Miten sisustusmakunne on muuttunut?
Vai onko se pysynyt vuodesta toiseen samana?
Itse tykkäsin aiemmin vaaleasta maalaisromanttisesta tyylistä, en kylläkään mistään koristeellisesta hörsellyksestä ja teksteistä ja mitä näitä nyt on, vaan ennemminkin hieman yksinkertaisemmasta. Rakkaus vanhoihin tavaroihin on säilynyt, mutta nyt mukana on jonkin verran myös modernimpaa siinä määrin, että koti ei ole museomainen. Valkoista ei meiltä löydä enää kuin parista kolmesta kalusteesta, muut on joko puunvärisiä tai jollain värillä maalattuja, ja tekstiilit ovat eräitä valkoisia verhoja lukuun ottamatta värillisiä. Riemunkirjavaa meidän kodista ei saa tekemälläkään, vaan sävyt ovat murrettuja ja yhteensopivia. Tiivistettynä siis olen siirtynyt (lähestulkoon) white-on-white-tyylistä värikkäämpään, lämpimämpään ja mielestäni huomattavasti kodikkaampaan tyyliin. :) Aiemman tyylikauden aikana nykyinen sisustus olisi ollut kauhistus ja päinvastoin.
Kommentit (7)
Tykkään aina vaan pelkistetymmästä. Inhoan turhia koristetavaroita. Niiden sijasta asunnossa saa olla kirjoja, taidetta ja lämpimiä värejä, mutta EI turhia tavaroita (joiksi en siis laske taidetta, vaikka nekin tietysti on hankittu osin dekoratiivisessa mielessä).
Just katsoin taas töllöstä Sarahin talo-ohjelmaa ja kammotti katsoa, miten kylppäri ahdettiin täyteen pikkupöytää ja lasipurnukkaa. Hyi! Esineillä pitäisi olla funktio.
Entinen väreillä rilluttelija on nykyään rakastunut pelkistettyyn tyyliin. Lakanoista on hävinnyt kirkuvanpunaiset ruusukuviot ja tilalle saapuneet musta-harmaa-valkoinen pikkuruutuisuus tai jopa raitakuvio.
Mustavalkoisuus siis miellyttää, ja kaikenlainen harmonia, sointuvuus. Pakko tunnustaa, että olen hurahtanut Ikeaan, laadusta en nyt sano mitään. Tätimäisyys ei ole mun juttu. Ja todellakin, turhat kamat kierrätykseen. Simppeliä olla pittää. Kukilla saa sitten vaikka sitä herkkyyttä, pionit, ruusut, liljat ahhhh.........
Ja kun tuossa jo jouluni värejä mietin, niin eipä löydy punaisia tai vihreitä aspekteja, vaan hopeiset ja vaniljaiset jutut miellyttää.
Pyyhkeet saa kyllä vielä toistaiseksi olla jotain voimakastakin tehosteväriä.
Huonekaluissa hallitsee tummahko ruskea. Taidetta rakastan minäkin. Toinen hyvä sisustuselementti ovat isot viherkasvit.Valaistus on mulle myös tosi tärkeä. Lämmin epäsuora valo eri pisteistä tuo sen kodikkuuden. Jos olis varaa, niin asuisin takalla tai kakluuneilla varustetussa talossa.
Mun tyyli on muuttunut aika vähän, perusasiat on samat: tykkään väreistä ja vanhoista tavaroista. Toki jotkut asiat on muuttuneet, tykkään nykyään enemmän valkoisista seinistä kuin ennen. Samoin 70-luvun kuosit ovat lakanneet kiehtomasta.
Ehkä suurin muutos vaikka kymmenen vuoden takaiseen on se, että tykkään tosi paljon maalaamattomasta puusta.
Ennen tykkäsin vaaleasta puusta ja kaikenlaisesta söpöstä tilpehööristä. Nykyään mitä tummemmat kalusteet sen parempi, tekstiilit tuovat sitten väriä. Nekin kuitenkin jollain tapaa yhteensopivia, eikä mitä sattuu. Mieluiten mahdollisimman vähän roinaa tasojen päällä, koska se näyttää siistimmältä ja harmonisemmalta. Ylipäätään vain tarvittavat kalusteet, koska se helpottaa siivousta ja tuo ilmavuutta. En nykyään voi sietää sitä, että joka nurkka on ahdettu täyteen.
Aikaisemmin olin tiukan linjan minimalisti, nykyiseen sisustukseen on tullut mukaan dramaattisempiakin elementtejä kuten näyttävä matto, suuri valaisin, paksut pimennysverhot ja tassuamme. Pelkistämistä toki edelleen arvostan, eikä meille tule ikinä mitään tavaranpaljoutta.
10v si9tten tykkäsin kaikesta wanhasta nykyään enää harvemmin eli selkeästi modernimpaan suuntaan on menty. Tosin en tykkää mistään ultramodernista vaan eniten viehättää vanha cottagetyyli yhdistettynä moderniin. 10 vuodessa kodistani on muuten kadonnut varmaan puolet tavaroista mikä on suuri helpotus!
Ennen ihailin yli kaiken vanhan tyylisiä piparkakkutaloja ainola-tyyliin. Nykyään en sellaista haluaisi enää ollenkaan. Asun nyt kivitalossa jossa on moderni tyyli yhdistettyinä ruutuikkunoihin.
Ei mitenkään. Oon aina tykännyt kerroksellisuudesta ja siitä että kotona näkyy eletty elämä. Meillä on perintökalleuksia, klassikkoja ja ikeaa yhdistelmänä, jota sitten muuntelen milloin mitenkin.