Työtön! Kuinka jakselet, kauanko olet ollut työttömänä? Mitä suunnitelmia?
Kommentit (21)
Ei sitä 2v saa putkeen. Ja ainahan ne voi työkkäristä jotain tarjota ja jos liian ilmiselvästi käyttäytyy niin ettei paikkaa saa niin sitten olet 3kk ilman sitä ansiosid.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 09:26"]
Hyvin. Ehdin olla töissä melkein 40 vuotta -aloitin 14-vuotiaana. Nyt otan löysästi pari vuotta ansiosidonnaisen turvin.
[/quote]
No saahan sitä 500 päivää. Se on koko lailla kaksi vuotta. Eipä ole kukaan patistellut yhtään mihinkään - ja ei, en tunne huonoa omatuntoa tai mitään muutakaan, olen nämä rahat ansainnut - ja tämän tauon. ap
1 vuosi on 365vrk joten 2v olisi 730vrk ja ansiosid saa pisimmillään putkeen 500vrk. Että sortssi nyt vaan.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 09:32"]
No saahan sitä 500 päivää. Se on koko lailla kaksi vuotta. Eipä ole kukaan patistellut yhtään mihinkään - ja ei, en tunne huonoa omatuntoa tai mitään muutakaan, olen nämä rahat ansainnut - ja tämän tauon. ap
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 09:40"]
1 vuosi on 365vrk joten 2v olisi 730vrk ja ansiosid saa pisimmillään putkeen 500vrk. Että sortssi nyt vaan.
[/quote]
[/quote]
vuodessa on noin 260 työpäivää.
Mutta ne 500vrk lasketaan 7pvä/vkossa mukaan.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 10:37"]
[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 09:40"]
[/quote]
[/quote]
vuodessa on noin 260 työpäivää.
[/quote]
Hyvin jakselen, kiitos kysymästä. En tosin ole vielä ollutkaan työttömänä kuin pari kuukautta, mutta vielä jaksan uskoa, että työllistyn pian. Voi olla että se on vain haavetta, mutta sellaisen asenteen olen nyt ottanut, muuten käy helposti niin että lakkaan yrittämästä ja silloin en ainakaan saa töitä.
Hakemuksia kirjoittelen keskimäärin 2-3 viikossa, haen toistaiseksi vain täsmähaulla sopiviin paikkoihin. Täytyy laajentaa hakua sitten jos ei tärppää, mutta ainakin vielä vuoden loppuun asti ajattelin toimia tällä taktiikalla. Opiskelukin on yksi mahdollisuus, täytyykin tsekata tammikuussa alkavat koulutukset jos johonkin olisi vielä haku auki.
13kk työttömänä. Kyllä tää sapettaa. Aktiivisesti haen töitä. Viikonloppuja ei lasketa työttömyyspäivien kertymään.
Ihan hyvin, kiitos kysymästä. En muista enää koska viimeksi olin töissä. Olen lopettanut aktiivisen työnhaun turhana. Yritän elää päivä kerrallaan.
Sortsi nyt mutta sitä päivärahaa saa viitenä arkipäivänä viikossa eli käytännössä noin kaksi vuotta.
No kiitos kysymästä! Mulla loppuu ansiosidonnainen ensi kesänä eli pitkittynyt työttömyys on jo takana. Yrittäjyyttäkin kokeilin, mutta siitä ei jäänyt kuin velat käteen. Työnhakua jatkan koko ajan, mutta nyt alkaa tuntua siltä, että tekisi mieli heittää hanskat tiskiin. Katkeaako se kamelin selkä viimein? Viimeksi hakemaani paikkaan oli tullut reilut 120 hakemusta. Lasten takia on pakko jaksaa nousta aamuisin ylös ja pyörittää normaalia arkea. Aika toivottomalta tuntuu. Tähän asti olen yrittänyt jaksaa pitää positiivisuutta yllä. Nyt ahdistaa, kun miehenkin tilanne töidensä suhteen on huono. Edessä on ilmeisesti oman kodin myynti ja muutto johonkin pienempään. Lasten puolesta surettaa tosi paljon. Sen kestän, että oma elämä meni pieleen, mutta lapsille toivoisin parempaa. Kun ansiosidonnainen loppuu, alan hakea ihan mitä töitä tahansa, vaikka puhelinmyyntiä. Jos vastaan tulee mielenkiintoinen ja sopiva koulutus, niin sinne sitten, mikäli TE-toimisto ei lykkää kapuloita rattaisiin.
Tuli valitus, anteeksi. Nämä maanantait vaan ovat pahimpia...
500pv on kaksi vuotta käytännössä, ttk maksetaan arkipäiviltä.
Vasta vähän reilu kuukauden. Jouduin irtisanotuksi ja masentaa vieläkin. Muutamia hakemuksia olen laittanut ja ollut parissa haastattelussakin, mutta nyt tuntuu, että kiinnostavia työpaikkoja ei ole tarjolla. Onneksi perheen pyörittäminen on helpompaa, kun en ole töissä.
Haluaisin vaihtaa alaa, mutta en ole vielä varma, mitä haluaisin tehdä.
Onneksi pärjäämme miehen tuloilla.
Minä olen ollut työttömänä monta kertaa 90-luvun lamasta asti, valmistuin kauppiksesta suoraan kortistoon, koskaan ei ole kunnon työpaikkaa mulle vielä suotu. Yrittäjänä olin n. 5 vuotta, siitä jäi lopuksi ikää velkaa ja luottotiedot meni. Kaikki työt joita olen tehnyt on ollut provikkapalkkaista tai jos on saanut kuukausipalkkaa se on ollut tukityöllistetty paikka, eli määräaikainen. Kaksi kertaa olen ollut kotihoidontuella kotona, molemmilla kerroilla kyllä etsin samalla myös töitä. Mulle itse työttömyys ei ole mitenkään vaikea asia käytännössä, töitä on tässä kotona lasten kanssa enemmän kuin ehtii ja jaksaa tehdä, se mitä työstä saisi olisi tietysti se raha, ja työyhteisö. Harrastuksilla yritän pitää itseni yhteiskunnassa mukana, olen mukana politiikassa, ammattiyhdistyksen johtokunnassa, ja olen vielä alkanut myydä tupperia aikani kuluksi, ja jos jonkun euron saisi ylimääräistä, tai ainakin itselle niitä tuotteita joihin ei muuten ole varaa. Myös työväenopiston kursseilla käyn aina mikä milloinkin kiinnostaa.
Olen myös työttömyysaikana hommannut itselleni yhden uuden ammattitutkinnonkin.
Eipä tässä kaupungissa taida meikäläisellekään töitä olla, mutta aina haen kun sopiva paikka on auki, ja kyselen tietysti oman alan työpaikoista muutenkin, mutta kun suurin osa firmoista on pieniä perheyrityksiä, ei niihin ulkopuolisia oteta ikinä.
Eipä tässä tämän kummempia suunnitelmia voi tehdä, sitten kun lapset menee kouluun voi taas vähän vapaammin tehdä vaikka osa-aikaistakin työtä kun ei tarvi kalliita päiväkotimaksuja maksella.
Kohta tulee 3 kuukautta työttömyyttä täyteen. Mitään mitä luulin hoitavani kotona työttömyysaikana, en ole saanut aikaiseksi. Yhdessä työhaastattelussa olen käynyt. Oman alan hommia ei ole, ja nähtävästi en kelpaa sittenkään edes kaupan kassalle, vaikka luulin sinne pääseväni..
Minä olen siivonnut sekä kodin että mökin perusteellisesti varastoja ja autotalleja myöten. Moin 36 säkillistä tavaraa kirpparilla. OIen aktiivi leirikoulurahojen keruussa ja olen onnistunut niin hyvin, että lapsi pääsee nyt ulkomaille viikoksi noilla keräysrahoilla.
Olen ulkoillut joka päivä kaksi tuntia, kouluttanut koiria ja nauttinut.
Olen leiponut ja kokannut.
Vaihtanut kaikki kodinkoneet uusiin ja tehnyt kaikki roikkuvat muutkin hommat.
ap
Huonosti voin ja 23 vuotta työttömyyttä takana ja se kestää varmasti loppuiän. Parhaillaan olen nyt muutaman kuukauden miettinyt kanattaako elää, en usko että kannattaa.
Elokuusta asti, yli 50 hakemusta olen laittanut, 1 haastattelu. Nyt lopetan hakemiset, saan helmikuun loppuun asti palkkaa.
Helmikuussa sitten alkaen 1.3. Olen löytänyt fb-kirppikset, saan joka päivä jotain myytyä. Nyt odottaa 2 isoa Ikean kassillista, yks äiti kauempaa tulee joulukuussa Helsinkiin, noutaa kaikki ostokset kerralla, maksanut on jo.
Jatkan tätä kodin tyhjentämistä, myyntirahoilla olen ostanut ruuat, kivasti on säästöön jäänyt rahaa.
Joulukortit tein viime viikolla, kevään lasten synttärikutsut samoin, joululahjoja olen paketoinut.
Ensi viikolla aion ottaa ison harppauksen ja alan käymään valokuvia läpi. En ole 10 v tilannut yhtään paperikuvia ja siinä urakassa mene taatusti kauan.
Ehkä kesän olen liiton rahoilla ja syksyllä vasta alan laajentamaan työnhakua. Entisessä ammatissa, hoiva-alalla töitä on, en vaan haluaisi sitä tehdä enää.
Kerrankin olis mahdollisuus pitää lasten kanssa pitkä kesäloma. Se kuulostaa kivakra !
Hei 19 miten pystyt olemaan työttömänä, jos sinulla on hoiva-alan koulutus? Eikö työkkäri tarjoa niitä paikkoja?
Itsellänikin on kaupallisen alan koulutus hoiva-alan lisäksi, mutta varmasti tyrkyttäisivät sitä hoiva-alaa vaikka hakisin muita töitä...
Kesästä asti olen ollut työttömänä. Mutta syksystä saakka olen tehnyt lyhyitä sijaisuuksia, noin viikon pituisia. Teen mielelläni näitä pätkiä.
Hyvin. Ehdin olla töissä melkein 40 vuotta -aloitin 14-vuotiaana. Nyt otan löysästi pari vuotta ansiosidonnaisen turvin.