Tässä syy miksi en voi ymmärtää vapaaehtoista lapsettomuutta:
En vain käsitä miten joku voi vihata lapsia niin, ettei edes halua yrittää tulla äidiksi/isäksi.
Itse pidän lapsia niin hellyyttävinä! Voi sitä elämisen oppimisen iloa! Ja on niin mahtavaa, kun saa olla mukana luomassa uutta sukupolvea tähän maailmaan, ja seurata elämän jatkumista lähietäisyydeltä. Saa seurata, miten vauvasta kehittyy lapsi ja oma persoonansa. :) Saa jakaa rakkautta, ja toimia pienen ihmisen tukena ja turvana.
Vapaaehtoisesti lapsettomat (omassa tuttavapiirissäni ainakin) tuntuvat jotenkin hirmuisen negatiivisilta ja itsekkäiltä, ja monet heistä katsovat oikeudekseen "vihan ihmisryhmää" eli lapsia kohtaan. Se on julmaa!
Kommentit (96)
Ei kaikki velat inhoa lapsia. On muut syyt olla hankkimatta lapsia, jokaisen oma asia.
Mutta täytyy myöntää, että kun ystäväni kertoi minulle eräs päivä, että ei aio koskaan hankkia lapsia, minulle tuli hänen puolestaan surullinen olo. Hän ei tiedä mitä menettää, tavallaan hyvä, mutta toisaalta olisin suonut hänellekin sen onnen tunteen, minkä oma lapsi antaa äidille. Ei ole sen vertaista toista olemassa.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 00:14"]
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 00:10"][quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 00:02"]
No, mistä etukäteen voit tietää "ettei äitiys sopisi minulle"?? Kun äitiys tulee luonnollisesti jo raskauden myötä. Jos et sitä tiennyt, luonto rakentaa meille kaiken. Raskaushormonit on yksi seikka.
"Ei ollutkaan hyvä idea"- harvoin tuollaista kuulee.
Tuskin kukaan joka on jo äiti, itkee ja suree kun ei ollutkaan hyvä idea...vain vela ajattelee näin.
Lapsilla on oikeus syntyä.
Niin on tarkoitettu että tänne synnytään ja täältä lähdetään.
Sitä varten meillä on seksuaalisuus jotta lisääntyisimme.
En olisi halunnut että vanhana keikun yksin.
Onneksi näin ei ole.
Ja silti tätiyskin on kivaa.
[/quote]
Sä siis tosiaan olet ummistanut silmäsi joidenkin naistenlehtien jutuista joissa äiti kertoo kuinka lasten tekeminen oli virhe?
Pahoittelut tästä, mutta uskomatonta paskaa suollat.
[/quote]
Enpä ole ikinä kuullut. Aika härskiä.
Ovatko samanlaisia kuin mitä uutisissa oli?
Lakanaan käärijät...
[/quote]
No ei näissä nyt kyse mistään lapsen hylkääjistä tai tappajista ollut, vaan ihan normaaleista äideistä jotka ovat huomanneet tehneensä väärän ratkaisun päättäessään hankkia lapsia.
Laitahan googletellen.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 00:22"]
Ei kaikki velat inhoa lapsia. On muut syyt olla hankkimatta lapsia, jokaisen oma asia.
Mutta täytyy myöntää, että kun ystäväni kertoi minulle eräs päivä, että ei aio koskaan hankkia lapsia, minulle tuli hänen puolestaan surullinen olo. Hän ei tiedä mitä menettää, tavallaan hyvä, mutta toisaalta olisin suonut hänellekin sen onnen tunteen, minkä oma lapsi antaa äidille. Ei ole sen vertaista toista olemassa.
[/quote]
Ja mulle tosi surullinen olo ystäväni puolesta kun paljastui, että heidän ihanasta kullannupusta tulikin sitten ihan jotain muuta kuin täyspäinen veronmaksaja. Ehkäpä ne vauva-ajat pastellinvärisine potkupukuineen ja ensiaskelineen todellakin korvaavat kaiken sen mitä aikuistuminen toi tullessaan. Äidinrakkaus on ja pysyy mutta onnen tunteet on kauan sitten menneet..
Hän ei tiedä mitä menettää, tavallaan hyvä, mutta toisaalta olisin suonut hänellekin sen onnen tunteen, minkä oma lapsi antaa äidille.
[/quote]
Olet kyllä helvetin tyhmä, jos luulet lapsen tuovan jotakin onnea ihmiselle, joka ei halua olla vanhempi tai elää lapsiperheen elämää.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 00:42"]
Hän ei tiedä mitä menettää, tavallaan hyvä, mutta toisaalta olisin suonut hänellekin sen onnen tunteen, minkä oma lapsi antaa äidille.
[/quote]
Olet kyllä helvetin tyhmä, jos luulet lapsen tuovan jotakin onnea ihmiselle, joka ei halua olla vanhempi tai elää lapsiperheen elämää.
[/quote]
Niin, sitä ei voi tietää mitä se onni on, ennen kuin se onni on itsellä. Lapsi tuo suuria onnentunteita, vaikka ei koskaan olisi vanhemmaksi halunutkaan. Lapsen saaminen muuttaa ihmisen.
Johan on taas oksettava ketju. Samat vanhat kliseet heitetty ilmoille, kuka sua sitten vanhana hoitaa, mikään ei ole niin ihanaa kuin oma lapsi blaaa blaaa blaaa.
En halua lapsia koska en ole millään muotoa kiinnostunut äitiydestä. En tahdo että minusta on kukaan riippuvainen, en vaihtaa vaippoja, valvoa, leluja pitkin kämppää, huolehtia läksyistä, siivota oksennuksia, olla raskaana, synnyttää, imettää! Ja tämä vasta jos lapsi on terve. Vaikka se kuinka jotain mammaa järkyttää, lapset eivät ole kaikkien mielestä ihania. Juuri tälläiset hurmosmammat ovat niitä jotka vetää herneen nenään lapsivapaista hotelleista.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 00:48"]
[/quote]
[/quote]
Niin, sitä ei voi tietää mitä se onni on, ennen kuin se onni on itsellä. Lapsi tuo suuria onnentunteita, vaikka ei koskaan olisi vanhemmaksi halunutkaan. Lapsen saaminen muuttaa ihmisen.
[/quote]
Joo, lapsen saamisen myötä osasta tulee todella itsekkäitä, osa jatkaa kuin lasta ei olisikaan, onneksi osa sentään tajuaa mihin on alkanut ja kantaa vastuunsa. Onneksi osa meistä on ihan onnelisia jo alkujaankin, emme tarvitse lapsia tuomaan onnentunteita, meillä on niitä jo ihan riittämiin!!
Ei taida ap nähdä millainen itse on. Minusta se on itsekästä ja julmaa jos mikä. Toivottavasti et siirrä ajatuksiasi tulevalle sukupolvelle. Annetaan kaikkien tehdä omat valintamme.
Maailmassa on liikaa ämmiä joilta pitäisi kuroa tussu umpeen, jotta lakkaisi pukkaamasta lisää kakaroita tälle muutenkin ylikuormittuneelle planeetalle. Olisitte onnellisia, että on meitä jotka eivät lapsia tahdo. Ajattele jos kaikki haluaisi lisääntyä lestojen tahtiin, olisi pian Kiinan malli käytössä. Muutenkin 2 lasta saisi olla laillinen maksimi, itsensä ja puolisonsa tilalle. Meidän velojen ansiosta saat vielä sen iltatähdenkin!
Itsekästä on tehdä niitä lapsia!!! Maapallo on jo nyt ylikansoittunut,orpoja lapsia olis yllinkullin adoptoitavaksi.. Silti ihmiset tekevät mielummin kuin adoptoivat.. Itsekästä!
Meillä nyt sattuu olemaan yksi tällainen itsekkyydentuotos... Jos pystyisin adoptoisin..
Pakko kommentoida kyllä että asenne ratkaisee myös koulumenestuksessä.. Huonosti pärjänneen lapsi ei voi pärjätä hyvin jos vanhemmilla on ennakkoasenne sellainen ett no ei susta mitään.tuu ku ei mustakaan tulllut...
Ymmärrän etteivät kaikki halua lapsia,eivät ole äiti/isä tyyppiä jne... Mut ei se kaikista lastenvihaajia tee
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 00:10"]
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 00:08"][quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 00:02"]
Lapsilla on oikeus syntyä.
[/quote]
Aika rankalla kädellä monet vapaaehtoisesti lapsellisetkin sitä syntymisoikeutta rajoittavat. Miksette anna kaikkien niiden 15 lapsen syntyä, jotka kehonne ehkä pystyisi tuottamaan?
[/quote]
En ole rajoittanut. En ole käyttänyt pillereitä tai vastaavia.
[/quote]
Aloititko säännölliset suojaamattomat yhdynnät heti kun kuukautisesi alkoivat? Jos et, et antanut lapsille oikeutta syntyä!
Ihminen kokee oikeudekseen rajoittaa eläinkantoja esimerkiksi metsästämällä. Kukahan tekisi saman ihmisille? Ai niin, tsunami.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 00:48"]
[/quote]
[/quote]
[/quote] Mä en halua muuttua.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 00:02"]
Sitä varten meillä on seksuaalisuus jotta lisääntyisimme.
[/quote]
Ennemminkin jotta nauttisimme elämästä, parisuhteesta jne
Lisääntyminen sujuu ilman seksuaalisuuttakin
Voi sitä mies tai naisraukkaa joka on parisuhteessa tuollaisen henkilön kanssa kuin ap, jossa seksiakin harrastetaan vain silloin kun tahdotaan lisääntyä. :D
Mun mielestä hattarat on ihaninta koko maailmassa. En mitenkään ymmärrä miksi naapurin diabeetikko ei halua syödä hattaroita, joten käyn tyrkyttämässä niitä hänelle jatkuvasti! Ettei vaan menisi se onni häneltä ohi, vain hattaroita syövät voivat tietää miten ihanaa se on!
Mä olen aikaa sitten todennut että jos mä hankin lapsen niin siinä menee vaan kahden ihmisen elämä pilalle. Mun ja sen lapsen. Paree ku ei.
Neljän lapsen äitinä voin sanoa, ettei kaikki tosiaankaan halua tähän rumbaan :)
Minä olen kyllä onnellinen lapsistani, mutta voin kyllä uskoa ja ymmärtää heitä jotka eivät halua omia lapsia :)
Onhan tässä hommaa!!
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 02:27"]
Mä olen aikaa sitten todennut että jos mä hankin lapsen niin siinä menee vaan kahden ihmisen elämä pilalle. Mun ja sen lapsen. Paree ku ei.
[/quote]
Komppi tälle!
No, en minäkään voi ymmärtää, miksi joku haluaisi ryhtyä vanhemmaksi. Vaatimaansa aikaan ja vaivaan nähde vamasti tylsintä, stressaavinta ja vastenmielisintä tekemistä, mitä voin keksiä. Onneksi ymmärtäminen ei ole mitenkään välttämätöntä. Voin elää ihan onnellisena ilmankin.
Minä en vihaa lapsia, pidän niistä ja tuttuja lapsia silloin tällöin hoidan, mutta itselleni en lapsia halua. Syitä tähän on lähinnä oma traumaattinen lapsuuteni ja erittäin vaikea äitisuhteeni. Olen kyllä em. asioita terapiassa käsitellyt mutta en usko koskaan tulevani täysin tasapainoiseksi ihmiseksi, menneisyyteni takia, että haluaisin omasta lapsesta ottaa niin kokonaisvaltaista vastuuta. Lapsuudenperheessäni elämä oli kaikkea muuta kuin normaalia, joten en tiedä millaista se normaali perhe-elämä on, jossa kaikki suhteet on kunnossa ja kaikki toimii. En halua ottaa sitä riskiä, että toistaisin lapsuuteni helvettiä ja veisin eteenpäin sitä kaikinpuolin epätervettä mallia.
Ja ei, en ole mikään hullu. Yliopistokoulutus löytyy, olen vapaa-ajalla luottamustoimissa etc, ystävät, tuttavat ja työkaverit pitävät minua ihan normaalina. Eli sillä tavalla en herätä mitään huomiota enkä ole poikkeava. Mutta tässä lapsi-perheasiassa ajattelen ihan vain kaikkien parasta. Hiukan se on haikeaa, mutta kuten sanottua, en halua (edes tiedostamattani) satuttaa ketään omien puutteideni takia.
Ja sinulle joka sanoit, että lapsia pitäisi hankkia jotta on sitten vanhana huolenpitäjä. Vaaleanpunaisessa maailmassasi sinulle ei ole tullut mieleen, että kaikki vanhemmat ja lapset ei ole tekemisissä siinä vaiheessa/lapset ei hoida vanhempiaan. Esim. minä en ole missään tekemisissä äitini kanssa joka jäi juuri eläkkeelle. Eikä suunnitelmissa ole alkaakaan hänen kanssa tekemisiin vain sen takia, että hänelle tulee ikää. Suunnitelmissa ei myöskään ole alkaa häntä hoitamaan sitten kun ihänelle tulee ikää vielä enemmän. En ole hänelle mitään velkaa.