Entäpä jos ei ole varaa maksaa sukulaisen hautajaiskuluja?
Ja sukulaisella ei ole esim omia lapsia jotka kulut maksaisi?!
Meillä tällaisia useampikin kappale lähipiirissä ja ei niin lähipiirissä ja hautajaisethan ovat kai kalliita kemuja..+ sitten vielä sen menehtyneen omaisuus eli kodin irtaimisto, mihin sekin rahdataan ja millä kun ei ole pakuakaan käytössä.
Kommentit (26)
Eikö ne edellytä että joku sukulainen maksaa ne kulut?ja jotenkin "tutki" että onko kellään sukulaisella rahaa siihen?
[quote author="Vierailija" time="17.11.2013 klo 12:51"]
Sosiaalitoimisto maksaa peruskulut jos vainajalta ei jää rahaa mutta jos vainajalla on rahaa niin se käytetään ensisijaisesti hautauskuluihin. Mihinkään ylimääräiseen rahaa ei tipu.
[/quote]
Varattoman vainajan hautauskuluihin saa hautausavustusta, sillä saa maksettua kaikki pakolliset kulut. Hautakivi, mahdolliset kahvitukset yms. pitää maksaa itse, jos sellaiset välttämättä haluaa.
Jos vainajalla on omaisuutta, niin hautauskulut maksetaan kuolinpesän varoista.
Kukaan ei joudu maksamaan kenenkään hautajaisia omista rahoistaan, ellei itse halua.
Vainaja maksaa omat hautajaisensa, siis hänen varoistaan menee. Hyvinkin halvalla onnistuu.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2013 klo 12:52"]
Eikö ne edellytä että joku sukulainen maksaa ne kulut?ja jotenkin "tutki" että onko kellään sukulaisella rahaa siihen?
Sosiaalitoimisto maksaa peruskulut jos vainajalta ei jää rahaa mutta jos vainajalla on rahaa niin se käytetään ensisijaisesti hautauskuluihin. Mihinkään ylimääräiseen rahaa ei tipu.
[/quote]
[/quote]
No ei tutki. Sitäpaitsi monet yksinäiset ihmiset ovat hoitaneet itselleen etukäteen hautapaikat ja sellaiset joten ensin pitää katsoa löytyykö vainajalta sellainen sopimus. Sitten vasta katsotaan lapi muut mahdollisuudet mutta siis hautajaiset eivät tarkoita automaattisesti kahvitusta tai muitakaan pirskeitä....
Hautajaisia kemuineen ei ole pakko pitää. Suomen laissa ei ole mitään mainintaa asiasta, joten vainajan voi arkku- tai polttohaudata ihan ilman kemujakin.
Nimim. kokemusta on, kahdesta kerrasta.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2013 klo 12:53"]
Varattoman vainajan hautauskuluihin saa hautausavustusta, sillä saa maksettua kaikki pakolliset kulut. Hautakivi, mahdolliset kahvitukset yms. pitää maksaa itse, jos sellaiset välttämättä haluaa.
Jos vainajalla on omaisuutta, niin hautauskulut maksetaan kuolinpesän varoista.
Kukaan ei joudu maksamaan kenenkään hautajaisia omista rahoistaan, ellei itse halua.
[/quote]
Kun anoppi kuoli, appiukko kertoi, ettei ole varaa hautajaisiin ja hänen mielestään hautajaiskulut piti jakaa kolmeen osaa hänen ja kahden poikansa kanssa. Mun mies ei tähän suostunut ja lopulta miehen veli maksoi koko lystin (15000 fim). Siitä hänen vaimonsa muistaa joka käänteessä muistuttaa.
Kaiken lisäksi isänsä ja veljensä suunnittelivat keskenään hautajaiset ja sitten laskua esitettiin sen pohjalta. Perunkirjoituksessa kävi ilmi, että anopin tilillä oli jotain 56000 fim, joten olisi sillä kyllä hautajaiset maksanut, mutta ne rahat oli apen mukaan varattu keittiöremonttiin.
Kaikki muut ympärillä saa perintöjä, mutta oltiin perinnön sijaan esittämässä hautajaislaskua.
Tokihan meni ihan lainvastaisesti. Ei voi varata mitään remonttirahoja. Kuoleman jälkeen täytyy tehdä perunkirjoitus, maaperästä maksetaan hautajaiset, muut velat ja loppu menee perinnöksi. Muu on laitonta,
>> Kirjoitan tähän samaan ketjuun, eli sanokaa nyt miten tää toimii.
Eli jos ainoa omainen on pienituloinen, jolla on muutama tonni säästössä, niin täytyykö tämän omaisen käyttää ne pienet säästönsä hautajaiskuluihin? Jos siis itse vainajalla on tilillä tuskin mitään, tai semmoinen summa jolla just pystyy hautakiven hankkimaan. Olen ymmärtänyt, että jos sossusta hakee tukea siihen vaikuttaa myös hautajaisia järjestävän omaisen "varallisuus", varmaan omaisen puolisonkin varallisuus. Onko näin?
Vierailija kirjoitti:
>> Kirjoitan tähän samaan ketjuun, eli sanokaa nyt miten tää toimii.
Eli jos ainoa omainen on pienituloinen, jolla on muutama tonni säästössä, niin täytyykö tämän omaisen käyttää ne pienet säästönsä hautajaiskuluihin? Jos siis itse vainajalla on tilillä tuskin mitään, tai semmoinen summa jolla just pystyy hautakiven hankkimaan. Olen ymmärtänyt, että jos sossusta hakee tukea siihen vaikuttaa myös hautajaisia järjestävän omaisen "varallisuus", varmaan omaisen puolisonkin varallisuus. Onko näin?
Hautaamiskulut on kuolinpesän kuluja ei omaisten. Tai siis saahan sitä omainen maksaa mitä haluaa, mutta pakko ei ole eikä omaa tiliä sen takia tarvitse tyhjentää. Eli, kun henkilö on kuollut, tehdään pesänselvitys, jossa selviää paljonko vainajalla on omaisuutta. Sitten katsotaan velat ja kohtuulliset hautauskulut. Jos ne KOHTUULLISET hautauskulut on enemmän kuin omaisuus, sossu antaa tukea. Jos omaisuudella kattaa ne kohtuulliset hautauskulut mutta ei velkoja, kuolinpesä julistetaan varattomaksi ja velalliset jää nuolemaan näppejään. Ja jos sillä omaisuudella katetaan ne kohtuulliset hautauskulut ja velat, mitään ei jää perinnöksi. Jos jotain jää, se on perintöä, joka sitten jaetaan joko perintökaaren ja tai testamentin mukaan. Mutta noiden kohtuullisten hautauskulujen kanssa kannattaa olla tarkkana, sossu ei mitään 100 hengen bakkanaaleja tule hyväksymään, ainoastaan arkku, pieni kukkalaite, mahdollinen tuhkaaminen ja uurna, hautapaikka. Muistini mukaan ei edes kiveä haudalle. Ja kahvikestit on jokaisen oma ongelma maksaa.
Ei tietenkään. Ei kenenkään tarvitse maksaa toisen hautajaisia. Vainaja maksaa omista varoistaan; ellei niitä ole niin toimeentulotukea (=hautausavustus). Mutta omaiset eivät saa sitten oma-aloitteisestialkaa mitään järjestää eikä tilata eikä ostaa: jos niin tekee, niin joutuu maksamaan itse. Eli jos rahaa ei ole, niin yhteys sossuun heti.
Sossu ei siis katso omaisen tuloja, pelkästään vainajan tilillä on merkitystä. Mutta onko se niin, ettei oikeusaputoimisto voi tehdä perunkirjaa, jos vainajan omaisella (sekä tämän puolisolla), on tuloja? Että on pakko käyttää jotain lakimiestoimistoa ja ihmetellä sit kuka hoitaa sen 1500e laskun?
T. 10
Kyllä ne omaisen hautajaiset SAA maksaa jos haluaa, ei se laitonta ole. Saa maksaa vaikka naapurinsa hautajaiset jos haluaa, mutta ei ole pakko.
Omaisten ei ole mikään pakko hautajaisia järjestää. Sossu/kunta sitten hoitaa tavalla tai toisella ihmisen hautaan, mutta ei järjestä hautajaisia. Hautajaiset on ihan vapaaehtoiset.
Jos olet se omainen, joka saa kuolintodistuksen, niin sen avulla voit sitten hoitaa hautajaiskuluja vainajan tililtä pankin tiskillä viemällä kuitit jo ennen perunkirjoitusta, mutta tosiaan vain hautauskuluja, ei mitään suuria kestejä. Itse joutuu käyttämään aluksi rahaa mm. virkatodistuksiin, perunkirjoittajaan tms. mutta nekin kulut saa takaisin vainajan tililtä kun vie kuitin hänen pankkiin. Kyllä omaisen täytyy tiettyjä juttuja ensin itse maksaa, ja saa sitten kuolinpesältä takaisin. Mutta ainoastaan hautauskuluja saa ennen perunkirjoitusta, ei esim. jos maksat pois vainajan velkoja. Älä missään tapauksessa tee niin, vaan anna velan mennä perintään.
Jos vainaja on täysin varaton, ja omainen myös, en alkaisi hoitamaan mitään asioita, vaan antaisin kunnan hoitaa. Kannattaa kuitenkin varmistaa, että perunkirjoitus hoidetaan, koska muuten vainajan velat voi pahimmassa tapauksessa kaatua omaisen niskaan.
Jos vainajalla ei rahaa ole niin ensimmäisenä soitto sosiaalitoimistoon ennen mitään hautajaisjärjestelyitä. Tämä tietty venyttää niitä hautajaisia, kun asiat ensin hoidettava, mutta maksumieheksi voi joutua, jos ostelee arkkuja ym. ennen kuin mitään maksusitoumusta sosiaalitoimistosta on hankittuna.
Ihme käsityksiä ihmisillä... Mitäs meinasitte köyhille vainajille käyvän jos sossu ei maksa, jätetään hautaamatta? Tai jos se lähiomainen ei suostuisi maksamaan, niin vainaja dumpataan tämän lähiomaisen pihalle?
Vähän sama kun jätin käymättä rippikoulun, niin minua uhattiin etten pääse naimisiin ja minua ei haudata hautausmaalle. Minneköhän kaatopaikalle minutkin sitten kuskataan 😉
Oikeusaputoimistola saa siis apua perunkirjoituksen laatimiseen vain silloin, jos sekä vainaja että asioita hoitava omainen sekä tämän puoliso ovat täysin varattomia.
Vierailija kirjoitti:
Ei edellytä. Kenelläkään ei ole mitään velvollisuutta maksaa edes oman lapsensa, puolisonsa tai vanhempansa hautajaisia.'
Kuolinpesän varoista = perillisille jäävistä rahoista maksetaan, jos maksetaan. Tai sitten yhteiskunnan kustannuksella haudataan.
Vierailija kirjoitti:
Oikeusaputoimistola saa siis apua perunkirjoituksen laatimiseen vain silloin, jos sekä vainaja että asioita hoitava omainen sekä tämän puoliso ovat täysin varattomia.
Ei pidä paikkaansa. Minun äitivainaan perunkirjoitus tehtiin oikeusaputoimistossa, vaikka kukaan meistä ei ollut täysin varaton, tai ei ainakaan täysin ilman tuloja.
Maksu määräytyy tulojen mukaan, ja meillä se määriteltiin pienituloisimman osakkaan mukaan.
http://www.etlehti.fi/artikkeli/raha/kuka-saa-rahaa-hautajaisiin-sossus…
Hautajaiset maksetaan vainajan omista varoista. Jos niitä ei ole, eivätkä omaisetkaan halua tai pysty hautajaisia maksamaan, laskut maksaa ja hautajaiset omaisten niin tahtoessa myös järjestää vainajan kotikunta.
Jos vainajalla ei ole ollenkaan sukulaisia, kunnan sosiaalitoimi hoitaa kaikki järjestelyt.
Kunnat joutuvat lain mukaan kilpailuttamaan hautauspalvelut eli käytännössä paikkakunnan hautaustoimistot. Halvin vaihtoehto tietysti voittaa. Maksusitoumuksen mukaisesti hautaustoimisto yleensä tarjoaa varattomalle halvimman arkun, pienen arkkukoristeen ja kuljetuksen tuhkaukseen.
Kuolleella henkilöllä voi olla oikeus hautausavustukseen hänen viimeisen työsuhteensa tai ammattiliiton jäsenyyden perusteella. Asiaa kannattaa tiedustella viimeiseltä työnantajalta ja ammattiliitosta.
Sotaveteraanit saavat hautausapua Valtiokonttorilta, jos kuolleen invalidin työkyvyttömyysaste oli vähintään 20 prosenttia. Vuonna 2014 hautausavun suuruus on 2 486,53 euroa.