Päiväkotilasten vuorotyötä tekevät vanhemmat, miten selviätte?
Joulu lähenee ja olen kohta palanut aivan puhki! Meillä on molemmilla vuorotyö ja lapsemme on päiväkodissa. Päiväkoti menee kiinni viimeistään klo 17 ja toinen meistä pääsee viimeistään 19 ja toinen vieläkin myöhempään iltavuorosta.
Miten saatte arjen skulaamaan :/ ?
Kommentit (58)
Teimme jonkin aikaa molemmat vuorotöitä ja lapset olivat silloin huomattavasti lyhyempiä päiviä päiväkodissa. Muun elämän kannalta oli aika hankalaa ja onneksi minulla oli mahdollisuus siirtyä päivätyöhön vaikkakin osan päivistä lapset ovat pitempään sitten hoidossa.
Nyt ap mars työterveyslääkärille valittamaan unihäiriöitä ja sydämenjumputusta ja väsymystä. Sitten kerrot että päivävuoroon pääseminen auttaisi varmasti, todistus työnantajalle ja pam, homma on siinä: sä olet päivävuorossa eikä pomolla ole mitään mahdollisuutta kieltäytyä.
EI JOKA KAUPUNGISSA EDES OLE MITÄÄN VUOROPÄIVÄKOTEJA!!! Ei edes kaikissa keskikokoisissa kaupungeissa saati sitten jossain pienemmissä kunnissa.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 19:27"]
Eli kun allekirjoitat työsopimuksen, sitoudut samalla siihen vuorotyöhön ja päiväduuniin pääsee vain lääkärintodistuksella. Totta helvetissä kaikki haluaa säännölliseen päivävuoroon, mutta kun se vaan ei onnistu. Sitäpaitsi yhä useammille aloille vuorotyöt hiipii vähitellen, kun yhteiskuntakin elää 24/7. Tai voihan sitä työhönottotilanteessa alkaa venkoilla, että en ikinä suostu iltavuoroon, mutta sitten jää kyllä työpaikka saamatta satavarmasti.
[/quote]
tää on kyllä totta, toimin rekryssä työnantajan edustajana ja tätä "vaan päivävuoroja" -porukkaa on tarjolla enemmän kuin tarpeeks, mutta kun tuotetta tai palvelua pitää tehdä vaihe peräkkäin ja saada se vielä valmiikskin, niin silloin tehdään vuoroja ja työpaikat menee niille, jotka on siihen halukkaita ja kykenee sen hoitamaan
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 19:01"]
Miksi ihmeessä teette vuorotöitä? Eihän siinä ole mitään järkeä silloin kun lapset ovat pieniä
[/quote]
Nimenomaan on järkeä silloin kun lapset pieniä. Meillä lapset ovat 4-12päivää/ vuoropäiväkodissa, 4-8.5 h päiviä.
Koululaisten kanssa jo hankalampaa, mutta sujuu sekin kun ei ole yhtäaikaa ilta- tai yövuoroja. Terveisin 9 vuotta tätä vuorotöitä lasten kanssa
23 jatkaa:
Niin minä olen tehtaassa työssä. Työpaikallani avautui päivävuorossa oleva paikka kun siinä ollut jäi eläkkeelle. Tuotannossakin on nimittäin jonkin verran näitä pelkästään päivävuorolaisten töitä. Muutama muukin sitä työtä yritti itselleen mutta minä sain onneksi vaikka tarkoittikin palkan pienemistä. Huomattavastikin kun siirryin viisivuorotyöstä pois.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 19:21"]
Ap vastaa: olemme molemmat vuorotyössä, mutta olisi kiva tietää missä olette töissä kun voitte "vaihtaa" päivävuoroon. Meidän tilanteemme on tällä hetkellä se, että mies saa 4 viikkoa etukäteen 4 viikon työlistan, minä taas 2 viikkoa etukäteen 4 viikon listan. Kun lista ilmestyy, alkaa hirveä vuoronvaihtorumba puolin ja toisin että lapsilla on aina jompi kumpi vanhemmista hakemassa lasta pois PK:sta ja IP:sta. Olen aivan puhki tähän ja mietinkin, että pitääkö tosiaan vaihtaa alaa (kummankaan meidän alalla ei ole olemassa mahdollisuutta tehdä päivätöitä!). Miten sekin nyt onnistuu ja onko se tosiaan ainoa vaihtoehto?
Kiitos niille vastaajille jotka vaivautuvat lukemaan aloituksen ja kommentoimaan siihen. En millään jaksaisi alkaa puolustella valintaamme, kaipaan ennemminkin neuvoja ja kokemuksia niiltä jotka ovat samassa tilanteessa.
Ai niin, ennenkuin joku ehdottaa isovanhempien käyttämistä niin he asuvat parin tunnin ajomatkan päässä. He ovat auttaneet, mutta ihan säännöllisesti heitä ei oikein saata häiritä.
[/quote]
On muuten aika v--mäistä kaataa vaihdoilla teidän työkavereidenne niskaan omien valintojenne paskaseuraukset! Mistä tätä jengiä oikein sikiää? Miksi väsäätte kakaroita jos ette pysty niitä hoitamaan vaan haluatte olla töissä yötä päivää?
Me ollaan myös molemmat vuorotyössä, mun vuorot loppuu viimeistään klo.21, jolloin olen hakemassa lasta tarhasta 21.30. Siis jos mieskin on illassa.
Meillä myös tokaluokkalainen, lapsi ehtii tulla kotiin ja syödä ennen kuin toinen lähtee. Sitten tekee läksyt ja on sitten kavereiden kanssa seitsemään, tulee kotiin ja lukee lehtiä tai kattoo videoita kunnes tulen. Saa aina puhelimella kiinni, jos tulee hätä ja naapurilla on vara-avain, jos jää kotiin. Hyvin menee.
Mä suosittelen tota vuorohoitoa, jos semmoseen on mahdollisuus. Onko rahallisesti mahdollista palkata apua, hakemaan lasta tarhasta ja vahtimaan isompaa sen pari tuntia tarvittaessa? Joku esim. opiskelija vois hyvinkin olla innokas tekemään pari tuntia töitä kerran-pari viikossa. Tarvis vaan löytää luotettava tyyppi, jonka kanssa homma toimii..
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 19:19"]
Mulla on sellainen käsitys että myös pienet koululaiset ovat oikeutettuja iltahoitoon vuoropäiväkodissa..?. Mulla mies reissuhommissa ja itse vuorotyössä. Hyvin sujuu kun lapset ovat vuorohoidossa.
[/quote]
Ei ole koululaisilla asiaa vuoropäiväkotiin ainakaan Espoossa! Korkeintaan, jos on jonkin sortin e-lapsi.
t: vuoropäiväkodin lastenhoitaja
Toi on niin sairasta jättää pieni koululainen illoiksi ja jopa öiksi yksin. Menkää itseenne.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 20:21"]
Toi on niin sairasta jättää pieni koululainen illoiksi ja jopa öiksi yksin. Menkää itseenne.
[/quote]Parempi sekin kuin ei kattoa pään päällä lainkaan ikä ruokaa. Mene sinä syvälle itseesi!
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 19:34"]
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 19:01"]
Miksi ihmeessä teette vuorotöitä? Eihän siinä ole mitään järkeä silloin kun lapset ovat pieniä
[/quote]
Nimenomaan on järkeä silloin kun lapset pieniä. Meillä lapset ovat 4-12päivää/ vuoropäiväkodissa, 4-8.5 h päiviä.
Koululaisten kanssa jo hankalampaa, mutta sujuu sekin kun ei ole yhtäaikaa ilta- tai yövuoroja. Terveisin 9 vuotta tätä vuorotöitä lasten kanssa
[/quote]
No mun mielestä on kyllä enemmän järkeä lapsen olla 20 pv/kk säännöllisesti 8 h päiväkodissa, jos sitten vanhemmat on illan ja yön läsnä js rytmi tuttu ja turvallinen. Sairasta hehkuttaa vähillä hoitopäivillä/-tunneilla, jos vastapainona 7-vuotias on illat ja yöt yksin heitteillä. Ls-ilmon tekisin tuollaisesta, jos vaikka naapurissa huomaisin.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 20:21"]
[/quote]
Mitäs kun lapsi itse toivoi ettei olisi enää hoitajaa ekaluokan jälkeen? Onko parempi olla pitkä iltapäivä yksin?
Eiku niin joo..munhan pitäis lopettaa muu elämä kun kerran oon lapsia "tehny" ja jäädä kokonaan kotiin..
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 19:30"]
EI JOKA KAUPUNGISSA EDES OLE MITÄÄN VUOROPÄIVÄKOTEJA!!! Ei edes kaikissa keskikokoisissa kaupungeissa saati sitten jossain pienemmissä kunnissa.
[/quote]
No ihan varmasti on.
Kun näitä keskusteluja lukee, tulee tunne ettei kenenkään pitäisi tehdä lapsia, koska aina joku on moralisoimassa liian pitkistä päivistä, vuorotyöstä, työttömyydestä, urasuuntautuneisuudesta, urattomuudesta... Olet paska vanhempi teit niin tai näin.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 20:45"]
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 19:30"]
[/quote]
No ihan varmasti on.
[/quote]
Ei muuten ole. 20 000 asukkaan kaupunki eikä ole vuoropäiväkotihoitoa tarjolla illoiks eikä viikonlopuiks. Lasta on oltava hakemassa klo 17 ja eikä muuta ole tarjolla. Lähin vuoropäiväkoti olisi isomman kaupungin keskussairaalan henkilökunnan lapsille tarkoitettu yksityinen päiväkoti, josta asuinkaupunkini on ostanut ostopalveluna paikkoja, jos niitä on ollut vapaana, mutta jonot ovat nykyisin mahdottomat ja henkilökunnan lapset etusijalla, että ei tule mitään. Helpoimmalla pääsee, kun ottaa yksityisen hoidon tuen ja hankkii lapsille hoitajan sillä rahalla. Hyvä puoli tässä on se, että kunta hyväksyy jokaisen vähänkin kelvollisen hoitajaksi, jotta perhe ei työntäisi lapsia kunnan niskoille ja alkaisi vaatia oikeuksiaan. Tai voihan sen kotihoidontuenkin ottaa, ja maksaa sillä vaikka opiskelijalle tai naapurinflikalle, joka tulee vahtimaan lapsia hankalina iltoina, kun on miehen kanssa yhtä aikaa vuorossa. Me vakiinnutettiin esikoisen kohdalla tämä ratkaisu sen jälkeen, kun esikoinen oli ollut yllä mainitun yksityisen päiväkodin jonossa puoli vuotta.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 19:35"]
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 19:21"]
Ap vastaa: olemme molemmat vuorotyössä, mutta olisi kiva tietää missä olette töissä kun voitte "vaihtaa" päivävuoroon. Meidän tilanteemme on tällä hetkellä se, että mies saa 4 viikkoa etukäteen 4 viikon työlistan, minä taas 2 viikkoa etukäteen 4 viikon listan. Kun lista ilmestyy, alkaa hirveä vuoronvaihtorumba puolin ja toisin että lapsilla on aina jompi kumpi vanhemmista hakemassa lasta pois PK:sta ja IP:sta. Olen aivan puhki tähän ja mietinkin, että pitääkö tosiaan vaihtaa alaa (kummankaan meidän alalla ei ole olemassa mahdollisuutta tehdä päivätöitä!). Miten sekin nyt onnistuu ja onko se tosiaan ainoa vaihtoehto?
Kiitos niille vastaajille jotka vaivautuvat lukemaan aloituksen ja kommentoimaan siihen. En millään jaksaisi alkaa puolustella valintaamme, kaipaan ennemminkin neuvoja ja kokemuksia niiltä jotka ovat samassa tilanteessa.
Ai niin, ennenkuin joku ehdottaa isovanhempien käyttämistä niin he asuvat parin tunnin ajomatkan päässä. He ovat auttaneet, mutta ihan säännöllisesti heitä ei oikein saata häiritä.
[/quote]
On muuten aika v--mäistä kaataa vaihdoilla teidän työkavereidenne niskaan omien valintojenne paskaseuraukset! Mistä tätä jengiä oikein sikiää? Miksi väsäätte kakaroita jos ette pysty niitä hoitamaan vaan haluatte olla töissä yötä päivää?
[/quote]
tähän, mulla on kans työkavereina näitä vaihda mun kaa vuoroja -tyyppejä! ovat joka vaiheessa vinkumassa vuoronvaihtoja lastenhoidon vuoksi ja sitten olet paskakusipää, jos et joka kerta suostu vaihtoon!
USKOKAA NYT ETTÄ LASTENHOITO-ONGELMAT EI KUULU TYÖPAIKALLE EIKÄ NE OLE TEIDÄN TYÖKAVEREIDEN TAI TYÖNANTAJIEN ONGELMIA!
Miksi ei onnistuisi 2 vanhemman hoitaa 1 lasta ja käydä töissä?
Minä ja mieheni ollaan ammatissa,jossa tehdään vuorotyötä. Pari vuotta elettiin tuossa päiväkoti/työrumbassa,kun sitten päätettiin,että jään kotiin.Elämä oli silloin ihan helvetin raskasta. Nyt teen pelkästään keikkatyötä eli noin 1-2 työpäivää viikossa.Ihan loistava systeemi meille.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 19:13"]
Olisi pitänyt laittaa aloitukseen, että meillä on tosiaan pieni koululainenkin, joten vuoropäiväkoti ei siksikään ole mahdollinen. Meillä ei ole turvaverkkoa lainkaan, joten en ymmärrä onko elämän tarkoitus olla jatkuvasti tällaista nipin napin pinnalla räpistelyä!!
Niin, siis miten se arki oikein sujuu kun on pieniä lapsia ja vuorotyö. Pitääkö ihan tosissaan miettiä alanvaihtoa vai mitä ihmettä!
[/quote]Meillä pienimmät vuorohoidossa, koululainen joutuu olemaan yksin koska ei ole varaa palkata hänelle hoitajaa (hoitajan palkka olisi enemmän kuin mun palkka). Välillä joutuu olemaan yötkin yksin, ekaluokkalaisena varsinkin oli raskasta.