Päiväkotilasten vuorotyötä tekevät vanhemmat, miten selviätte?
Joulu lähenee ja olen kohta palanut aivan puhki! Meillä on molemmilla vuorotyö ja lapsemme on päiväkodissa. Päiväkoti menee kiinni viimeistään klo 17 ja toinen meistä pääsee viimeistään 19 ja toinen vieläkin myöhempään iltavuorosta.
Miten saatte arjen skulaamaan :/ ?
Kommentit (58)
Mulla on oikeasti toimiva ehdotus: Palkatkaa kotiin hoitaja. Meillä tämä toimii. Eli Kela maksaa alle eskari-ikäisistä n.170e/kk yksityisen hoidon tukea ja meillä kunta maksaa vielä 200e/kk jokaisesta alle kouluikäisestä yksityisen hoidon tukea. Tämä on ainakin meillä ainoa järkevä vaihtoehto koska meidän kaupungissamme ei ole tarjolla pikkukoululaisille vuorohoitoa iltaisin. Meilläkään ei ole isovanhempia paikkakunnalla.
Kela maksaa siis osan hoitajan palkasta ja minä maksan loput ja työnantajakulut sekä kelan osuudesta että omastani. Alkuun voi tuntua haastavalta saada homma käyntiin esim. selvittää mitä kaikkia kuluja pitää maksaa, vakuutus yms. mutta kun minäkin vähän koulutettu ihminen osasin ne asiat selvittää niin kuka tahansa muukin sen osaa jos haluaa! Jotain apuja saa myös sivustolta hoitopaikka.net, mutta suurimman osan kyllä sumplin itse ihan soittamalla kelaan, kaupungille, verotoimistoon, vakuutusyhtiöön yms.
Toivotan helpompaa arkea perheellenne!
Ihan pakko kysyä, että kuinka hemmetin kehnoissa duunipaikoissa te oikein olette hommissa, jos on ihan mahdotonta vaihtaa esimerkiksi päivätyöhön pariksi, kolmeksi vuodeksi??? Sehän on ihan lakisääteistäkin joillakin perusteilla!
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 21:28"]
Mulla on oikeasti toimiva ehdotus: Palkatkaa kotiin hoitaja. Meillä tämä toimii. Eli Kela maksaa alle eskari-ikäisistä n.170e/kk yksityisen hoidon tukea ja meillä kunta maksaa vielä 200e/kk jokaisesta alle kouluikäisestä yksityisen hoidon tukea. Tämä on ainakin meillä ainoa järkevä vaihtoehto koska meidän kaupungissamme ei ole tarjolla pikkukoululaisille vuorohoitoa iltaisin. Meilläkään ei ole isovanhempia paikkakunnalla.
Kela maksaa siis osan hoitajan palkasta ja minä maksan loput ja työnantajakulut sekä kelan osuudesta että omastani. Alkuun voi tuntua haastavalta saada homma käyntiin esim. selvittää mitä kaikkia kuluja pitää maksaa, vakuutus yms. mutta kun minäkin vähän koulutettu ihminen osasin ne asiat selvittää niin kuka tahansa muukin sen osaa jos haluaa! Jotain apuja saa myös sivustolta hoitopaikka.net, mutta suurimman osan kyllä sumplin itse ihan soittamalla kelaan, kaupungille, verotoimistoon, vakuutusyhtiöön yms.
Toivotan helpompaa arkea perheellenne!
[/quote]
Kukahan mahtaa tulla töihin 500 euron kk-palkalla? Kerro meillekin. Ei kuule keskituloisen suomalaisen palkalla hankita hoitajaa kotiin noin vain.
jos ei vuoropäiväkoti kelpaa, niin on turha valittaa
Meillä näin: yksityisen hoidon tukea Kelalta ja alle 3-v kuntalisää n. 800 euroa kk ja te-keskuksesta työllistämistukea n. 1000 euroa = 1800 euron kk-palkka joka kelpaa kyllä aika monellekin ihmiselle joka on ollut pitkään työttömänä. Itselle ei jää maksettavaksi muuta kuin pakollinen työntekijän vakuutus noin 250 euroa vuodessa. Paperiasiat on ihan piece of cake, kun niihin kerran tutustuu eli ei tarvitse maksaa kirjanpitäjällekään. Omaa rahaa ei tarvitse siis laittaa juuri lainkaan.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 20:32"]
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 19:34"]
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 19:01"]
Miksi ihmeessä teette vuorotöitä? Eihän siinä ole mitään järkeä silloin kun lapset ovat pieniä
[/quote]
Nimenomaan on järkeä silloin kun lapset pieniä. Meillä lapset ovat 4-12päivää/ vuoropäiväkodissa, 4-8.5 h päiviä.
Koululaisten kanssa jo hankalampaa, mutta sujuu sekin kun ei ole yhtäaikaa ilta- tai yövuoroja. Terveisin 9 vuotta tätä vuorotöitä lasten kanssa
[/quote]
No mun mielestä on kyllä enemmän järkeä lapsen olla 20 pv/kk säännöllisesti 8 h päiväkodissa, jos sitten vanhemmat on illan ja yön läsnä js rytmi tuttu ja turvallinen. Sairasta hehkuttaa vähillä hoitopäivillä/-tunneilla, jos vastapainona 7-vuotias on illat ja yöt yksin heitteillä. Ls-ilmon tekisin tuollaisesta, jos vaikka naapurissa huomaisin.
[/quote]
:D Missäköhän sanoin että meidän lapset ikinä olleet yksin iltoja tai yötä kotona?
Ei ole ollut, me emme ole yhtä aikaa illoissa tai öissä ja joskus on ollutkin niin koululainen on silloin mummonsa kanssa.
Ihan meillä rytmitkin säilyneet, kiitos vaan. Jompikumpi kun on kotona ollut lasten kanssa. Ja mun mielestä on parempi ollut pieninä lapsille olla vähän päiväkodissa kuin joka päivä pitkää päivää.
Meillä ei ollut edes minkäänlaisia vaihtoehtoja kuin saada tämä toimimaan näin, ja hyvin on toiminutkin.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 21:32"]
jos ei vuoropäiväkoti kelpaa, niin on turha valittaa
[/quote]
Mutta jos sellaista ei kotikunnassa ole, niinhän tuossa ylempänä sanottiin!
Meidän hoitaja on osa-aikainen, 28t/vko koska vanhempien vuorotyö mahdollistaa tämän. Emme ole aina yhtä aikaa töissä vaan on arkivapaita yms. Hoitajan palkka on 9e/t eli kuukausipalkka on n. tonnin. Tästä kela ja kaupunki maksaa yksityisen hoidon tukea kahdesta alle kouluikäisestä niin, että itselleni jää palkkaa maksettavaksi n. 270e. Lisäksi työnantajakulut. Reilulla viidellä sadalla saa näin hyvinkin pienituloinen hoitajan kotiin ja tulijoita kyllä on(kun joku kysyi kuka tulee viidellä sadalla töihin)! Sitäpaitsi: Edelleenkin hinnasta huolimatta se koululainen on hoidettava!!! Ja näin saamme kaikki lapset hoidettua samalla "vaivalla".
Meillä ei ole sitä mahdollisuutta, että saisin jonkun naapurin tms. katsomaan koululaisen perään eikä koululainen vaan vielä pärjäis koko iltaa yksin kotona eikä tarvitsekaan mielestäni. Mun mielestä lapset ovat kuitenkin se tärkein asia ja vaikka mun palkasta menee lastenhoitoon iso siivu niin miten voisin tehdä ollenkaan töitä jos lastenhoitoasia ei olisi kunnossa. Sitten jäisi vielä vähemmän rahaa jos olisin työttömänä. Sitä paitsi haluan pitää(huonopalkkaisenkin)työni koska tällä alueella ei töitä niin vaan ole otettavaksi. Sitten kun lapset ovat isompia ja pärjäilevät ilman hoitajaa niin jää palkastani enemmän käyttöön vaikka toki isommilla lapsilla on taas ehkä isommat menot muuten.
Ongelmallisin aika on se, kun kelan tuet lakkaa mutta hoitajaa vielä tarvitaan(sitten kun kaikki lapset ovat koulussa). Luultavasti sitten pienin on iltapäiväkerhossa koulun jälkeen ja pitää palkata joku opiskelija iltavuoroiksi. Mutta se ei tulisi nyt halvemmaksi sillä jos lapset olisivat nyt päiväkodissa ja sitten joiksikin illoiksi palkkaisimme hoitajan niin emme saisi kelan tukia. Vähentää saisi toki 15% palkasta ja kokonaan työnantajakulut(jos muistan oikein koska siitä on aikaa jo kun laskin tän vaihtoehdon).Oma tuntipalkkani on aika lähellä hoitajan tuntipalkkaa, mutta siltikin tämä onnistuu multa joten onnistuu sultakin!
Luulin että jos saa työllistämistukea niin ei saa sitten kelan tukia? Varmaankin ymmärsin sitten väärin. Ja niille, jotka ihmettelivät miksi tehdään vuorotyötä. Paikkakunnallani ei ole juuri töitä tarjolla eikä työpaikassani voi valita mitä vuoroja tekee. En halua jäädä työttömäksi moisen asian takia vaan olen keksinyt perheellemme sopivan ratkaisun. Eli vuorotyö ei ole mikään ongelma!
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 21:30"]
Ihan pakko kysyä, että kuinka hemmetin kehnoissa duunipaikoissa te oikein olette hommissa, jos on ihan mahdotonta vaihtaa esimerkiksi päivätyöhön pariksi, kolmeksi vuodeksi??? Sehän on ihan lakisääteistäkin joillakin perusteilla!
[/quote]
En jaksa lukea pitemmälle enkä googlettaa, mutta kerro ihmeesä mitä nämä "jotkin lakisääteiset perusteet" ovat!
Ihan esimerkkinä niistä kehnoista työpaikoista vain muutamia mainitakseni hoito-ala, tehdastyö, poliisi, pelastuslaitos, kaupan ala...
Hei. Voimia teille kaikille, joilla on lapsia ja vuorotyö; se ei aina ole helppoa. Ystäväni teki 3-vuorotyötä 10-12 tunnin pituisilla vuoroilla ja 4-vuotias poika (ystäväni oli yh) oli hoidossa päiväkausia. Hän kuoli, stressin aiheuttamiin oireisiin.
Meillä asiat ovat mielestäni oikein hyvin. Olemme vuorotyössä molemmat miehen kanssa. Teemme vuoroviikkoin iltaa ja aamua. Poika on 3 päivää viikossa 5 tuntia kerrallaan hoidossa, ei enempää. Mieheni työnantaja ja oma työnkuvani mahdollistavat tämän käytännön. Elämä on aika simppeliä, koska arkisin ehtii hoitaa asioita, mutta myönnän, että iltavuoroviikoilla väsyttää välillä.
Pienten lasten vanhemmat: miettikää ihmeessä työkuviot ennen lasten suunnitteluakin jo, miten parhaaksi näette. Aina kannattaa miettiä vähän eteenpäin, vaikkei nyt kaikki toteutuisikaan. Jaksamista!
[quote author="Vierailija" time="17.11.2013 klo 06:17"]
Hei. Voimia teille kaikille, joilla on lapsia ja vuorotyö; se ei aina ole helppoa. Ystäväni teki 3-vuorotyötä 10-12 tunnin pituisilla vuoroilla ja 4-vuotias poika (ystäväni oli yh) oli hoidossa päiväkausia. Hän kuoli, stressin aiheuttamiin oireisiin.
Tähän tarkennuksena, että ystäväni siis kuoli, arki kävi hirvittävän raskaaksi.
Meillä asiat ovat mielestäni oikein hyvin. Olemme vuorotyössä molemmat miehen kanssa. Teemme vuoroviikkoin iltaa ja aamua. Poika on 3 päivää viikossa 5 tuntia kerrallaan hoidossa, ei enempää. Mieheni työnantaja ja oma työnkuvani mahdollistavat tämän käytännön. Elämä on aika simppeliä, koska arkisin ehtii hoitaa asioita, mutta myönnän, että iltavuoroviikoilla väsyttää välillä.
Pienten lasten vanhemmat: miettikää ihmeessä työkuviot ennen lasten suunnitteluakin jo, miten parhaaksi näette. Aina kannattaa miettiä vähän eteenpäin, vaikkei nyt kaikki toteutuisikaan. Jaksamista!
[/quote]
Nosto!
Tässäpä sama ketju parin päivän takaa.
Heippa ja kiitos nostosta! AP siis täällä.
JOku onkin jo ansiokkaasti vastannut puolestani tai sitten keskustelussa on jäänyt huomaamatta se, että minä en ole päässyt pariin päivään lukemaan (enkä vastaamaan) tähän ketjuun.
Ensinnäkin: niille jotka ihmettelevät miksi en halua viedä lastani vuoropäiväkotiin, syitä on kaksi. 1. se on kaukana 2. meillä on myös pieni koululainen joka ei vuoropäiväkodista hyödy mutta tarvitsee silti iltapäivähoitoa senkin jälkeen kun IP menee kiinni klo 16.
Toiseksi: en ole paskaduunissa, mutta meillä ei kerta kaikkiaan ole mahdollisuutta tehdä päivävuoroa. Kaikki eivät ole sairaanhoitajia, you know? Työni luonne on sellainen että tehdään juuri tasan niinkuin työnantaja listaan laittaa ja niitä vuoroja on aika haastavaa alkaa vaihdella muiden kanssa. Listat ilmestyvät ihan lain puitteissa, joten mitään pikku porsaanreikää en lasita löydä jotta työnantajani puolesta asiat voitaisiin järjestää toisin. Asia on näin ja sen asian kanssa yritämme nyt elää. Haluan vielä sanoa, että on hienoa jos jonkun työpaikalla ja alalla voi vaihtaa päivävuoroa, mutta hyvä on huomata myös se, ettei yhteiskunta toimisi jos kaikkialla olisi tämä sääntö..
Kolmanneksi: olen saanut ainoastaan yhden hyvän neuvon tässä ketjussa ja se on lastenhoitajan palkkaaminen. Se taitaakin jäädä ainoaksi vaihtoehdoksi. Ihan käytännön neuvoja pyydänkin siihen, mitä kannattaa ottaa huomioon hoitajan valinnassa ja palkkaamisessa? Mitä maksaisitte hoidosta per tunti?
Palkkaa esim opiskelija niille illoille jolloin molemmat olette miehen kanssa töissä. Eli normaalissa päiväkodissa muuten ja vain niillle illoille muutamaksi tunniksi kun tarvitsee.
Naurattaa tässä keskustelussa nuo jankkaajat jotka puhuvat vain vuorohoitopäiväkodista, joita ei tosiaankaan ole joka kaupungissa/kunnassa.
Muakin huvittaa nuo vuoropäiväkotijankkaajat ja ne jokta eivät halua ymmärtää vuorotyötä.
Muakin huvittaa nuo vuoropäiväkotijankkaajat ja ne jokta eivät halua ymmärtää vuorotyötä.
Minä ja mieheni ollaan ammatissa,jossa tehdään vuorotyötä. Pari vuotta elettiin tuossa päiväkoti/työrumbassa,kun sitten päätettiin,että jään kotiin.Elämä oli silloin ihan helvetin raskasta. Nyt teen pelkästään keikkatyötä eli noin 1-2 työpäivää viikossa.Ihan loistava systeemi meille.