Mifegyne ja raskauden jatkaminen
Onko joku ottanut Mifegyne-tabletin ja jatkanut sen jälkeen raskautta? Miten kävi? Onko sillä ollut vaikutuksia sikiöön?
Kommentit (28)
Se on Cytotec, joka aiheuttaa niitä epämuodostomia. Mifegynen ei ole todettu niitä aiheuttavan. Helsingin alueella on ohjeistuksena ottaa Cytotecit keskeytyksen yhteydessä kotona ja esim. Joensuussa vasta sairaalassa. Cytotecin jälkeen keskeytyksen perumista ei enää suositella ja epämuodostumia on todettu.
Kyl mulle ainanki sanottiin ettei mifegynen oton jälkeen voi perua...Mut lääkeohjeessa taitaa lukea et vaatii vaan todella tarkan seurannan (ultraääni yms) jos päätyykin jatkamaan raskautta lääkkenoton jälkeen...Et tosiaan on se epämuodostumien riski...
Mulla jo pelkkä Mifegyne riitti saamaan aikaan täydellisen keskeytyksen. Tyhjentyminen tapahtui kaksi päivää Mifegynen ottamisesta, juuri ennen kun olin aikeissa laittaa Cytotecit.
Otin Mifegynen rv11 (02/2012). Neiti nyt 1,5v; ei mitään vammoja tai vikoja, todella hyvin kasvanut ja kehittynyt, tarinaa tulee ja motoriikka tuntuu toimivan vähintään kuten pitääkin ... :) Mulle sanottiin, että keskenmenon riski 10% (Mifegyne aloittaa "synnytykseen valmistautumisen" kohdun supistuksilla, joiden myötä istukka voi irrota ja raskaus sitä myöten keskeytyä), mutta varsinaisia vaikutuksia sikiöön ei tunneta. Tässä ilmeisesti koulukuntaeroavaisuutta, sillä neuvolassa lääkäri sanoi, että hän ei olisi antanut Mifegynen ottamisen jälkeen enää perääntyä asiassa, kun taas naistentautien polin (KoKS) lääkäri, jonka kanssa asioitiin, oli eri mieltä. Soitti vielä farmakologian laitokselle Hkiin ja varmisti asian ...
Ystäväni jatkoi raskautta Mifegynen oton jälkeen, mutta raskaus meni kesken kolme viikkoa sen jälkeen. Naistenklinikalla tähän suostuttiin. Mifegyne nosti keskenmenoriskiä ja vaikka aluksi kaikki näytti menevän hyvin, siihen kuitenkin päättyi.
Raskautta ei voi jatkaa Mifegynen jälkeen. Lääke on voimakkaasti teratogeeninen (epämuodostumia aiheuttava), joskin se aiheuttaa keskenmenon jo pienemmillä annoksilla kuin epämuodostumia tulee. teratogeeninen siis, jos sikiö ylipäänsä edes olisi enää elossa Mifegynen jälkeen, mikä on erittäin epätodennäköistä.
Minulla on nyt terve tyttö 5 kk juomassa iltamaitoja. Olen niiiiiin onnellinen, etten ottanut cytotecejä. Kaikki on mennyt hienosti, enkä ollut edes missään erityistarkkailussa. ap
Kertokaa lisää...Eilen otin mifegynen ja sen jälkee hajosin ihan täysin. Soitin teratologiselle ja sanottiin että keskenmenoriski 60% mutta ei muuta täysin todistettua haittaa.
Miksi päädyit perumaan abortin? Tai miksi muut ovat täällä päätyneet siihen vielä viime hetkellä?
No koska abortti ei ole mikään helppo päätös.
Mulla oli aika varattuna NKL:lle mutta käytettiinkin se ihan vain tarkistaaksemme että raskaus on kohdunsisäinen. Nyt viikolla 15.
Minulla on ihan mieletön kunnioitus ihmisiä kohtaan jotka pystyvät oikeasti päättämään sen omaan tilanteeseensa sopivimman ratkaisun. Minun kohdallani meni nyt näin, mutta jos olisi ollut voimavarat vähemmällä ja puoliso epäluotettava, olisi varmasti mennyt toisin.
Otin mifegynen rv 8. Sen jälkeen kadutti heti. Tunsin tehneeni niin väärin! Jatkoin raskautta ja nyt minulla terve vauva. Pelko mifegynestä tosin jäi mieleen. Oli rankka kokemus.
Helpottunut kirjoitti:
Otin mifegynen rv 8. Sen jälkeen kadutti heti. Tunsin tehneeni niin väärin! Jatkoin raskautta ja nyt minulla terve vauva. Pelko mifegynestä tosin jäi mieleen. Oli rankka kokemus.
Miten sinulla loppuraskaus meni?
Itse olen samassa tilanteessa. Tänään pitäisi ottaa nuo toiset lääkkeet ja koko kroppa huutaa etten niitä ottaisi.
Päädyin aborttiin mieheni toiveesta. Meillä on nyt 8kk vanha tytär ja mies minua paljon vanhempi. Itse olen ollut kovin ristiriitainen koko ajan. Henkisesti tämä prosessi on jo nyt ollut kamala niin en tiedä miten kestän loputkin.
Päättäkää itse. Älkää miehen tai kenenkään muun käskystä suuntaan tai toiseen. -kokemusta on
Onko muita kokemuksia? Olen ottanut tänään kyseisen tabletin ja haluaisin peruuttaa kaikken, kaduttaa hirveästi.
Minä olen ottanu Mifegynen ja nyt olen raskausviikolla 22. Kättärillä sanottiin, ettei sillä ole vaikutusta sikiöön. Ainoastaan keskenmenon riski kasvaa. Olin kaksi viikkoa sitten rakenneultrassa ja kaikki oli hyvin.