19v pienyrittäjä, raskaana. mitä teen?
Otsikosta tuli nyt ihan hölmö mutta en tiedä miten otsikoisin edes tilanteeni.
Pohjustan siis aihetta sen verran, että omistan siis kauneudenhoitoalalla pienen liikkeen jota pyöritän yhdenmiehen voimin. Ostin vanhan yrityksen n.vuosi sittten, jonka ansiosta töitä on mielettömästi. Teen päivittäin 9-12h päivää. Tienaan hyvin. Ryhdyin opiskelemaan hetki sitten lisäksi työn ohella lisää, mutta koulu on kevyttä eikä vaadi minulta (ainakaan toistaiseksi) suurempia ponnisteluja ja koulupäiviä on todella harvoin.
Mieheni on minua parivuotta vanhempi ja armeijassa. Opiskelut jäivät häneltä kesken, joten hänellä ei ole mitään ammattia. Armeijasta vapautuu maaliskuussa.
Raskaustesti näyttikin plussaa ja nyt 4+3.
Raskaus ei ollut suunniteltu. Mies sanoo ettei ole vielä valmis isäksi.
Oma tilanteeni yrittäjänä on sinällänsä aina huono lastenhankintaan, olin sitten 20v tai 40v... Lapsia kuitenkin haluan ja työllä ei ole siinä kohtaa mitään merkitystä itselleni.
Mitä teen?
Mies taivuttelee minua aborttiin, koska ei koe olevansa valmis eikä hänellä ole varaa elättää lasta.
Itselläni olisi varaa, jos saisin vuokra-tuolilaisen tilalleni äitiysloman ajaksi. Mieheni luultavasti olisi se, joka jää kotiin ja minä palaisin töihin, koska miehellä ei ole työtä eikä ammattia.
Tukiverkkoa meillä on todella vähän. Miehen vanhemmat asuvat kaukana ja omat vanhemmat eivät ole juurikaan tekemisissä kanssani. Sisarukset ovat ainoa tukiverkkoni.
Mitä sinä tekisit jos olisit tilanteessani?
En kaipaa mitään haukkuja tällä hetkellä siitä eikö kaksi aikuista osaa huolehtia ehkäisystä tms. Kiitos jos viitsit vastata.
Olen hukassa.
Kommentit (44)
Ihan rehellisesti, jos olisin sun tilanteessa, tekisin abortin. Mutta tee niinkuin susta tuntuu. Mutta jos teet sen, tee nopeasti, ennenkuin viikkoja kerkeää tulla lisää paljon.
En ikinä voisi pakottaa miestäni sitoutumaan lapseen, jos hän ei kokisi olevansa valmis. Huhhuh!
Kuis mies on armeijassa noin vanhana?
Jos olis saanu lykkäystä, syy on yleensä opiskelu?
Ilman muuta pitäisin lapsen. Isä voi muuttaa mielensä, tai et.
Joka puolella on raskaana olevia naisia, tukiverkkoa nyt vaan rakentamaan vaikka asiakkaistasi.
Olet lapsen kanssa kotona vuoden, sitten lapsi hoitoon. Asuuko läheisyydellä eläkeläisiä, opiskelijoita ? Voit heistä saada myös tukiverkkoa ja voit maksaa heille tekemällä jonkun hoidon.
Yh.t saa aina ympärille helposti muita äitejä ! Itsestä kaikki lähtee.
Itse pitäisin joka tapauksessa lapsen.
mies siis on kerrannut yhden luokan ala-asteella vaihdettuaan ruotsinkielisestä koulusta suomenkieliseen kouluun ja suomenkieli ei ollut ikäisekseen riittävä. ammattikoulussa on käynyt kaksoistutkintoa ja lykkäystä ei saanut opiskeluoikeiuden päätyttyä. Siksi siis nyt kaksivuotta muita vanhempana armeijassa.
Omat isovanhempani asuvat lähelläni ja ovat minulle ns. vanhemmat mutta ikä alkaa näkyä, joten heistä olisi ainoastaan henkistä apua.
Itse olen siis suuresta perheestä, joten sisaruksia on siis paljon.
Asiakkaina monta mummua jotka olisivat huippu varamummeja.
-ap
[quote author="pepppilottta" time="16.11.2013 klo 16:35"]
mies siis on kerrannut yhden luokan ala-asteella vaihdettuaan ruotsinkielisestä koulusta suomenkieliseen kouluun ja suomenkieli ei ollut ikäisekseen riittävä. ammattikoulussa on käynyt kaksoistutkintoa ja lykkäystä ei saanut opiskeluoikeiuden päätyttyä. Siksi siis nyt kaksivuotta muita vanhempana armeijassa.
Omat isovanhempani asuvat lähelläni ja ovat minulle ns. vanhemmat mutta ikä alkaa näkyä, joten heistä olisi ainoastaan henkistä apua.
Itse olen siis suuresta perheestä, joten sisaruksia on siis paljon.
Asiakkaina monta mummua jotka olisivat huippu varamummeja.
-ap
[/quote]
Miten vanhoja nuo isovanhemmat on? Milloin ikä alkaa näkyä niin, että haittaa lastenlasten kanssa olemista?
Ei kai se tukiverkko tarkoita sitä, että lapsi laitetaan niille hoitoon??!!
Mitä ihmeen tukiverkkoa tarvitaan joka paikassa?
Miksi lapset hommataan vain silloin, kun on joku tukiverkko hoitamassa lasta?
Mitä te teette sillä tukiverkolla?
Pärjäisitkö yksinhuoltajana? Se voi olla edessä, jos teet lapsen vastoin miehen tahtoa.
No aika törkeää olisi pitää lapsi jos mies ei sitä missään nimessä haluaisi.
Pitäisin lapsen, koska minä joutuisin elämään loppuikäni abortin kanssa jota en halunnut. muiden kannalta ei voi asiaa päättää, vain itsensä.
Päiväraha äitiys- ja vanhempainvapaalla määräytyy maksamasi YEL-maksun mukaan, eli nosta se vastaamaan oikeita tulojasi, tai korkeammaksi, jos siis monen yrittäjän tavoin maksat pientä YEL:lliä :) Se maksaa kyllä itsensä takaisin vapaan aikana ja turvaa taloutesi, näin voit pitää itse myös vanhempainvapaan, jos mies ei siihen ole halukas.
Voit siis olla lapsen kanssa lähes vuoden ja voi olla helpompi löytää vuokratuolilainen pidemmäksi pätkäksi. Ja äitiys- ja vanhenmpainvapaalla saa tehdä sunnuntaisin töitä ilman päivärahan menetystä, näin voit itse hoitaa osan vakiasiakkaistasi.
T: toinen samassa tilanteessa ollut
Minulla vuokratuolilainen jäi tekemään osittaista viikkoa, lapsen kanssa kun ei 50 tunnin työviikkoa enää viitsi tehdä.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 16:41"]
No aika törkeää olisi pitää lapsi jos mies ei sitä missään nimessä haluaisi.
[/quote]
törkeää olisi tehdä abortti vaikka itse lapsen haluaisin...
Autan ystäviä/kavereita, ja he auttavat vuorostaan minua jos apua kaipaan. Näin se tukiverkko on muodostunut ikäänkuin vahingossa.
En tarkoita tukiverkolla sitä että tuuppaisin lapsen sinne. Lähinnä sitä että on ihmisiä ympärillä keneen voin turvautua. Isovanhempani ovat siis seitsemänkymppisiä. Lähinnä vaarillani jo ikä painaa mutta mummullani on syöpää yms mitä en jaksanu alkaa avaamaan vaan tiivistin sen vain.. Mies siis on punninnut molempia vaihtoehtoja, myös lapsen pitämistä. Suurimpana häntä huolettaa talous.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 16:40"]
Mitä ihmeen tukiverkkoa tarvitaan joka paikassa?
Miksi lapset hommataan vain silloin, kun on joku tukiverkko hoitamassa lasta?
Mitä te teette sillä tukiverkolla?
[/quote]
se voi olla kenellä tahansa edessä vaikka olisi yhdessä ajatuksella vauva tehty...
yleisesti nämä vastaukset on outoja, puolustetaan ennemmin isää, kuin äitiä ja vauvaa. Sitäpaitsi uutinen on vielä kovin tuore, ei ole isäkään ehtinyt asiaa sulatella ja oikeasti miettiä ja sopeutua siihen. Ihminen kasvaa halutessaan aika paljon.
Kiitos sinulle, mitään muuta en ole kaivannut niin paljon kun samankokeneen ihmisen vastausta<3
Juurikin sen yrittäjä kurssilta oppineena että yelli taivaisiin puolivuotta ennen. Pelkään vain asiakaskunnan menetystä vuodessa....-ap
[quote author="pepppilottta" time="16.11.2013 klo 16:43"]
En tarkoita tukiverkolla sitä että tuuppaisin lapsen sinne. Lähinnä sitä että on ihmisiä ympärillä keneen voin turvautua. Isovanhempani ovat siis seitsemänkymppisiä. Lähinnä vaarillani jo ikä painaa mutta mummullani on syöpää yms mitä en jaksanu alkaa avaamaan vaan tiivistin sen vain.. Mies siis on punninnut molempia vaihtoehtoja, myös lapsen pitämistä. Suurimpana häntä huolettaa talous.
[/quote]
en kyllä tekisi aborttia vain siksi että miestä huolettaa talous! En voisi ikinä elää sellaisen päätöksen kanssa! Aina pärjää rahallisesti jos oikeasti haluaa, eikä se mieskään varmaan ikuisesti tuloton ole. Pieni vauva ei maksa vielä mansikoita.
Tekisin abortin,