässä tavoite-eläkeikälaskuri.
Itse olen 42-vuotias ja tavoite-eläkeikäni laskurin mukaan 66,6 vuotta. Arvioitu eläke tuolloin 1017€/kk..
Kyllä, jos motiivi olisi tarpeeksi suuri ja olisin varma että saan siltä alalta työtä.
Naantalin öljynjalostamo / upm kaipola. lähes valtaosalla duunareista vain perus ammattikoulu 20-35v takaa tms, joka ei vastaa tämän päivän työelämää. miten nämä duunarit työllistyy parhaiten? itselle tulee mieleen monimuotokoulutus, 4x viikossa työpaikalla ja kerran viikossa koulussa. tai TE-keskuksen avulla oppisopimuksen kautta.
Olen naantalista, ja aattelin ottaa 2v korotetulla ansiosidonnaisella opislelemassa uuden ammatin monimuotokoulutuksessa. Yyteet on kesken mutta mikään tätä jalostamoa pelasta. Eli kyllä lähtisin opiskelemaan, mutta vain ehkä monimuotokoulutuksena. ikää 45v, ja ammattikoulu käyty 25v sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.tyoelake.fi/elakelaskuri/
Tässä tavoite-eläkeikälaskuri.
Itse olen 42-vuotias ja tavoite-eläkeikäni laskurin mukaan 66,6 vuotta. Arvioitu eläke tuolloin 1017€/kk..
Minkä suuruinen se takuueläke olikaan?
Lähtisin. Hieno tarina muuten aiheeseen liittyen;
https://www.is.fi/menaiset/tyo-ja-raha/art-2000006640487.html
Vierailija kirjoitti:
Opiskelu kannattaa 70-vuotiaaksi saakka, sitten alkavat ruuvit löystyä. Suosittelen ehdottomasti jos alanvaihto kiinnostaa
No noinhan se ei kylläkään ole.
Sitä on vastikään tutkittukin. Yli 60-vuotiaista - siis jo pitkään alan työkokemusta hankkineista - saa uuden työpaikan enää parisen prosenttia. Saati nyt sitten alanvaihtaja eli ihminen ilman mitään alan työkokemusta.
Eli ei se nyt loputtomiin kannata työllistymismielessä. Huvikseen ja itsensä sivistääkseen toki ok.
Mutta ap:n vielä kannattaa olla aktiivinen ja hommata uusi ammatti. Nelikymppinen työllistyy kyllä vielä, jos hankkii ammatin vaikkapa terveyden- tai vanhustenhoidosta, jossa on ainakin osassa Suomea työvoimapulaa jopa.
Ihan mitä tahansa alaa ei kannata opiskella, mutta siitä kannattaa keskustella oman työkkärinsä kanssa, he tietävät alueellisen tilanteen meitä paremmin.
Tsemppiä ap, sinä olet kyllä vielä liian nuori syrjäytymään työelämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No noinhan se ei kylläkään ole.
Sitä on vastikään tutkittukin. Yli 60-vuotiaista - siis jo pitkään alan työkokemusta hankkineista - saa uuden työpaikan enää parisen prosenttia. Saati nyt sitten alanvaihtaja eli ihminen ilman mitään alan työkokemusta.
Eli ei se nyt loputtomiin kannata työllistymismielessä. Huvikseen ja itsensä sivistääkseen toki ok.
Mutta ap:n vielä kannattaa olla aktiivinen ja hommata uusi ammatti. Nelikymppinen työllistyy kyllä vielä, jos hankkii ammatin vaikkapa terveyden- tai vanhustenhoidosta, jossa on ainakin osassa Suomea työvoimapulaa jopa.
Ihan mitä tahansa alaa ei kannata opiskella, mutta siitä kannattaa keskustella oman työkkärinsä kanssa, he tietävät alueellisen tilanteen meitä paremmin.
Tsemppiä ap, sinä olet kyllä vielä liian nuori syrjäytymään työelämästä.
Eläkkeellekään ei päästetä, joten hankalaa on jos työttömänä esim. 30 vuotta (tai enemmän).
Jos se yhtään olisi taloudellisesti mahdollista, niin todellakin lähtisin! Uudessa toivottavasti mahdollisessa työurassa olisi edessä rapiat parikymmentä vuotta, joten ei paha ollenkaan.