Miten jakaa 17.000 euron säästöt järkevässä suhteessa?
Saan aikana marraskuu 13- toukokuu 14 säästöön yhteensä 17000 euroa. Tämä on kovan ponnistelun takana, ja tarkoittaisi pelkkää säästämistä, säästämistä kuukausi toisensa perään, ja on erittäin rankkaa, kun ei voi ostaa yhtään mitään kivaa. Ei uusia vaatteita, kenkiä, urheilutavaroita, matkoja tai muutakaan tavallista tai ylellistä.
Rahantarpeita mihin rahaa tarvisimme tuolla rahalla on
- matka: haaveilemme kovasti sivistävästä kaukomatkasta ennen perheen perustamista, nämä halvimmatkin ovat sikakalliita, kahdelta noin 5000-7000euroa.
- saunamökki pihaan (näin ei tarvitsisi ottaa lainaa vaan saisi tämän välttämättömän saunan velattomasti itse tehtyä ja olisi yksi huoli vähemmän) (Asuntomme on hyvä, mutta saunaa ei ole).
- sijoitusasunnon omarahoitukseen (Lainanlupaus on mikäli meillä olisi 10000euroa säästöjä itsellä). Tämäkin inspiroisi kovasti.
- tilille puskuriksi ennen muita hankintoja (Varsinaisella käyttötlillä ei kauheasti pelivaraa, vaikka säästän paljon).
- purjeveneeseen, josta olemme haaveilleet VUOSIA ja jolle olisi käyttöä vuosiksi. Tämäkin velattomana olisi ihana. Haaveilemamme vene maksaa juuri sen 15000 euroa.
Tuntuu että saan ihan hyvin säästettyä, mutta sitten tämä päättämättömyys vaivaa ja tuntuu ahdistavalta, kun ei (tietenkään) saa hankittua KAIKKEA mitä tarvitsisi. Nuo kaikki edellä ovat tärkeitä ja tarpeellisia juttuja järjestää, muut ns perusasiat eli asunto/ koti ja auto ovat kunnossa. Sitten noista on vaikea arvottaa mikä tärkein, mikä vähemmän.
Auttakaa te viisaaseen päätöksentekoon, miten jakaa tuo toukokuussa 2014 kasassa oleva summa??
Kommentit (16)
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 12:17"]
Minä taas en tajua tuota matkan hintaa? Kauanko te olisitte ja mihin matka suuntaisi? Kuulostaa nimittäin todella kalliilta kahden ihmisen matkaksi.
[/quote]
Ap, vastaisitko tähän? Oikeasti kiinnostaa tämä, kun tuo hinta ei ole minkään tavallisen parin viikon loman hinta. Jos tarkoitus on lähteä useammaksi kuukaudeksi niin sitten suosittelen kyllä tämän valitsemaan, mutta jos aioitte laittaa pariin viikkoon näin paljon niin ei siinä kyllä järkeä ole.
Minusta tällaiset avaukset ovat huvittavia, miten joku ei tiedä itse mihin rahansa käyttää vaan tarvitsee siihen ohjausta itselleen tuntemattomilta henkilöiltä.
Suosittelen että ensiksi säästät ne rahat ja katsot onnistuitko tavoitteessasi saada 17000 euroa kasaan.
Pitää olla todella iso palkka että noin puolessa vuodessa saa kasaan 17 000 euroa yksin (kerrot yksikössä et niin että puolison kanssa säästäisitte).
Tarkoittaa sitä että joka kuukausi säästetään yli 2800 €.
Millä alalla työskentelet? Noinkin suurta palkkaa nauttivan luulisi olevan riittävän fiksu päättämään rahoistaan ilman muiden neuvoja.
Amen.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 15:53"]
Minusta tällaiset avaukset ovat huvittavia, miten joku ei tiedä itse mihin rahansa käyttää vaan tarvitsee siihen ohjausta itselleen tuntemattomilta henkilöiltä.
Suosittelen että ensiksi säästät ne rahat ja katsot onnistuitko tavoitteessasi saada 17000 euroa kasaan.
Pitää olla todella iso palkka että noin puolessa vuodessa saa kasaan 17 000 euroa yksin (kerrot yksikössä et niin että puolison kanssa säästäisitte).
Tarkoittaa sitä että joka kuukausi säästetään yli 2800 €.
Millä alalla työskentelet? Noinkin suurta palkkaa nauttivan luulisi olevan riittävän fiksu päättämään rahoistaan ilman muiden neuvoja.
[/quote]
Miksi kituuttaa noin paljon, jos sillä voi saada vain tuommoista? Itse sijoittaisin, niin ei olisi sitten aina jatkossa niin tiukkaa. En varmaan vetäisi noin tiukoillekaan - aina sitä jotain ostettavaa kuitenkin tulee.
Mä lähtisiin matkalle tai tekisin sen saunamökin.
Kaukomatkailu jää vuosiksi sen jälkeen, kun lapset syntyvät, joten siihen kannattaisi panostaa nyt.
PIenehköllä purjeveneellä ei tee mitään sen jälkeen, kun on lapsia.
Onko nykyinen kotinne omistusasunto ja onko siitä velkaa?
Tiedättekö paljonko purjeveneen ylläpito tulee maksamaan?
Minäkin sanon, että matkalle ehdottomasti nyt, kun lapsia ei ole. Puskurirahastoa myös.
Purjevene on minustakin turhaa omistaa itse ja purjehtiminen lapsen kanssa on tosi erilaista kuin muuten.
Minusta tämä aloitus vähän outo. Jos on valmis säästämään noin lyhyessä ajassa noin paljon (ja luopumaan sen vuoksi paljosta) niin yleensä ihmisellä on jo olemassa joku todella suuri unelma ja haave minkä vuoksi säästää. Ei noin, ettei oikein edes tiedä mihin säästää. Jos mun pitäisi säästää paljon ja elää sen vuoksi paljon normaalia tiukemmin niin motivaattorin eli sen säästämisen syyn pitäisi olla _todella_ selvä.
Mä sijoittaisin asuntoon, jos noista joku pitää valita. Ja lähtisin kohtuuhintaiselle (2000-3000e) reissulle. Ystäväni joka on intohimoinen purjehtija, on joutunut laittamaan harrastuksensa kovastikin telakalle lasten synnyttyä...se harrastus vie nimittäin niin paljon aikaa.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 10:37"]
Tämä on kovan ponnistelun takana, ja tarkoittaisi pelkkää säästämistä, säästämistä kuukausi toisensa perään, ja on erittäin rankkaa, kun ei voi ostaa yhtään mitään kivaa. Ei uusia vaatteita, kenkiä, urheilutavaroita, matkoja tai muutakaan tavallista tai ylellistä.
[/quote]
Mä ihmettelen vaan tuota yllä olevaa. Oikeesti, mä olen ihan varma, että sulla on täysin riittävästi vaatteita, kenkiä, urheiluroinaa sun muuta paskaa. Kulutustottumuksesti kuulostaa oksettavilta. Ja OMG, puoli vuotta ilman matkoja! Miten sä kestät?!?!?! Voi vittu.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 22:06"]
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 10:37"]
Tämä on kovan ponnistelun takana, ja tarkoittaisi pelkkää säästämistä, säästämistä kuukausi toisensa perään, ja on erittäin rankkaa, kun ei voi ostaa yhtään mitään kivaa. Ei uusia vaatteita, kenkiä, urheilutavaroita, matkoja tai muutakaan tavallista tai ylellistä.
[/quote]
Mä ihmettelen vaan tuota yllä olevaa. Oikeesti, mä olen ihan varma, että sulla on täysin riittävästi vaatteita, kenkiä, urheiluroinaa sun muuta paskaa. Kulutustottumuksesti kuulostaa oksettavilta. Ja OMG, puoli vuotta ilman matkoja! Miten sä kestät?!?!?! Voi vittu.
[/quote]
Ja kun oon niin tuohtunut, jäi vielä mainitsematta: Kuukausi toisensa perään. Siis marraskuu, joulukuu, tammikuu, helmikuu, maaliskuu, huhtikuu ja toukokuu. Tosi monta, kamalaa, snyyf.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 10:51"]
Onko nykyinen kotinne omistusasunto ja onko siitä velkaa?
[/quote]Tää on ydinkysymys, joka ratkaisee miten noihin muihin valintoihin suhtautuu.
Minä taas en tajua tuota matkan hintaa? Kauanko te olisitte ja mihin matka suuntaisi? Kuulostaa nimittäin todella kalliilta kahden ihmisen matkaksi.