Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljon te normaalituloiset olette saaneet säästöön ankaralla säästökuurilla?

Vierailija
17.11.2013 |

Ja normaalituloisella tarkoitan siis ihan tavallisia työssäkäyviä, en näitä av:n perus "mieheni tienaa 20 000 €/kk ja minä pikkasen vähemmän". Ei sillä, että hyvin tienaavissa olisi mitään vikaa, mutta heidän tilanteensa ei käy vertailupohjaksi omalleni :)

Säästökuurilla tarkoitan siis sellaista, että lasketaan suht tarkasti kaikki menot ja pyritään säästämään niin paljon kuin suinkin. Ei siis niin että syödään pilaantunutta ruokaa ja palellaan kylmässä kämpässä ja jätetään joululahjat ostamatta, mutta ei shoppailla turhuuksia, jätetään ylimääräiset herkut ja oluet ostamatta jne.

Tällä hetkellä tili tulee ja menee mutta haluan asiaan muutoksen. Paljon olette saaneet säästöön tällaisilla "kuureilla" esim vuodessa?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansaitsen n. 35000 euroa vuodessa. Saan säästöön n. 600 euroa kuukaudessa. Olen sinkku.

Vierailija
2/11 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden ja puolen tonnin nettotuloista olen saanut parhaimmillaan kai 1 500 euroa kuussa säästöön. Oleellista on laittaa se summa heti syrjään ja sitten pärjätä loppukuu jäljellä olevilla rahoilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konkreettinen esimerkki meiltä, aika tuore sellainen: varasimme 5/2012 15vrk Thaimaan matkan 2aik+2 kouluikäiselle 4+ tähden paikassa puolihoidolla sesonkiajankohdalle eli 2/2013.

Matkan hinta oli 7500e ja sen saimme säästetyksi tuon 8kk aikana ennen matka-ajankohtaa. Ja olin jopa työttömänä tuosta ajasta 2,5kk.

Vierailija
4/11 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

3000e nettotuloista 1000e lyhennän lainaa, 1000e laitan heti säästöön ja 1000e jää laskuihin ja elämiseen.

Vierailija
5/11 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai oikeastaan 7kk aikana koska matka piti maksaa tammikuussa ja varauksen teimme toukokuun loppupuolella.

-4-

[quote author="Vierailija" time="17.11.2013 klo 12:37"]

Konkreettinen esimerkki meiltä, aika tuore sellainen: varasimme 5/2012 15vrk Thaimaan matkan 2aik+2 kouluikäiselle 4+ tähden paikassa puolihoidolla sesonkiajankohdalle eli 2/2013.

Matkan hinta oli 7500e ja sen saimme säästetyksi tuon 8kk aikana ennen matka-ajankohtaa. Ja olin jopa työttömänä tuosta ajasta 2,5kk.

[/quote]

Vierailija
6/11 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tarkistaisin ihan ensiksi asumiskulusi. Ne nimittäin kuitenkin ovat yleensä meillä mediaaniin tuloiltamme mahtuvilla se suurin rahareikä ja kohta, johon hyvät talousneuvojat ensimmäisenä kehottavat asiakkaitaan kiinnittämään huomiota. Ideaalitapauksessahan tuloista saisi mennä asumiseen korkeintaan se 1/3 nettotuloista. Jos sinulla menee enemmän palkasta asumiskuluihin,olisi todella syytä kysyä,voisitko asua ekonomisemmin? Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että asuisit lähempänä työpaikkaa, pienemmässä neliömäärässä, asunnossa, jonka ylläpitokustannukset ovat nykyistä pienemmät jne. 

Itse asun pk-seudulla, jossa aika monella lapsettomalla työkaverilla, joilla on samat, n. 2000 euron nettotulot (vaihtelevat hiukan kuukausittain) kuin minulla, on vaikeuksia selvitä  kuun loppuun nimenomaan paria-kolmea sataa omiani suurempien vuokrakulujen (omistusasuntoa ei näillä tuloilla täältä hankita) takia. Itselle nuo pari-kolmesataa jäävät helposti säästöön.Tiukalla kuurilla saan säästettyä 500-600 euroa kuussa. 

Vierailija
7/11 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä, kiitos kokemuksista.

Asumiskuluille en oikein mahda mitään, meillä on omakotitalo (ei mikään pramea) hyvällä paikalla, n. kilometrin päässä päiväkodista ja koulusta 5 km työpaikastani joten muuttoa emme tämän säästökuurin takia harkitse. Lyhennys on melko pieni /kk mutta sellainen että laina edes vähän lyhenee :) Mutta toki pyrin huomioimaan jatkossa esim. veden ja sähkön kulutuksen, joka tähän asti ollut melko huoletonta.

Mutta tuo on kyllä totta, että se säästettävä raha pitäisi heti laittaa johonkin sivuun, niin loppukuu olisi sitten pärjättävä vaan niillä jäljellä olevilla. Jos jemmaan koko palkan käyttötilillä, niin ei sitä enää mieti kun jäljellä on satanen tai kaksi että paljon jää jemmaan vaan käyttää vaan aina kun jotain täytyy ostaa.

Vierailija
8/11 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2013 klo 12:37"]

[/quote]Minä joka kerta hämmästelen näitä, jotka antavat matkayhtiöiden näin paljon kusettaa itseään! Ihan oikeasti, lennot tuolle porukalle maksaa enintään kaksi tonnia, ja viiden tähden hotelli maksaa sen saman kaksi tonnia. Eli neljällä tonnilla pääsee helposti kahdeksi viikoksi. Mistä te maksoitte sen 3500€ ylimääräistä? Lentokenttäkuljetuksista? Siitä että bussissa oli opas joka kertoi bahtin kurssin ja vesipullolle sopivan hinnan?

Vierailija
9/11 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auto saatiin vuodessa säästämään. Tilillä oli jotain ennestään ja 1500 säästettiin kuussa. Miehen työpaikalla otettiin työsuhdeautot pois mutta omassa autossa saa km-korvaukset.

Meillä jää yht käteen pakollisten ja ruokakulujen jälkeen n 1000 e, eli todellakin vähennettiin kaikesta ja kävin ainakin 4 krt kirppiksellä myymässä + huutiksen tulot. Lopetimme kumpikin työpaikkaruokailut ja lounasseteleillä ostettiin ruokaa jne.

Aikamoinen projekti oli. Autolainaa ei haluttiin ottaa koska oli ennestään asuntolaina.

Vierailija
10/11 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

18 000 e elinikäiset säästöt, asun vuokralla, käytetty auto, en ole 13 vuoteen käynyt Tallinnaa pidemmällä, ikää 35 vuotta:(

Vierailija
11/11 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon säästänyt vuodessa 15% omarahoitusosuuden ensiasuntoon. Tuosta on nyt aikaa, mutta käytännössä tuo tarkoitti sitä, että taloudessa oli kahden aikuisen tulot ja toiset niistä pantiin kokonaan säästöön. Käytännössä tarkoitti myös mm. sitä, että luovuimme auton käytöstä tuoksi ajaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi neljä